Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Martin Logan CLX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

hmm det kan også være fordi jeg er vant til "konventionelle" basenheder. Jeg syntes bare det lød som om de blev unødvendigt presset, selvom der ikke blev spillet RIGTIG højt.

Diskant og mellemtone var rigtigt god med masser af luft und alles

Måske det var forstærkeren der klippede?- I hvert fald havde de ikke det sidste/rigtige, jeg vil kalde det flow/pust/punch you mayby name it , til at jeg ville kunne leve med dem.

Ved ikke om det er en generel forskel mellem en svingspoleenhed og så en elektrostat?

Hmm, kunne det være lytterummet, for synes at det lyder helt forkert iforhold til anmelderens oplevelse og andre som hørte dem på messen. Hvilket grej var spændt for ? en klipning foregår vel ikke i bassen ?  

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jojo! det er bassen der først køre flad forstærker mæssigt, CLX er ikke så anderledes end andre ML'er og for den sags skyld andre mærke af ES'er mht. impedans, der er et stort bredt område hvor forstærkeren blot skal levere spændingsving under en hvis frekvens begynder de at trække strøm som bar pokker ..., diskant indholdet af et typisk musiksstykke er ikke så kraftigt, at det er det område som forstærkeren først klipper i selvom ML'er er meget lavimpedante i diskanten.

Jeg køre med en Naka PA-5E MKII på mine CLS'er klipper den ved 80Volt peak-peak, alt under det er rent og nydeligt, der var en periode hvor jeg havde et skop på for at lærer at lytte efter klipningen, det kan være svært at høre den slags unoder pga. typiske studio optagelser meget sjældent er værd at råbe hurra for på ES'er 

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Jojo! det er bassen der først køre flad forstærker mæssigt, CLX er ikke så anderledes end andre ML'er og for den sags skyld andre mærke af ES'er mht. impedans, der er et stort bredt område hvor forstærkeren blot skal levere spændingsving under en hvis frekvens begynder de at trække strøm som bar pokker ..., diskant indholdet af et typisk musiksstykke er ikke så kraftigt, at det er det område som forstærkeren først klipper i selvom ML'er er meget lavimpedante i diskanten.

Jeg køre med en Naka PA-5E MKII på mine CLS'er den klipper nydeligt ved 80Volt peak-peak, alt under det er rent og nydeligt, der var en periode hvor jeg havde et skop på for at lærer at lytte efter klipningen, det kan være svært at høre den slags unoder pga. typiske studio optagelser meget sjældent er værd at råbe hurra for på ES'er 

Kører ens højtaler aktivt som summit og Vantage må dette problem være løst eller hur?

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvad grejet var, men et billede siger mere end 1000 år så here we goes

Måske det lød som det nu engang skulle  ? - Mine ører sagde bare "Nej tak"
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Ved ikke hvad grejet var, men et billede siger mere end 1000 år så here we goes

Måske det lød som det nu engang skulle  ? - Mine ører sagde bare "Nej tak"

Mine øre må vurdere om du har ret. Det er dog andet elektronik som skal tilkobles d. 30, så lad os se hvordan det går

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Kører ens højtaler aktivt som summit og Vantage må dette problem være løst eller hur?

Tjaaa, det er en helt anden  snak, der er jo tale hybrider

men til dels ja, mht. es. panelerne så er det et spøgsmål om hvad er der af driftspænding til rådighed i forstærkeren..., over 100~200Hz vil panelet groft regnet være at regne for en 16Ohms belastning, så er der brug for en en rimlig kraftig forstærker hvis vi ser på 8Ohms effekt ikke for strømmens skyld, men at det maximale spændingssving ikke bliver klippet for tidligt.

Når du høre på CLX'er ..., så gør dig den tjeneste at bruge live optagelser eller ekstremt gode studio optagelser med få spor/mikrofoner ..., helst ikke "lagkage" multi-kanal farvelade optagelser for de bliver nådesløst afsløret som det de er ..., nemlig en rodebutik af fortskellige kilder smidt i en bunke. (effektenheder lagt på efter der er indspillet er noget fanden har skabt) 

En god rock cd er eks. Albert King With Stevie Ray Vaughan - In session (track 9 er pragtfuld på ML'er) ..., skal der være en syth optagelse ? brug Trentemøller

sagt på en anden måde er det ikke ægte, så skal det være meget syntetisk for at det går op i en højere enhed ..., men alt er smag og behag

glæder mig til at læse dit review af bæsterne

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Music4life skrev:

Tjaaa, det er en helt anden  snak, der er jo tale hybrider

men til dels ja, mht. es. panelerne så er det et spøgsmål om hvad er der af driftspænding til rådighed i forstærkeren..., over 100~200Hz vil panelet groft regnet være at regne for en 16Ohms belastning, så er der brug for en en rimlig kraftig forstærker hvis vi ser på 8Ohms effekt ikke for strømmens skyld, men at det maximale spændingssving ikke bliver klippet for tidligt.

Når du høre på CLX'er ..., så gør dig den tjeneste at bruge live optagelser eller ekstremt gode studio optagelser med få spor/mikrofoner ..., helst ikke "lagkage" multi-kanal favelade optagelser for de bliver nådesløst afsløret som det de er ..., nemlig en rodebutik af fortskellige kilder smidt i en bunke. (effektenheder lagt på efter der er inddspillet er noget fanden har skabt) 

En god rock cd er eks. Albert King With Stevie Ray Vaughan - In session (track 9 er pragtfuld på ML'er) ..., skal der være en syth optagelse ? brug Trentemøller

sagt på en anden måde er det ikke ægte, så skal det være meget syntetisk for at det går op i en højere enhed ..., men alt er smag og behag

glæder mig til at læse dit review af bæsterne

Er igang med at støve min samling af, for at samle nogle guldkorn til lyttesessionen

Glæder mig som et lille barn der skal have sin første julegave. Holder dog checkhæftet der hjemme og har ingen aftale med min bankrådgiver efterfølgende. Det har jeg lovet mig selv 

Juppe2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Hej Music4life

det kunne være sjovt at høre hvad du vil vælge af musik til at høre ML. Hvad musik foretrækker du at høre på Elektrostater?

Hilsen Juppe
Til top Vis Juppe2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juppe2

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Juppe2 skrev:
Hej Music4life

det kunne være sjovt at høre hvad du vil vælge af musik til at høre ML. Hvad musik foretrækker du at høre på Elektrostater?

Hilsen Juppe

Nu handler det jo ikke om hvad man specielt foretrækker at høre på elektrostater. For mit vedkommende bliver alt fra Jennifer Warnes til Trentemøller gengivet sublimt. Men især vokalstemmer er fabelagtigt på Logan. Til tider med stor mund, men ganske vanedannende. Der er generelt "hul igennem" til alt musik synes jeg.

Men især Moonjam Greatest og især nummeret Sarai skal høres. Tror jeg får tåre i øjnene

http://www.youtube.com/watch?v=uUuSIO4E6ig

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg oplevelsen at lytte til de nye CLX 25. De spiller som forventet virkelig sublimt med flot højde og bredde og en flot opløsning. Men bassen er bare ikke mig. Der mangler den fysiske tilstedeværelse og det slam som en konventionel basenhed kan mestre. Ved ikke, men det lyder som om at bassen lyder for pænt og afrundet og til tider lidt klemt. Måske det var fordi at der sad for mange i lytterummet og drænede energien i højttaleren ?

Derimod var Sphere et positivt bekendtskab   

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Bodymass i lytte rummet har intet med basgengivelse at gøre

allerede der afsløre du at du ikke har hørt at par "stater" under de forhold som de kræver...., det er meget! synd for dig

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Bodymass i lytte rummet har intet med basgengivelse at gøre

allerede der afsløre du at du ikke har hørt at par "stater" under de forhold som de kræver...., det er meget! synd for dig

Har du hørt dem under "rigtige forhold" og mener du så at bassen bliver gengivet på den naturlige måde ?. Jeg kan ikke vænne mig til den folie bas. Kan godt være at Logan gør op med pricippperne om at Line Source elektrostater ikke kan spille dybbas, men det lyder altså forkert i mine øre. Hvor blev den stortromme af som man kender fra en indspilning 

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Beklager tonen, men forstå mig ret hvis du sammenligner en elektrostat med en alm. højttaler som kun går ned til 55Hz -3dB så vil der også mangle det punch som du savner, men det skal ikke glemmes at ydelsen fra en elektrostat er meget bedre mht. forvrængning samt kobling til luften i kraft af at den har det store membran areal..., vi taler om et staed mellem 5-10 gange lavere forvrængning end den typiske 6" eller 8" basenhed kan præstere i dens arbejdsområde.

jeg formoder at det intentionen med CLX, at den skal parres med et sæt af firmaets subwoofere for at tilføje netop det, som du påpeger er en mangel. 

det er af samme grund at en JBL LE14-1 baseret sub er i mit system, for at tilføje en den sidste oktav

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke noget problem, at få areal med dynamiskeenheder.Der skal bare være nok af dem
Konklusionen må være, at man ikke kan få punch i bassen med en elektrostat, med mindre den er enorm.
Læs mange kvadratmeter stor.Det viser vel endnu engang, at man må vælge hvilke "fejl" man kan leve med.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Nu er det ikke noget problem, at få areal med dynamiskeenheder.Der skal bare være nok af dem
Konklusionen må være, at man ikke kan få punch i bassen med en elektrostat, med mindre den er enorm.
Læs mange kvadratmeter stor.Det viser vel endnu engang, at man må vælge hvilke "fejl" man kan leve med.

MVH

Hmmmm

Har du nogensinde hørt en summit ? siden du påstår at en elektrostat ikke kan lave et punch i bassen.

Du kunne jo vælge en hybrid elektrostat med aktiv bas så får du punch!.  En Vantage, Summit eller Sphere besidder disse kvaliteter.

Fordelene hos en elektrostat sammenlignet med en dynamisk højttaler er stadig så store at jeg til enhver tid vil vælge elektrostaten. Her snakker vi hurtighed, luft og gennemsigtighed. Noget som ikke mange dynamiske højttalere nogensinde kommer i nærheden af.

Fordomme om elektrostaters levetid og placering er også en skrøne hvor de nu er dynamiske højttalere klart overlegne. Levetiden på panelerne er ca. 20 år hvis de bliver støvsuget engang imellem og ikke står i direkte sollys hvilket de sjælden gør. Dette må siges at være godt gået. Desuden er de børnevenlige. Beskyttelsesgitteret beskytter mod pilfingre og de er meget robust konstrureret og kan ikke bules eller vrides.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 01 November 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

André Jensen skrev:
Konklusionen må være, at man ikke kan få punch i bassen med en elektrostat, med mindre den er enorm. Læs mange kvadratmeter stor.Det
viser vel endnu engang, at man må vælge hvilke "fejl" man kan leve med. MVH

Hmmmm

Har du nogensinde hørt en summit ? siden du påstår at en elektrostat ikke kan lave et punch i bassen.

Du kunne jo vælge en hybrid elektrostat med aktiv bas så får du punch!.  En Vantage, Summit eller Sphere besidder disse kvaliteter.

Fordelene hos en elektrostat sammenlignet med en dynamisk højttaler er stadig så store at jeg til enhver tid vil vælge elektrostaten. Her
snakker vi hurtighed, luft og gennemsigtighed. Noget som ikke mange dynamiske højttalere nogensinde kommer i nærheden af.

Fordomme om elektrostaters levetid og placering er også en skrøne hvor de nu er dynamiske højttalere klart overlegne. Levetiden på
panelerne er ca. 20 år hvis de bliver støvsuget engang imellem og ikke står i direkte sollys hvilket de sjælden gør. Dette må siges at være godt
gået. Desuden er de børnevenlige. Beskyttelsesgitteret beskytter mod pilfingre og de er meget robust konstrureret og kan ikke bules eller vrides.

Du skriver ca det samme som jeg.Læs hvad jeg skriver med de positive briller på .
Er summit en elektrostat i bassen ????.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

ditlevbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 November 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Havde også lejlighed til at lytte på CLX den anden aften i Varde. Og jeg vil sige at Spire i mine ører spillede bedre bas end CLX. Også selv om det var et billigere setup. Har selv haft et sæt Vantage herhjemme, og de kan sandelig også spille supergodt bas. Det at elektrostaterne er aktive i basmondulet gør at de er supergode, også i mellentone og diskantområdet. Forstærkeren skal bare levere lyd, så at sige. Ingen belastning. Spire er en supergod højtaler hvis man søger dybbas, tror jeg. mvh.
Til top Vis ditlevbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ditlevbo

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 13 November 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte dem til en demo i KT i aftes, og der er da meget godt at sige om dem.

Men jeg har ikke hørt elektrostater før i aftes, og ud fra hvad folk ellers skriver, havde jeg forventet bedre stemmegengivelse. I mine øre lød stort set alle optagelsene vi hørte som presset på dette punkt. Presset forstået på den måde, at stemmer næsten lød som gengivet via et PA anlæg. Når man først hører sådan en fejl, er det svært at lægge det fra sig resten af tiden.

Hvis man glemmer prisen et øjeblik, ville de ikke få lov at blive stående i mit hjem. Men hvis man huske på prisen igen, kommer de nok heller ikke inden for dørene alligevel

Der blev iøvrigt spillet et godt nummer som jeg glemte at spørge hvad var. Måske kan nogen fortælle mig hvad det var? Det handlede om Sydafrikanske minearbejdere og det tog der tog dem til Sydafrika, og det varede vist ca. 12 min.

EDIT, spørgsmålet flyttet hertil: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69514&P N=1&TPN=1

Havde også mulighed for at høre Spire, og jeg synes ikke at de to enheder spiller godt nok sammen.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 13 November 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at CLX nok leverer noget af det bedste bas der nogensinde er leveret af en elektrostat. Men, motoren i en elektrostat er nu engang ikke specielt stærk. Massen den skal skubbe på er dog ekstremt lav, når vi snakker membranen alene, men for en stor membran som skal flytte en millimeter eller mere, spiller den modkraft som luften udgør, en stor faktor. Det er derfor ikke umuligt, at nogle vil opleve at der mangler lidt OOMPH når der er smæk på. At noget af denne OOMPH så er forvrængning, er vel irrelevant. Hvis det er lyden man foretrækker, så er det sådan. Ligesom nogle foretrækker rørlyd, selvom de, set fra et strengt teknisk synspunkt (forvrængning), ikke burde nå en transistor konstruktion til sokkeholderne.

Har selv Aerius i, og ville hjertens gerne opgradere, for det som ML's linesources kan, er imho helt specielt. Vil aldrig nogensinde gå tilbage til en konventionel gengiver, når vi snakker mellemtone/diskant.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Ingen tvivl om at CLX nok leverer noget af det bedste bas der nogensinde er leveret af en elektrostat. Men, motoren i en elektrostat er nu engang ikke specielt stærk. Massen den skal skubbe på er dog ekstremt lav, når vi snakker membranen alene, men for en stor membran som skal flytte en millimeter eller mere, spiller den modkraft som luften udgør, en stor faktor. Det er derfor ikke umuligt, at nogle vil opleve at der mangler lidt OOMPH når der er smæk på. At noget af denne OOMPH så er forvrængning, er vel irrelevant. Hvis det er lyden man foretrækker, så er det sådan. Ligesom nogle foretrækker rørlyd, selvom de, set fra et strengt teknisk synspunkt (forvrængning), ikke burde nå en transistor konstruktion til sokkeholderne.

Har selv Aerius i, og ville hjertens gerne opgradere, for det som ML's linesources kan, er imho helt specielt. Vil aldrig nogensinde gå tilbage til en konventionel gengiver, når vi snakker mellemtone/diskant.

Har selv Vantage og giver dig fuldstændig ret. Det er meget svært at høre musik gengivet på en dynamisk højttaler når man har en elektrostat i stuen

At alle så ikke mener det er jo en anden sag

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes