Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 14:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højtaler måleudstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 August 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt svært ved at gennemskue din opstilling lige nu. Er det:
Lydsignal (analog/digital) - pc lydkort ind - korrektion og XO med Allocator - pc lydkort ud - evt DAC - forstærker - diskantenhed/bas+mellemtone?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 23 August 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

LGrau

Ja, grunden til at man ikke kan måle typisk under 500hz, er jo pga bassens længere bølgelængde. Men dette område kunne du så måle på udendørs, hvis du har et sted, der ikke for meget larm.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 August 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Men en måling udendørs, er vel lige så nyttig som en måling på månen. Netop i basområdet skabes der unoder i bunden, så det giver vel ingen mening at måle bassen andre steder end i rummet hvor højttaleren står?

Er der andre ting man kun kan optimere ved en udendørs måling (eller lyddødt rum)?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 23 August 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Men en måling udendørs, er vel lige så nyttig som en måling på månen. Netop i basområdet skabes der
unoder i bunden, så det giver vel ingen mening at måle bassen andre steder end i rummet hvor højttaleren står?



Hvorfor dog det?

Rummet er som en transmissionlinje, spændingen (lydtrykket) du måler vil i større grad være determineret af hvor du
måler frem for hvor stor amplitude den stående bølge reelt har. Hvis du endeligt vil måle i et rum, skal du gøre det der hvor
impedanstilpasningen er bedst (hvor er det det er?), eller korrigere for den position du måler fra.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 August 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:

Men en måling udendørs, er vel lige så nyttig som en måling på månen. Netop i basområdet skabes der
unoder i bunden, så det giver vel ingen mening at måle bassen andre steder end i rummet hvor højttaleren står?


Er der andre ting man kun kan optimere ved en udendørs måling (eller lyddødt rum)?



Hvorfor dog det?

Rummet er som en transmissionlinje, spændingen (lydtrykket) du måler vil i større grad være determineret af hvor du
måler frem for hvor stor amplitude den stående bølge reelt har. Hvis du endeligt vil måle i et rum, skal du gøre det der hvor
impedanstilpasningen er bedst (hvor er det det er?), eller korrigere for den position du måler fra.

Jeg spørger til hvad man får ud af en udendørs måling, som reelt kan bruges til noget som helst. Mao. hvad bruger man en udendørs måling under 300 hz til?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 August 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Jeg har lidt svært ved at gennemskue din opstilling lige nu. Er det:
Lydsignal (analog/digital) - pc lydkort ind - korrektion og XO med Allocator - pc lydkort ud - evt DAC - forstærker - diskantenhed/bas+mellemtone?

Hej, du har ret det fremgår vist ikke.

Planen er at jeg vil bruge PC som signalkilde, lad os se om det lykkedes med fornuftigt resultat i sidste ende.

Så PT er signalvej:

Lyd afspillet fra PC -> XO med allocator -> PC lydkort ud(Prodigy 192) -> Sharp forstærker(Elendig) -> Left out (diskant Accuton C22)  right out(Bas Scanspeak 18wxx kevlar model med phaseplug, og coated).

Der er mange muligheder for forbedringer, i sidste ende vil jeg gerne have et system med Eksterne DAC's, hvor master clock styres fra DAC'ene,  samt en multichannel forfortærker, så Volumen regulering ikke foregår Digitalt.

Men lad os se måske er lyden fra lydkort fornuftig, er værd at forsøge, da det er en yderst billig løsning, tænker umiddelbart på at bruge:   http://www.stereophile.com/computeraudio/asus_xonar_essence_ ststx_soundcards/



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 August 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

pof@ skrev:
Jeg har lidt svært ved at gennemskue din opstilling lige nu. Er det:
Lydsignal (analog/digital) - pc lydkort ind - korrektion og XO med Allocator - pc lydkort ud - evt DAC - forstærker - diskantenhed/bas+mellemtone?

Hej, du har ret det fremgår vist ikke.

Planen er at jeg vil bruge PC som signalkilde, lad os se om det lykkedes med fornuftigt resultat i sidste ende.

Så PT er signalvej:

Lyd afspillet fra PC -> XO med allocator -> PC lydkort ud(Prodigy 192) -> Sharp forstærker(Elendig) -> Left out (diskant Accuton C22)  right out(Bas Scanspeak 18wxx kevlar model med phaseplug, og coated).

Der er mange muligheder for forbedringer, i sidste ende vil jeg gerne have et system med Eksterne DAC's, hvor master clock styres fra DAC'ene,  samt en multichannel forfortærker, så Volumen regulering ikke foregår Digitalt.

Men lad os se måske er lyden fra lydkort fornuftig, er værd at forsøge, da det er en yderst billig løsning, tænker umiddelbart på at bruge:   http://www.stereophile.com/computeraudio/asus_xonar_essence_ ststx_soundcards/


Ok, så er du vist lidt på samme vej som mig. Lidt andet udstyr, men samme ide. Jeg håber at have noget der spiller i efteråret/vinter
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 August 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej pof@

Lyder interessant, har du flere detaljer? Måske kunne jeg blive inspireret, inden jeg når for langt



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 August 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Musiksignalet skal komme fra min Squeezebox SPDIF eller Foobar på XO pc'en.

Jeg har købt dette lydkort men desværre var Win 7 driveren en trist oplevelse, så nu er jeg på XP Pro.

Console kommer til at afvikle FIR filter som Acourate finder frem til.

SPDIF/AES fra lydkortet skal gå til 2 x Stello DAC, men jeg har pt kun en Stello, så min Lyngdorf TDAI 2200 bliver DAC og effektforstærker i starten.

Fra DAC går det til en KT90/KT88 rørforstærker som styrer en SS R29 diskant.

Fra den anden DAC kommer en anden rørforstærker som jeg er ved at købe stumper til, og denne skal styre en C-Quenze 18 H 52 17 06 SD
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 August 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende skal lige checke mere grundigt senere.

Jeg ledt en del efter lydkort med flere digitale udgange uden held, jeg fandt kun RME, men har lidt svært ved at gennemskue hvor mange digitale udgange kortene har.

Hvor mange seperate digital udgange har dit? ville jo være rart med mindst 4 styk, til 3 vejs system + sub .

Hvordan vil du lave volumen regulering?

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 August 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Mht I/O så er Manualen er nok bedst på det punkt, se side 79. Man kan have to kort i pc'en, men det løber jo op altsammen. Men der er jo ADAT på den optiske, og her er vist 8 kanaler. Men så skal DAC'en jo kunne finde ud af det?

Volumen bliver til at starte med i pc'en, men på sigt bliver det DACT med 4-6 dæk og en motor til at fjernbetjene med. Hvilken buffer ved jeg ikke endnu. DACT'erne kommer så efter DAC'erne.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 August 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Med ASIO eller ASIO4ALL burde det være muligt at udnytte flere lydkort. F.eks. 4 stk hiface (du skal nok bruge en USB hub med kraftig strømforsyning) eller andre USB lydkort/interfaces.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 August 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Med ASIO eller ASIO4ALL burde det være muligt at udnytte flere lydkort. F.eks. 4 stk hiface (du skal nok bruge en USB hub med kraftig strømforsyning) eller andre USB lydkort/interfaces.

Takker for info, så er der jo et utal af muligheder .

Jeg kunne jo evt teste med mit indbyggede + prodigy192..

Det varer nok desværre et stykke tid, til jeg får et system med seperat DAC konvertering.

Mit Prodigy192 har dog også to Coax digital udgange, da jeg har udvidelseskortet, men tror ikke det er videre Jitterfrit.

Forresten interessant diskution med måling af frekvsensgang på basenhed. Ved måling i rum vil der være flere dyk og pukler alt efter placering i rummet. Men skal der kompenseres for dette i HT frekvensgang? 

Jeg vil mene ret frekvensgang er at foretrække(fra HT), så må rummet tunes til mere korrekt basgengivelse, eller for den sags skyld bedre gengivelse i hele frekvensområdet. Men kan være jeg bliver klogere .

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 23 August 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger at forbedre frekvensgangen i 1 punkt af rummet, kan du være sikker på at det bliver meget værre alle andre
steder. Desuden fjernes den resonante karakter ikke, efterklangstiden vil være uændret. Det kræver langt mere intelligente
algoritmer og metoder hvis basgengivelsen skal forbedres. Den bedste metode er dog helt almindelig akustik behandling af
rummet og en optimal placering af højttalerne.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 23 August 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Man kan få ganske god kontrol med frekvensgangen i bassen, ved have basenheden tæt ved gulvet, meget tæt. Især hvis enheden skal op til 2-300hz. Så får man heller ikke et typisk dyk i dette område pga spejling i underlaget.

 Med hensyn til min ide, at måle udendørs munder ud i, at man så kun får bassens output uden rummets indvirkning. Hvis man altså ønsker, at se bassens frekvensgang alene monteret i kassen. Derefter kan man så måle i rummet også og evt lave en midling mellem ude og inde.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 August 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

@Kappen, svarer også til min opfattelse.

Spørgsmålet er om vi snakker resonanser, eller roomgain.

Frekvensgang med roomgain skal vel helst være ret?

Ved roomgain forstår jeg bashævning ved placering tæt på væg / hjørner -> giver gain pga, mindre spredning. 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 August 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig for og imod rumkorrektion. Når det nu er så nemt med sådan et system du er ved at bygge op, ville jeg bestemt prøve. Du kan jo lave et forsøg...
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 23 August 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Der er selvfølgelig for og imod rumkorrektion. Når det nu er så nemt med sådan et system du er ved at bygge
op, ville jeg bestemt prøve. Du kan jo lave et forsøg...


Der er ingen tvivl om at man kan forbedre oplevelsen hvis man f.eks har et peak 20dB (hvilket ikke er urealistisk) i bassen, så
giver det mening at fjerne det rent psykoakustisk. Da man ved hvor stor effekt maskerings effekter kan have på lyden (en af
de grene der er ret godt dokumenteret). Prøv bare at se hvordan fænomenet virker fremragende i mp3.

Men at stræbe efter en snorlige frekvensgang i bassen opnået i et punkt med EQ, er efter min mening bare en stor
misforståelse af grundlæggende rumakustik, noget helt andet er også, at det lyder ca. lige så dumt som det er

Hvis der skulle være nogle som havde lyst til at prøve, så kan i sende en impulsrespons af jeres rum i lytteposition, så vil jeg
prøve at filtrere en musikfil efter ønske så der opnås retfrekvensgang, når det nummer spilles.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 August 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Hvis du vælger at forbedre frekvensgangen i 1 punkt af rummet, kan du være sikker på at det bliver meget værre alle andre
steder. Desuden fjernes den resonante karakter ikke, efterklangstiden vil være uændret. Det kræver langt mere intelligente
algoritmer og metoder hvis basgengivelsen skal forbedres. Den bedste metode er dog helt almindelig akustik behandling af
rummet og en optimal placering af højttalerne.

Jeg måler skam heller ikke i et punkt, og smider heller ikke højttaleren ind på en helt umulig plads. Jeg "måler" først med ørerne. Hvis rummet er helt umuligt, må der gøre noget ved det, uden at det skal ligne et kontrolrum i et studie. Herefter måler jeg både direkte på enheden og i rummet forskellige steder. Jeg sigter ikke mod snorlige frekvensgang, da det helt korrekt ikke giver god lyd særligt mange steder. Pt. korrigerer jeg med maximalt 6 dB og kun to steder på bassen op til 2-300 Hz.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 18 September 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et par nye måleprogrammer:

ARTA

Audio tester


Melder tilbage når de er testet, jeg bruger oftest holmimpulse PT.

Nogen der har prøvet programmerne?

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes