Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: DVB-C og CA-modul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 04 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Vi har anskaffet os et lækkert Samsung lcd-tv (LE26A456). Vi har ikke købt efter, om der er DVB-C tuner i eller ej. Utroligt nok kan jeg ikke finde ud af, om der egentlig er sådan en. Samsung har ikke modellen beskrevet på deres danske hjemmeside, og på den engelske fremgår det ikke, hvilke tunere der er i.

Og så kommer mit spørgsmål.

Der er en kortlæser i tv'et. En såkaldt CI-slot, har jeg læst i manualen. Er det det samme som et CA-modul?

Og betyder det at der er DVB-C tuner i?

Til top Vis Søren84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren84

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

hej

det er en DVB-T tuner.

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Men er den CI-slot ikke til et CA-modul?

Bruges et CI-slot til andet?

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jo der er en DVB-C tuner i et Samsung LE26A456. Der er både DVB-C og DVB-T tuner i alle de nye modeller fra Samsung som er beregnet til det danske marked. Så du skal købe et CA-modul og isætte dit programkort til Yousee kabel-tv eller Stofa. Så kører det.

Men i nogle tv som kun har DVB-T tuner kan der også være CI-slot. Dette er typisk beregnet for det svenske marked hvor man har betalings-tv over DVB-T.

Venligst

Peter

expert Hi-Fi, Randers

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Der er kun DVB-C tuner i Samsung modeller beregnet til det Danske (nordiske) marked, så hvis der ikke er DVB-C i din model er den impoteret fra et land som ikke er i scandinavien.

Mvh.

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Når du indstiller det via plug and play spørger det om det er via egen antenne eller kabel du får dine tv signaler.

jbhe
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben (Produkt- og indkøbsafd.)

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Lige for at udspecificere lidt nærmere.

Det afhænger faktisk af hvor dit Samsung TV er købt. Denne model findes i en model både med og en uden DVB-C tuner.
Hvis du kigger bag på dit TV kan du se det fulde modelnummer. Hvis der efter de "456" i model nummeret står et "C" har modellen DVB-C og T tuner. Står der istedet f.eks. "D" er det en model bare med DVB-T.

Det er mildest talt lidt forvirrende, især fordi det ikke er skiltet bedre end det er.
Men helt grundlæggende set så sælges "C" modellerne igennem de forhandlere der køber Samsung hos Samsung Danmark, mens "IKKE C" modellerne typisk findes hos de forhandlere der køber Samsung parallel importeret fra andre markeder.

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Se det er noget info man kan bruge til noget  Mange tak for hjælpen til jer alle 3.

Modelnummeret på fladskærmen er LE26A456C2D, så den må være med DVB-C tuner. Den er købt hos TapeConnection i Århus.

Jeg har i øvrigt ikke digital kabeltv pt., da jeg ikke er flyttet endnu. Derfor kan jeg ikke teste det.

Kim G
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
Se det er noget info man kan bruge til noget  Mange tak for hjælpen til jer alle 3.

Modelnummeret på fladskærmen er LE26A456C2D, så den må være med DVB-C tuner. Den er købt hos TapeConnection i Århus.

Jeg har i øvrigt ikke digital kabeltv pt., da jeg ikke er flyttet endnu. Derfor kan jeg ikke teste det.

Ak, jeg tror det er værre end man skulle tro. Ikke bare skal der være et C i modelnummeret, det skal også være efter det sidste tal.

Så vidt jeg forstår det, så er LE26A456C2D den Sydeuropæiske udgave uden DVB-C tuner, mens den skandidnaviske udgave med DVB-C hedder LE26A456C2C. eller sørger Jonas sikkert for at rette mig.

Samsung har virkelig sørget for at det ikke skal være let at gennemskue

Til top Vis Kim G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim G Besøg Kim G's Websted

jbhe
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben (Produkt- og indkøbsafd.)

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ja så har Kim nok "desværre" ret. Jeg er ret sikker på at den er uden DVB-C.
Jeg troede egnetligt det var der første "C" - men jeg kunne ikke lige finde den USB stik jeg har et sted, hvor Samsung bruger indtil flere slides i en Powerpoint på at forklare hvordan deres modelnumre er skruet sammen

Jeg kom lige til at tænke på at en anden måde du nemt kan se det er på hvad der står efter "/" i modelnummeret.
De Skandinaviske hedder alle sammen XXE og de "andre" hedder normalt XEC. Hvis skærmen er fra TC er den normalt en parallelimporteret XEC model og dermed uden DVB-C.

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

Hej

Jo der er en DVB-C tuner i et Samsung LE26A456. Der er både DVB-C og DVB-T tuner i alle de nye modeller fra Samsung som er beregnet til det danske marked. Så du skal købe et CA-modul og isætte dit programkort til Yousee kabel-tv eller Stofa. Så kører det.

Men i nogle tv som kun har DVB-T tuner kan der også være CI-slot. Dette er typisk beregnet for det svenske marked hvor man har betalings-tv over DVB-T.

Venligst

Peter

expert Hi-Fi, Randers

Tillad mig at korrigere Peter;

DVB-T kan også benyttes, når det analoge signal lægges ned næste år. Her vil Boxer stå som gatekeeper for de kanaler som er i overskud på det danske DVB sendenet. DVB-T er derfor yderst anvendeligt, men først lidt senere.

De vil med al sandsynlighed åbne op for brugen af CA moduler og et kort til at åbne op for kanalerne. på samme måde som i hjemlandet Sverige, hvor de hører til.
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

TC parallel importere deres Samsung TV (ligesom de gør med de fleste TV de har) så der er ikke DVB-C i den derudover er der heller ikke 2 års Samsung Garanti og 2 års Pixelgaranti.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:
DVB-T er derfor yderst anvendeligt, men først lidt senere.

DVB-T er da allerede yderst anvendeligt nu. Det kan bruges både til dansk, tysk og svensk TV.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

jbhe skrev:

Ja så har Kim nok "desværre" ret. Jeg er ret sikker på at den er uden DVB-C.
Jeg troede egnetligt det var der første "C" - men jeg kunne ikke lige finde den USB stik jeg har et sted, hvor Samsung bruger indtil flere slides i en Powerpoint på at forklare hvordan deres modelnumre er skruet sammen

Jeg kom lige til at tænke på at en anden måde du nemt kan se det er på hvad der står efter "/" i modelnummeret.
De Skandinaviske hedder alle sammen XXE og de "andre" hedder normalt XEC. Hvis skærmen er fra TC er den normalt en parallelimporteret XEC model og dermed uden DVB-C.

Nu har jeg lige tjekket hele modelnummeret. Den hedder LE26A456C2DXXC.

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
DADDY DJ skrev:
DVB-T er derfor yderst anvendeligt, men først lidt senere.

DVB-T er da allerede yderst anvendeligt nu. Det kan bruges både til dansk, tysk og svensk TV.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ja, men det bliver endnu bedre sammen med et Common Interface, når Boxer kommer med deres løsning. Jeg er bevidst om, at det kan bruges allerede nu, men kommentaren skal ses i sammenhæng med svaret om, at DVB-T og CI var beregnet til Sverige alene.
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes