Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Filmlyd i 2 kanaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har et stereo setup (se link nedenfor). Når jeg ser dvd film oplever jeg at dialog/tale "drunkner/forsvinder" i de øvrige effekter og musik. Jeg har prøvet at anvende mit TV som "center" men der skal virkelig skrues op for at det hjælper... Er der nogle der har forslag til hvorledes jeg kan udnytte mine stereo højttalere til film uden at miste dialog? evt. opsætning at dvd afspiller?

På forhånd tak. Kokken

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Er forstærkeren sat på ren stereo når du ser film??

for eller forsvinder al tale.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke dvd-afspilleren kan mikse signalet om, så der kommer mere dialog.

Derfor tror jeg den eneste sikre løsning er at få et surroundanlæg med centerhøjttaler. Der kan effekter
også tit drukne dialog, men så kan man i det mindste skrue op for centeren.

En mulighed er udelukkende at købe en centerhøjttaler, som samtidig skal bruge en forstærker, og så
sætte dvd-afspilleren til en 3.0-opstilling, hvis den kan det. Det betyder så, at man skal justere volumen
på både stereoforstærkeren og på den forstærker, der styrer centeren, men dog en mindre omfattende
løsning end et komplet surroundanlæg.

Hvis ikke du vil den vej, kan det evt hjælpe simpelthen at dæmpe bassen med tonekontrol på forstærkeren,
hvis det ofte er effekter/skud/brag, der drukner dialogen. Ikke nogen perfekt løsning, men virker dog.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Jeg tror ikke dvd-afspilleren kan mikse signalet om, så der kommer mere dialog.

Derfor tror jeg den eneste sikre løsning er at få et surroundanlæg med centerhøjttaler. Der kan effekter
også tit drukne dialog, men så kan man i det mindste skrue op for centeren.

En mulighed er udelukkende at købe en centerhøjttaler, som samtidig skal bruge en forstærker, og så
sætte dvd-afspilleren til en 3.0-opstilling, hvis den kan det. Det betyder så, at man skal justere volumen
på både stereoforstærkeren og på den forstærker, der styrer centeren, men dog en mindre omfattende
løsning end et komplet surroundanlæg.

Hvis ikke du vil den vej, kan det evt hjælpe simpelthen at dæmpe bassen med tonekontrol på forstærkeren,
hvis det ofte er effekter/skud/brag, der drukner dialogen. Ikke nogen perfekt løsning, men virker dog.

Jeg er nu overbevist om, at samtlige dvd-afspillere kan downmixe et 5.1 signal til stereo. Ellers har de godt nok glemt at
tage højde for deres klart største marked: Den normale forbruger som blot sætter dvd-afspilleren til tv'et uden en masse
surround.

Kontrollér evt. i din DVD-afspillerens menu, at den er sat til at downmixe 5.1 signaler til stereo. Hvilke udgange benytter du
på din DVD-afspiller?

Hvis der ikke er tale om en indstillingsfejl, vil mit bud være dårlig akustik. For høj efterklang ødelægger enhver form for
dialog i film - selv på de dyreste systemer.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

hvad bruger du som signal til forstærkeren

analog eller coax??

hvis du bruger analog så kan dvd'en nok indstilles til at sende stereo

og hvis det er coax så kan forstærkrede stilles til kun at sende ud i stereo..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
hvad bruger du som signal til forstærkeren

analog eller coax??

hvis du bruger analog så kan dvd'en nok indstilles til at sende stereo

og hvis det er coax så kan forstærkrede stilles til kun at sende ud i stereo..

Det er nemlig rigtigt. Da jeg gik fra analog stereoudgang fra min Phillips HD opt. til coax via min DAC, var lyden en underlig skratten. Gik ind i audio setup på HD og indstillede den der. Der var osse indstillinger til Surround m.m.. Phillips er vel som HD opt. er flest, så ind i audio setup og indstille. Når jeg ser DVD er der fin afbalancering mellem tale og lydeffekter over stereoanlægget. Lyden fra film på TV (via HD /DAC over anlægget) kan nogen gange være meget høj ifht. tale, men det er nok Tv stationernes "skyld"  alt efter hvor god en lydside de sender ud

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for alle svarene.

Det er en stereo forstærker så der er kun mulighed for 2 kanals lyd. Al tale forsviner ikke men det ligger langt tilbage i lydbilledet.

Har sat afspilleren til at downmixe til stereo...

Dvd og forstærker er forbundet med interconnects fra "2 channel audio out" fra dvd`en. Den samme udgang jeg bruger til CD på forstærkeren....

Med venlig hilsen Kokken

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Er det bedre hvis jeg benytter udgangen fra 5.1 front?

Her er lige et par billeder af forstærker samt dvd

DVD BACK

AMP. BACK

På forhånd tak. Kokken

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

clauskok skrev:

Er det bedre hvis jeg benytter udgangen fra 5.1 front?

Her er lige et par billeder af forstærker samt dvd

DVD BACK

AMP. BACK

På forhånd tak. Kokken

Nej du må endelig ikke bruge 5.1 front. Så får du kun den information som er tiltænkt højre og venstre højttaler i et
surroundsetup - dvs absolut ingen tale

Du skal bruge stereo out og sætte dvd-afspilleren til at downmixe multichannel lyd. Hvis du allerede har gjort dette, er mit
eneste bud, at akustikken er for ringe eller du har for lidt effekt (nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor højt du spiller).
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hvilket format skal man vælge i menuen på filmen? Er der altid et stereo format?

Og er det en god idè at benytte TV som "center" eller skal lyden være mutet på tv`et?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

clauskok skrev:

Hvilket format skal man vælge i menuen på filmen? Er der altid et stereo format?

Og er det en god idè at benytte TV som "center" eller skal lyden være mutet på tv`et?

Formatet burde være ligegyldigt, da du har sat din dvd-afspiller til altid at downmixe til 2-kanals. Synes at have hørt noget om
problemer med dts og downmixing, så jeg ville råde dig til at vælge et Dolby Digital spor.

Jeg ville ikke benytte tv'et som center da lydkvaliteten fra den højttaler/forstærker som sidder i tv'et højst sandsynligt er
ekstremt ringe.

Hvordan er det med stemmer når du lytter til musik? Fremtræder de klart og tydeligt?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Det er kun de færreste afspillere der kan dekode/downmixe DTS internt, så det skal nok undgåes (hvis afspilleren ikke kan, kommer der slet ingen lyd, så der er ikke så meget at være i tvivl om).

Det er ikke alle udgivelser der har et dedikeret 2.0 spor, men alle afspillere kan downmixe Dolby Digital 5.1 til 2.0.

HVIS der er et 2.0 spor kan det dog i nogen tilfælde være at foretrække, da 2.0 sporet normalt er mixet lidt anderledes, netop af hensyn til 2 kanals opsætninger (dog primært TV højttalere, hvorfor det oftest er komprimeret mere i dynamikken end 5.1 mixet).

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtig respons!

Der er ingen mangel på vokal når jeg lytter til musik alt er klart og tydeligt. Jeg har i mange år haft surround setup så måske er det blot fordi jeg har været vant til en center højttaler.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Jeg er nu overbevist om, at samtlige dvd-afspillere kan downmixe et 5.1 signal til stereo. Ellers har de godt nok glemt at
tage højde for deres klart største marked: Den normale forbruger som blot sætter dvd-afspilleren til tv'et uden en masse
surround.

Naturligvis, det tror jeg faktisk en dvd-afspiller skal kunne for overhovedet at bruge DVD-logoet. Det jeg mente var, at man
ikke kan gå ind og bede dvd-afspilleren om at hæve dialogen eller ændre på den måde, den downmixer på, så centerkanalen
styrkes (mig bekendt)

Det var derfor jeg kom frem til, at der ikke er andre løsninger end at få en centerhøjttaler med tilhørende forstærker. Med det
eksisterende setup er der så vidt jeg kan se ikke mere man kan gøre
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Så er jeg desværre på bar bund mht. forslag Måske du skulle prøve at komprimere sporet og se om det gør en forskel?
Det vil efter min lydfilosofi ødelægge filmlyden fuldstændig, men det kan hjælpe med at gøre dialog tydeligere. Der burde være
noget som hedder "Dynamic compression" i dvd-afspillerens menu.

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder som et ærgeligt tiltag jeg helst vil undgå......

Tak for svarene. Til alle i denne tråd og god weekend.

/Kokken

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

I lige måde
Du kan evt. prøve at spørge en forhandler om de vil hjælpe dig med nogle demoer af 2.0 setups - så vil du kunne få et indtryk
af, om det simpelthen er filmlyd på et sådan setup der er "dårligt".

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Jonas_h skrev:

surround.

Naturligvis, det tror jeg faktisk en dvd-afspiller skal kunne for overhovedet at bruge DVD-logoet. Det jeg mente var, at man
ikke kan gå ind og bede dvd-afspilleren om at hæve dialogen eller ændre på den måde, den downmixer på, så centerkanalen
styrkes (mig bekendt)

Det var derfor jeg kom frem til, at der ikke er andre løsninger end at få en centerhøjttaler med tilhørende forstærker. Med det
eksisterende setup er der så vidt jeg kan se ikke mere man kan gøre
Alle afspillere kan downmixe DD 5.1 til stereo. Warner har f.eks. aldrig haft separat 2.0 spor på deres udgivelser, så hvis der var problemer med at afspille 5.1 sporet på et stereo (eller "bare TV") setup, så havde man nok hørt om det..!

Der er faktisk nogen afspillere (jeg mener et par Pioneer modeller f.eks.) der har "dialogue enhancement" filtre i setup menuen, altså en form for simpel EQ.

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Ok det vil jeg se efter tak. Det er  en rimelig stor setup menu i min afspiller så det kan sagtens være der er en sådan funktion jeg har overset....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes