Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stereo setup til film og tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amnesia
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået med tanken om at der skulle noget mere lyd ind i vores lejlighed, hvor vi siden vi flyttede dertil for 2 år siden - ikke har haft nogen anden mulighed for musik, end hvad vores PC'ere og MAC's har kunnet levere selv. Dette er selvfølgelig ikke optimalt.

I den sammenhæng har jeg overvejet surround, da vi ser en del film og tv, som godt kunne bruge lidt bedre lyd hertil. Valget var umiddelbart faldet på en Denon AVR-2310 og et sæt KEF 3005SE - hvilket jeg tror ville være en god kombination. Jeg er dog i mellemtiden kommet i tvivl omkring mit valg.

Jeg ønsker også at lyden under musikafspilning, skal være så god som muligt - og spørgsmålet er om et stereo setup ville løfte lyden så meget i forhold til de indbyggede højttalere i vores Panasonic plasma - at det kunne være tilstrækkeligt med stereo.

Jeg har kigget på følgende højttalere, til et 2.1 setup:

XTZ 99.26 Matt Black
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=6784

XTZ 99 W10.16 Matt Black
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=4913

Disse højttalere kunne eventuelt senere udbygges til surround, ved at tilføje en center samt et sæt baghøjttalere. Men jeg er blevet i tvivl omkring forstærkervalg og om det vil kunne levere lyden fornuftigt uden at der er lipsync problemer og lignende.

Jeg har følgende udstyr, som skal tilsluttes det kommende anlæg:

Xbox 360 (HDMI til fjernsynet)

Popcornhour C-200 (HDMI til fjernsynet)

Canal Digital parabol receiver (HDMI til fjernsynet)

DVD (Scart) (Denne vil dog blive erstattet af min PCH, når den engang kører helt stabilt)

Derudover overvejer jeg køb af en Logitech Squeezebox, til styrring af musik fra vores server til anlægget - ellers vil det blot være en computer der bliver dedikeret jukebox til musik.

Hvilken stereo forstærker vil være velegnet til dette setup og er der nogen der kan fortælle om jeg vil være ramt af forsinkelse i billede i forhold til lyd eller omvendt - når jeg ser film/tv fra Popcornhour eller parabol?

Det vil også være en fordel, hvis der stadig er mulighed for at lyden sendes til fjernsynets højttalere.

Det hele skal gerne fungere så nemt og problemfrit som muligt - da der jo også er en ikke-teknisk kone der skal kunne styre dette, mens jeg ikke er hjemme og da det er mig eventuelle frustrationer vil gå ud over, er dette punkt nærmest det vigtigste? :)

Hvis der er noget jeg har undladt at forklare, så spørg endelig løs - da det kribler i fingrene for at få bestilt noget lyd til boligen.
Til top Vis amnesia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amnesia
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

XTZ er et rigtig godt valg. Har selv lillebroderen til ovennævnte, og de gør det rigtig fint til de penge de koster - byggekvaliteten
er også i top.

XTZs egen forstærker, har også fået fine anmeldelser og er godt sat sammen. Den har ligeledes sub-out og indbygget DAC
m.m.

Surroundforstærkere med muskler koster selvfølgelig noget mere end en stereoforstærker med samme power. Men kig evt på
Onkyo TX-SR876.
XTZ højttalere vil gerne have noget power, så hvis du gerne vil have XTZ hele vejen rundt senere, synes jeg du skulle gå efter
ovenstående eller lignende, med kræfter nok til at trække det hele, og her vinder Onkyo over de andre mærker med power/kr.
(glem watt betegnelser :))
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Med alle de hdmi-kilder er det nok desværre nødvendigt med en surround forstærker medmindre dit fjernsyn kan sende videre via optisk/coax i stereo.

Hvis dit fjernsyn kan dette, så burde det være rimelig nemt at slutte den digitale udgang til en extern DAC eller stereo forstærker med digitale inputs. Det kræver dog at du kan vælge at sende 2.0 ud af dine kilder, da stereoforstærkere ikke kan konvertere 5.1 signalet til 2.0 (tror måske dette kunne være et problem med popcorn).

Dertil skal det siges at ligegyldig hvad du vælger vil du med garanti få et løft i forhold til de indbyggede højtalere.



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
amnesia
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Fjernsynet der er tale om er et Panasonic PZ85, hvilket skulle have mulighed for at sende lyd ud via den digitale udgang.

Det skulle vel næsten være muligt at sende 2.0 udfra min PCH, da det er vel er det fjernsynet afspiller - som det er i dag?

Spørgsmålet er så hvilken forstærker der egner sig til formålet at være tilsluttet ovennævnte højttalere og sub og førnævnte enheder tilsluttet fjernsynet. Hvis det er muligt med fjernsynet at sende lyden fra størstedelen af enhederne videre vi den digitale udgang, skal der bare derudover være mulighed for at tilslutte min kommende squeezebox samt måske en pc/mac fra tid til anden.

Det vil måske være fornuftigt at anskaffe sig en stereo forstærker, som jeg senere hen kan bruge i kombination med en eventuelt surroundreceiver, for at hjælpe med at drive frontkanalerne. Det primære vil dog være at få noget som jeg vil nyde nu, i stereo - men det skader vel ikke at kigge lidt frem - hvis ikke det koster alt for mange penge ekstra :-)

Jeg er også lidt i tvivl om hvor kraftig en sådan forstærker skal være, for at kunne drive de nævnte højttalere og have den nævnte sub tilsluttet.



Til top Vis amnesia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amnesia
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

XTZ forstærkeren har main in, så den kan godt fungere som effekttrin senere
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
amnesia
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der eventuelt kender en udmærket forstærker, som er til at købe brugt, med samme egenskaber som den XTZ - men måske til billigere penge? Den skal selvfølgelig kunne drive det ovenstående højttalervalg.
Til top Vis amnesia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amnesia
 
amnesia
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hvordan har folk herinde det ellers med at se TV og film med deres stereo setup som lyd? Jeg kan se under billeder fra folks setup, at der er en del der udelukkende har stereo setup ved deres TV. Er dette så noget folk bruger udelukkende til at høre musik på, eller bruger de dette setup når der kigges TV/film også?
Til top Vis amnesia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amnesia
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

amnesia skrev:
Hvordan har folk herinde det ellers med at se TV og film med deres stereo setup som lyd? Jeg kan se under billeder fra folks setup, at der er en del der udelukkende har stereo setup ved deres TV. Er dette så noget folk bruger udelukkende til at høre musik på, eller bruger de dette setup når der kigges TV/film også?

jeg havde en gang et ret tungt (dyrt) digital surroundanlæg, men måtte sande, at jeg var mere tilfreds med mit gamle stereo setup. man får oftest bedre lyd for færre penge i en stereo forstærker, end i en surround forstærker. siden da har jeg altid bare set film over mit stereo setup og det har været ganske tilfredsstillende. så længe du undgår tv'ets indbyggede højttalere, kan det ikke gå helt galt. men kommer selvfølgelig an på ens behov.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
amnesia
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Mit behov er indtil videre kun blevet dækket af fjernsynets indbyggede højttalere og de bærbare computer/mac's højttalere til musik - hvilket må siges at være træls. Jeg tror dog ikke rigtig jeg magter at købe noget surround, som alligevel ikke kan levere en ordentlig musikoplevelse - derfor er jeg også selv mest tændt på et par standerhøjttalere og eventuelt en lille subwoofer - da lyden under alle omstændigheder vil være bedre end min nuværende situation.

Jeg prøver dog at indsamle erfaringer herfra og det er kun godt at du melder ud at du ikke har fortrudt skiftet. Jeg gider heller ikke rigtig undervise konen i brug af en fancy surround receiver sammen med vores popcorn hour - som hun heller ikke er inde i endnu. Så simpelt som muligt og stadig med god lyd - det er også derfor jeg har fundet mig en sonos til rimelige penge, som bliver tilsluttet anlægget.
Til top Vis amnesia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amnesia
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes