Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 10:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Elendig lyd på fladskærme? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

en gang i mellem kan jeg undre mig lidt,  førhen havde man af og til fjernsyn med rimelig god lyd ,  de findes næsten ikke idag,  med mindre der står et meget dyrt firmanavn på kassen.

Jeg har set / hørt mange fladtosser, de fleste med luset lyd, især går det da galt , når højttalerne vender bagud.

men lyt lige :

http://www.youtube.com/watch?v=u-wXzvWxUj4&feature=playe r_detailpage&list=UUSfRFFvpefMk27zQej_tZyA

mams :)

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Det giver jo næsten sig selv at det er så godt som umulig at få andet end pap-lyd ud af et TV-kabinet som er 3 cm tykt...

Førhen havde man altså lidt mere volumen at arbejde med.
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Så længe at højttalerne i den bærbare ikke er større og bedre end et par ølkapsler, kan det vist være ligemeget med at oploade lydoplevelser! Den midaldrende frue var dog rimelig nydelig at se på!

Men meget generelt kan man vel formode, at hr. og fru bedsteborger er mest interesseret i billede og knap så meget på lyden. Og det arbejder tv-producenterne vel efter! Vil man have ordentlig lyd, kræver det vel separate højttalere!

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Det lyder ikke så skod igen faktisk.
Og nu kommer der helt sikkert en masse pointeringer om, at man ikke kan vurdere lydkvalitet ud fra en video optagelse af det. Sandt, men det er ikke hvad jeg gør.

Jeg bemærkede bare at der var en hvis grad af bund i musikken, som normalt ikke finder sted i lydbilledet på dagens fladskærme.

Hvis den lyd kom fra dit Panasonic TV, så må jeg sige at det er rimelig godt.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville faktisk hellere ønske at alle fjernsynsfabrikaterne droppede alt hvad der hedder højttalere, da jeg som mange andre, gang på gang irriteres over lyden, og ikke mindst at man accepterer, at det er sådanne det er nu. 

Hvorfor SKAL fjernsynene være så tynde? I hvor mange sammenhæng lykkes det rent faktisk at udnytte at de nu er blevet så tynde? der er typisk et stort vægbeslag, eller en base, eller andre normale indretningsforhold, der er i vejen for det. Det er som om at fabrikaterne hele tiden skal bevise over for omverdenen " hvor tyndt vi nu har gjort det" WAF WAF WAF... men f*** lyden... den betyder ingenting.. Jeg ved godt at det er "smart" at de er tynde, men hallo, det er jo et stort kompromis, hvem har sagt at den sidste halve cm skulle tvinges væk?

Og så burde det ikke hedde "fjernsyn" men "monitor"

Undskyld lidt følelsesmæssig surt opstød på dette område  Men ville ønske at et fjernsyn var et fjernsyn, med funktionellitet... og så kan et lærred være et lærred.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret i det nærmest er umuligt at vurdere lyden af et tv, eller et sæt højttalere, på en videooptagelse.

Når jeg selv hører klippet via et par hovedtelefoner, lyder det nu temmeligt meget bedre end fra den blærbare's pyttelille tøjhalere.

Jeg kom fra et Beovision LX4500 til fladskærmenes verden, og måtte da ud og høre på temmeligt mange, før jeg faldt over denne model fra Panasonic.   ( Gammel 32LMD70'er)   Måske jeg er dybt underlig, jeg holder af at man ikke skal til at tænde for hele stereoanlægget, bare for at se fjernsyn. 

prøvede lige et klip mere : 

http://www.youtube.com/watch?v=c5AAW5r3F2Q&feature=youtu .be

Jeg optager ikke video med en telefon, men med et længe antikt DV kamera, der nu klarer opgaven pænt.

udendør's lyd :

http://www.youtube.com/watch?v=VyjFiENXNro&list=UUSfRFFv pefMk27zQej_tZyA&index=4&feature=plcp

(med hensyn til bund i lyden - har Panasonic på denne serie vist også tilladt sig at bruge B&o tricket med at equalize som bare pokker - Mit Beovision havde nu alligevel bedre lyd)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Jeg ville faktisk hellere ønske at alle fjernsynsfabrikaterne droppede alt hvad der hedder højttalere, da jeg som mange andre, gang på gang irriteres over lyden, og ikke mindst at man accepterer, at det er sådanne det er nu. 

Du har da ret - hvis man alligevel ikke ønsker at lave hæderlig lyd, så drop det, og lad folk vælge andre måder at klare lydsiden.  Men er det alle, der ønsker at have en pokkers masse krims krams stående rundt om tossekassen ?   

Citér:
Hvorfor SKAL fjernsynene være så tynde?

Design, design og atter design ........ :)    

Måske lidt meget indflydelse fra WAF tingen, og måske også en grad af erkendelse af at mange er gået over til snurrerundt lyd og hvad ved jeg ?

Citér:

Undskyld lidt følelsesmæssig surt opstød på dette område  Men ville ønske at et fjernsyn var et fjernsyn, med funktionellitet... og så kan et lærred være et lærred.

Selve grundtanken at man havde en ren monitor, og lade folk bygge anlægget op rundt om, er jo snart ældgammel -  Både Philips og Sony havde jo længe siden systemer, hvor tv'et fakstisk var en ren monitor,  tuneren og lyden var externe ting

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Hvorfor SKAL fjernsynene være så tynde? I hvor mange sammenhæng lykkes det rent faktisk at udnytte at de nu er blevet så tynde? der er typisk et stort vægbeslag, eller en base, eller andre normale indretningsforhold, der er i vejen for det. Det er som om at fabrikaterne hele tiden skal bevise over for omverdenen " hvor tyndt vi nu har gjort det" WAF WAF WAF... men f*** lyden... den betyder ingenting.. Jeg ved godt at det er "smart" at de er tynde, men hallo, det er jo et stort kompromis, hvem har sagt at den sidste halve cm skulle tvinges væk?

Jamen er det ikke også derfor vi har haft fjernsynet sat til en aux indgang på forstærkeren de sidste 20 år. Og stereo er helt igennem fint til TV lyd.

DErudover er det tynde design et problem med hensyn til tilslutninger. Der er ringe plads og scart stik er svære at bruge. De helt tynde har slet ikke scart. KØb derfor et godt vægbeslag der giver mere luft til væggen, og overvej hvilke tilslutninger du har behov for inden købet.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Det passer mit helt fint, at mit Pioneer 508XD ikke har højttalere. Jeg har heller ikke tilkøbt højttalere til TV, men kører
udelukkende lyd over surround (forfortstærker + eff.blok).

Der er ikke noget værre end tynd paplyd, som mange fladskærme har i dag.
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Jamen er det ikke også derfor vi har haft fjernsynet sat til en aux indgang på forstærkeren de sidste 20 år. Og stereo er helt igennem fint til TV lyd.

*Det* er der vel en hel del der har,  men hvis tossekassen ikke står nogenlunde midt mellem højttalerne, bliver det noget underligt noget.

Og ja - er normalt stereoanlæg, kan være addeles glimrende til at "klare lyden" -  Jeg er selv ved at få indretningen på plads (endeligt) - mne på grund af afstanden mellem stereoanlæg og tossekasse, kører jeg nu tv lyden over til anlægget, på en noget tosset, men brugbar måde.

TV ned i en afdanket DAT, der agerer AD-DA - via coax over til en anden DAT, der kører som DAC, og derfra ind i bærret på forstærkeren

Det skulle da prøves, og tingene var ved hånden -  nu kunne man da nyde Musik og Bøgetræer for fuld rulle

Hermann. skrev:

DErudover er det tynde design et problem med hensyn til tilslutninger. Der er ringe plads og scart stik er svære at bruge. De helt tynde har slet ikke scart. KØb derfor et godt vægbeslag der giver mere luft til væggen, og overvej hvilke tilslutninger du har behov for inden købet.

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

jeg vil ikke påstå, at det er pga design som sådan, at fladbørgerne skal være tyndere og tyndere. Der er desværre blot opstået en konkurrence om hvem, der kan lave det tyndeste tv. For det lægger jo ligefrem op til det. Det er ligesom den tidligere jagt på højest mulig dæmpnings factor og lav forvrængning i sin tid.

Jan

Det var morsomt, at lytte til flere af dine oploads over et par hovedtlf'er på min slæbbare.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft dette Sony 32"tv og synes dette havde en ok lyd. Tv'et er dog også 9cm dybt. Jeg har nu dette Panasonic 37"og det er også 9cm tykt og har en ok lyd omend en lidt anden klang. Man kan sagtens holde ud, at bruge de indbyggede højttalere til langt det meste tv kigning. Heldigvis.      

Har dog i begge tilfælde brugt line out til anlægget som udgangspunkt.     

Labcoil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Når Philipsen skal pushes til mere buldrer, skal der en kraftig håndværker til .

Til top Vis Labcoil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labcoil

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
M.M.M. skrev:

Jammen det er da rigtigt nok, men så alligevel. For hvornår går grænsen for at man vil nøjes med lyden fra tossekassen, og til at man vil fyrer op under hele vandorgelet.

Efter min mening så skulle de droppe højttalerne, og i stedet for bare have et par chip-forstærkermoduler indbygget, så man selv kan forbinde en soundbar, eller et par højttalere, til ens behov ( ved godt at nogle har højttaler udtag på nuværende tidspunkt) Men det er måske lidt frås at have klasse A varme til at forsygne Tv-avisen..

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Er der højttalerudgange på fla'skærmen, er det mest åbenlyse jo at koble et sæt flade externe højttalere til. Man skal ikke mange basseører op, før der er en reel lydforbedring at hente. Selv et sæt autohøjttalere i en passende kabinet vil oftest være en betydelig forbedring!

http://frequence-shop.dk/_source/modules/shop_pdf/pdf.inc.ph p

Så kan man, trods alt, nyde tv-avisen i ordentlig lydkvalitet, uden at skulle være nødt til at varme klasse-A'eren op!

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ejer af et dejligt Sony tv der heldigvis ikke lyder så skidt endda når der bliver hørt musik fra tvet - det lyder faktisk
hammer godt, men selvfølgelig mangler der noget bund men resten er lige i øjet

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Loudandclear

Kigger du på det Sony tv jeg viser lidt tilbage i tråden, så er dit tv en lidt yngre udgave af det. Og til en mere ok pris. Ja, det er faktisk ret god lyd de har begge to.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

ja det kan du ha fuldstændig ret i - mit tv er også ca 12 cm dybt så det er nok derfor der er plads til ordentlig lyd
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Er det her ikke en side der handler om HIFI. Der er INGEN fladskærm der lyder godt. Mine 3 SONY kører over stereoanlæget. Det ene af dem, som jeg har i min spisestue, måtte tilsluttes en ældre B&O 1400K (årgang 1967) for at få en ordenlig lyd. De to andre kører også ud gennem anlæget, selv når jeg ser tv.avisen. Det er til gengæld vigtigt at skærmen er plasseret midt i mellem højttalerne.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

......Men det er måske lidt frås at have klasse A varme til at forsygne Tv-avisen..

Fråds eller ej er vel folks eget valg :)   Til nyhederne eller tv-avisen er jeg ret ligeglad, men når der er musik på tossen - sker det der skal kul på. 

http://www.youtube.com/watch?v=GgwifqqqiBA&feature=youtu .be

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes