Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vanskelige forstærkerbelastninger Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 September 2025 kl. 13:44 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Thanos skrev:
Jeg tror at højttalerproducenterne har en forventning om at de alligevel skal spille med noget billig klasse d stas og så er
det vel ligemeget om de er linær eller ej.

"....billigt klasse D stas ......" - Hvad spiller du selv på? Forstærker og højttalere henholdsvis?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2025
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 September 2025 kl. 17:56 | IP-adresse registreret Citér Thanos

I hvert fald ikke noget billig klasse d...

Men noget stort tungt grej som de fleste ikke kommer i nærheden af. Flervejs med simple filtre og stærke forstærkerer. En 'anelse' bedre end de nævnte focal og en nad 3020   
Til top Vis Thanos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thanos

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 22 September 2025 kl. 18:53 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Thanos

Nu var det ikke så meget hvad du IKKE spiller på som DET du faktisk spiller på, jeg spurgte ind til.
Så vil du ikke sættes i kategori med en troll på nettet vil det styrke din troværdighed at uddybe dit svar.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2025 kl. 19:46 | IP-adresse registreret Citér Thanos

Det er ikke relavant hvad jeg spiller på af udstyr. Det er relavant at min erfaring er at 'simple' højttalere og strømstærke transistor forstærkerer er vejen frem hvis man skal have max information med i musikken.

Hvorfor er det vigtigt hvad jeg laver, er uddannet som eller hvad jeg har af udstyr for at kunne deltage i et forum??? Er det en min er længere end din konkurrence det her? Må man kun være med hvis man mener det samme som dig?

Du 'praler' med at være hifi sælger gennem 40 år og lave hobby hifi. Skulle det være bedre end de ingeniøre der lever af at lave højtalere eller hifi? Kom nu ned på jorden hvor vi andre er.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 September 2025 kl. 21:52 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Boman skrev:
Der er skrevet en masse om, hvordan forstærkerne kan håndtere de svære strøm-spænding faseforskydninger, som kombinationen af højttalere og delefiltre giver.

Men intet om, hvordan de svære strøm-spænding faseforskydninger gør, at grundtonerne og overtonerne IKKE GENGIVES SAMTIDIGT. 

Det er det, som gør det så nemt, at høre forskel på lyden af et musikinstrument, og en højttalergengivelse af det

Mine højttalersignaler bliver lavet/korrigeret digitalt, således at alle frekvenser bliver gengivet korrekt, og bliver analoge gennem mine digitale forstærkere.

Det betyder at forstærkerne har det meget nemmere, ingen vanskelig impedans OG stilhed mellem tonerne, altså ingen "lydmudder", som plager almindelige højttalere - uanset pris.

Når man har vænnet sig til en meget mere naturlig gengivelse, gider man ikke lytte til almindelige anlæg.

Kunne tænke mig at spørge om dine aktive højttalere alle er forbundet til de givne enheder i fase (+ til rød etc...)? Spørgsmålet er udfra at sædvanlige 12dB filtre i f.eks. 3-vejs har behov for at vende fasen på mellemtonen.

Jeg har igennem lang tid leget med filler element (som beskrevet i Erik Bækgaards puplikation via B&O fra 1977) og formået på den måde at holde fasen på de 3 enheder i 3-vejs og på filleren. Det giver en meget lille fasedrejning hen over frekvensområdet (-10 til +20). Giver en meget neutral og åben lyd så langt hen af vejen er jeg enig i dine hang til tidslinearitet......

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 22 September 2025 kl. 22:53 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Thanos skrev:
Det er ikke relevant hvad jeg spiller på af udstyr. Det er relevant at min erfaring er at 'simple' højttalere og strømstærke transistor forstærkere er vejen frem hvis man skal have max information med i musikken.

Dit udstyr er ikke relevant for din deltagelse, men dine erfaringer med simple højttalere og strømstærke transistorforstærkere kunne være interessant læsning. Og da klasse D er strømstærk, høre dig hvorfor du undviger dem?

Thanos skrev:
Hvorfor er det vigtigt hvad jeg laver, er uddannet som eller hvad jeg har af udstyr for at kunne deltage i et forum??? Er det en min er længere end din konkurrence det her? Må man kun være med hvis man mener det samme som dig?

Jeg har ikke spurgt ind til det du laver og har lavet. Heller ikke det er en forudsætning for din deltagelse, vil jeg ikke mene. Og som du ser er mine spørgsmål lagt op til at høre DIN mening, som hjertens gerne må være helt anderledes end min. Vi bliver kun klogere ved at udveksle erfaringer. Derfor spørger jeg som jeg gør.

Thanos skrev:
Du 'praler' med at være hifi sælger gennem 40 år og lave hobby hifi. Skulle det være bedre end de ingeniører der lever af at lave højtalere eller hifi? Kom nu ned på jorden hvor vi andre er.

"Praler" - det må du da gerne synes. Hensigten var at oplyser noget af min baggrund for det jeg skriver. Jeg er ganske klar over at mine skriverier ikke er baseret på en hifi sælgers pensum. Jeg har derfor gennem hele livet med elektronik og hifi som interesse og hobby tilladt mig at supplere med viden på anden måde. Om det berettiger mig til at "være på jorden, hvor du er" må du svare på. For hvem er vi?

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2025 kl. 23:20 | IP-adresse registreret Citér Thanos

I mine ører lyder klasse d bare ikke naturligt. For kedeligt og hård.

Om end med traditionelle strømforsyninger kan være ganske gode feks gamle Lyngdorf. Moderne Switch mode strømforsyning dur bare ikke men måske det bliver bedre.

Kaj. skrev:
Hvilke og hvorfra har erfaringer, som dokumentation for din insisterende påstand?

Jo med ovenstående spørge du til min baggrund og det er ikke nødvendigt. Jeg skal ikke bevise noget. Og det har tidligere være et kæmpe problem her i forum at man skulle bevise sig over for dem der følde sig bedre. Derfor har jeg altid holdt mig væk og burde også være belevet væk nu for det er det samme stadig.

Jeg er ligeglad med din baggrund men synes bare det er underligt at du fremhæver det som om det gør dig bedre fordi at du ikke er ingeniør. Derfor skriver jeg kom ned på jorden.

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2025 kl. 23:22 | IP-adresse registreret Citér Thanos

Og så gider jeg ikke diskutere personlig forhold mere

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 22 September 2025 kl. 23:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2025 kl. 02:52 | IP-adresse registreret Citér Thanos

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 23 September 2025 kl. 06:57 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Thanos
Glimrende henvisning. Det er 1:1 det jeg har beskrevet i ord. Og billeder.
Fortsæt med at studere videoen, så er du godt på vej til at kunne overtage tråden. Impedance for dummies.

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2025 kl. 08:58 | IP-adresse registreret Citér Thanos

Wow så er du ikke god til at forklare det

2 uger på at fortælle det med 'ord' som en video forklarer på få minutter. Måske skulle du bare have fundet videoen fra en start for du bliver ikke god til at undervise. Måske skulle du nøjes med at sælge hifi og bygge det i din fritid for du kan ikke forklare det lige så enkelt som ham i videoen

Det er vist det man kalder en bjørnetjenste for de andre der læser med

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 23 September 2025 kl. 09:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Thanos
Du fik det sidste ord.......

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2025 kl. 10:02 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Thanos skrev:
Wow så er du ikke god til at forklare det

Kaj tager i sine forklaringer konsekvenserne af højttalerens forskellige induktanser og kapacitancer med ind i billedet ved forskellige frekvenser, hvorimod den video du har fundet hovedsagelig omhandler brugen af en 4 Ohms højttaler på en forstærker, som er rated til 8 Ohm. Derfor mener jeg det er forkert, at udskamme Kaj når han kunne have fundet og henvist til videoen. Hvis man vil vide noget i dybden om problematikken, skal man i stedet læse Kajs forklaringer, og ikke bare videoen.

Jeg studser så over din sætning, citat: "Og så gider jeg ikke diskutere personlig forhold mere", når du slutter med at skrive, at Kaj citat igen:

"Måske skulle du bare have fundet videoen fra en start for du bliver ikke god til at undervise. Måske skulle du nøjes med at sælge hifi og bygge det i din fritid for du kan ikke forklare det lige så enkelt som ham i videoen

Det er vist det man kalder en bjørnetjenste for de andre der læser med". Gør du ikke her præcis det du bebrejder Kaj for?

Jeg er overbevist om, at mange får udbytte af Kaj's forklarende indlæg her på citet.

Træls at en tråd udvikler sig til irrelevant snak, som afsporer et emne - det sker tit i tråde der har komplekst indhold.

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2025 kl. 10:26 | IP-adresse registreret Citér Thanos

Kaj gør det al for kompleks. Som om han skal prale med noget og gøre sig bedre end andre. han skyder over målet.

Og videoen handler ikke kun om 4 højtaler og 8 ohm forstærkerer. Han fortæller også hvordan man skal forstå impedans (AC) mod modstand (DC) og hvordan man beregner impedans. Simpel og enkelt

Kaj skriver noget her i forum og det er det jeg siger han gør dårligt. Det er ikke personligt. Det er kritik af hans forklaring.

Der er sikkert nogen indvied som for nået ud af Kajs forklaring og det er super. Men endnu flere får noget ud af videoen som er simpel og enkelt.

Det er ikke irrelavnt snak at kritisere Kajs skriverier i forum. Det er sund argumentation mod hans påstand. Og hvis man ikke kan tåle det så skal man ikke skrive

Hvis du mener at mine skriverier er forkert ren teknisk så kan du jo argumentere mod det. I stedet for at kalde mine skriverier personlig.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2025 kl. 10:29 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

I min signatur står at jeg er blevet ret passiv læser, så jeg vil meget sandsynligt ikke argumentere med og mod dig - tror heller ikke der kommer noget ud af det for nogen.

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2025 kl. 12:29 | IP-adresse registreret Citér Thanos

I tar det meget personligt og alligevel er det kun jer dig og Kaj der har startet det personlige. Jeg svarer bare.

Kan det her forum kun fungere hvis man får ret hele tiden? Men alle kan ike ha ret hele tiden

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 September 2025 kl. 14:29 | IP-adresse registreret Citér Boman

Flemming skrev:
Boman skrev:
Der er skrevet en masse om, hvordan forstærkerne kan håndtere de svære strøm-spænding faseforskydninger, som kombinationen af højttalere og delefiltre giver.

Men intet om, hvordan de svære strøm-spænding faseforskydninger gør, at grundtonerne og overtonerne IKKE GENGIVES SAMTIDIGT. 

Det er det, som gør det så nemt, at høre forskel på lyden af et musikinstrument, og en højttalergengivelse af det

Mine højttalersignaler bliver lavet/korrigeret digitalt, således at alle frekvenser bliver gengivet korrekt, og bliver analoge gennem mine digitale forstærkere.

Det betyder at forstærkerne har det meget nemmere, ingen vanskelig impedans OG stilhed mellem tonerne, altså ingen "lydmudder", som plager almindelige højttalere - uanset pris.

Når man har vænnet sig til en meget mere naturlig gengivelse, gider man ikke lytte til almindelige anlæg.

Kunne tænke mig at spørge om dine aktive højttalere alle er forbundet til de givne enheder i fase (+ til rød etc...)? Spørgsmålet er udfra at sædvanlige 12dB filtre i f.eks. 3-vejs har behov for at vende fasen på mellemtonen.

Jeg har igennem lang tid leget med filler element (som beskrevet i Erik Bækgaards puplikation via B&O fra 1977) og formået på den måde at holde fasen på de 3 enheder i 3-vejs og på filleren. Det giver en meget lille fasedrejning hen over frekvensområdet (-10 til +20). Giver en meget neutral og åben lyd så langt hen af vejen er jeg enig i dine hang til tidslinearitet......

Ja, mine enheder er forbundet i fase.

Med komplekse delefiltre kan man gøre frekvensgangen "fladere", men det går ud over "naturligheden", da det forværrer faseforholdene, altså at grundtonerne og overtonerne bliver gengivet med større tidsforskel.

Simplere delefiltre kan giver mere "naturlighed"

Men hvis man kun lytter til musik via højttalere, kender man ikke "naturlig" gengivelse

Thanos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2025 kl. 16:36 | IP-adresse registreret Citér Thanos

'Med komplekse delefiltre kan man gøre frekvensgangen "fladere", men det går ud over "naturligheden", da det forværrer faseforholdene, altså
at grundtonerne og overtonerne bliver gengivet med større tidsforskel.

Simplere delefiltre kan giver mere "naturlighed" '

Jeg kunne ikke være mere enig

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2025 kl. 10:32 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hvor er det ærgerligt at man som læser ofte skal støde på disse værdikampe og tid tider mere eller mindre personlige kampe. Jeg har været med på dette forum i snart mange år, og som oftest blot som læser. En gang imellem som skribent på min tråd eller stillet nogen et spørgsmål.

Jeg synes at det er spændende at læse udsagn og diskussioner om alting hifi. Blot er det altså efter min ringe mening ganske ærgerligt at de udvikler sig til noget som enten bliver lukket eller som leder til medlemmers udelukkelse, eller at nogle holder sig tilbage med at deltage i selve diskussionerne, altså det fag-faglige. Og det er jo netop det vi er her for: det fag-faglige, såvel som de indtryk vi over tid har fået ved lytning, bygning med mere.

I forhold til forstærkning, power-behov og impedanskurver, har jeg i min egen lille beskedne forstærker prøvet at gøre noget ved blandt andet dette. Det er en ab forstærker, og den har et par små rør. Det jeg blandt andet er i gang med, er at designe en temmelig stor og meget responssiv strømforsyning og -kapacitet. Derfor er det netop ekstra spændene, at læse i for eksempel denne tråd.

Og af nøjagtig samme årsag lige så ærgerligt at det igen igen går op i personfnidder, at medlemmer er ude, udelukkes eller ikke ønsker at udtrykke sig. Det er så ultimativt at skrive noget. Man kan ikke rette det bagefter. Man kan ikke få de finere meninger og betydninger med. Derfor mener jeg, at det ville være godt, hvis man holder sig en smule tilbage med at angribe eller kritisere andre. Det er jo slet ikke så vigtigt, vel? Det er jo ikke derfor vi er her, vel?

Kunne man nu måske ikke holde sig bare en lille bitte smule tilbage, og lade være med at skrive udtryk eller sætninger som man nok inderst inde kan regne ud, måske vil støde andre mennesker? Det ville være fantastisk. Kom nu bare med alle de spændende meningsudvekslinger, argumentationer med mere, med lad os alle sammen holde os til det, frem for at udgyde sin mening om andre. Det er jo emnet der er det vigtige. Det er jo derfor at vi alle sammen er her.

Jeg vil faktisk rigtig gerne læse hvad medlemmer som for eksempel Kaj, Thanos, Hifiigen, Boydk og alle andre mener om et givent emne, al den stund at jeg selv har en interesse deri. Altså at læse andre menneskers input om et emne. Alle kan bidrage med noget. Alle har en erfaring, en viden, en basis og en mulighed for at berige en diskussion med et indlæg. Det behøver ikke nødvendigvis at være et langt teoretisk indlæg, selvom de også er vigtige. For det er de.

Tænk engang på hvor fedt det er, at kunne læse et indlæg, hvor et medlem har gjort sig anstrengelser for at andre skal kunne se betydningen af det man skriver. At de har brugt tid og kræfter på at lave grafer, kurver, billeder, opstillinger eller andet, som tydeliggør emnet. For vores andres skyld. Det er da bare et stort plus! Men det kan også være noget som for eksempel et indlæg om en erfaring man har gjort sig. Det kan også være en simpelt lille udsagn eller noget man har lyttet til.

Det er jo ikke for sin egen skyld at man skriver. Man ved jo godt selv det man ved. Men det er for at belyse et emne. Som igen kan lede til nye tester, modteser og så videre. Og så er der jo trods alt nok også en del mennesker derude, som blot gerne vil læse noget om et mene, uden at de nødvendigvis har en lang teoretisk baggrund for et givent emne. Det kunne jo også være andre mennesker som ikke er medlem her på dette forum. Det kunne være at der sad et menneske i den anden ende af verden, og søgte på noget om effekten i en forstærker og dens betydning. Og gerne ville læse noget om emnet.

For snart mange år siden var det sådan, at man skulle skrive ind til en redaktion på et trykt blad, som måske udkom en gang om måneden. Så frem med pen og papir, kuvert og frimærke, vente på Post Danmark (ja, det hed det jo engang), og så vente på, at eens indlæg måske, gentager: måske, blev fundet værdigt til at blive optaget i bladets brevkasse. Og hvem kunne svare? En smal række af personer som havde en vis viden om måske dette emne.

I dag er vi ekstremt heldige i sammenligning. Vi kan på blot et kort øjeblik oprette os på et forum, søge blandt tusindvis af emner, meninger, holdninger, fakta, erfaringer o.s.v. Dét kunne man altså ikke for nogle år siden. Det gør en enorm forskel. Jeg kan for eksempel slå en transistor op på nettet, læse specifikationer, og derefter spørge om der er nogen som har erfaringer med netop denne, dens implementering eller andet.

I den overflod af information mener jeg blot at det er vigtigt, at alle kan komme til orde, og at alle anstrenger sig for at skrive så sobert som muligt. Altså hele tiden, også selv om man måske nogle gange kan komme til at føle sig provokeret, enten på viden, fakta, erfaringer, holdninger m.fl, prøver at huske på, at andre mennesker også er netop det: mennesker, og at der på et offentligt tilgængeligt forum er mange som ser med. Altså andre mennesker. Det synes jeg at man skal huske på.

Og netop fordi vi i denne sammenhæng ikke ser hinanden i øjnene, men blot skriver på et forum, hvor vi ikke møder hinanden og ikke kan aflæse den andens mening i en mere fin betydning rent sprogligt, ansigtsaflæsning, intonation med mere, er det ekstra vigtigt, at vi anstrenger os for at skrive så pænt og sobert som muligt. Det kalder jeg almindelig respekt. Hvis man er uénig med een eller flere, kan man jo blot skrive, at man er uénlg eller ikke deler den holdning, eventuelt med en erfaringsmæssig eller teknisk begrundelse.

Hvis nu det var sådan, at alting allerede var fundet ud af, ville det jo være en stærkt begrænset viden vi kunne tilegne os. Men sådan er verden heldigvis ikke. Den rummer nye vidensrum, hver især med flere nye døre, som igen leder ind til andre aspekter af viden, nye muligheder, nye erfaringer, nye opdagelser. Og det skal vi have respekt for. Altså at andre mennesker også kan have holdninger, baseret på erfaringer, forsøg, viden eller andet, som leder frem til en mening, som de må have lov til at udtrykke.

Hvis nu jeg var lodret uénig i en anden debattørs udsagn, kunne jeg jo vælge at skrive, at jeg er uénig fordi sådan og sådan. Dér hvor det går galt er, når vi sætter følelser på. Nå vi tolker andre mennesker. Når vi går i forsvarstilstand, og glemmer, at dette blot er et debatforum. Et sted hvor vi kan debattere, ikke et sted hvor vi skændes. Nu vil nogen måske synes, at netop de ikke skændes. Men der må jeg sige klart, at det er ikke det andre læser. Andre læser udsagn om uddannelse, baggrund, ikke særlig pænt sprogbrug, smileys som kan signalere præcist det samme som et verbalt udfald, og så videre.

Jeg synes at vi er så få i den her hobby/branche, at der skal være plads til alle. Alle. Og at vi må stå lidt mere sammen, uden at skændes, og uden at nogen skal føle sig udelukket, eller blive udelukket, eller føle at de ikke kan eller ønsker at komme til orde, selvom de måske netop har det (kommende) indlæg, som et andet menneske kunne have god brug af.

Jeg synes at det er værd at trykke på den store reset-knap, og komme hinanden lidt mere i møde, være lidt mere tilgivende og være lidt mere inviterende. Der er potentielt tonsvis af information og erfaringer i den opsummerede vidensbank som udgøres af alle, alle, medlemmer tilsammen. Lad os nu give hinanden plads og mulighed for at komme til orde, og lade være med at stå så stejlt på at en anden tager fejl, tilsammen med at man ikke fremstår så stejl, at andre ikke har lyst til at komme med et indlæg.

Kom nu alle sammen! Lad os gøre det bedste vi kan!

Med venlig hifi-hilsen til jer alle sammen.,
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum