Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Hifiklubben, dårlig erfaring! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Ole B skrev:

Vi har også købt et NAD 40A2 fjernsyn til 17.636 kr. i Hi Fi Klubben.

Vi har ingen kendskab til TV udstyr, hvorfor vi valgte en anerkendt butik.

Sælger var fuldt orienteret om alle forhold, og hvem vil iøvrigt købe et fjernsyn til 17.636, som er forældet på kun 16 måneder? 

Hi Fi Klubben har tilbudt en omformer, men den løsning ønsker vi ikke.

Vi ønsker blot et fjernsyn, der fungerer uden hjælpeudstyr.

Vi vil forlange, at få et fjernsyn, der lever op til vores forventninger.

jeg siger god fornøjelse.. tror ikke du får ret meget ud af det. Der er ihvertfald ikke noget at komme efter rent juridisk eller via forbrugerrådet. Måske vil EB komme med en sviner historie.

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Jeg kunne ikke finde noget om den nævnte pressemeddelelse inde på hjemmesiden.
Du må meget gerne linke til den hvis du kan finde den Ole.

Det eneste jeg lige kunne finde om mpeg2 vs. mpeg 4 var under FAQ:
Hvilken kompressionsstandard for digitalt tv benyttes i Danmark?

"... I løbet af efteråret 2008 forventes der udstyr på markedet, der benytter den variant af MPEG4 standarden (NorDig Unified 2.0), som vil blive benyttet i Danmark."

Så før efteråret 2008 var mpeg2 den eneste digital kompressionsformat i tv´erne.
Det er selvfølgelig en ærgelig sag, men jeg synes faktisk det er fin service at tilbyde en omformer.

Kunne ikke være mere enig.. synes også det er fint af dem at tilbyde en omformer.. så mangles der bare en universal fjernbetjening.. så skulle det være klaret

Lars Toft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 November 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Ja det er vældig fint at tilbyde en omformer, den gør jo så bare at den indbyggede harddisk-optager bliver ubrugelig.

Selvfølgelig burde man sætte sig 100% ind i alt hvad man investerer sine penge i, og det vil jeg også gøre den dag der er 30 timer i et døgn.

Synes stadig at Hifiklubben Sønderborg har leveret en eminent ringe service i den her sag.

Til top Vis Lars Toft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Toft

Ole B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Her er henvisningen til pressemeddelsen fra Radio- og TYv Nævnet.

http://www.digitaliseringen.dk/get/555.html

Overskriften lyder således:

"Boxer TV valgt som gatekeeper

I en pressemeddelelse oplyser Radio- tv-nævnet, at det svenske ejede Boxer TV A/S er valgt som gatekeeper for det danske jordbaserede digitale sendenet.

Radio- tv-nævnets pressemeddelelse af 27. marts 2008"

Ole B.
Til top Vis Ole B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole B

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ole B skrev:

Her er henvisningen til pressemeddelsen fra Radio- og TYv Nævnet.

http://www.digitaliseringen.dk/get/555.html

Overskriften lyder således:

"Boxer TV valgt som gatekeeper

I en pressemeddelelse oplyser Radio- tv-nævnet, at det svenske ejede Boxer TV A/S er valgt som gatekeeper for det danske jordbaserede digitale sendenet.

Radio- tv-nævnets pressemeddelelse af 27. marts 2008"

Den har jeg læst, og den nævner så vidt jeg kan læse intet om mpeg2, mpeg4 eller nye tiltag.

MoTiNi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004
Sendt: 23 November 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Lars Toft skrev:

Ja det er vældig fint at tilbyde en omformer, den gør jo så bare at den indbyggede harddisk-optager bliver ubrugelig.

Selvfølgelig burde man sætte sig 100% ind i alt hvad man investerer sine penge i, og det vil jeg også gøre den dag der er 30 timer i et døgn.

Synes stadig at Hifiklubben Sønderborg har leveret en eminent ringe service i den her sag.

Har du/i ikke være glad for TV inden 1.november ? ...dvs i de 16 måneder i har haft det indtil vidre.

Prøv BeoForum.dk nu med Beo 5 sektion.

Mit B&O HD Cinema set-up
Til top Vis MoTiNi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoTiNi Besøg MoTiNi's Websted

Lars Toft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jo vi har haft fint glæde af tv'et, men vi købte også et tv der kunne bruges fuldt ud, i længere end 16 måneder. Det er der den fejlagtige service ligger. Havde vi haft den mindste mistanke, eller fået den mindste smule information om hvad der gærede i luften, mht det nye tv-signal, så havde vi da ventet med at købe.
Til top Vis Lars Toft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Toft

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Ventet på hvad ?

Allerede næste år starter man testsignaler op på DVB-T2. Stadig i Mpeg4 men i en anden container (bæresignal), og den dato det så indføres er alle de skærme der bliver solgt nu basalt set forældede.

Sagt på godt dansk, du kan blive ved med at vente !

Jeg skal ikke gøre mig til herre over, hvad I har fået af oplysning i Silkeborg/Sønderborg, men jeg har selv solgt skærme, hvor jeg VED, at jeg ikke har nævnt ordet fremtidssikring eller sågar decideret påpeget, at skærmen kan benyttes så og så længe. Nu står nogle få og tripper i butikken og håber at vi gratis vil udlevere en ny skærm til et 5 cifret beløb. Den holder ikke.

Vi erkender samlet set i Hifiklubben, at mange kunder er blevet taget på sengen og grundet de sene beslutninger fra det offentliges side, så har vi tilbudt en løsning, hvor vi udlevere en gratis boks. Det skal egentlig ses som en service-ydelse og ikke en fornærmelse. Du behøver jo ikke tage imod tilbuddet.

Den med at harddisken ikke kan bruges holder egentlig heller ikke. Du kan jo stadig optage på DR1, DR2 og TV2 frem til 2012, og det var (bortset fra Update) også det du kunne inden 1. november.

Den holdning der opstår i befolkningen nu, svarer til at forlange en helt ny bil fordi du købte sidste års model med knap så meget udstyr, som i den nu faceliftede udgave. Ingen kunne da du købte din model vide, at der kom en ny udgave, bortset fra at alle ved udviklingen ikke står stille.

Selvom der i det linkede materiale nævnes Mpeg4 er mange også kommet galt afsted her. Der findes Mpeg udstyr der ikke virker i DK, fordi man først fastsatte den endelige lydstandard i starten af marts 2009. Dermed er den endelige udformning af de signaler der benyttes faktisk ikke mere end godt et ½ år gammel.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 24 November 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Og så fik vi (jeg var også sælger engang) denne besked

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1233570753

så vi troede på at tv med DVB-T MPEG-2 var fremtidssikret

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

http://d1639.u21.bghost.dk/cam_mpeg_4_til_mpeg_2-p-2251.html måske er der håb forude, selvom den ikke pt kan tage dansk lyd åbenbart (sikker grundet problematikken Rysz nævner).

http://www.neotion.com/products/module.htm

Så mpeg-2 ejere kan krydse fingre for der snrt kommer et virkende CAM modul

edit: og måske alligevel ikke http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2436&zoneid=3

Ole B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 25 November 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Kære Jan HiFiklubben Randers

Du tale om, at vort probelm kan på niveau med et skift i en automodel. Det er ikke sådan jeg ser på sagen.

Problemet er, at HIFI klubben har solgt en TVskærm til os, som ikke lever op til de krav vi stillede og meddelte HiFi Klubben.

Vort problem kan måske sammenlignes med nedenstående eksempel:
Kræver en kunden f.eks. en bil der kører på diesel, og leverer bilbutikken en bil der kører på benzin, så kan bilforhandleren ikke løse problemt ved at leverer et autogasanlæg, hvis kunden ikke ønsker et autogasanlæg.

Købeloven indeholder kun 3 løsningsmuligheder, og de er:

- ombytning

- erstatning

- reparation, vis mulig

Vi vil gøre vort krav gældende.

Hvornår burde sælge i HiFi Klubben vide, at MPEG2 ville blive taget ud af drift?

På hjemmesiden: "http://www.dr.dk/nyheder/penge/2009/10/20 /201800.htm" kan du læse:

"Medieordførerne med kulturministeren i spidsen vedtog i 2006 at digitalisere det danske tv-signal fra 1. november 2009. Det skulle i første omgang ske i det såkaldte Mpeg2-format, men året efter skiftede politikerne pludselig holdning.

Mpeg2 blev droppet og afløst af Mpeg4, der tilbage i 2007 stadig kun var på trapperne. Alligevel besluttede politikerne at satse på det nye format, og det betød, at alle solgte Mpeg2-fjernsyn og -digitalbokse med et var forældede."

Fra 2007 bør HiFiklubbens sælgere derfor vide, at den nye standard hedder  MPEG4 fra 2009 hvorfor sælgeren er i "ond tro" når han i juni 2008 påstår, at mpeg2 kan klare de nye signaler, der kommer fra 1. november 2009.

Beslutningen fremgår også af papiret:

"Beslutningspapir tiltrådt af partierne bag medeiaftale 2007-2010 d. 11. juni 2007 - Retningslinier for udbud af digital tv. mv"

Det klær ikke en højt respekteret specialbutik som HiFi i Randers, at sammenligninger vort problem med et modelskifte for biler. 

Ole B.
Til top Vis Ole B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole B

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 November 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hifi klubben er, som jeg læser det, som enhver anden butik eller restaurant. De leverer en vare som så mange andre og så må man jo se hvor varen er bedst. Skulle jeg ud at "spise" ville jeg tage til Viborg, Holstebro eller Herning - der er maden altid perfekt.
Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Dette er et udsnit fra forbrugerrådets hjemmeside:

Forbrugerrådets råd til tv-køb:

• Hvis du inden for det seneste halve år specifikt har bedt om et fremtidssikret tv, burde det være udstyret med MPEG4. Hvis du alligevel er blevet vejledt til at købe en model uden MPEG4, uden at sælger har informeret om konsekvenserne, bør du kræve at købet går tilbage
  • Hvis du har købt et MPEG2-tv, kan du købe en digital boks med MPEG4-modtager. Læs Tænks test
  • Hvis du skal købe tv, bør det have indbygget MPEG4-modtager, der både kan modtage signaler fra kabel- og antennebaseret tv. (DVB-C for kabel og DVB-T for antenne)
  • Du skal være opmærksom på, at ingen af de nuværende dvd-optagere har MPEG4-modtagere. Det har betydning, hvis du har antenne
  • Læs alt om køb af digitalt tv-udstyr på taenk.dk

Så vidt jeg forstår er det inden for 6 måneder at ovenstående gælder og ikke hvis tv'er købt for 16 mdr siden. Der er jo også noget der hedder selv at tjekke at man har fået hvad man har betalt for. Nu nævnes der i ovenstående en sammenligning med en bil, og tror nok at inden 16 mdr. at man ville opdage at den kørte på benzin og ikke diesel. Derfor mener jeg ikke der kan kræves ombytning så langttid efter da der også selv har pligt til at tjekke hvad man har købt og at man inden for rimelig tid skal og kan reklamere over eventuelle mangler.

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 November 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hmmm.... Ole B, hvis du bare selv inden køb havde sat dig ind i "sagerne", som du har gjort her efter 1. november......

Jeg kan ikke følge dig Ole B.... held og lykke.
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 25 November 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jag fatter ikke folk mener man skal sætte sig så godt ind i sagerne, så man ved meget mere end den "højt respekteret" specialbutik man går til.

Hvad skal man med specialbutikker, hvis man alligevel selv skal tage en dokorgrad indenfor telekomunikation og fremtidens sendeudstyr hvis man skal købe et TV?

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:
Hifi klubben er, som jeg læser det, som enhver anden butik eller restaurant. De leverer en vare som så mange andre og så må man jo se hvor varen er bedst. Skulle jeg ud at "spise" ville jeg tage til Viborg, Holstebro eller Herning - der er maden altid perfekt.

Det er har ikke så meget med problemstillingen her, at gøre. Der er ingen forskel i den måde som de nævnte butikker og Randers håndterer vores kunder på. Alle skal så vidt det overhovedet kan lade sig gøre, have en fair behandling. Og det gælder for hele kæden. Oplever man andet, så skal jeg være den første til at beklage og bede kunden om, at henvende hos butiksbestyren og forklare situationen.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Ole B skrev:

Kære Jan HiFiklubben Randers

Du tale om, at vort probelm kan på niveau med et skift i en automodel. Det er ikke sådan jeg ser på sagen.

Problemet er, at HIFI klubben har solgt en TVskærm til os, som ikke lever op til de krav vi stillede og meddelte HiFi Klubben.

Vort problem kan måske sammenlignes med nedenstående eksempel:
Kræver en kunden f.eks. en bil der kører på diesel, og leverer bilbutikken en bil der kører på benzin, så kan bilforhandleren ikke løse problemt ved at leverer et autogasanlæg, hvis kunden ikke ønsker et autogasanlæg.

Købeloven indeholder kun 3 løsningsmuligheder, og de er:

- ombytning

- erstatning

- reparation, vis mulig

Vi vil gøre vort krav gældende.

Hvornår burde sælge i HiFi Klubben vide, at MPEG2 ville blive taget ud af drift?

På hjemmesiden: "http://www.dr.dk/nyheder/penge/2009/10/20 /201800.htm" kan du læse:

"Medieordførerne med kulturministeren i spidsen vedtog i 2006 at digitalisere det danske tv-signal fra 1. november 2009. Det skulle i første omgang ske i det såkaldte Mpeg2-format, men året efter skiftede politikerne pludselig holdning.

Mpeg2 blev droppet og afløst af Mpeg4, der tilbage i 2007 stadig kun var på trapperne. Alligevel besluttede politikerne at satse på det nye format, og det betød, at alle solgte Mpeg2-fjernsyn og -digitalbokse med et var forældede."

Fra 2007 bør HiFiklubbens sælgere derfor vide, at den nye standard hedder  MPEG4 fra 2009 hvorfor sælgeren er i "ond tro" når han i juni 2008 påstår, at mpeg2 kan klare de nye signaler, der kommer fra 1. november 2009.

Beslutningen fremgår også af papiret:

"Beslutningspapir tiltrådt af partierne bag medeiaftale 2007-2010 d. 11. juni 2007 - Retningslinier for udbud af digital tv. mv"

Det klær ikke en højt respekteret specialbutik som HiFi i Randers, at sammenligninger vort problem med et modelskifte for biler. 

Din analogi med diesel og benzin er ikke helt på plads. Du har købt en modtager der kører på benzin, men i 2012 har folketinget så valgt, at alle skal køre på diesel. Sådan kan du stille det op. Din skærm kan fuldstændig det samme som inden 1. november. Du kan heller ikke brokke dig over en 1½ år gammel computer ikke kan håndterer et nyt styresystem, selvom den maskine du bad om på det tidspunkt skulle have alt indbygget og være så veludstyret som det overhovedet kunne lade sig gøre.

Vi må se i øjnene, at teknologien løber for stærkt til at kunne dække sig ind. Det faktum har undertegnede solgt skærme under i HFK Randers siden Juli 07.

Jeg skal til stadighed beklage, at du ikke har følt dig godt behandlet, men den artikel du linker til er sat op i 2009. Det er nemt, at være bagklog. Vores eget brancheblad omtalte første gang Mpeg4 standarden i marts 09, da Boxer endelig havde vedtaget den lydstandard man ville benytte sig af. En del udstyr solgt med Mpeg4 inden da, fungerer faktisk kun på billedet og kan ikke tage lyden !

Hvad man fortager sig i folketinget kan man af gode grunde som almindelig sælger ikke vide. Vi har ikke mandskab til at have en mand siddende i københavn hele ugen. Derfor gælder det selvfølgelig for det offentlige, at få dette kommunikeret ud og dette valgte De at holde tilbage indtil gatekeeper (den udbyder der skal varetage nettet) var fundet. Det blev Boxer, men den beslutning blev først taget i februar 09 og først herefter begyndte man at udseende pressemeddelser til branchen.

Dermed sagt, at hvis jeg havde sagt, at det blev Mpeg4 man ville vælge, kunne det ligeså godt være blevet Mpeg6 (bare for at stille noget op) og så havde vi været lige vidt. De sælgere der anbefalede Mpeg4 i 07 havde ikke noget teknisk belæg for at vide det, da det var op til Gatekeeper at fastsætte sin endelig standard.

For netop ikke at folk skal løbe ind i denne situation har jeg solgt tv på den måde, at: ja det TV har et godt billede og ja der er 3-4 HDMI indgange, for dem får du brug når du skal have en kasse på om 2-3 år.

Modargumentet er ofte; Jamen jeg vil ikke have en kasse koblet på skærmen. Godt, så skal du skifte skærm hvert andet 2-3 år.

Så kan man tage det eller lade være. Faktum er blot, at DVB-T2 og DVB-C2 lurer i horisonten, men det er heller ikke udmeldt fra det offentliges side, hvad man vil med det endnu, så der er heller ikke fastsat noget teknisk endelig standard. Jeg ved ikke du kan følge mig ? Hvilken sælger kan følge med her ? Så sælger han ihvertfald udelukkende tv og har ingen familie, at passe ved siden af.

Vi skal efterhånden rumme en del teknik i hovedet, for oven i alt dette omkring tv er verden lige så broget mht. surround og for at toppe kransekagen, skal vi så også være netværksesperter når fru Hansen vil have billederne streamet til husalteret.

Ovenstående skal ikke ses som en undskyldning og jeg kan sagtens forstå din frustration, men din skærm fungerer som allerede nævnt stadigvæk frem til 2012 og dit billede hører stadigvæk til noget nær de bedste der kan opdrives.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg også branche medlem, så måske er mine udtalelser også sådan set fra en ekspedient side…

Jeg oplever ofte at selv de kunder der går ind i bedre butikker ikke ”altid” ønsker at høre sandheden, for det ikke altid den passer på det produkt man har set sig lun på… eller også ser man tydeligt kunden nedladende udtryk ”Ja. ja du vil bare sælge mig den dyre model, ved at sige den kan en masse smarte ting”  ved godt at det ikke er alle der tænker sådan.. men havde med slutsalg at gøre her for 1½år siden, hvor vi blandt andet solgte Löwe, men 8 ud af 10 gange gik folk mere op i hvorfor det ikke var plasma ”for det var da holdningen på diverse entusiast fora” og man kunne jo købe vildt mange tilbuds tv for den samme pris…

Når man så prøvede at forklare at eks. Löewe nok var det eneste der VAR klar til mpeg-4 og at plasma også havde down-sides med at kurven for lys bare falder fra første dag, at frontglassets var en vigtig del af billede kvaliteten… Var der langt mellem de folk der forstod hvad sælgerne prøvede at forklare. ”jeg vil lige indskyde at jeg INTET har med Löwe at gøre”  

Tilbage i 2002 tilbragte jeg flere uger sammen med Koreanske og Japanske ingeniør, der skulle se hvordan de kunne få DVB-T til at fungerer, og de rystede på hovederne over hvorfor folk uden forstand på elektronik havde besluttet at benytte mpeg-2, for som de fortalte det kommer aldrig til at fungerer korrekt. Men nogle havde besluttet at sådan skulle det være ”BASTA” hvorfor introducerer man på nationalt TV tilbage i 2003 reklamer for DAB..?? baseret på noget som selv Pioneer opgav tilbage i 1995 ”havde det faktisk i deres auto radioer der” og samtidig når alle lande omkring os droppede det… ?? ”i dag er der vel kun Danmark, Syd England og måske et par der har DAB”

Har selv brugt det sidste års tid på et tv projekt, hvor vi har besluttet at sige at man kan lige så godt indstille sig på at leve med separate bokse, for allerede nu er der snak om DVB-T2 og flere og flere tror på en fremtid indenfor net baserede signaler, og streaming fortæller man kunden at en eks. 1TB hard disk om bar et par år ikke er noget særligt, eller at ved at tænke smart omkring bokse ”at de ikke behøver at stå fremme” ville der også være mulighed for at tilpasse ens tv til det signal man modtager i fremtiden, hvis ens antenneforhold ændre sig eller der kommer mere konkurrence, men må i dag som jeg har oplevet så mange gange før måtte sandheden er ilde hørt.

Syntes ikke altid man skal angribe de stakkels sælgere, for når deres informations kilder er broget, så er det ikke let for dem..

”for mig er et tv noget jeg kikker lidt på en gang imellem, og personligt er jeg bedøvende ligeglad med billede kvaliteten (jeg behøver ikke at se alle deres reklamer i HD-MPEG-HALLØJ)  går nu mere op i kvaliteten af kanalernes indhold”

Peter

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 November 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Derfor gælder det selvfølgelig for det offentlige, at få dette kommunikeret ud og dette valgte De at holde tilbage indtil gatekeeper (den udbyder der skal varetage nettet) var fundet. Det blev Boxer, men den beslutning blev først taget i februar 09 og først herefter begyndte man at udseende pressemeddelser til branchen.

Jeg havde Boxer kanaler primo februar 2009, og allerede i slutningen af 2008 var det muligt at forudbestille. Det var så til deres testperiode, men aftalen var da vel indgået på det tidspunkt så?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Ja. Boxer startede testsignal op i vestjylland pr. 1 februar.

Hvordan de kunne sælge abbonnement til nogen på dette tidspunkt er os en gåde. Vi var til info møde med Boxer i slutningen af januar og der var de ikke helt sikker på, hvordan det skulle løbe af stablen. Basalt må jeg sige, at de ikke kunne fortælle noget vi ikke vidste i forvejen.

Og mht. Mpeg4 var De lige så spændte som os, da alle de skærme man klistret et Mpeg4 godkendt klistermærke på ikke var blevet testet med et sådant signal ud over i et kontor i sverige. Så ingen havde en ide om det rent faktisk kom til at virke efter hensigten.

Jeg har lige været at grave i papirer fra Radio og TV nævntet og hvad ellers lige kan finde i de private gemmer.

Mpeg4 fastsættes som vedtaget standard d. 11 juni 07 til de nye licensbasrede kanaler, men man lader det stå åbent om man vil benytte DVB-T eller DVB-T2. Den beslutning skal tages af Gatekeeper.

Dog er det et krav til Gatekeeper, at Mux 2 benyttes til Mpeg4. Man kan således fint benytte Mpeg 2 på de resterende Mux's.

Boxer udnævnes som Gatekeeper 27 marts 08, men der endnu uvist hvilken container man vil sende i og hvilke Mux's der bliver til rådighed.

d. 6 november 08 godkendes den første modtager til at tage Boxer

December 08. Boxer fremlægger de første gisninger omkring TV-aftaler. Første aftale bliver med de grundlæggende tv2 kanaler. Samtidig bliver det offentligt, at man vil benytte DVB-T standarden og komprimeringsformen bliver Mpeg4 for alle 4 betalingsMux. Det Det 7 Mux bliver holdt frit til mobiltelefontv. Boxer er skuffet, da man havde håbet til det sidste på at det kunne bruges til HDTV.

Samme tid kommer det fra flere brancheorganisationer, at man har valgt en teknisk forældet standard. DVB-T2 er allerede på dette tidspunkt valgt som ny standard i England. De starter op til sommer næste år.

Dags dato; Mange butikker sælger stadig Mpeg2 baseret udstyr uden, at gøre forbrugeren opmærksom på ulemperne. Brancheorganisationer håber stadig, at man vil skifte DVB-T ud med DVB-T2 i 2012, når man alligevel skal flytte Mux 1 til Mpeg4 komprimering. TV2 bliver betalingskanal pr. 2012 ( har været vedtaget i nogen tid ).

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes