Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lyttere til NAD 3130 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at sætte en NAD forstærker i stand, og i denne omgang skal lytterne skiftes. Der sidder to stk. 6800uf 50v. Mit spørgsmål er så, om det bedste valg er at finde nogle tilsvarende, eller om man skal finde nogle med flere uf?

Kan man finde lyttere af særlig god kvalitet til netop dette formål evt. på nettet?

mvh
Steffan Johannesen

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Er der nogle mål (højde, længde, bredde, diameter, radius), der skal overholdes? Og hvordan er forbindelserne?
Meget gerne et billede

IMHO er det bedre, hvis man kan finde nogen med højere µF, men den størrelse, du max. kan sætte i (derfor efterlyser jeg målene), har for migindtil videre vist sig at være en begrænsende faktor.

Selvfølgelig kan du finde dem på nettet. Problemet ligger i at finde dem

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hvis de skal sidde i printet, hvilket jeg ikke regner med, så kan de ikke være meget størrer end de originale, som har en diameter på 25,20 mm og en højde på 51,20 mm. Men i kabbinettet er der plads til ø 44 mm og h 100 mm, hvis jeg laver et nyt print og sætter dem fast i, og føre ledninger hen til den oprindelige plads.

Ligger billeder ud på http://stev.dk/nad/

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ville under alle omstændigheder sætte nogle lytter på selve printet. Om de skal være lige store eller mindre kan man så diskutere, men jeg ville sætte et par på min. 1000 µF. Hvad du så vælger at købe ind og trække ledninger til, er op til dig.

IMHO og SVJV er det en dårlig ide med ledninger fra lytter hen til elektronikken. Det kvæler dynamikken. Men et par på printet som nævnt vil redde situationen.

Men det kan måske være en god ide og eksperimentere med størrelsen på de lytter, der sidder på printet? Første simple test: Kun lytter via kabel.

At købe lytter: http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Går ud fra at et par på min. 1000 µF er en typo, og der skal stå et par på min. 10.000 µF. Har ikke kunne finde nogle lyttere højere end 10.000µF, der overholder målene på 25.5mm

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Det er ingen TYPO. Da du alligevel måske vil have lytter placeret andetsteds i kabinettet og dermed behov for ledningstrækkeri, er der ikke IMHO behov for to enorme store lytter på selve printet. 1000 - skriver ét tusinde - µF er godt nok.

MEN - HVIS du IKKE vil have lytterne placeret andetssteds og VIL have dem til at sidde på printet - og KUN på printet, SÅ skal de selvfølgelig være større en 1000 (ét tusinde).

Sårh . . . hvad er det, du vil - nu?

PS: Jeg så på billederne, at der er en markering for lytternes placering. Hvad er diameteren på den cirkel? Cirklen er jo større end den isatte lyt.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Det vil til enhver tid være fordelagtigt at placere lytterne så tæt på forbrugspunktet som muligt, og i praksis i de eksisterende huller på printet.
Ikke alene den lavere ESR, men også det faktum at en kondensator og en lang ledning danner en svingningskreds, som resultat af en høj kapacitet og ledningens induktion.

Men det kunne sagtens være en fordel at benytte flere 1000uF i parallel, og gerne af low ESR typen. Sålænge man begrænser ledningsføringen self. For parallel kondensatorer danner en lavere intern ESR i selve kondensatoren(den samlede kapacitet). Så eks. 2 ens kondensatorer har en halv så stor ESR som én kondensator osv.

Jo lavere ESR'en er jo hurtigere er kondensatoren til at aflade, og vil derfor være istand til både at hæve frekvens spektret, og give en mere kontant bas gengivelse.

Men det skal dog altid bero på en lytte test, for det kan jo også blive for skingert, hvis man har kompenseret for den slags andre steder...? Men en lav impedant strømforsyning vil altid være målet indenfor hifi!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
PS: Jeg så på billederne, at der er en markering for lytternes placering. Hvad er diameteren på den cirkel? Cirklen er jo større end den isatte lyt.


Diameteren er 30mm, men den måde hullerne i printet er boret på, gør at der ikke er plads til så store lyttere.

boholm skrev:
Sårh . . . hvad er det, du vil - nu?


Har jeg forstået det rigtigt, når jeg læser at hvis jeg vælger et par kæmpe lyttere f.eks. 100.000µF som skal pladseres et andet sted i kabbinettet, så skal jeg sætter en lytter på 1000µF i printet, og føre ledning derfra til den store lytter?

Kan jeg ikke føre en ledning direkte fra printet til de store lyttere?

Det gælder vel om, ledninger eller ej, at få så mange µF som muligt?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Ved at sætte lytterne på printet kan jeg maks. opnå 10.000µF

Ved at trække 8cm kvalitets kabel, kan jeg opnå næsten ubegrænset antal, og kan tilmed sætte flere paralel, hvis dette giver bonus. f.eks. 2x15.000µF i steddet for en på 22.000µF.

På den måde vinder jeg vel mere, ved at trække kabel?

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

MON det kan betale sig at gøre så meget ud af det...bare en tanke.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Læs igen, hvad Micma skriver i sin posts første linie.

Lytter fås i mange størrelser. Så at sætte en max. på 10.000 µF . . . ? Hvis der nu findes en, der passer i målene, men er på 100.000? Hvad så?

Ang. hullerne: Lod lytterne ud og tag et nærbillede af de to ringe - begge sider af printet!

Jo længere kabel, jo mere dynamik fjernes - men igen; dit valg. At sætte mindre lytter på printet vil sikre, at dynamikken ikke dræbes: Micmas og min pointe - igen!

Og det vil være bedst at lodde ledningerne fra din eksterne lytbank fast dér, hvor dine lytter på printet er loddet fast.

Og nej, det gælder ikke om at have så store lytter som muligt.

Og jo, det er måske at skyde gråspurve med kanoner - men det er sjovt

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Ja men 10.000uF vil være perfekt...så er der også en chance for at ensretter-broen overlever.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke kunne finde en lytter større end 10.000µF med dimensioner, der passer i printet.

Jeg er gået fra at trække ledninger, da det virker som en dårlig idé.

Så må jeg lede efter den største lytter jeg kan finde, der maks. måler ø25.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Nærbillede af forsiden. Hullerne hvor lytterne har siddet er markeret med blå.
http://stev.dk/nad/lytterf.jpg

Nærbillede af bagsiden. Hullerne hvor lytterne har siddet er markeret med blå.
http://stev.dk/nad/lytterb.jpg

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

For mig ser det ud som om, at det blå også er huller. Man kan garanteret fjerne det blå . . . "whatever" det nu er, og så bruge de huller til lytter med en større benafstand.

Er det rigtigt?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Det blå er en paintbrush fra photoshop, der viser hvor lytterne har siddet.

Har målt efter, og hvis man drejer lytterne lidt (givet, at de har større benafstand) er der andre huller til dem. Og så er der plads til lyttere på ø30mm

Nu går jagten så efter de største lyttere på ø30 og en maks højde på 80mm og en værdi på 50v.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at go for broke og invistere i et par kvalitets lyttere fra united chemicon på 15.000uF, som er noget større end de originale lyttere.

Billeder kan ses på hjemmesiden i min forum signatur

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Jeg har valgt at go for broke og invistere i et par kvalitets lyttere fra united chemicon på 15.000uF, som er noget større end de originale lyttere.

Billeder kan ses på hjemmesiden i min forum signatur


Jeg ville nu dreje (benene) på de lyttebasser lidt rundt - især H3+H4 - så huller rammer så tæt som muligt deres oprindelige baner - du gør det lidt for bøvlet for dig selv hifi-fjols, ingen siger de skal monteres vinkelret..  drej dem lidt.


__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg taget mig sammen til at tage nogle billeder. Projektet har stået lidt stille efter jeg fik sat lytterne i, fordi jeg ikke helt har kunne få plads til de ht-terminaler jeg har købt. Men her er et billede af før og efter:



Synes selv det er blevet ret godt, og glæder mig til at komme videre med projektet.

__________________
... and hifi for all
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyden den så nu og har du mulighed for at måle effekten.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes