Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør "lyser" op (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 29 September 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hej igen hifi4all,

jeg er den lykkelige ejer af en consonance m100+, som bekendt er en rørforstærker.

for knap et års tid siden begyndte det andet rør fra venstre at lissom gå op i lys lue, det blev knaldorangerødt under brugen, så jeg skyndte mig at slukke forstærkeren, vente til det var koldt og så ellers skifte alle 4 rør ud til et nyt set matched quads. den gang kunne man så småt høre det på lyden i anlægget og selve røret summede udover det sædvanlige, når jeg kom tæt på med øret.

de sidste par dage har jeg så kunnet høre nogle tilsvarende lyde, og søreme om den nu så ikke er gal igen, dog ikke på det andet rør fra venstre - men det første rør fra venstre... jeg er ikke den allermest hardcore hififreak derude, så om det er "normalt" at rør går sådan i selvantændelsesmode efter mange timers brug (tror nok forstærkeren står tændt mindst 7-8 timer om dagen, nogle dage langt over) har jeg ikke den store forstand på. derfor går første spørgsmål på, om det er "normalt"?

2. forespørgsel går på, om der er en sammenhæng i hvorhenne i setuppet rørene står af? hvis min forstærker brænder rør af skal jeg vel have fundet en løsning på det problem.

ps: der er lidt "volumenkontrolknas" på den ene side (samme side som begge rør nu er stået af i) - jeg antager, at det ikke spilder nogen rolle i denne sammenhæng, men nævner det nu alligevel, for hvis nu:P

pps: rørene jeg har haft i var brugte før jeg fik dem, har ikke andet end tidligere sælgers ord for hvad de har oplevet.

på forhånd tak for hjælpen
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 29 September 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:
Hej igen hifi4all,

jeg er den lykkelige ejer af en consonance m100+, som bekendt er en rørforstærker.

for knap et års tid siden begyndte det andet rør fra venstre at lissom gå op i lys lue, det blev knaldorangerødt under brugen, så jeg skyndte mig at slukke forstærkeren, vente til det var koldt og så ellers skifte alle 4 rør ud til et nyt set matched quads. den gang kunne man så småt høre det på lyden i anlægget og selve røret summede udover det sædvanlige, når jeg kom tæt på med øret.

de sidste par dage har jeg så kunnet høre nogle tilsvarende lyde, og søreme om den nu så ikke er gal igen, dog ikke på det andet rør fra venstre - men det første rør fra venstre... jeg er ikke den allermest hardcore hififreak derude, så om det er "normalt" at rør går sådan i selvantændelsesmode efter mange timers brug (tror nok forstærkeren står tændt mindst 7-8 timer om dagen, nogle dage langt over) har jeg ikke den store forstand på. derfor går første spørgsmål på, om det er "normalt"?

2. forespørgsel går på, om der er en sammenhæng i hvorhenne i setuppet rørene står af? hvis min forstærker brænder rør af skal jeg vel have fundet en løsning på det problem.

ps: der er lidt "volumenkontrolknas" på den ene side (samme side som begge rør nu er stået af i) - jeg antager, at det ikke spilder nogen rolle i denne sammenhæng, men nævner det nu alligevel, for hvis nu:P

pps: rørene jeg har haft i var brugte før jeg fik dem, har ikke andet end tidligere sælgers ord for hvad de har oplevet.

på forhånd tak for hjælpen

Er næsten sikker på det er helt galt med bias kredsløbet, du må ikke benytte den inden det er blevet undersøgt. Rørene kan ikke tåle at anoden begynder at lyse orange,

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 29 September 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

hmm, manualen siger "the 4 EL34s are sustained biased voltage at -35V (lp=40m)"

ydermere står der i manualen om bias: "it is important to bias a tube to stay within it's rated dissipation. Otherwise you DO NOT need to worry about small deviances from the manufacturer's recommendations. Many times we have customers asking us things like, "I replacedthe tubes, the old tubes ran at 35 mA, I'm worried I have to rebias the amp." This is NOT worth worrying about. Anyway many Consonance amps have bias adjustements. In that case, rebiasing is necessary. And some of them are designed so that you do not need to concern yourself with bias. This includes ll self sustained single-ended triode hi-fi amps."

jeg ved ikke, om der er noget galt med kredsløbet i sig selv - dertil mangler jeg evner og viden for at kunne fastslå det. dog skriver manualen om "blue glow", at der er to muligheder - enten urenheder i rørene, og at det er harmløst. derudover skriver den om rør, som vil udvikle lækager - de beskrevne symptomer på dette matcher godt overens med de observeringer jeg har gjort mig på de defekte rør...
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 29 September 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

jeg tror muligvis mit forrige indlæg skal tolkes som om, at jeg er på fuldstændig bar bund angående om min forstærker har autobias eller ej...
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 29 September 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Når et udgangs-rør lyser orange på anoden, er det fordi at det ikke har den rette forspændning, det være sig fixed-bias eller auto-bias. Hvis der sidder en elektrolyt over katode-modstanden som søger for korrekt bias "auto-bias" så kan den være kortsluttet = ingen bias.

Ps. der står netop at mange af deres forstærkere har mulighed for at indstille bias. DER ER NOGET GALT MED DIN FORSTÆRKER.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 29 September 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

øv f**k da

så må man jo hitte ud af, hvordan og hvorledes man tjekker/fixer forstærkeren...
jeg har prøvet at læse manual/google og det bedste jeg kan komme op med lyder således:
"for this, i need to know that if my amps EL34 tubes are cathode-biasing or Grid-biasing.i couldn't get any answer from manufacturer?"

hvortil en fyr svarer:
"Do you have some adjustable pots on the top? That would indicate grid bias. Then it's just a matter of biasing to the correct current. Consonance m100plus uses 2X12Au7 for input and 2X6SN7tubes for rectifier. There isn't any pot on it. İ think its EL34 tubes are kind of self-biasing without micro-chip"

uden at vide noget om noget, så antager jeg at de to forskellige tubes nævnt ovenfor = bias?

er der noget problem i at fortsætte med at benytte den - udover at den så åbenbart smadrer rørene på et års tid? har længe haft lyst til at prøve en forstærker med KT88 rør, men finansministeren herhjemme har sagt kartoffelkur lige op til den her side af jul
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 29 September 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:
øv f**k da

så må man jo hitte ud af, hvordan og hvorledes man tjekker/fixer forstærkeren...

er der noget problem i at fortsætte med at benytte den - udover at den så åbenbart smadrer rørene på et års tid? har længe haft lyst til at prøve en forstærker med KT88 rør, men finansministeren herhjemme har sagt kartoffelkur lige op til den her side af jul

Jeg må på det stærkeste fraråde at benytte den, da der kan opstå brand, eller der kan ske yderlig skade på kredsløbet.

Jeg skal gerne kigge på den, da jeg har arbejdet med rør i 20-25 år. Du kan sende mig en PB, hvis du er interreseret.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 29 September 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:
øv f**k da

så må man jo hitte ud af, hvordan og hvorledes man tjekker/fixer forstærkeren...
jeg har prøvet at læse manual/google og det bedste jeg kan komme op med lyder således:
"for this, i need to know that if my amps EL34 tubes are cathode-biasing or Grid-biasing.i couldn't get any answer from manufacturer?"

hvortil en fyr svarer:
"Do you have some adjustable pots on the top? That would indicate grid bias. Then it's just a matter of biasing to the correct current. Consonance m100plus uses 2X12Au7 for input and 2X6SN7tubes for rectifier. There isn't any pot on it. İ think its EL34 tubes are kind of self-biasing without micro-chip"

uden at vide noget om noget, så antager jeg at de to forskellige tubes nævnt ovenfor = bias?

er der noget problem i at fortsætte med at benytte den - udover at den så åbenbart smadrer rørene på et års tid? har længe haft lyst til at prøve en forstærker med KT88 rør, men finansministeren herhjemme har sagt kartoffelkur lige op til den her side af jul

Bias har intet at gøre med rør betegnelser, Bias er en negativ spændning, man påfører styre-gitteret på et rør, det kan gøres ved hjæp af en extra vikling på trafoen, eller en extra trafo, hvor plus er lagt til stel, efter det er ensrettet, eller man kan benytte en katodemodstand som løfter katoden op på et højere potentiale, så der i forhold til gitteret opstår en spændningforskel, som er negativ. Man kan også benytte et batteri, da det at skabe en negativ forspændning på et gitter, så at sige er strømløs, det gælder bare om at opnå et potentiale.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
JohnDee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Oktober 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JohnDee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JohnDee
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej not batman

Jep, du må nok hellere lige få den tjekket. Ikke nok med at det er for dyrt i rør det der, lydkvaliteten lider garanteret også under det. Hellere få den ordnet før den futter af... det er ikke sundt det der!!

Held og lykke
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg turde ikke spille på den før den er chekket. Gør dig selv en tjeneste og få Solvin til at kigge på den - han har et godt ry herinde.

Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Røret er indrettet med en anode der er stillet overfor en katode (plate på engelsk?). Heri mellem står en elektronstrøm, denne kontrolleres af et gitter, hvor der påtrykkes en spænding, der rent elektrisk placerer gitteret et sted mellem anodens og katodens ladning. Dette  afgør hvor stor en del af elektronstrømmen der vil passere hhv. fanges af gitteret. Denne spænding er helt afgørende for om røret arbejder inden for dets optimale arbejdsområde. Dette er iøvrigt en triode. En pentode som EL 34, den har iøvrigt to ekstra gitre mod anoden, et gitter der opfanger de elektroner der måtte slå tilbage fra anoden og et screen grid der isolerer kontrolgitteret fra anoden, øger kapacitans og øger gain, som jeg lige kan læse mig til det.

Det vigtige her er, at hvis den spænding der påtrykkes det kontrollerende gitter svigter helt, eller placerer gitteret for tæt på anoden elektrisk set, så kan røret ikke arbejde som det skal og i grelle tilfælde vil det brænde i stykker. Det kunne tyde på at vi er ude i noget i den afart her.

Ja Solvin tør jeg jo også godt anbefale!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:
er der noget problem i at fortsætte med at benytte den - udover at den så åbenbart smadrer rørene på et års tid?

Ja, hvis det er slemt kan du få smadret meget dyrere dele end rørene - så få kigget på den. Solvin og Tube Mania er oplagte bud, men det kan jo være der er nogen tættere på også. Her i byen var der hele to værksteder der var gode til rørforstærkere - men de er begge lukket nu...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:


er der noget problem i at fortsætte med at benytte den - udover at den så åbenbart smadrer rørene på et års tid?



Du må under ingen omstændigheder bruge forstærkeren.

Og jeg kan love dig, at rørene bliver ikke smadret i løbet af et års tid, det sker i løbet af nogle få timer.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hej igen alle,

forstærkeren står på "off" indtil sidste weekend i måneden hvor jeg skal til jylland tæt på Solvin, og han har været så flink at tilbyde mig lidt teknisk assistance, så jeg kan komme til at høre nogle af de nye plader, jeg allerede har bestilt. det bliver 4 hårde uger, uden musik
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

God beslutning, men det bliver hårdt med en så lang periode uden musik

Held og lykke med projektet, og lad os hører hvordan det går, og hvor i problemet lå.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:
hej igen alle,

forstærkeren står på "off" indtil sidste weekend i måneden hvor jeg skal til jylland tæt på Solvin, og han har været så flink at tilbyde mig lidt teknisk assistance, så jeg kan komme til at høre nogle af de nye plader, jeg allerede har bestilt. det bliver 4 hårde uger, uden musik


4 uger . Held og lykke, lad os høre hvad i hitter ud af. Og billeder
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

hvis der er en venlig sjæl fra odense eller omegn der er frisk på at udlåne et styks stereoforstærker, som "bare" skal bruges til at gengive musikken i en nogenlunde rytmisk frekvens, så ville vi sætte pris på det, 4 uger uden musik når man normalt hører musik 4-8 timer pr dag er eddermame fesent! 
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
not_batman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

så er bæstet kommet hjem igen! tusind tak til Solvin for sublim behandling, hvis I er i vildrede med jeres rørforstærker, så kan jeg kun anbefale jer at liiiige spørge Solvin, hvad der kunne være galt. Han er eddermame dygtig!
Til top Vis not_batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af not_batman
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

not_batman skrev:
så er bæstet kommet hjem igen! tusind tak til Solvin for sublim behandling, hvis I er i vildrede med jeres rørforstærker, så kan jeg kun anbefale jer at liiiige spørge Solvin, hvad der kunne være galt. Han er eddermame dygtig!

Mange tak for de pæne ord  Jeg håber den vil tjene dig godt fremover, det er en rigtig fin forstærker.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes