Emne: Hifiklubben, dårlig erfaring! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
storekonkel Branchemedlem

Hi-Fi Klubben Holstebro
Bruger siden: 08 Maj 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
stanley
jeg tror helt sikkert der kommer nogle løsninger som gør det muligt for diverse optagelses måder og der er et hav af funktioner
som sikkert vil blive samlet i en smart boks... dengang jeg havde min første diskman syntes jeg også der var ting ved den som
ikke var så smarte som foreksempel at den ikke lige frem var lavet til at rende rundt med men det kom der jo også en løsning
på...
håber og tror sandeligt at udviklingen indenfor fjernsyn og tv funktioner bliver ved i samme fart som nu for så ender vi helt
sikkert med en briliant løsning på alle vore problemer som hifi nørder...
__________________ /KONKEL
M2tech -> Cambridge DacMagic -> Tara Labs RSC -> Cambridge Azur 740A -> Konkel Cable No.2 -> Dali Ikon MK2 + NAD T577 -> Tara Labs Spectrum 2A + Rega Ear -> Denon AH-D2000
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
storekonkel skrev:
stanley
jeg tror helt sikkert der kommer nogle løsninger som gør det muligt for diverse optagelses måder og der er et hav af funktioner som sikkert vil blive samlet i en smart boks... dengang jeg havde min første diskman syntes jeg også der var ting ved den som ikke var så smarte som foreksempel at den ikke lige frem var lavet til at rende rundt med men det kom der jo også en løsning på...
håber og tror sandeligt at udviklingen indenfor fjernsyn og tv funktioner bliver ved i samme fart som nu for så ender vi helt sikkert med en briliant løsning på alle vore problemer som hifinørder... |
|
|
For min skyld måtte de nu gerne sætte tempoet lidt ned. Jeg prioriterer musik langt højere end tv, så jeg har det fint med min nuværende løsning. Jeg skiftede kun til fladskærm for at få det til at fylde så lidt så muligt, så jeg vil helst undgå flere apparater. Det eneste positive for mig er at apparaterne trodsalt bliver billigere så det ikke koster 20.000 næste gang.
|
Til top |
|
|
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig synes jeg Ronin har gjort forebilledligt godt rede for både situationen omkring MPEG-2/4 på salgstidspunktet og den (i mine partiske øjne) kedelige rygmarvsreaktion med at bebrejde en hel kædefuld ansatte for en oplevelse man ikke har været tilfreds med.
Og dog kan jeg alligevel ikke helt lade være med at tænke tilbage til april/maj 2008. Det kan virke helt underligt at det ikke engang er 1½ år siden, men at TV-markedet trods alt så væsentligt anderledes ud. På daværende tidspunkt var det faktisk rigtig svært at opdrive et TV med indbygget MPEG-4 DVB-T tuner, og det var ikke noget som var særlig stort i bevidstheden hos de fleste. Så vidt jeg husker var Sony for nyligt kommet på markedet med W4000 serien som netop havde MPEG-4 tuner som en af de første modeller (lige efter Loewe), men det var ikke noget du kunne finde hos Sharp/Panasonic/Pioneer/Samsung/Etc. I 2008 var det som Ronin også skriver helt exceptionelt at de nye NAD TV havde indbygget DVB-C tuner, og snak om MPEG-4 var hovedsageligt noget man nok ville komme til om nogle år.
Nu kan man jo meget let sige, at alle fra HFK selfølgelig skulle vide på daværende tidspiunkt, hvad der var på vej af nye TV-standarder. Jeg vil dog tillade mig at citere fra et branchemagasin for professionel AV (AVM), som i juni 2008 (!!) skrev:
"Det vil i øvrigt også være muligt at anskaffe en kortadapter med indbygget MPEG4-MPEG2 konverter til montering i nyere fladskærms-TV med indbygget MPEG2-modtager og "PCMCIA-slot". På den måde kan man slippe for at have en settop-boks ved siden af TV'et."
Dette er skrevet på baggrund af en udtalelse fra Steen Ulf Jensen, direktør for Boxer i Danmark. Det var på daværende tidspunkt en helt klar forventning, at der selv for fjernsyn som ikke havde MPEG-4 kompatibel tuner ville være alternative løsninger til en ekstern boks, som ville gøre NAD TV i stand til at se og optage DVB-T i MPEG-4 format. Det har så siden vist sig teknisk problematisk rent faktisk at få de pågældende kort til at fungere.
Man må så spørge sig selv: Hvis både Boxers direktør og branchebladet AVM (er kun taget som eksempel, der er mange andre referencer) mente at der ville være mulighed for at se MPEG-4 TV fra boxer på et MPEG-2 TV med CI-slot, hvordan kan vi så rimeligvis forvente at en butiksansat ude i den lokale HFK skal vide at hele branchen tager fejl? Bemærk, at udtalelserne i artiklen er fra tiden efter at OP købte sit TV.
Det er helt klart beklageligt, at tingerne ikke altid udvikler sig som man forventer det. Den teknologiske udvikling går rigtig stærkt, og det medfører ubetinget en risiko for at man pludselig er bagud i teknologiræset, med deraf følgende irritation. Men det betyder altså ikke at vi ikke gør vores bedste i dagligdagen for at rådgive på objektiv og loyal vis.
Derfor bliver man selvfølgelig også ærgerlig, når OP vælger på samme dag vælger at oprette sig som bruger på flere danske fora alene med henblik på at fortælle hvor dumme eller urimelige de ansatte i HFK er.
Venligst Kim __________________ Headgear.dk - det drejer sig kun om høretelefoner
|
Til top |
|
|
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid godt med lidt cross posting: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=11693 Det er selvfælgelig syr røv, men jeg vil påstå at du selv bærer en del af skylden selv. Som forbruger har man vel også selv et ansvar for at læse på lektien. Stoler du også på din bankrådgiver? Bare for et halvt år siden var det svært at finde et fornuftigt udvalg af fjernsyn med MPEG4 tuner....
__________________ http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
bøje skrev:
C.Bukowski skrev:
Du skulle have gjort dit hjemmearbejde først og vælge at ikke stole på en sælger, de er pr. def. uduelige og ikke meget andet bevendt end at holde døren når man går ud. |
|
|
Det er ligesom en Ingeniør de er ikke meget bevendte heller!
Jeg synes du er lidt fræk og fornærmer bl.a. mig med at skrive sådan som du gør og skære alle sælgere over en kam som uduelige og ikke til at stole på, for er der noget jeg går meget op i så er det at vejlede mine kunder ordentligt og det samme gælder for mine sælgere i min butik, som iøvrigt ikke er en HK men en anden kæde og det er irrelevant hvilken kæde det er.
I dette tilfælde i HK er det enten en uvidende sælger eller en sælger der så sit snit til at sælge for 20.000,- Men i alle tilfælde dårlig vejledning af den pågældende sælger.
Mvh.
|
|
|
Du må gerne føle dig fornærmet - Er der en grund ?
Sorry - Men jeg er ikke imponeret over "personen" sælger og bliver det nok aldrig. Selv i dag måtte jeg nærmste lære min farvehandler om noget så simpelt som linolie. Det ses gang på gang at div. sælgere vildere køberen. Hvad det skyldes kendes jeg ikke svaret på. Manglende tid til ajourføring over udvilking og tid til efteruddannelse eller at de er provisionlønnet, kunne være muligheder. Eller ligger der andet bag ?
Min tese er man skal gøre sit hjemmearbejde før man træder ind i en forretning.
Eller bliver man snydt og er det nemme ofre som der nemt kan "prakkes" en ekstra pakke ind under armen på.
Ja - Ingeniører er heller ikke meget bevendt, men jeg føler mig ikke truffet af den påstand.
Ps. Mit tv har mepg4 og er købt over nettet for 1 år siden. Fordi jeg selv dag undersøger hvad jeg købte og hvordan fremtiden ville blive. Det burde pågældende sælger så også vide eller ?
|
|
|
Ham Bukowski er godt nok en dygtig en, hold da op hvor er han dygtig.........
Helt enig i det du beskriver, du glemmer bare et lille suffix, nemlig dårlig. Det du beskriver er en dårlig sælger, som resulterer i at kunden aldrig kommer igen, men som her fortæller alle og enhver hvor dårligt han føler sig behandlet.
Den gode sælger tænker mere langsigtet og der er man altså nødt til at vove det kunststykke at prøve at reelt forstå kunden, for så at finde det som vil gøre kunden mest tilfreds. Disse kunder bliver loyale og køber igen og igen det samme sted, så kan forretningen efterhånden give mere og mere rabat da man jo har flere salg at tjene pengene på.
