Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stereo vs. surround til stereo brug (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at hører lidt omkring jeres erfaringer med stereo lytning.

Både på nogle af de gamle stereo forstærkere (NAD 304, NAD 3020, Denon, Rotel og hvad der ellers er) og så de nye kontra surround forstærkere og receiver. Er de gamle svende lige til at kassere, eller  kan de sagtens følge med.


__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

du sammenligner æbler og pærer

Til stereo er stereo eller dual mono grej bedst - der er strømforsyning koncentreret om de to kanaler - der er ikke brugt penge på andet end de to kanaler

surruond har sin force i forbindelse med materiale som har effekter som kan udnytte surroundsystemets processor og de op til 7 højtalere - det vil typisk være film

Jeg vil nødig at min musik blev udsat for surround processing - det bliver meget anstrængende at lytte til

derfor - er dit primære formål at lytte til musik i stereo - brug dine penge på en god kraftig stereoforstærker og 2 gode højtalere


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at hører lidt omkring jeres erfaringer med stereo lytning.

Både på nogle af de gamle stereo forstærkere (NAD 304, NAD 3020, Denon, Rotel og hvad der ellers er) men også sammenlignet med nogle af de nyere surround forstærkere og receiver. Er de gamle svende tabt bag en vogn efterhånden, eller kan de stadig konkurrere med det nyere ting.

Jeg synes at spørgsmålet virker lidt forvirrende. Iflg. overskriften skal vi sammenligne stereo med surround.  Men senere skal vi sammenligne gammelt med nyt. Hvorfor det, der laves jo også nye stereoforstærkere ?

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har nok været lidt uklar i min formulering.

Jeg er interesseret i at hører lidt om folks erfaringer med at både nyt og gammelt stereo grej. Altså kan de gamle stereo forstærker stå mål med de nye, eller er de lige til at kassere.

Desuden kunne jeg godt tænke mig at hører hvordan folk oplever stereolyden ved brug af surround udstyr.




__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

"gamle" surround forstærkere halter bagud pga de nye lydformater samt vist man bruger en scaler i forstærkeren til sit billede, så er der også sket en del på det punkt.

Hvad angår stereo forstærkere, så er der ikke sket den samme udvikling som på surround, dog ikke at sige at der ikke sker en udvikling og at de nye ikke bliver bedre.

Men vist tanken var at bruge en surroundforstærker i et stereo setup, kan jeg kun sige. DON`T DO IT  



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at få fat på en 3020 eller 302/304 til at bruge til stereo lytning frem for min Denon AVR-3803. De kan jo efterhånden erhverves til en billig pris. Så jeg ville lige hører hvordan de står mål med de nye, og om det så kan betale sig at bruge en masse penge på noget af det nye. Og ikke mindst om det overhovedet vil være en forbedring i forhold til min AVR-3803.

__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

der er en 304er til salg for 500 på KSB - en fyr der hedder søren sælger den - jeg byttede den med ham så jeg fik en gammel højtaler fra 40erne i stedet - den var velspillende og i rigtig god stand - men den har ikke mere end 2 x 40 watt så du skal ikke købe den hvis dine højtalere er tunge at trække

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af de uoplyste, som bruger en surround-receiver til stereo. Det er trods alt den nemmeste løsning, når man ikke vil have to sæt højttalere i stuen. Det er en Marantz SR4001, dvs. en nyere surround-receiver til 3500-5000,- afhængigt af købssted.

Jeg har i noget tid været lidt frustreret over den. Det er som om, de øvrige instrumenter snubler lidt, hver gang der kommer et trommeslag eller eller et bas-anslag. Jeg går ud fra, at det er et tegn på en underdimensioneret strømforsyning, men jeg er ikke sikker - lydniveauet ser ikke ud til at gøre nogen forskel, og i øvrigt burde der vel trods alt være strømforsyning nok til 2 kanaler på en 7-kanals forstærker.

For nylig blev det for meget, og jeg fandt min gamle NAD 3020 Series 20 frem og tilkoblede den som effektforstærker på Marantz'ens frontkanaler. Væk var problemet med den snublende lyd. Der var også nogle andre forskelle, men det er lidt bøvlet at skifte frem og tilbage, så jeg har ikke fået prøvet mig frem til, om jeg synes bedre eller værre om disse.

Men moralen må være, at der skal kastes en del penge efter en surroundreciever for at få et effektrin, som med sikkerhed overgår en gammel "konfirmand-stereoforstærker".
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
der er en 304er til salg for 500 på KSB - en fyr der hedder søren sælger den - jeg byttede den med ham så jeg fik en gammel højtaler fra 40erne i stedet - den var velspillende og i rigtig god stand - men den har ikke mere end 2 x 40 watt så du skal ikke købe den hvis dine højtalere er tunge at trække


Det er den jeg blandt andet har kigget på. Hvis jeg køber den vil den i første omgang bruges til mine computer højttalere (pt. dali evidence 370) da den nok ikke lige har helt nok saft til at drive mine dali evidence 870. Bare en formodning. Men vil jeg kunne bruge den til mine 470'ere eller skal jeg kigge efter noget med lidt større muskler?


__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes