| Forfatter |
|
Mesters Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Allesammen,
Jeg har købt en HD selektor fra Yousee og har haft flere versioner nu. Det der virkeligt undre mig er, at HD-selektoren ikke er i stand til "skalere" signalet ordentligt til mit fjernsyn. Stort set alle kanaler kan kun ses med en sort kant omkring. Fjernsynet er et Samsung LE40M87, og det kan heller ikke skalere sig ud af problemet. Kun HD kanalerne og DR1, 2 og TV2 er i fuld størrelse, mens resten har én eller anden uhensigtsmæssig sort kant... Jeg havde ikke sammen problem i den gamle "ikkeHD boks".
Er der nogen,der har fået dette ordnet? - eller har én eller anden rimelig forklaring på problemet? Det må være endnu værre for Plamsa folket, da det vel øger risiko'en for Burn in-problemer?
Håber nogen kan hjælpe...
MesterS
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk mere tegn på korrekt skalering...
TV paneler har jo ofte 768 linier, hvorimod HD opløsningen kun er 720 linier. Så det giver lidt ekstra plads i top og bund ;-)
|
| Til top |
|
| |
Mesters Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
:)
tjo... men lige nu skalerer det billederne ned til noget der ligner 26" eller 28"... det var ikke det, der var meningen med at købe et 40" fjernsyn... og hvorfor kan "ikke-HD-boksen" godt finde ud af det, når HD boksen ikke kan?
MesterS
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm... ok
Er det så ikke fordi den netop kører 720P istedetfor 1080P?
|
| Til top |
|
| |
Mesters Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo - du har nok ret.
Jeg har desuden været på rygtebørsen og fået følgende besked...
Skaleringen er åbenbart et kendt problem, og TDC håber at korrigere dette i næste update... donno when that'll be...
Samsung HDD'en kommer nok i april...
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 25 Februar 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du burde vel også kunne justere det i tv'et?
|
| Til top |
|
| |
michaelsjepsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har samme problem, og har snakket med TDC om det.
Der skulle komme en opdatering om 3 til 4 uger, og så skulle den kunne skalere signalet til 16:9
Men hvordan ser man når den opdatering kommer ?
|
| Til top |
|
| |
Mesters Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Du burde vel også kunne justere det i tv'et? |
|
|
Ja - men ikke nok... desværre - og de kommer hurtigt til at se noget lange ud i ansigterne :)
Og omkring updaten.. så er det nu marts... (3-4 uger senere) - og der er stadig ikke sket noget...
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 07 Marts 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Det er faktisk mere tegn på korrekt skalering...
TV paneler har jo ofte 768 linier, hvorimod HD opløsningen kun er 720 linier. Så det giver lidt ekstra plads i top og bund ;-) |
|
|
Det har ikke noget med det at gøre.
Med nuværende software viser Samsung boksen et 4:3 signal som et pillarboxed 16:9 billede - altså 4:3 signalet med sorte bjælker i siderne.
En del kanaler sender ikke ægte 16:9 men derimod 4:3 Letterbox, og det kommer så til at blive til et windowboxed billede på Samsung boksen - altså med bjælker hele vejen rundt.
"Fejlen" med boksen er at den rent faktisk ikke gør noget - den viser det signal den modtager, og vælger man 720 eller 1080 som output via HDMI bliver 4:3 pillarboxed da 720/1080 altid er 16:9.
|
| Til top |
|
| |
Techtor Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 07 Marts 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er hellere et problem med kanalerne her til lands, der tit sender 16:9 i letterboxed billede - og som når de i et letterboxet program viser 4:3-indhold viser dette som windowboxed. Specielt DR gør dette - havde det samme problem på min gamle analoge tv med Yousee.
Jeg har ikke dette problem i så stor grad på mit nuværende 16:9-tv, men det er fordi den selv zoomer ind på idiot-indholdet, der sendes fra DR. Tradeoff'en er selvfølgelig, at billedet ikke er i så høj opløsning, som det kunne have været..
Jeg kan i dette tilfælde _markant_ foretrække norske TV2, som sender "rigtigt" 16:9, uden letterboxing. (Noget andet er, at norsk TV2 sendes på Yousee med så høj mpeg-kompression, at mpeg-artifacts _virkelig_ er plagsomme.)
Her er problemet ikke dekoderen, men hellere kilden til signalet, nemlig fx DR.
Væk med letterboxing! Jeg ønsker den fulde opløsning! Jeg ønsker, at det er _mit_ tv, der står for skaleringen! Jeg ønsker ikke, at programbåndbredden benyttes til at vise sort kant rundt programmerne.. Fjolser!
__________________ File not found. Fake it (Y/N)? _
|
| Til top |
|
| |
Techtor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
..Dette ser du også formodentlig først nå, fordi din (forøvrigt flotte) tv har plejet at zoome det væk, så du ikke har set, hvad signalet har været, men når din tv får HD-indhold direkte, så zoomer den ikke længere.
Du kan se problemet også på det analoge signal, hvis du kobler antennesignalet udenom din HD-dekoder og vælger "16:9" i aspect ratio på din tv. Så får du se signalet som det sendes fra udbyder, og du kan se de flotte sorte kanter som mange kanaler (specielt DR) lægger på sine programmer. Med letterboxing over og under for at fremstå som 16:9 på en 4:3-skærme, og når de viser 4:3-indhold, så lægger de også sorte striber på siderne, så man får den flotte windowboxning med sorte kanter rundt om det hele...
Fjolser.
</rant>
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvornår opdateringen til Samsung boksen kommer ????????
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svjv. skulle den komme i næste uge.
|
| Til top |
|
| |
clasu Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kom opdateringen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej
Og de kan stadig ikke sige noget om hvornår den kommer
De fortalt mig at jeg kunne indstille scart stikket til 4:3 og på den måde få mit tv til at lave billedet om til 16:9, men det bliver ikke godt !
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fandt en fejl i sidste øjeblik, og nu forventer de at frigive den primo april. __________________ Pioneer PDP-436XDE · Pioneer DVR-540H-S · Samsung SMT-H3126 · Sony Playstation 3 (40GB) · Marantz SR6003 · Dali Concept 2 · Dali Concept Center · KEF KHT2001.2 · KEF PSW2010 · Logitech Harmony One
|
| Til top |
|
| |
Techtor Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener dog det er bedre at løse problemet ved kilden - at få fx DR til at stoppe med at sende letterboxed indhold..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der en opdatering, men jeg kan stadig ikke se alle kanalerne i 16:9
hmm
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der er gået så mange år til spilde, med man absolut ikke ville anvende Anamorfiske Tv udsendelser [gælder både 16:9 og 2.35]. Så kan jeg kun udlede man absolut vil nægte os "Bedre billedkvalitet". Så min konklusion kan kun blive om hvor ringe HD vil blive sendt.
Mine problemer med nogen tror opdateringer kan afhjælpe alting. Dette her hænger i min verden sammen med hvad nogen ønsker af Kvalitet af Egne optagelser.
Med andre ord end ikke DR udsendelser i ægte 16:9 kan tolereres optagelser af. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må nok leve med ringe digital TV frem over, både på HD og SD, den man gå ind for at få så mange digital kanaler ind på samme tid (der er
flere penge at tjene på den måde), at det går ud over kvalitet, selv HDTV kan blive offret på dette grundlag
Mange ringe kanaler, det bliver desværre fremtid.
Så digital TV (og radio), er et kæmpe tilbage skrid, i forhold til analog TV (radio).
|
| Til top |
|
| |