Det som er svært er når der kommer idioter ind i en forretning og med skjult agenda vil prøve at lokke personale i en umulig situation med fantastiske rabatforventninger, hjemlån med deraffølgende devaluering af produktet, eller bare er utrolig flabede.
Jeg arbejder ikke i nogen forretning, men ser tit den type "kunde" komme ind og man kan på lang afstand se at her har man med en bumsebefængt, uddannet teenagetype at gøre(de kan sagtens vær 30-40-50...år) som mest af alt fortjener et spark i rumpetten med et "kom igen når du er blevet lidt mere moden...".
Til trådstarter, har dit TV ikke et CI-slot, hvor du kan komme en kortlæser i?
Hvis ja kan man for 600kr købe et kombineret kortlæser og mpeg-dekoder. Du vil så ikke kunne se HD-kanalerne men de digitale kanaler. Det løste problemet hos mit Samsung-TV.
mvh M
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt digital signalformidling=computer baseret forældes med lynets hast. Vi må affinde os med at skulle leve med det. Også at CD mediets opløsning lydmæssigt ikke er meget bedre end Mp3. Fremtiden bliver efter min mening baseret på ægte super hurtigt bredbånd. Antenneforeningerne kan ikke konkurrere hverken på kvalitet eller pris (gr. CopyDan og Koda afgifter). SACD på en 18kkr maskine er meget ringere end det man kan opnå af lydkvalitet med en rimeligt god pu/pladespiller. De fleste mennesker (>99%) er bedøvende ligeglade eller totalt tonedøve, så vi der går op i god lyd og billede er ladt i stikken. Så dan ligger landet!

< ="text/">
|
Til top |
|
|
PeterFRH Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan man købe elektronik(tv, computere m.v.) der er fremtidssikret? Bare et eksempel på en butik eller kæde, der har de rigtige fremtidssikrede varer, og naturligvis vil give skriftlig garanti, vil gøre mig rigtig glad
Peter
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Encore skrev:
Nej, det lyder sgu' som dårlig service. Det er da netop sådanne aspekter som skal
retfærdiggøre merpris i de fysiske butikker. Jeg bliver bekræftet i mine lave forventninger til HFK - et sted som ikke udlåner
til test i hjemmet har efter min mening ikke en berettigelse. Man har bedre vilkår når man køber hos dem over nettet. Og
når de så oven i købet ikke ved besked i de fysiske butikker, hvad skal man så med den kæde?  |
|
|
Ja, der skal ikke meget til førend der stemples "Dårlig service", hva´?
Inden du går helt i selvsving, så vil jeg tilføje at man sagtens kan låne varer med hjem i Hi-Fi Klubben mod betaling af
depositum. Denne praksis er ganske normal, og i og med at man får pengene retur ved aflevering, så er der heller ingen der
bliver fornærmede. Det er muligt at man er ikke er begejstret for udlån af udvalgte varer, men det skal også stå mål med
risikoen - et sæt B&W 802D er f.eks. ikke det der er mest begejstring over pga. risikoen for skader under transport, ridser
osv., og INGEN butik køber noget hjem udelukkende for at tilgodese udlån, og især ikke hvis det koster mange penge. Oftest
kan der dog laves en aftale med de fleste af butikkerne om at de kan levere et bestemt produkt på bopælen.
Dertil vil jeg dog tilføje at udlån af varer absolut IKKE er en selvfølge nogle som helst steder. Det er helt op til en hvilken
som helst butik om de overhovedet vil det. Desværre er folk bare blevet så forkælede at de efterhånden har bildt sig selv
ind at det er en selvfølge - det er let at tage tingene for givet, ik´?
For at tage snakken om MPEG-4 så er det fuldstædigt korrekt at de færreste har været klar over problematikken, og det
har ikke det fjerneste med dårlig service at gøre. Tværtimod har det med det at gøre at MPEG-4 debatten er et Boxer-TV
issue, og da langt størsteparten af vores kunder har fællesantenne, er det ikke noget der har været på tale. Først da Boxer-
TV kom ind i billedet, og vi begyndte at få diverse materialer på det, var vi klar over at det ville give problemer enkelte
steder. Men for at sætte tingene i perspektiv har vi f.eks. i Aalborg-butikken kun haft to kunder indtil nu, som skal vælge
enten Boxer-TV eller en anden løsning, for at undgå at skulle have en box imellem - det er en lille procent-del af det samlede
antal. Det er naturligvis stadig kedeligt, da det går ud over de få der render ind i balladen.
Desværre er det sådan med fladskærme at tingene går hurtigt - det tror jeg de færreste vil anfægte. På tuner-siden har
vi hele tiden forsøgt at være på højkant med udviklingen, og det er naturligvis også værd at bemærke at A1/A2 har passeret
2 års model-levetid. På udviklingstidspunktet var talen udelukkende om enten DVB-T eller DVB-C, som det, der ville komme
til at gælde. At Boxer-TV så vælger DVB-C men i MPEG4 var umuligt at forudse. Til den del skal det siges at der altså ikke
vælter ud med info så snart nogle ting falder på plads i tv-ræset. Det er jo også først i løbet af det sidste år, at Samsung og
de andre for alvor har fået smidt lignende MPEG4 i deres apparater - problematikken er jo ikke et hak anderledes for dem,
men da NAD-tv´et er "vores", så er der naturligvis nyt skyts mod HFK, hvilket jeg synes er ret kedeligt.
Når endelig snakken går på udviklingen, så er B-serien jo en videreudvikling, og det var egentlig først i slutfasen at
MPEG4-problematikken kom ind i billedet, og her var der så tilpas megen afklaring på fænomenet, at det naturligvis skulle
bygges ind i tv´et sammen med et andet must - FullHD.
Det generelle facit med MPEG4-delen kontra producenterne er, at alle sammen afventede hvad der ville blive udfaldet af
teknik-valget, og først da det endelig faldt på plads, smed producenterne de ting i der var påkrævet. Samsung havde jo
f.eks. A656-modellen, som efter få måneder blev udfaset og afløst af A676 - forskel?? MPEG4......her var der også støj på
linien, hvilket er forståeligt for dem der havde købt 656´eren 3-4 måneder tidligere. Men det var desværre ikke helt så
forudsigeligt som man kunne håbe!
Som kunde med almindelig stue-antenne, er det møgkedeligt at udviklingen har sat denne begrænsning der udelukkende
sætter nye krav, men det er så uendeligt svært at gøre noget ved det for at dække alt ind! |
|
|
OK - det kan godt være jeg var lidt for hurtig med kritik af den pågældende rådgivning. Jeg har ikke tilstrækkelig styr på
facetterne i problematikken til at jeg kan vurdere det.
Til gengæld står jeg ved min kritik af udlånspolitikken baseret på de meldinger jeg selv har fået i HFK og det der står på
hjemmesiden. Jeg har selv i HFK på Åboulevarden i Kbh fået at vide at det ikke længere er muligt at låne varer til demo.
Punktum. Der var ikke noget med at at låne hjem mod depositum. Dette harmonerer med hvad der står på hjemmesiden om
at handle i butikken: http://www.hifiklubben.dk/information/saadan_handler_du/i_bu tikken/ (beklager link-funktion virker
ikke i Google Chrome). Der står intet om at det er muligt at låne varer med hjem.
Og jeg må sige at jeg ikke har været ude for andre butikker hvor man ikke kunne låne udstyr med hjem. Det er klart at der
kan være begrænsninger med meget store og dyre højttalere eller andre svært-håndterbare stykker udstyr, og det også
klart at en stor biks som HFK, der ikke kan have helt samme personlige forhold til sine kunder som en mindre butik, er nødt
til at indføre depositum, men muligheden for at låne fremgår ikke af hjemmesiden, og det er tilsyneladende heller ikke en
universel politik i alle HFK-butikker. Jeg siger ikke det er værdiløst at kunne høre udstyr i butikken, men det er kun hjemme i
ens eget lytterum med ens eget udstyr at det kan afgøres om et stykke udstyr passer. Jeg er klar over at man så bare kan
købe over fra HFK over nettet og få de lovpligtige 14 dages returret, men så er det jo netop at pointen med den fysiske butik
ryger.
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Har efterhånden set en del reklameskilte der påstod fremtidssikring. Først var HD-ready = fremtidssikring (glemte at fortælle om 1080i og 1080p osv.). Så var digital tuner = fremtidssikring (glemte at fortælle om DVB-T, DVB-C osv.). Og nu så MPEG2/4 debatten. |
|
|
Problemet med 80% af alle elektroniksælgere er ikke, det de ikke ved, men det de påstår at vide.
Jeg har flere gange stået i elektronikforretninger, hvor både unge og gamle sælgere udtalte sig fejlagtigt med størte autoritet. Jeg kunne se, at kunden slugte deres ord råt.
Som sagt er mit problem ikke, at sælgerne ikke ved alt, men snarere at de tit udtaler sig, som om de ved alt.
Hele "fremtidsikring" begrebet er noget sælgerne har opfundet, det er ikke skarpt defineret. Som jeg forstår begrebet, så betyder det, at TV'et er så godt sikret, som det kan være, med den viden man har til rådighed. Det lyder jo reelt nok, men når nu fagmændende ærligt indrømmer, at de ikke tilstrækkelig viden til at give den reele fremtidssikring, så skulle de heller ikke gøre det.
Der er stor forskel på ikke at have nogle indikatorer på, at det ikke skulle virke, og have reel viden om, at det vil virke. Når kunderne hører ordet "fremtidssikring", tror de at sælgeren har reel viden om, at det vil virke.
Hvis vi så springer hen til de 20% gode sælgere, så er deres problem, at de som regel bliver nødt til at følge laveste fællesnævner og dermed også skal bruge begreber som "fremtidssikret" for ikke at miste for store markedsandele. Det er en korrupt verden vi lever i 
Nu hvor jeg stort set har skåret hele branchen over en kam og indirekte tilsvinet HFK, så skal det nævnes, at jeg faktisk mener, at HFK hører til i den bedre ende. Det mener jeg på trods af eksemplet om endnu et sælgerløfte, der ikke kunne holdes.
Generelt har jeg dog bedst erfaring med små specialiserede butikker, der drives af fagnørder og aldrig vokser sig større, fordi de kun er middelmådige sælgere.
Som regel sætter jeg mig selv ind i sagerne, når jeg har den tilstrækkelige viden, køber jeg det billigste sted (ofte på nettet).
|
Til top |
|
|
Lars Toft Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for alle svarene, imponerende med al den interesse og viden.
Tilgiv mig at jeg ikke kommenterer hver enkelt svar 
Burde nok have valgt en anden overskrift, fordi det var selvfølgelig ikke meningen at hænge HIFIKLUBBEN ud som kæde. Beklager.
Ja, jeg skulle nok have gjort mit hjemmearbejde bedre, men nu er jeg overhovedet ikke teknisk begavet, så jeg havde vitterligt ingen anelse om hvad jeg skulle kigge efter. Mange af jer herinde har med garanti høstet viden igennem mange år(tier), jeg er kun lige begyndt.
Signalforvirring eller ej, jeg har læst flere steder at beslutningen vedrørende omlægning til mpeg4 blev taget i juni 2007. Synes derfor stadig, det er underligt at en sådan information ikke er nået ud til specialforretningerne, endda et helt år efter. Desuden var denne usikkerhed heller ikke noget jeg blev oplyst om.
Den eneste mulighed jeg finder brugbar, er den hvor man får tilsluttet en mpeg4/mpeg2-konverter, så jeg håber da at denne teknologi bliver udviklet, så den bliver brugbar. Alle andre løsninger får en uacceptabel indvirkning på enten funktion eller pengepungen.
Er der flere gode løsninger, så kom endelig med dem.
Endnu en gang tak for responsen.
Lars
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
[at jeg kan vurdere det.
Til gengæld står jeg ved min kritik af udlånspolitikken baseret på de meldinger jeg selv har fået i HFK og det der står på hjemmesiden. Jeg har selv i HFK på Åboulevarden i Kbh fået at vide at det ikke længere er muligt at låne varer til demo. Punktum. Der var ikke noget med at at låne hjem mod depositum. Dette harmonerer med hvad der står på hjemmesiden om at handle i butikken: http://www.hifiklubben.dk/information/saadan_handler_du/i_bu tikken/ (beklager link-funktion virker ikke i Google Chrome). Der står intet om at det er muligt at låne varer med hjem.
Og jeg må sige at jeg ikke har været ude for andre butikker hvor man ikke kunne låne udstyr med hjem. Det er klart at der kan være begrænsninger med meget store og dyre højttalere eller andre svært-håndterbare stykker udstyr, og det også klart at en stor biks som HFK, der ikke kan have helt samme personlige forhold til sine kunder som en mindre butik, er nødt til at indføre depositum, men muligheden for at låne fremgår ikke af hjemmesiden, og det er tilsyneladende heller ikke en universel politik i alle HFK-butikker. Jeg siger ikke det er værdiløst at kunne høre udstyr i butikken, men det er kun hjemme i ens eget lytterum med ens eget udstyr at det kan afgøres om et stykke udstyr passer. Jeg er klar over at man så bare kan købe over fra HFK over nettet og få de lovpligtige 14 dages returret, men så er det jo netop at pointen med den fysiske butik ryger. |
|
|
Selve udlånspolitikken varetages af den enkelte butikschef og kan i mange tilfælde være baseret på de tilbagemeldinger og erfaringer der er gjort med denne option. Ergo har der været mange dårlige oplevelser og praktisk taget intet salg som følge af udlån, så er det naturligt at lukke ned for muligheden.
I den verden vi lever i med masser af nye produkter konstant har vi da også med jævne mellemrum besøg af typer der blot gerne lige vil stifte bekendskab med 4-5 af de nye surroundreceivere og det kan i sagens natur ikke arrangeres, hvorimod en seriøs vurdering kan afgøres ved at lytte sagerne derhjemme under de forhold kundens egen stue tillader.
Vi udlåner i min afdeling pr. definition ikke billedprodukter, såsom BD afspillere og TV. Afspillerne fordi mange benytter sig af det som en weekend-tjeneste der er gratis i modsætning til f.eks at leje en afspiller hos Blockbuster eller lignende virksomheder.
TV udlånes ikke da vi bruger temmelig mange kræfter på at kalibrerer disse til udstillingen så kunderne kan se skærmen virkelige potentiale og et enkelt udlån kan ødelægge dette, samt det faktum at ikke alle der roder med tv ved hvad de laver.
Med debatten omkring Mpeg 4 har det meste været vendt på hovedet. Jeg skal selv ærligt indrømme, at enkelte kunder har købt tv af undertegnede i den overbevisning, at et kort til CI-slottet kunne løse problemet med Mpeg2->Mpeg4 som Kim nævner fra branchemagasinet. Dette viste sig heldigvis hurtigt, at være en and og vi måtte som følge deraf rette vores rådgivning.
Dette ligger for butikkens vedkommende omkring ultimo 07, men selv her i 09 er der tvivl om hvad muligheder der foreligger:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2436&zoneid=3
Vi kan ikke være på forkant med alt selvom vi prøver. Endelig kan der dog også være endog stor forskel på den viden den enkelte medarbejder ligger inde med. Det er naturligt at en timemedarbejder der kun er afsted om lørdagen ikke besidder samme omfang af teknisk kunnen i forhold til en fuldtidsansat. Det skal dog ikke undskylde dårlig rådgivning, men snarer give sig udtryk i at videresende kunden til en medarbejder der ved tilstrækkeligt i forhold til den givne situation.
Fremtidsikring i denne branche er en utopi selvom vi ofte bliver spurgt om det. Nogle kunder vil dog så heller tro på speedsælgeren der giver sig ud for at vide alt, end tro på den medarbejder der ærligt giver udtryk for, at det er forvirrende og der faktisk ikke er nogen lige pt. der ved hvad der sker om ganske kort tid i forhold til den relative tidslinie. Det sætter ofte en fornuftig sælger i et dilemma, for hvad vælger man ? At betræde græsset varsomt og sælge så godt man kan eller være ærlig og sige, at kunden begår en fejl ved at handle nu, hvorefter denne begiver sig i nabobutikken og handler med dem der foregiver at vide sandheden ?
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Toft skrev:
Ja, jeg skulle nok have gjort mit hjemmearbejde bedre, men nu er jeg overhovedet ikke teknisk begavet, så jeg
havde vitterligt ingen anelse om hvad jeg skulle kigge efter. Mange af jer herinde har med garanti høstet viden igennem mange
år(tier), jeg er kun lige begyndt. |
|
|
Det er nu mere bitter erfaring end teknisk begavelse, der er behov for.
Der kommer hele tiden nye smarte produkter og standarder. De bliver markedsført kraftigt i 1-2 år hvorefter salgstallene afgør deres
videre skæbne. Langt de fleste får lov til at dø en stille død.
Du kan opnå fremtidssikring i 5 år ved at vælge en gammel etableret og udbredt standard, såsom cd eller dvd. Vælger du et af de nye
produkter vil det altid være en satsning.
Det er sælgerens job at kende den vare han sælger og holde sig ajour med lokale forhold. Det er under al kritik, at sælgeren ikke har
kendt til den nye standard. Naturligvis kan en sælger ikke sætte sig ind i alt, men i en organisation så stor som hifi-klubben må der
være mindst én person som har hørt om den nye standard. Han må have fortalt dette videre til sine kolleger i samme butik - herunder
butikschefen. Sidstnævnte må have fundet informationen vigtig nok til at gå videre til topledelsen, som så burde have distribueret
informationen til alle sælgere i alle butikker.
Et andet probleme med hifi-klubben, er at du sjældent kan få noget modspil fra en sælger i et andet firma. Hifi-klubben er
eneforhandler for de fleste af deres produkter. Går du ned i en anden butik og ser hvad de har, får du ikke meget ud af, at nævne
produkt X fra hifi-klubben - sælgeren kender det højst sandsynligt ikke. Hvis han selv solgte produktet kunne han måske give noget
modspil.
Men bortset fra det synes jeg du er sluppet utroligt billigt. Du får fuld/delvis glæde af apparatet i op til fire år. Og det har stadig en
brugtværdi for folk med fællesantenne.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerede i 2003 hvor jeg stoppede som sælger (timesælger) var det kendt at MPEG2 var forældet ift. betalingskanaler på DVB-T nettet. MPEG4 var fremtiden, og det blev fortalt at MPEG2 dekodere med CI slot sandsynligvis kunne bruges til MPEG4 kanalerne også.
At en sælger i 2008 ikke ved dette er for ringe. Når det er sagt, har der sikkert ikke være nogle godkendte MPEG4 fladskærme på markedet, og i givet fald kun ganske få.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om det for længe siden blev besluttet at gå over til Mpeg4, mener jeg ikke at det for 1½ år siden var endeligt besluttet præcis hvordan det skulle implementeres i Danmark. Derfor ville et tv med mpeg4 tuner (i det omfang de fandtes), ikke være nogen garanti for "fremtidssikring", da det nemt kunne vise sig i november 2009 ikke at virke korrekt.
Dette kan sammenlignes med de issues et TV med mpeg2 tuner kan have hvis man har købt en parallelimporteret model med en tuner der er beregnet til andre lande end Danmark, og hvor underteksterne f.eks. ikke fungerer.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|
Brian321 Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
At en sælger i 2008 ikke ved dette er for ringe. Når det er sagt, har der sikkert ikke være nogle godkendte MPEG4 fladskærme på markedet, og i givet fald kun ganske få.
|
|
|
..og hvis hr. sælger ved det, men meget gerne vil sælge sit mpeg 2 TV.. tja, går den så går den.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
Kjeldsen skrev:
At en sælger i 2008 ikke ved dette er for ringe. Når det er sagt, har der sikkert ikke være nogle godkendte MPEG4 fladskærme på markedet, og i givet fald kun ganske få.
|
|
|
..og hvis hr. sælger ved det, men meget gerne vil sælge sit mpeg 2 TV.. tja, går den så går den.
|
|
|
Jeg har mødt rigtigt mange sælgere, og ganske få har den holdning. Men, de findes desværre.
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lade andre diskutere hvornår mpeg4 blev anerkendt som "fremtidens format". En ting er dog sikkert: Hvis sælgeren har "tilsikret" (som det hedder juridisk) at et produkt har en bestemt egenskab - her at kunne fungere med antenne med det nye tv-signal - så er det køberetligt en mangel hvis fjernsynet ikke kan. Og det uanset hvad den enkelte sælger ved eller ikke ved. Her tager sælgeren risikoen for sin egen manglende viden ved at love noget. Dit problem bliver nok at dokumentere hvad der blev sagt (jeg går ud fra at du ikke har det på skrift). Med stor sandsynlighed vil sælgeren have en anden opfattelse af hvad der blev sagt og så bliver det ord mod ord. Hvis du vil gå videre med spørgsmålet er Forbrugerklagenævnet det nemmeste og billigste.
|
Til top |
|
|
Kharmakiller Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes nu man skal være glad for at man som almindelig forbruger kan få en nogenlunde rigtig information fra sælgerne. Tænk på hvor mange steder der rent ud sagt bliver lukket l**t ud af bumsede teenagere der egentligt hellere ville sidde hjemme og spille WoW eller downloade piratfiler fra alle mulige mærkelige steder.
Jeg undrer mig egentligt også over at man et sted som HFK, Lydspecialisten, TapeConnection osv skal vide mere end, hvis man arbejder i radio/tv afdelingen i fx Bilka? Alle butikker der handler med samme type produkter er forpligtede til at give korrekte oplysninger. HFK er IKKE mere forpligtet end alle mulige andre rent lovgivningsmæssig. hvis de laver en fejl/lover noget fejlagtigt, så må de jo bøde for det - men det er kundens eget ansvar at få tingene på skrift, husk det...
Bevares, HFK er en specialforretning...Men hvad er der så specielt ved dem? Easy: man kan få specielle produkter - pladespillere, højttalere til 100Kkr, mirakelkabler (som faktisk virker ), designhøjttalere og generelt fede produkter.
Så kan man jo sige at det at handle med specielle produkter forpligter sælgeren til at vide mere...det mener jeg egentligt ikke at det gør. Jeg er derimod bare rigtig glad for at blive positivt overrasket engang imellem...
Jeg har selv arbejdet i branchen i mange år (gør det ikke mere) og jeg må ærligt indrømme at jeg ofte har haft viden, der måske ikke gavnede kunden. FX var alle jo klar over at der ville komme digital tv på et eller andet tidspunkt. Alligevel sprøjtede man HD-optagere ud uden dvb-t/c/s for ikke at nævne MPEG4. Lad os sige at man huskede at nævne for hver eneste kunde at..."husk liiiiige på at der altså er et nyt format på trapperne", så er jeg ret sikker på at man ikke ville sælge varen. Og hvis man nu arbejdede i en specialforretning og havde den viden, så måtte man nok bare drejen nøglen om fordi man ikke længere kunne generere en omsætning. Så ville vi nok ende i Bilka eller FONA, hvor plastikapparaterne står på paller side om side med hundekiks og havemøbler...og hvor ordet "fremtidssikring" står på skilte større end Annie Fønsbyes babser og bliver sagt oftere end "finanskrise" og "svineinfluenza" tilsammen...
...men hvad faen...bilka, fona, kvickly osv er jo ikke specialforretninger, så skidt med at de vildleder mere end de vejleder...
|
Til top |
|
|
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 01 August 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kharmakiller skrev:
Så ville vi nok ende i Bilka eller FONA, hvor plastikapparaterne står på paller side om side med hundekiks og
havemøbler...og hvor ordet "fremtidssikring" står på skilte større end Annie Fønsbyes babser og bliver sagt oftere end "finanskrise" og
"svineinfluenza" tilsammen...
...men hvad faen...bilka, fona, kvickly osv er jo ikke specialforretninger, så skidt med at de vildleder mere end de vejleder... |
|
|
Jeg har godt nok aldrig set en fona hvor plastik(???)apparaterne stod på paller ved siden af hundekiks og havemøbler.
Og hvad gør fona ikke er en specialforretning indenfor Radio/tv? Ja okay, der er også musik og film, men det er helt anden personale som kører
det.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 01 August 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Allerede i 2003 hvor jeg stoppede som sælger (timesælger) var det kendt at MPEG2 var forældet ift. betalingskanaler på DVB-T nettet. MPEG4 var fremtiden, og det blev fortalt at MPEG2 dekodere med CI slot sandsynligvis kunne bruges til MPEG4 kanalerne også.
At en sælger i 2008 ikke ved dette er for ringe. Når det er sagt, har der sikkert ikke være nogle godkendte MPEG4 fladskærme på markedet, og i givet fald kun ganske få.
|
|
|
I 2003 kunne man knap finde et tv med MPEG2 indbygget - hvor var det kendt henne at det var forældet? Jeg startede i 2005, og her var det er absolut minimum af apparaterne der overhovedet havde noget som helst digitalt, og MPEG4 var så fjernt at det stort set ikke var nævnt nogle steder, og det samme gjaldt betalingskanaler på DVB-T.
Når vi endelig kommer dertil, så er MPEG4 først blevet standard i løbet af det sidste års tid - inden afklaringen med Boxer, var det store spørgsmål hvor meget MPEG4 overhovedet ville blive synligt!
Og nu står vi her i 2009 og der er det faktisk kun Boxer, via luftbåret TV, der benytter MPEG4 ud af de udbydere der er til rådighed. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|