Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 05:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: tv danmark vs tv danmark hd (stofa,tv2) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

CHROMATIC ABERRATIONS Another hidden peril of an SD lens on an HD camera

relates to chromatic aberrations—the real nemesis in HD lens-camera systems.

This relates to the very fundamental optical phenomenon of each separate color wavelength

having a unique focus and magnification as it passes through even a single

glass element. This is greatly compounded

with multi-element lenses (contemporary

broadcast lenses can have anywhere from

20 to 35 elements). Highly sophisticated

compensating strategies are mobilized in

HD lens design to reduce these to an

acceptable level (although it’s virtually impoosible to reduce to zero)

fra siden    http://usa.canon.com/CUSA/assets/app/pdf/bctv/1105TVB_Canon. pdf  som angives   læs her    Og denne aberration har man altså aldrig forsøgt bekæmpet ved almindelig optik, så igen er papir taknemligt.

Og som før nævnt hvilken indflydelse kan hvilken-som-helst optik have i forhold til hvorledes billedet "aftastes ´via hvilken-som-helst Billedchip".Linieaftastningsmæssigt og alt det andet. Er det virkelig kun undertegnede som mener der trods alt er noget her, der ikke hænger helt sammen.

Må jeg henvise til personer med Astronomiske tilgange til dette her emne; optik, Schmidt kikkerter og igen CCD Chip for se billederne digitalt.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

En HD optik tegner et skarpere billede end et SD, derved udnytter man den større opløsning i et HD kamera. Capiche?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Capiche?

Overfor dette giver jeg mig ALDRIG.

Jeg kender ikke til hvilken slags optik man anvender ved filmisk optagelser, og da slet ikke hvad man idag anvender til digitale optagelser som skal anvendes i filmisk sammenhæng.

Årsagen til min stædighed skyldes at jeg intet kender til Glas, Optik linser og ej at forglemme "Luft-liser", og det der med  ZOOM Optik. Men at der her skulle eksistere en optisk forskel om man vil have noget, de som siger jeg skal acceptere dette.

Jeg mener HD Ready, HD og Fuldt HD

Hvad da når en skærm lander på 4000 x 2000 pixel, skulle der til den tid komme noget som skulle  hedde ULTRA Optik. jeg siger ikke at folk skal komme mig til hjælp, men jeg nægter pure studere videnskaberne om Optik, Glas og Newtonsk Matematik. Der er grænser.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Og hvorhenne er det lige der står at for komme op på samme opløsning, som der er i en filmstrimmel  på 18x24 mm, da skal man op på en sådan og sådan opløsning i "Digitalt sprog eller hvad det nu var det hed".

Og igen Du hopper let og elegant over at man i HD'ens barndom vel kun kunne drømme om engang have Fladskærme med Pixels og deres høje antal. Den ting Du udelader herfra er at opløsningen i det vandrette plan kun kan blive det denne kan blive.

Al ære og respekt for datidens Astronomer med videre, som selv måtte fremstille deres berømt Linser.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Rosinen i Pølseenden

Du udelader let og bekvemt hvorledes de først Farve kameraer var indrettede.

Hele 3 linser eller optiske systemer, men her var samme aberration vel gjort mindre "Delt op på de samme 3 linser".

Konkluderende  hvis man virkeligt skulle gemme billeder i farver, da skulle man have 3 billeder taget igennem 3 forskellige linser og herfra have 3 stk sort/hvide ___  som senere kunne slåes sammen til et nyt eller nyere farvebillede.

Om dette er sandt ?  Et meget åbent spørgsmål.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Det er vist ret håbløst at forklare dig noget som helst. EOD herfra.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hi

Og det her er der vel heller ingen mening i?   http://www.nxtbook.com/nxtbooks/newbay/tvt_20080917/index.ph p?startid=32 

Jeg skrev til Mario Orazio at han er mit Jords Salt, engelsk "Saltie", som er yderst positiv betegnelse, henten fra intetsteds.  Nok muligt at man kan ende en diskussion men når der nævnes glas skelnes der ikke mellem SD, HD eller for den sags skyld Ultra HD.

Inde hos Newz.dk blev engang ordene anvendt om en disskussion var til ende _____

Så kender i ikke NEWZ.dk    dette ment på den søde måde.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt svært ved at følge diskussion om linser og optik, men at der er forskel på optik er sikkert

En mobil telefons kamera har en meget ringe linse, hvorved man også får dårligere billeder end fx et spejlrefleks, hvor du har en rigtig god linse.

Da man lavede linser til SD kval. var der selvfølgelig ingen grund til at ofre mere på linsen end nødvendigt, da HD kom skal der selvfølgelig bruges en bedre linse.

Her er lidt matematik om linser og den måde de virker på

http://www.cse.unr.edu/~bebis/CS791E/Notes/CameraParameters. pdf

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Kan i se en forskel på tv danmark (tv2) og tv danmark hd  ?
Jeg synes forskellen er minimal, jeg synes mit 42" g20 plasma tv fra panasonic og stofa som udbyder skifter langsommer
til hd kanalen end modsat samt at lyden er lidt højere på hd kanalen. 
(synes så heller ikke der er en vildt stor forskel på en dvd og blueray film selv om jeg har et godt tv og en ok blueray
afspille Philips bdp-3100, som jeg desværre ikke kan opdatere)

kender ikke dit TV, er det HD ready eller Full HD ?
Det er ret vigtig at et TV ikke ned skalere dit signal til 702p hvis du har Full HD tv
Det er ret vigtig at dit TV ikke ned skalere dit signal der er dårligere end din DVD hvis du har Full HD tv

eks, når jeg ser DVD så skal jeg på mit 37" zepto side ca 3 meter væk for ikke at se korn, skifter jeg til Blu Ray så kan jeg
sidde 1 meter foran skærmen uden at det bliver grovkornet. med andre ord kunne jeg/burde jeg måske have et 60" tv ved
Blu Ray og stadig sidde 3 meter og mere væk med de flotteste detaljer !
DVD skal blive mere grovkornet ved op skallering og hvis man har BluRay og kun et HD ready tv, så er du tvunget til at ned
skalere dit signal.

andet eks
Sony 750_tommer_biograf på hovedet
Denne smarte 3D skærm brille har kun en opløsning på 720p og hvis jeg skulle se Blu Ray på den så skulle jeg bede min
afspiller om at ned skalere, og undskyld mig det er i min verden totalt tosset
venter spændt på at Sony frigiver en med 1080p

Jeg kender ikke mange rundsprednings kanaler der udsender i mere end 720p (hvis nogen) og det er kun HD ready
Blu Ray er 1080p og er perfekt til Full HD tv, som kan give de flotteste billeder

personal-3d-viewer

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Hi

Og det her er der vel heller ingen mening i?   startid=32">http://www.nxtbook.com/nxtbooks/newbay/tvt_20080 917/index.ph p?startid=32 

Jeg skrev til Mario Orazio at han er mit Jords Salt, engelsk "Saltie", som er yderst positiv betegnelse, henten fra intetsteds. 
Nok muligt at man kan ende en diskussion men når der nævnes glas skelnes der ikke mellem SD, HD eller for den sags skyld
Ultra HD.

Inde hos Newz.dk blev engang ordene anvendt om en disskussion var til ende _____

Så kender i ikke NEWZ.dk    dette ment på den søde måde.

At du kan finde en artikel hvor han ikke kommer ind på emnet beviser jo ingenting?!

Diskussion af emnet på creativecow.

Uddybende artikel

"How are HD lenses better than SD lenses?

They are better than SD lenses in every way – improved barrel distortion, reduced chromatic aberration, lens ramping, focus
breathing, speed and coatings and the difference if shooting HD, is both noticeable and justifies the cost differential compared
with SD lenses.
In answer to the common question of whether you will see the difference in image quality between a SD lens and an HD lens,
the answer is categorically YES!
SD lenses can fit HD camcorders, as they share the same B4 2/3″ CCD lens mount, so there is nothing to stop you from using
these lenses with HD Camcorders but your image quality will be compromised. You will also be breaking the terms of any HD
commissioning contract and VMI do not recommend this.
There is a new fashion amongst DoPs who have appreciated the additional quality of HD lenses compared with the older SD
lenses, to fit these to SD cameras for the additional production values that they afford. Many dramas today still shot on SD are
shot using HD lenses."

Endnu en artikel forklarer forskellen...

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig til den dag hvor
4K resolution
eller måske
8K Video Format
Ultra High Definition Television

til den tid så kan vi godt smide vores DVD afspiller ud, DVD plader tror jeg ikke ville være brugbart her.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Gasolin

Der oversees i tråden forskellen imellem LCD og Plasmas pixel struktur.

Plasma's pixelstruktur er i sin natur mere soft og vil aldrig stå så knivskrapt som LCD
Men så vinder Plasma på stort set alle andre områder hvis man ellers har købt et ordentligt et af slagsen.

Har selv svært ved at se forskel på 720p og 1080p på mit 50" Pioneer Kuro KRP-500M

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 Januar 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

De der super høje opløsninger langt ud over Fuld HD kan man ikke få fuld udbytte af på hjemmeplan. Det er mere velegnet til mega store skærme ved udendørs arangementer.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2012 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke sige, Sony har frigivet en projektor til 4K og den koster kun ca 100000 kroner i DK, mener jeg har set den til
ca 70000 kr i udlandet (VW1000ES), og jeg husker da godt hvad en fladskærm kostede i starten. yes store penge, meget store
penge.

diyaudio.dk Blog
G+

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Han har dog stadig ret, at få fuldt udbytte af en 4K opløsning vil kræve en temmelig stor stue. Desuden, hvad hjælper det at
have en 4K projektor, når leverandørerne af tv signalet ikke engang kan levere almindeligt HD i en tilfredsstillende kvalitet?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes