Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at jeg en dag vil sammenligne de nye mono-remasters med de gamle CD-stereo-remasters. Det er ikke helt umuligt, at jeg har undervurderet mono-pladerne, grundet den store "imponator-effekt" på de nye stereo-remasters.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan næsten ikke få mig selv til at poste den her:

----------------------------------------------------

DIZZY MISS LIZZIE

basic recording- 10 May 1965
additional recording- none
master tape- 4 track

[a] mono 10 May 1965.
UK: Parlophone PMC 1255 Help! 1965.
US: Capitol T 2358 Beatles VI 1965.

stereo 10 May 1965.
UK: Parlophone PCS 3071 Help! 1965.
US: Capitol ST 2358 Beatles VI 1965.

[c] stereo 1987.
CD: EMI CDP 7 46439 2 Help! 1987.

[a] fades a little earlier. [c] has a lot of reverb added to the vocal, making it the most variant of the CD remixes for this album.

-------------------------------------------------------

Så al den reverb og ekko, man hører på vokalen på dette nummer (stereo-remaster) er lagt på af George Martin i 1987, da musikken kom på CD første gang. Og det er 1987-udgaven, som 2009-remaster-teamet har arbejdet med ...

(Samme kilde som før).

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009
Sendt: 19 September 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Lyder som en god idé, Gryff...synes det vil være ærgerligt hvis ikke du får glæde af din monobox! ;-)
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Lyder som en god idé, Gryff...synes det vil være ærgerligt hvis ikke du får glæde af din monobox! ;-)

HA HA - om ikke andet har jeg "Dizzy Miss Lizzie" i stereo uden reverb og ekko lagt oven på vokalen ...

... men eksempelvis mono-udgaven af "Michelle" på RUBBER SOUL lød meget "ulden" og slet ikke godt.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

kunne ikke lade være med lige at lytte, foretrækker med en lille margen "Michelle" i mono, stereo-udgaven er igen lidt for lystig og pæn! Helt anden "desperat" stemning i mono-udgaven, og synes det klær' både tekst og melodi! Men igen to forskellige vinkler som mixene på en heller anden måde giver, hvilke jo blot er sjovt at høre!

Gryff, når du hører mono, prøv at glem alt om stereo og lyt som om det faktisk er en mindre koncert du er til, som om musikken bliver spillet live i din stue...det er lidt det nærvær jeg hører i mono-udgaverne....hvor stereo-udgaverne mere er selve pladen jeg nyder...svært at forklare, men måske det kan hælpe dig og mono-udgaverne til et lidt bedre forhold haha ;-)

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
kunne ikke lade være med lige at lytte, foretrækker med en lille margen "Michelle" i mono, stereo-udgaven er igen lidt for lystig og pæn! Helt anden "desperat" stemning i mono-udgaven, og synes det klær' både tekst og melodi! Men igen to forskellige vinkler som mixene på en heller anden måde giver, hvilke jo blot er sjovt at høre!

Gryff, når du hører mono, prøv at glem alt om stereo og lyt som om det faktisk er en mindre koncert du er til, som om musikken bliver spillet live i din stue...det er lidt det nærvær jeg hører i mono-udgaverne....hvor stereo-udgaverne mere er selve pladen jeg nyder...svært at forklare, men måske det kan hælpe dig og mono-udgaverne til et lidt bedre forhold haha ;-)

Måske er det slet ikke stereo/mono, der er det egentlige problem. Men det er en kendsgerning, at der er brugt meget store resurser på at friske stereo-udgaverne op, mens mono-udgaverne så at sige kun nødtørftigt er restaureret (i sammenligning). Det er meget muligt, at jeg ville synes godt om mono-udgaverne, hvis der var brugt lige så mange resurser på at friske dem op.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jep, helt sikkert...stereo-udgaverne er langt mere friske eller "moderne" om man vil, hvilket kan få mono-udgaverne til at være lidt mere flade og tynde i forhold til....men altså de mono har en virkelig autentisk og hammerfed vintage lyd efter min mening!...

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Jep, helt sikkert...stereo-udgaverne er langt mere friske eller "moderne" om man vil, hvilket kan få mono-udgaverne til at være lidt mere flade og tynde i forhold til....men altså de mono har en virkelig autentisk og hammerfed vintage lyd efter min mening!...

Det er også derfor, at jeg skriver, at jeg vil sammenligne mono-pladerne med de gamle stereo-remasters. Det virker umiddelbart som et mere fair match.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det tror jeg du har ret i!

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Denne morgen gennemlyttede jeg mine tre REVOLVER-CD'er i følgende rækkefølge: 2009-mono, 1987-stereo, 2009 stereo.

2009-mono har (lidt) renere lyd end den gamle stereo, men jeg savnede altså stereo-effekterne.

1987-stereo er sine steder for skinger især ved høj lydstyrke, men lyder bestemt ikke helt så dårligt som jeg huskede det.

2009-stereo er (lidt) mere fyldig og detaljeret end både 2009-mono og 1987-stereo, og bliver derfor (stadig) min foretrukne.

Jeg vil prøve at lave samme "øvelse" med de andre plader, når jeg får tid.

hilsen Per

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 20 September 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Cool. 

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Cool. 

Tak, men hvis man skal gøre det med "friske ører" og forsøge på at være retfærdig, kan man nok kun lytte til CD'erne svarende til een oprindelig LP hver dag. Og der er jo også andet i livet end blot at lytte Beatles-plader ...

Forresten. Det var den rigtige plade, ikke ? (På side 15)

hilsen Per

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 20 September 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jo det er den plade. 

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Denne morgen gennemlyttede jeg mine tre REVOLVER-CD'er i følgende rækkefølge: 2009-mono, 1987-stereo, 2009 stereo.

2009-mono har (lidt) renere lyd end den gamle stereo, men jeg savnede altså stereo-effekterne.

1987-stereo er sine steder for skinger især ved høj lydstyrke, men lyder bestemt ikke helt så dårligt som jeg huskede det.

2009-stereo er (lidt) mere fyldig og detaljeret end både 2009-mono og 1987-stereo, og bliver derfor (stadig) min foretrukne.

Jeg vil prøve at lave samme "øvelse" med de andre plader, når jeg får tid.

Vil blot lige tilføje, at ifølge teknikerne fra Abbey Road så er selve idéen med mono udgaverne at gengive de "oprindelige" mix, de er tiltænkt dem der gerne vil høre hvordan Beatles selv hørte deres musik og deres vision så at sige. De nye stereo udgaver er tiltænkt som et forsøg på at opdatere Beatles til 2009 standard og den måde vi forbruger og lytter til musik idag...derfor er det lidt unfair at sammenligne udelukkende på præmissen "god lyd", da mono-mixene mere handler om genskabe fortidens lyd modsat stereo....

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:

Vil blot lige tilføje, at ifølge teknikerne fra Abbey Road så er selve idéen med mono udgaverne at gengive de "oprindelige" mix, de er tiltænkt dem der gerne vil høre hvordan Beatles selv hørte deres musik og deres vision så at sige. De nye stereo udgaver er tiltænkt som et forsøg på at opdatere Beatles til 2009 standard og den måde vi forbruger og lytter til musik idag...derfor er det lidt unfair at sammenligne udelukkende på præmissen "god lyd", da mono-mixene mere handler om genskabe fortidens lyd modsat stereo....

Vi bliver nok ikke enige (og det behøver vi heller ikke). Jeg opfatter helt klart Beatles som et "pænt band" sammenlignet med eksempelvis Tom Waits og Frank Zappa, som jeg også lytter til. Du har sådan set ret i, at Beatles i stereo lyder som "stor klassisk musik" - og det paasser mig udmærket.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert med beatles kan man diskutere til uendelighed, de rummer så meget og appellerer på så mange forskellige fronter....:-) Personligt er fx. jeg mest til de tidlige ting...Abbey Road, Let it Be osv. er ikke lige min kop the...

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Citat fra Gaffa-interviewet, der også er blevet omtalt tidligere:

http://www.gaffa.dk/artikel/34337

Citér:
SR:
- Vi ville ikke gå for langt, for vi er alle vokset op med The Beatles, og vi kender lyden. Den er i vores hoveder. Så jeg tror, at vi passede meget på ikke at komme væk fra den lyd. Ja, vi kunne have gået meget længere med bas-EQ og diskant-EQ og så videre. Lige meget hvad du gør, kommer du til at ændre det i forhold til, hvad der er i dit hoved, i forhold til, hvad du har lyttet til. Ja, vi har frembragt visse frekvenser, og vi håber, at vi har gjort det på en diskret måde. Og ja, du kan høre dem lidt mere, men vi håber, at det er, hvad folk savnede hos originalerne. Vi har prøvet på at give folk en idé om, hvordan masterbåndene kunne have lydt uden at overdrive. Så vi var hele tiden meget forsigtige.  Og vi ville hele tiden sammenligne med de oprindelige masters som en guide til ikke at komme for langt væk. Men som Allan siger, så er al musik et spørgsmål om din egen personlige smag, og jeg tror, at det her har hjulpet, at vi har gjort det som et hold...

Q:
- Jeg kan også tillægge, at siden 1987, da cd'erne kom, har jeg altid skruet op for bassen, for jeg var aldrig glad for lyden på dem. Hvad synes I?

SR:
- Jeg tror, at det var sådan med 1987-cd'erne, at mediet var nyt på den tid, hele processen med at smide masterbånd på cd'er. Så der blev ikke lavet EQ på 1987-udgivelserne. Men jeg synes, at de var ret tæt på masterbåndene. Man må huske, at det var svært at smide særligt meget bas på en vinylplade i sin tid, så lydklipperen (på engelsk: cutting engineer) ville nok skære bas væk fra mixet for at tilpasse det til vinylformatet. Så du hører det nu, hvor vi har øget det en smule.

Q:
- Man må huske, at man ikke havde så meget bas i begyndelsen, ikke?

SR:
- Ja, som årene gik og teknikken udvikledes, ville lyden blive mere fyldig

Jeg tolker det sådan, at man (på stereo-pladerne) blot har genindsat (eller forsøgt at genindsætte) den bas, som man i 1960'erne ikke kunne skære på vinyl.  Pointen, er at de gamle plader til dels lyder sådan på grund af vinylmediets begrænsninger - ikke af kunstneriske årsager. Vi har blot fået, hvad vi "altid" er blevet snydt for. Så de gamle plader lyder IKKE mere ægte.

Man kunne uden problem have givet mono-pladerne samme behandling (mht. EQ) som man har givet stereo-pladerne.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Fair argument, den er jeg helt med på!....men det er stadig ikke "historisk" korrekt i forhold til hvordan det lød i folks ører da pladerne kom ud!...der jeg mener mono-indspildningerne giver et mere kulturhistorisk indblik i Beatles' musik om man vil, og derfor mere æstetisk korrekt og autentisk i forhold til det oprindelige...men helt med på den måde at opfatte det på, havde de haft cd-mediet til rådighed så ville de nok have mixet som de nye, hvem ved....det er jo lidt hypotetisk....

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 September 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

hej beatles folket...

en smule uden for kontekst... ved I hvor man kan få fat i genoptrykte beatles LP'er i gode presninger? Har lavet mig høre at japanske presninger skulle være gode!? Nogen som har links på online shops med gode beatles presninger?

Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Fair argument, den er jeg helt med på!....men det er stadig ikke "historisk" korrekt i forhold til hvordan det lød i folks ører da pladerne kom ud!...der jeg mener mono-indspildningerne giver et mere kulturhistorisk indblik i Beatles' musik om man vil, og derfor mere æstetisk korrekt og autentisk i forhold til det oprindelige...men helt med på den måde at opfatte det på, havde de haft cd-mediet til rådighed så ville de nok have mixet som de nye, hvem ved....det er jo lidt hypotetisk....

De oprindelige stereo-LP'er og mono-LP'er er (efter min mening) lige historisk korrekte. De udkom samme dag. Det kan godt være, at mono-mixet er lavet først, men man starter jo ikke forfra, når man laver stereo-mixet. Så 1987-udgaverne er for mig lige så ægte, som 2009-mono-udgaverne. Men 2009-stereo-udgaven lyder bare bedre end både 1987-stereo og 2009-mono (i mine ører).

hilsen Per

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum