Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Trafo’ens betydning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej drenge!
Her sad jeg og kiggede lidt på forstærkere, som jeg måske kunne finde på at købe inden for nærmeste fremtid, og gerne en
strømstærk en af slagsen.

Problemet er at jeg på nuværende tidspunkt er blevet slået fuldstændig ud af kurs af en Bladelius Thor mkII. Her sad jeg og
troede at en 500VA trafo, var en passende størrelse til en 2x120w@8ohm analog forstærker, men denne Bladelius Thor er
rated til 2x165w@8ohm mens den er forsynet med 1800VA trafo.

Har søgt på nettet og her på forum, men synes ikke jeg har fundet nogle definitive svar på mine spørgsmål:
1. Er det trafoens størrelse der ultimativt bestemmer, hvor strømstærk en forstærker egentlig er?
2. Er den voldsomt store trafo i Bladelius forstærkeren, så overdrevet at den aldrig vil blive udnyttet, eller er det et
spørgsmål om at have en højttaler som er svær nok at trække? og er betegnelsen 2x165w@8ohm mere vigtig end trafoens
størrelse i denne sammenhæng?

Håber på godt svar fra jer bedrevidende, evt med en mindre debat herom

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

1. nej det er det ikke...det er udgangstrinnet, men transformatoren samt lytter skal kunne følge med...altså dimensioneres efter max strømtræk.

2. Forstærkeren er bestykket med 16 udgangs-transistorer...det betyder 2 X 8 i parallel pr kanal hvilket indikerer at forstærkeren kan drive vanskelige belastninger. Så kan der kan sagtens blive brug for alle wat

3. Det virker idet hele taget som en god og kraftig dimensioneret forstærker. Den turde jeg godt  købe hvis jeg havde brug for den.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

1. Trafoen leverer strøm til udgangstrinet, så den skal selvfølgelig kunne levere den strøm, udgangstrinet er dimensioneret
til at levere.
2. Det afhænger af forstærkerens effektivitet, altså hvor meget effekt der trækkes fra lysnettet for en given udgangseffekt.
Hvor strømstærk en forstærker er, kan ikke aflæses af trafoen i sig selv. Selve forstærkerdelen skal være konstrueret til det.

Der tales meget om strømstærke forstærkere på forum. Men højttalere med godartede fasevinkler er ligeglade, de skal bare
have effekt. Fidusen (ud over bedre lyd i vanskelige belastninger) med de strømstærke er at de er mere robuste.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene.

Det lader ikke til at det bare sådan lige er til at se på en forstærker, hvor stærk den er.
Men hvordan sætter man så en rimelig måleskala op? Det er vel heller ikke sådan bare lige?
Indtil videre har jeg kørt efter at den samlede effekt i 8 ohm (fx 2x120w = 240w), ikke burde overstige ca 40% af trafoens
størrelse i en analog forstærker (ergo 2x120w kræver helst en 600VA trafo eller mere). Men det kunne umiddelbart tyde på at
det ikke har noget på sig eller hvordan? :)

Ville elske en eller anden form for retningslinier, for at kunne bestemme sig for hvilken forstærker man burde gå efter (eller i
hvert fald holde sig fra), men er det muligt med så mange faktorer der spiller ind?

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Den forstærker jeg lige pt. har kig på ser således ud:

8 Sanken transistorer, 2x150w@8ohm (2x10w Class A), 500VA trafo og 40.000uF.

Har hørt fra en bekendt, at hvis en forstærker kan køre klasse A, er det ofte et tegn på, at den er bygget solidt. Men er der
også en sammenhæng mellem dette og hvor strømstærk den er?

Beklager de mange spørgsmål, men er for nysgerrig til at la vær.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Det er ikke klasse A...bare en meget høj tomgangs-strøm...derfor kan det sagtens være en god forstærker. Ellers er det rigtig...ægte klasse A hvor hele effekten er i klasse A skal bygges meget solidt da forstærkerens konstante forbrug svarer til max effekt...også når den bare er tændt.

Hvis man ikke spør får man ik noget at vide

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Ville elske en eller anden form for retningslinier, for at kunne bestemme sig for hvilken forstærker man burde gå efter (eller i hvert fald holde sig fra), men er det muligt med så mange faktorer der spiller ind?

Jeg kender en elektroingeniør der mener at et navngivent dansk forstærkerfirma har en MEGET speciel måde at konstruere på, og det var ikke rosende ment. Men hvis vi andre får en god lytteoplevelse er det vel ligemeget. Men jeg kan godt forstå at du går efter nogen holdepunkter. Selv ser jeg på:
1. god mekanisk kvalitet. Når en forstærker bliver varm, udvider alt sig, og så skal det være skruet/loddet godt sammen.
2. Så få kontakter som muligt. De irrer altid. Man kan få forseglede relæer, men alligevel.
Generelt er japanske klassiske mærker betydeligt bedre samlet end fx. engelske. Min erfaring med Roksan var helt til grin. Så hellere min gamle Sony traver...så jeg ville da se interesseret på en Sansui. Vis os et billede!!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

For mig er det vigtigt at
1. Forstærkeren ikke er mere end 10 år gammel. Det er måske en lidt arrogant holdning, men jeg bryder mig ikke om
tanken om forældede lytter, og andre mulige komponentsvigt pga. alder (lidt i samenhæng med næste punkt)
2. Forstærkeren skal være strømstærk. Ikke nødvendigvis overdrevet vilde effektopgivelser, men den skal være i stand til at
håndtere højttalere med selv store impedansdyk.

De højttalere jeg oftest finder interessante er ofte også gulvhøjttalere, som kan være svære for en forstærker at danse med
(Her kan fx nævnes Dali 18, Jamo Concert 7, Proac Response 2.5). Elsker sort baggrund og jerngreb om enhederne.

Derfor jeg er så interesseret i at kunne skelne de rigtigt gode forstærker fra de knap så gode. Da jeg ovenikøbet er på SU,
har jeg desværre ikke penge til bare at gå ud og betale de 20.000+ det normalt koster for en forstærker der kan trække alt.
Så alt i alt er det ikke nemt at finde en forstærker til kræsne jeg, med det meget lille budget jeg har :)

Lige nu har jeg kig på både en Shengya A10CS (cattylink.com) og en XTZ Class A-100 D3.

Har tidligere ejet en Shengya (kineser-vincent), og denne var ligeledes en rørhybrid. Jeg var helt vild med den lyd den
kunne levere, til de små penge jeg havde givet for den. Grunden til jeg solgte den i sin tid, var fordi den ikke var stærk nok
til at trække mine Dali 18 mkII, som ligeledes var meget glad for. Har dog fortrudt salget lige siden.

Dog har XTZ'en fået rigtig gode anmeldelser, og har dertil mere funktionalitet i form af sub-out, indbygget DAC og RIAA, og
prisen er ca. den samme.

Så lige nu dribler jeg lidt mellem rød-lyd som jeg virkelig holder af, eller mere funktionalitet som jeg ligeledes synes godt om
:)

Men hvis nu én af de to ovenstående, var betydelig bedre end den anden, var valget åbenlyst.

Hvis i evt har bedre bud i synes jeg burde kigge på, må i hjertens gerne komme med dem :)

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 466
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Som alle andre skriver er strømforsyningen meget vigtig, måske den vigtigeste parameter i en forstærker. Den kan kun være for lille.

En anden, overraskende god, måde at rate gamle forstærkerer på er via deres vægt. Kvalitet vejer.

Min Accuphase vejer ca 30kg, men er vist kun rated til beskedne 150W. Den spiller faktisk ganske ude mærket.

PErsonligt er jeg ikke bange for gamle forstærkerer ( der er ikke sket nogen særlig udvikling der i laang tid *s*), og med en 30 år gammel topmodel kommer man virkeligt langt for sin SU, men det er self en smagssag
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Som alle andre skriver er strømforsyningen meget vigtig, måske den vigtigeste parameter i en forstærker.
Den kan kun være for lille.En anden, overraskende god, måde at rate gamle forstærkerer på er via deres vægt. Kvalitet
vejer.Min Accuphase vejer ca 30kg, men er vist kun rated til beskedne 150W. Den spiller faktisk ganske ude mærket.PErsonligt
er jeg ikke bange for gamle forstærkerer ( der er ikke sket nogen særlig udvikling der i laang tid *s*), og med en 30 år
gammel topmodel kommer man virkeligt langt for sin SU, men det er self en smagssag


Nej, der er nok også noget om at hvis man sørger for at købe et ordentligt mærke, er komponenterne heri nok også i
tilsvarende kvalitet, og holder måske flere år end ellers. Men jeg kan godt lide at være vanskelig .

Tør man spørge hvilken Accuphase du har? :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej!

Størrelsen på trafoen i f.eks. Bladelius Thor, er et udtryk for at producenten ønsker et overskud i strømmen, som skal leveres i spidsbelastninger. Hertil kan man så tilføje et stort batteri af ladelytter, som ofte reagerer hurtigere end selve trafoen, altså en slags buffer. Men ladelytter kan også sløve den dynamiske formåen, hvis kvaliteten er for ringe. Man siger også at ladelytter "tørrer" ud efter en årrække, og derfor skal skiftes hvis lyden skifter karakter på ens forstærker.

Der bliver også nævnt, at genstridige højtalere bare skal have en masse watt. Det er ikke helt korrekt... De skal have strøm(ampere)! Og det er især her at størrelsen på trafoen har indflydelse. En trafos primære opgave er at drosle strømmen ned fra de 230V der kommer ind, til noget mere brugbart, ofte mellem 35-50V. Jo højere spænding, jo "bredere" er "vejen" som strømmen(ampere) skal køre på. Skal du have stor strømkapacitet, sammen med en høj spænding, så bliver trafoen automatisk stor.

Så glem alt om watt. Det er meget mere interessant, at vide hvilken spænding udgangstrinnet kører med, samt hvor store strømme(ampere) forstærkeren kan afgive, både vedvarende og i spidsbelastninger.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej!


Størrelsen på trafoen i f.eks. Bladelius Thor, er et udtryk for at producenten ønsker et overskud i strømmen, som skal
leveres i spidsbelastninger. Hertil kan man så tilføje et stort batteri af ladelytter, som ofte reagerer hurtigere end selve
trafoen, altså en slags buffer. Men ladelytter kan også sløve den dynamiske formåen, hvis kvaliteten er for ringe. Man siger
også at ladelytter "tørrer" ud efter en årrække, og derfor skal skiftes hvis lyden skifter karakter på ens forstærker.


Der bliver også nævnt, at genstridige højtalere bare skal have en masse watt. Det er ikke helt korrekt... De skal have
strøm(ampere)! Og det er især her at størrelsen på trafoen har indflydelse. En trafos primære opgave er at drosle strømmen
ned fra de 230V der kommer ind, til noget mere brugbart, ofte mellem 35-50V. Jo højere spænding, jo "bredere" er "vejen"
som strømmen(ampere) skal køre på. Skal du have stor strømkapacitet, sammen med en høj spænding, så bliver trafoen
automatisk stor.


Så glem alt om watt. Det er meget mere interessant, at vide hvilken spænding udgangstrinnet kører med, samt hvor store
strømme(ampere) forstærkeren kan afgive, både vedvarende og i spidsbelastninger.


Mvh, Mikkel.



Mange tak for svaret, det var lige sådan et svar jeg søgte. Så lader det ikke til jeg var helt ved siden af alligevel. Der er dog
ikke mange producenter der skriver det du nævner i deres specifikationer. Ampere-angivelser kender jeg kun Rotel, Harman
Kardon og XTZ der skriver det ved deres forstærkere(sådan lige umiddelbart). Spænding på udgangstrinnet kan jeg ikke
mindes at have set nogen steder. Begge er vel også informationer producenterne sjældent skriver, medmindre de måske
har noget at skjule? eller det kan måske findes i manualerne?

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Der bliver også nævnt, at genstridige højtalere bare skal have en masse watt. Det er ikke helt korrekt... De skal have strøm(ampere)! Og det er især her at størrelsen på trafoen har indflydelse. En trafos primære opgave er at drosle strømmen ned fra de 230V der kommer ind, til noget mere brugbart, ofte mellem 35-50V. Jo højere spænding, jo "bredere" er "vejen" som strømmen(ampere) skal køre på. Skal du have stor strømkapacitet, sammen med en høj spænding, så bliver trafoen automatisk stor.

Så glem alt om watt. Det er meget mere interessant, at vide hvilken spænding udgangstrinnet kører med, samt hvor store strømme(ampere) forstærkeren kan afgive, både vedvarende og i spidsbelastninger.

Jeg nævnte at IKKE-genstridige HT bare skal have watt. Mikkels ovenstående notat er faktuelt forkert, medmindre man taler om HT med store fasevinkler. Faktisk er impedansdyk UDEN tilhørende skæve fasevinkler IKKE noget argument for en strømstærk forstærker - HT´en er jo tilsvarende effektiv ved disse lave impedanser, dvs. den har (hvis den er lineær) uændret spændingsfølsomhed!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mikkel Gige skrev:
Der bliver også nævnt, at genstridige højtalere bare skal have en masse watt. Det
er ikke helt korrekt... De skal have strøm(ampere)! Og det er især her at størrelsen på trafoen har indflydelse. En trafos
primære opgave er at drosle strømmen ned fra de 230V der kommer ind, til noget mere brugbart, ofte mellem 35-50V. Jo
højere spænding, jo "bredere" er "vejen" som strømmen(ampere) skal køre på. Skal du have stor strømkapacitet, sammen
med en høj spænding, så bliver trafoen automatisk stor.

Så glem alt om watt. Det er meget mere interessant, at vide hvilken spænding udgangstrinnet kører med, samt hvor store
strømme(ampere) forstærkeren kan afgive, både vedvarende og i spidsbelastninger.


Jeg nævnte at IKKE-genstridige HT bare skal have watt. Mikkels ovenstående notat er faktuelt forkert, medmindre man
taler om HT med store fasevinkler.
Faktisk er impedansdyk UDEN tilhørende skæve fasevinkler IKKE noget argument for
en strømstærk forstærker - HT´en er jo tilsvarende effektiv ved disse lave impedanser, dvs. den har (hvis den er lineær)
uændret spændingsfølsomhed!



Interessant.. Kan jeg gå ud fra at alle producerede højttalere ikke har skæve fasevinkler så eller hvordan? (ingen anelse om
hvad skæve fasevinkler er).
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 384
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hey rskriver er det fordi du vil tilbage til gulv højttalere ? eller har du et sæt ud over dine xtz 93'er ?

Jeg var på et tidspunkt til demo på primare A32 forstærker med en Bladelius Freja cd på et sæt Gamut højttalere det lød fantastisk i mine øre, derfor tænker jeg lidt på brugt primare måske, en mindre model end A32 kunne nemt trække dine xtz'er og det der er være.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Visse forstærkere, som på papiret kan levere meget strøm, gør det ikke altid når en højttaler er koblet på.

Transistortrin, der leverer utrolige mængder strøm i basområdet, men mister pusten i diskanten, er der mange af på markedet.

Diskanten beder om 'hurtig strøm', hvor det ikke er stor effekt målt over tid, men i et hurtigt peak.
Det kan let gå galt, hvis forstærkeren er for langsom, til at levere strøm i diskantområdet.

Resultatet er 'hård' lyd, med en unaturlig skarp diskant.
Store langsomme elektrolytter kan være synderen her.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Hey rskriver er det fordi du vil tilbage til gulv højttalere ? eller har du et sæt ud over dine xtz 93'er ?


Jeg var på et tidspunkt til demo på primare A32 forstærker med en Bladelius Freja cd på et sæt Gamut højttalere det lød
fantastisk i mine øre, derfor tænker jeg lidt på brugt primare måske, en mindre model end A32 kunne nemt trække dine
xtz'er og det der er være.



Nej jeg vil gerne tilbage til gulvhøjtalere. Og når den tid kommer, vil jeg gerne sikre mig at have en forstærker som kan
trække højttalerne uanset hvilke jeg vælger at købe. Er dog i øjeblikket ved at bygge mig en Proac 2.5 klon, som denne
forstærker skal kunne trække i første omgang. Spiller i øjeblikket på et sæt QLN Qubic 199, som umiddelbart ikke er så
svære at danse med, og det synes jeg min Roksan klarer fint :).

Men jeg søger jo så en forstærker, som jeg på langt sigt ikke behøver skifte uanset hvilke højttalere jeg beslutter mig for at
prøve :) går mere op i højttaleren end forstærkeren, da jeg mener at højttalerne står for størstedelen (ikke alt) af
lydkarakteristikken i et setup. Så hvis bare jeg ved med sikkerhed at forstærkeren sørger for at højttalerne yder deres fulde
potentiale, så er jeg godt tilfreds.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Visse forstærkere, som på papiret kan levere meget strøm, gør det ikke altid når en højttaler er koblet
på.Transistortrin, der leverer utrolige mængder strøm i basområdet, men mister pusten i diskanten, er der mange af på
markedet.Diskanten beder om 'hurtig strøm', hvor det ikke er stor effekt målt over tid, men i et hurtigt peak.Det kan let gå galt,
hvis forstærkeren er for langsom, til at levere strøm i diskantområdet.Resultatet er 'hård' lyd, med en unaturlig skarp
diskant.Store langsomme elektrolytter kan være synderen her.


Hehe, no wonder at vi hifi-nørder kan bruge årtier på at finde "vores" setup :) Det jo et gedemarked uden lige :D

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mikkel Gige skrev:
Der bliver også nævnt, at genstridige højtalere bare skal have en masse watt. Det er ikke helt korrekt... De skal have strøm(ampere)! Og det er især her at størrelsen på trafoen har indflydelse. En trafos primære opgave er at drosle strømmen ned fra de 230V der kommer ind, til noget mere brugbart, ofte mellem 35-50V. Jo højere spænding, jo "bredere" er "vejen" som strømmen(ampere) skal køre på. Skal du have stor strømkapacitet, sammen med en høj spænding, så bliver trafoen automatisk stor.

Så glem alt om watt. Det er meget mere interessant, at vide hvilken spænding udgangstrinnet kører med, samt hvor store strømme(ampere) forstærkeren kan afgive, både vedvarende og i spidsbelastninger.

Jeg nævnte at IKKE-genstridige HT bare skal have watt. Mikkels ovenstående notat er faktuelt forkert, medmindre man taler om HT med store fasevinkler. Faktisk er impedansdyk UDEN tilhørende skæve fasevinkler IKKE noget argument for en strømstærk forstærker - HT´en er jo tilsvarende effektiv ved disse lave impedanser, dvs. den har (hvis den er lineær) uændret spændingsfølsomhed!

Et kompliceret delefilter kan i sig selv være årsag til fase-problemer, og selv med forskellig tilpasning kan man ende op med et "tungt" filter. Men jeg beklager hvis jeg har mistolket det tidligere indlæg.

Under alle omstændigheder er strøm langt vigtigere for mig, da det er strømmen som får musikken til at leve. Watt får det bare til at spille højt!

Det er desværre korrekt, at få producenter har "mod" nok til, at oplyse om deres produkters strømformåen. Det er både nemt og billigt at lave en forstærker med mange watt, det er straks dyrere hvis hvis strømkapaciteten skal følge med. Watt er bare blevet en målestok på linje med hestekræfter. Jeg har endnu ikke set nogen oplyse om spændingen i deres forstærkere, og det sker nok heller aldrig.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
jazzman skrev:
Mikkel Gige skrev:
Der bliver også nævnt, at genstridige højtalere bare skal
have en masse watt. Det er ikke helt korrekt... De skal have strøm(ampere)! Og det er især her at størrelsen på trafoen har
indflydelse. En trafos primære opgave er at drosle strømmen ned fra de 230V der kommer ind, til noget mere brugbart, ofte
mellem 35-50V. Jo højere spænding, jo "bredere" er "vejen" som strømmen(ampere) skal køre på. Skal du have stor
strømkapacitet, sammen med en høj spænding, så bliver trafoen automatisk stor.

Så glem alt om watt. Det er meget mere interessant, at vide hvilken spænding udgangstrinnet kører med, samt hvor store
strømme(ampere) forstærkeren kan afgive, både vedvarende og i spidsbelastninger.


Jeg nævnte at IKKE-genstridige HT bare skal have watt. Mikkels ovenstående notat er faktuelt forkert, medmindre man
taler om HT med store fasevinkler.
Faktisk er impedansdyk UDEN tilhørende skæve fasevinkler IKKE noget argument for
en strømstærk forstærker - HT´en er jo tilsvarende effektiv ved disse lave impedanser, dvs. den har (hvis den er lineær)
uændret spændingsfølsomhed!



Et kompliceret delefilter kan i sig selv være årsag til fase-problemer, og selv med forskellig tilpasning kan man ende op
med et "tungt" filter. Men jeg beklager hvis jeg har mistolket det tidligere indlæg.


Under alle omstændigheder er strøm langt vigtigere for mig, da det er strømmen som får musikken til at leve. Watt får
det bare til at spille højt!


Det er desværre korrekt, at få producenter har "mod" nok til, at oplyse om deres produkters strømformåen. Det er både
nemt og billigt at lave en forstærker med mange watt, det er straks dyrere hvis hvis strømkapaciteten skal følge med. Watt
er bare blevet en målestok på linje med hestekræfter. Jeg har endnu ikke set nogen oplyse om spændingen i deres
forstærkere, og det sker nok heller aldrig.


Mvh, Mikkel.



Ærgelig udvikling og i mine øjne vildledende markedføring som der burde gøres noget ved. :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes