Forfatter |
|
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 07 November 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej RolfeZ
Copland CTA 301mkII
Den bruger 2 ecc88 rør (liniedelen) og 4 ecc83 rør (riaa'en).
mvh
__________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Rolfez - du fandt da vist noget der virkede  . Ellers var der nok sket mere i tråden på det sidste. Dejligt at se nogle være tilfredse! Jeg har netop selv fået et sæt x'er inden for døren, og er rigtig glad for dem. Det lader til at der er forskelle også på de enkelte modeller. Bla. er x'eren lavet med både spån- og nrfb plade. Hvad for en var din? Havde den mellemtonerne med kanter på, eller var chassiet helt fladt lige som på basserne? Hvor har du forøvrigt gjort af dem - er de solgt? -tunghør
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tunghør,
Mine Trapez'er står i kælderen. Jeg ved ikke rigtig om jeg skal shine dem op og sælge dem eller lave dem om til noget sjov fx. et par små satelitter og en subwoofer . Det er i hvert fald drøngode højtalere - også den den dag i dag - men de kan ikke hamle op med Vienna'erne, som selvfølgelig også er noget dyrere, selv med inflation og det hele.
Mine X'er var dem med MDF plade, runde mellemtoner og store støvhætter på basserne (altså ikke Xi). Mellemtonerne blev dog skiftet ud til Xi mellemtoner (med firkantet chassis) og basserne med Xi basser med ventilering igennem polstykket, men stadig store støvhætter. Diskanterne er de oprindelige(!). De andre enheder brændte af med jævne mellemrum da jeg ikke har sub-filter på pladespilleren og ikke helt havde fået matchet min pick-up og tonearm mht. resonans.
Jeg kan lige tage et par billeder af X'erne uden tøj på lægge på tråden.
Mange hilsener
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej RolfeZ. Det ser lækkert ud, dit grej. Hyggelig stue du har, også. Da jeg så din LP12, kom jeg til at tænke på, om du har overvejet nogle af opgraderingerne fra The Funk Firm? Det er startet af grundlæggeren af Pink Triangle, der også lavede en del opgraderinger til Linn'en.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
lige et par nærbilleder af min ene X'er til Tunghør:

Og her er mellemfyren:

Og til Præsten: jo, jeg har kikket lidt på Funk Firms modifikationer, men jeg er mægtig glad for min LP12 med dens små særheder. Jeg har heller ikke Cirkus eksempelvis og "tør" ikke opgradere til en Ekos arm. Men måske skal der en helt anden pladespiller til
Mange hilsener
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
Til top |
|
|
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot et tip til elskere af Trapez X: Kig på dba.dk under bortgives. Et sæt med kvæstede enheder foræres væk!
mvh Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, Rolfez  ! Det er interesant læsning, for mig ihvertfald. Jeg prøver lidt af nysgerrighed at lure hvorfor de trapezzer lyder så forskelligt, afhængig af model, og her var der vist noget god info. De originale mellemtoner - var det dem med en "rejst" kant, hvis du forstår? -Og hvordan lød de så i forhold til dem der sidder i nu, hvis du ellers kan huske det  ? Det kan godt være, at det der gjorde den helt store forskel i lyden på x og xi, var filteret. Tante Berg, som jeg overtog mine x'ere fra, sprængte forøvrigt også en frygtelig masse basser og mellemtoner - men vistnok heller aldrig nogle diskanter. De kan nok holde til en del, sådan nogle  . -tunghør
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
Mine Trapez'er står i kælderen. Jeg ved ikke rigtig om jeg skal shine dem op og sælge dem eller lave dem om til noget sjov fx. et par små satelitter og en subwoofer . |
|
|
-Fy!  - arh, det ville da være synd! Alene den standard kabinetterne er lavet til, med finer indvendig også, gør da at de skal ha' lov til at leve videre. Måske Seansmiller kunne være intereseret i at overtage dem? Han kiggede vist lidt efter et sæt gode trapezzer for nylig, men gav vist lidt op da dem han lyttede til ikke lød godt. Men han har muligvis allerede kastet sin kærlighed på noget andet grej.. Mops: tak for tippet - men jeg er nu ikke helt sikker på det er x'ere, og ikke xi'ere. Tror alligevel lige jeg tjekker - har en lille drøm om at finde de originale basser, hvis de da ikke er sprængt allesammen -tunghør
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Måske Seansmiller kunne være intereseret i at overtage dem? Han kiggede vist lidt efter et sæt gode trapezzer for nylig, men gav vist lidt op da dem han lyttede til ikke lød godt. Men han har muligvis allerede kastet sin kærlighed på noget andet grej.. |
|
|
Pænt af dig at foreslå det tunghør. Jamen jeg har skam ikke givet helt op mht at finde et par "rigtige" Trapez'er. Lige nu skal der måske bruges penge andetsteds (du får en pb. tunghør).
Jeg kunne da rigtigt godt tænke mig at prøve et par X'ere på mit anlæg, i original stand, og med de rigtige enheder. Det er mit indtryk at der jævnligt dukker nogle op på dba f.eks. Desværre har størstedelen for nyligt næsten udelukkende været Xi'ere. Det kan være at ejerne af X-udgaverne er så glade for dem, så de ikke vil skille sig af med dem.  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
I forhold til X har Xi stejlere filter, bi-wiring terminaler og ventilerede enheder (hul igennem polstykket). Jeg sammenlignede engang mine X'er med en kammerats Xi'er og syntes, at Xi lød for lys, kold og flad i rummet. X'eren har derimod en dejlig fylde og tyngde i lyden. Parret med en kraftig (og strømstærk) forstærker spiller X'eren virkelig godt, men den skal have plads. De var oprindeligt ret billige af kvalitetshøjtalere at være, hvorfor der er rigtig mange af dem stadig.
Og ja, de oprindelige mellemtoner havde "rejst kant" - det var vist noget plade chassiserne var bukket af. De nyere mellemtoner er bedre, synes jeg. De er mini-versioner af basserne, så at sige, hvis man kikker efter. Der er dog flere som hævder, at man "bør" udskifte mellemtonen med en KEF enhed og bypasse sugekredsen i filteret. Men så er der jo ikke en X'er mere . Man kan vist stadig få enhederne hos Audiovector (tidligere F/3). Man kan også opgradere kondensatorerne i filteret ("anbefalet" af Ole K selv) samt flytte diskanten tættere på mellemtonen, men så ryger idéen med luften omkring diskanten selvfølgelig.
Mine kan lånes til hjemmetest i Københavnsområdet (jeg bor i Lyngby tæt på M3). De skal have nyt skum på fronten, men er ellers i fin stand. Der er endda fine trapezformede MDF-plader til at stille dem på, så lillemor ikke får parketgulvet ødelagt 
Mange hilsener
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Blot et tip til elskere af Trapez X: Kig på dba.dk under bortgives. Et sæt med kvæstede enheder foræres væk!
mvh Lars |
|
|
Tak for tippet mops. Jeg er jo netop på udkig efter et par Trapez'er, og jeg siger da ikke nej til et par gratis højttalere.
Jeg var åbentbart den hurtigeste ved havelågen, og jeg har netop afhentet dem hos den glade giver. Det er dog ikke et par Trapez højttalere, men et par F3/Lyd Audiovector 3 i stedet. Alle membranerne er hele, det er "blot" kantophænget som er smulret helt fra hinanden. Ejeren sagde også at enhederne ikke var brændt af.
Er der nogen som ved om det kan betale sig at smide penge efter en gang kantrep. af enhederne? Jeg har intet kendskab til denne F3/Lyd model.
Edit: Billeder af højttalerne og de medtagede enheder kan ses på denne tråd. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den var vist ikke så tosset den Audiovector. Prøv af høre med nogen som reparerer kantophæng, hvad det koster. Du skal dog nok checke, at enhederne rent faktisk virker. Et 1,5 volt batteri er glimrende, men reparatørerne kan nok også checke det.
Hilsen Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha - jeg gik rundt og regnede med, at meget af forskellen i lyden på x og xi nok også lå i enhederne - men det lyder næsten som om det er filteret alene der gør det. Meget interesant. Jeg havde et sæt xi'er for et godt år siden, så kender godt den mellemtone du snakker om (og ja, den ligner bassen fuldstændig) . Jeg blev dog ret hurtigt træt af den, da jeg synes den lød mudret og hæmmet. Det har så nok været filteret jeg ikke kunne li' lyden af.. -Jeg takker for erfaringerne, det var virkelig lærerigt  ! Anede ikke noget om hvor meget af lyden, der ligger i delefilteret, men nu har jeg da en anelse. Den M3 kender jeg desværre heller ikke, så kan ikke rigtig sige noget intelergent om den, men jeg synes ellers det er et flot tilbud Rolfez gir'! Det er da noget at overveje, Seansmiller  .. -Det er forøvrigt en superlækker plov, du har der! Det er jo simpelthen en milepæl indenfor pladespillere, og selv dem der ikke bryder sig om lyden, har som regel en holdning til den - så det er da virkelig en pladespiller med personlighed. Jeg har læst lidt om den på nettet, og på tnt-audio siger de at den har en "kæmpe bas" - det må da ha' været lidt svært at tøjle, sammen med trapez'erne?  Er den forøvrigt så svær at sætte op, som de siger? -tunghør
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tunghør,
Ja, det virker som om forskellen mellem X og Xi ligger primært i filteret. Jeg mindes ikke nogen forskel på om basserne var ventilerede eller ej, da jeg skiftede de originale X-versioner med Xi versioner.
Og ja, LP12'en er jo en milepæl. Der er mange som mener den er "oldtussegammel" og forældet, men sat ordenlig op med den "rigtige" arm og pick-up så spiller den rigtig godt, varmt, stort og meget dybt. No problem med Trapez'erne som stoppede omkring 40 Hz, men mine nye højttalere går noget dybere så min stue er næste for lille.
Og ja, opsætning af en LP12 er noget krævende. Det er ikke så svært, men tager noget tid og kan være lidt frustrerende. Den har fået ny motor, fjedre mv. det seneste år og bliver nusset lidt ind imellem. En rigtig fin "hobby-pladespiller" med andre ord 
Men, en LP12 "må" kun købes brugt. Den er alt for dyr som ny! Der er eksempelvis lige kommet et nyt subchassis til den (det som "flyder" på fjedrene og holder tallerken og arm). Sådan set blot et stykke aluminium som er bearbejdet til snævre tolerancer - pris lidt over 30.000 kr. Der er også kommet en ny arm til den i titanium - pris lidt over 40.000 kr.
Mange hilsener
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lidt omstændigt, men det hele værd  . Det er også hyggeligt at stå og pille lidt engang imellem, og så glemmer man ikke hvor god lyd man har. Ja, det er nogle hampre priser de kører med. Godt der er nogle, der har lyst og råd til at købe grejer i den prisklasse fra nye - ellers kunne vi andre jo ikke samle dem op nogle år senere, til fornuftige penge  .. -tunghør
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen.
Som tiden dog flyver. Jeg fandt lige denne gamle tråd og vil da lige opdatere med, hvad der er sket i den mellemliggende periode.
Jeg er stadig rigtig glad for mine Vienna højtalere, som nu er rigtig spillet til. Jeg har faktisk kun en enkelt anke nemlig, at de ikke kan spille "live" i længere tid uden at mellemtonerne brænder af. Det er sket 3-4 gange så jeg endte med at anskaffe et ekstra sæt mellemtoner, som forhandleren dog nægtede at tage betaling for! Jeg har tænkt på et sæt Vienna Mahler, men det må så blive brugt da 75.000 er lige i overkanten.
Men ellers er der da sket lidt og det blev altså primært "i front". I England fandt jeg sådan en her:

Det er Linn Linto phono-forforstærker (for neden). Den er lidt-til-noget bedre (afh. af humør) end min Nakamichi CA5'ers indbyggede MC-forstærker. Men jeg synes ikke der er tale om nat-og-dag forskel. Måske er Linto'en alligevel ikke så super og/eller Nakamichi'en er virkelig go' 
Mere i retning af nat og dag er det så til gengæld med denne her:

Det er en Linn Ekos (opgraderet til MkII), som jeg "impuls-købte" fra England. Det måtte jo prøves og jeg tænkte, at jeg da altid kunne sælge den igen uden tab, hvis det ikke var noget. Men da den kom på lød alle mine plader helt anderledes friske og detaljerede. Jeg kunne ikke en gang stå i køkkenet og skrælle kartofler uden hele tiden at høre nye detaljer på ellers meget velkendte LPer! Og lyden generelt var i den grad strammet op med en lækker kontrol og uanstrengthed. Og dynamikken er decideret skræmmende ift. min Ittok. OK, det skal lige siges, at der også er sat et Linn T-kable på og det har nok også en effekt. Men i hvert fald bliver det nu Ittok'en som bliver solgt.
Og så lige pludselig en dag faldt nålearmen sgu af min Troika. Øv, så den måtte afsted til England og have en ny nålearm og nål. Desværre var der noget galt med højre kanal da den kom tilbage efter nogle måneder(!), så nu er den afsted igen. Indtil videre kører jeg så med min "back-up" - den gamle Linn Klyde. Den er noget uklar i det ift. Troika'en, men den er nok også lidt gammel efterhånden.
Næste tiltag bliver nok en forforstærker og/eller noget sub-chassis til pladespilleren (dog ikke Keel til 30.000). Og så har jeg også overvejet at prøve en Linn Akiva pick-up. Men 20.000 er også en slags penge og Troika'en lød formidabelt da den kom hjem fra re-tip (dog kun venstre kanal :-/).
Jeg håber I alle trives og får hørt noget god musik. Jeg vil lige give et tip videre på analogsiden: Prøv den nye remasterede vinyludgave af Nirvanas Nevermind. Den er formidabel.
Mange forårshilsener
RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 24 April 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg har selv en PA5II/CA5II, og synes de gør det godt. De har et fint pris/ydelsesforhold, og holder mange år.
CA5II
På et tidspunkt, havde jeg en model som havde fået skiftet volpotmeter til en att.type med fastemodstande...Elma typen.
Den have faktisk et bedre "hul igennem feel", men det var også øv med alt for storeskift db-mæssigt, frem for de alm.
trinløse plast typer. Jeg solgte den, men købte en ikke modifiseret, som jeg også bruger nu. Jeg faldt over en anden
attunator fra LC audio, som jeg overvejer at smide i...hvis den passer nogenlunde i dæmpning og trin. Jeg er nu ikke sikker
på, jeg får det gjort....det kræver trods alt en sikker hånd med loddekolben, og ledningsføringen til/fra vol. ligner også noget
skidt kabel....så det kan bliver omfattende når først patienten ligger på bordet.
PA5II
Der er ikke mere at sige, end den bare spiller og spiller...i en god kvalitet. Den erstatter en PA7II som havde fået lidt nye
kabler og var justeret op i tomgang osv. Toptunet...men den røg for cool cash i en snæver tid. Jeg var lidt ked af at sælge
den, men fik en billig 5.2er. Den spiller nu også op til fest, og jeg kan ikke sige at 7.2en spiller betragtelig bedre. Måske har
5.2eren bare strøm nok? Den skal have lidt nye kabler fra indgang til print og RCA bøsninger. Jeg har fået oplevet de der
tynde kabler stjæler lidt af vellyden.
I samspil med Xerne, så jeg ikke i tvivl om der er god kontrol og der er tale om et rigtig godt match. Skal det være 80er, er
jeg i tvivl om de er så gamle....hvornår var det nu, at serie 2 kom fra nakamichi?? Jeg mindes, at have set dem i starten af
90erne....muligvis 90?
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bradman.
Du har helt ret med Naka'erne. Mine er faktisk købt i '94 så vidt jeg husker. Og jeg er helt enig med dig. Det spiller hamrende godt og hver gang jeg har gjort noget andetsteds i anlægget er det hele bare blevet bedre.
Jeg tror ret meget på devisen om, at der ikke er vild forskel på kompetent konstruerede forstærkere. Og ingen kan vist argumentere imod, at Nelson vidste, hvad han lavede. Derimod er der stor forskel på kilden, specielt hvis det er analogt, og højtalerne.
Hygge
|
Til top |
|
|
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 25 April 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dine opgraderinger. Du har da efterhånden fået en Linn Sondek på højeste niveau.
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det mugge. Men Sondek på højeste niveau? - langt fra . Følgende muligheder resterer om end de fleste er meget teoretiske irt. min pengepung:
- Keel subchassis - 30.000 kr. (der er dog alternativer til langt billigere penge, men dog stadig rimelig pebret. Fx. Sole, Greenstreet (Klone), Cetech etc.)
- Ekos SE arm - 42.000 kr.
- Akiva pick-up - 20.000
- Radikal motor/styring - 20.000 eller så'n
- Urika RIAA - 20.000 vist nok
Jeg synes det er fuldstændig vanvittige priser og der er da også megen diskussion på nettet om det. Skal man have en full Monty LP12 skal man af med 150.000 eller noget i den stil og så skulle man måske hellere kikke på noget andet.
Happy Monday
|
Til top |
|
|