Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vanskelige forstærkerbelastninger Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 September 2025 kl. 11:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2025 kl. 11:50 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg kunne ikke være mere enig med dig Redfox, og jeg beundrer din tro på det gode i mennesker  Jeg har desværre mistet troen på samme...

Jeg har holdt mig ude af debatten et stykke tid, da min tilstedeværelse er en rød klud for mange, og vil også gøre det fremover - dette er en nødvendig undtagelse.

Jeg vil ikke undskylde for min væremåde her i forummet, som deltager i debatter eller moderator. Men jeg har også trådt ved siden af, for det gør alle mennesker! Nogen lærer af det, og andre vælter videre i uvidenhed, og gør alt hvad de kan for at hævde sig. Både som følge af dumhed, men også af mangel på selvværd.

Men denne tråd (og mange andre) viser med tydelighed hvorfor det går galt: Vores følelser!

Det kan være glæde over en opdagelse, det kan være stolthed over at dele viden, det kan være hovmod og behov for at hævde sig, det kan være vrede eller skuffelse over at andre ikke er enige eller siger en imod, det kan være ensomhed hvor man søger et fællesskab gennem en hobby men skuffes af andres grovheder. Mulighederne er uendelige. Og det kommer oftere til udtryk online fordi, vi hæmmes af det filter som skærm og tastatur udgør.

Som du er inde på, så går der en masse kommunikation tabt via online medier: Kropsprog, mimik, tonefald osv. Og uden kan vi ikke kommunikere ordentligt og sobert, for misforståelserne får nemt spil her. Vi ville jo aldrig tale sådan, hvis vi stod over for hinanden, vel?

Hvad kan vi så gøre ved det? Kan vi være mere bevidste når vi kommunikerer online? Er det muligt at lære det?

Svaret er nej. Vi mennesker har ikke udviklet os til denne form for kommunikation, og det sker heller ikke lige foreløbig. Vi er hæmmet af en hjerne som er mange hundredetusinde år bagud i forhold til den udvikling, der er sket omkring os. Teknikken og det fysiske miljø omkring os ændrer sig, men det gør vores hjernes mønster ikke i samme grad, hvis den overhovedet gør det.

Nogen mener så, at de har tilpasset og udviklet sig til det. Men det er igen en af menneskets faldgruber. Vores mangel på forståelse om hvordan ting hænger sammen. Men hvis man ikke har evnerne og samtidig tror man kan det hele, så vil man tabe. Og mange gør det ofte uden overhovedet at se eller mærke det. De buldrer bare derudaf uden at se alle de mennesker de vælter på deres vej. Jeg har også gjort det, det har vi alle. Og nogen vil mene at jeg stadig gør det, uden at de ser deres egen refleksion i spejlet fordi, de stadig selv gør det.

Vi mennesker er over en bred kam ikke særlig intelligente. Det har mange undersøgelser gennem tiden bevist. +80 % af befolkningen har ikke forståelsesevne til at forstå bredere sammenhænge både samfundsmæssigt og i deres egen rede. En følgevirkning af det er Dunning/Kruger effekten, hvor de selvsamme tror at de evner mere end de faktisk kan. Og i deres higen efter at opnå det, skader de mere end de gavner. Og alle(!) ligger under for Dunning/Kruger effektten, som dog vender når man nærmer sig de sidste ca. 20 %, hvor dem der faktisk har evnerne, ikke tror på at de faktisk kan det de egentlig kan.

Og det er jo enormt selvmodsigende, men også meget sigende om hvorfor det går så galt i verden, og i et lille ubetydeligt forum på Hifi4all. Dem der griber mulighederne og tager chancer, er oftest dem der mindst evner det. Og dem der faktisk kan, får hurtigt at vide at de ikke kan, fra dem der tror de kan. Det er her Janteloven opstår... når de dumme tryner de vidende.

Som en italiensk professor (jeg husker ikke hans navn) i filosofi og psykolog skrev i en bog tilbage i '90'erne: Dumhed er når ens handlinger går ud over andre.

Og der vil komme vrede modsvar i tråden nu, men det beviser blot det jeg har skrevet herover... vi mennesker forstår ikke vores egne begrænsninger. Og når nogen siger os imod, så bliver vi vrede. 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 September 2025 kl. 17:34 | IP-adresse registreret Citér villavalium

Eminent indlæg fra Redfox, tusind tak, du har hermed fået en plads på kaminhylden
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum