Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 11:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DR1 programmer med sorte bjælker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 December 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Man burde jo egentlig også klage over alle de genudsender der er i visse perioder.

F.eks med wmp er der også nogen gange sorte bjælker i siderne i fuldskærm ofte diverse youtube videoer man kan så man enten formindske billedet så det samlede billede er mindre eller lad wmp forblive i proceslinien hvis det er musik, jeg vil gerne have at billedet,filmen fulder hele skærmen når jeg ser filmen,videoen i fuldskærm, derfor bruger jeg vlc.

Der burde kun være to formater til fladskærmen ikke hd full hd eller sd MEN se filmen i original formatet eller så det fylder hele skærmen.

Burde man ikke kunne forvente mere af dr med hensyn til de der sorte bjælker men også genudsendelser (bonanza er så gooood når man savner matador eller f.eks huset på christianshavn)når vi betaler licens, dr har jo ikke monopol på tv de var bare de første i dk til at vise,lave tv, så vidt jeg ved er dr ikke privat ejet
Til top Vis gaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gaso

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Til Osprey/Finn!

Kan du ikke holde lidt igen med de vrede smileys? Vi har forstået, at du er utilfreds med DR's dispositioner i forbindelse med gamle 4:3 udsendelser.

At du gentager din vrede, efterfulgt af vrede smileys, fremmer ikke debatten. Det bliver nærmere lidt irriterende til sidst.

Dette var en pæn henstilling!

God jul!  

Så skulle Du se hos Stofa/Antenneforeningen Århus hvodden Ramasjang og DR K ser ud, på det analoge net. Men OK, ingen lytter efter mig her alligevel. 

Yes, det var fordi forandringer vel fryder, at DR sætter noget på "I siderne". I alle de år hvor man har brugt 16:9 skærme, var det ikke Ens tv som enten manuelt eller automatisk satte bjælkerne ind ____ og nu bliver det gjort for os (og undskyldningerne er lige hvad?). Derfor og utilfredsheden ligger da alene hos mig. 

Tænk hvis man for 20 år siden, via Satellit, havde sendt fuldskærms 4:3 og så havde kunnet gøre billederne lavere (efter eget valg eller forgodt befindende), det piner mig. Men kan jo ikke omgøres. Ligeså hvis DR var begyndt på samme, her er mange kommet så meget til kort at man simpelthen bare opgav _____  Men at DR ligefrem skrev man ikke kunne sende Anamorfisk TV via det daværende analoge mastenet, dette blev det sidste strå.

Hvor bringer det mig hen når samme går over til MPEG4, både via masterne og i kabel net? Spændende år, 2012.

Definitionen på HDTV er vel som DR fastlægger, gælder dette både via Masterne som via Kablerne?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Kravene til 16:9 og HDTV Standarderne, hvis det er sådant 4:3 skal fordeles og fastlægges, da vil jeg vælge droppe udsendelsen og zappe videre    Og forstår så bedre at nogle 4:3 CRT kan fjerne eller mindske disse side-bjælker.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hvis dit tv er af ældre dato (fladskærm), så kan du købe en digital boks til kabel eller antenne alt efter hvad du benytter. Så har du alle gratis kanalerne igen, ihverfald på kabel. De koster 4-700kr og har en udmærket billedkvalitet. Det er kun folk med MPEG-2, der bliver berørt.

Boksen kan også bruge på billedrørs tv via scart.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

allanowich

Jeg troede virkeligt at de med 16:9 Tv ligesom kunne Vælge mellem se tingene lavere eller sætte bjælkerne på siderne, det som DR og andre gør er jo bevidst tvinge noget igennem.

OK at man i udsendelser ligesom "Viser noget 4:3 fra gamle dage" med disse bjælker, men se en hel udsendelse på denne måde, dette vil jeg gerne have mig frabedt. Bede DR om noget på den pæne måde rokker ikke en tøddel.

Og når DR engang direkte skrev at man  via det analoge mastenet, ikke var i stand til sende Anamorfisk 16:9. Ved Du hvad, en sådan udmelding bør ikke holde retsligt. Anamorfisk fjernsyn betyder at tingene har den fulde højde og at proportionerne (sådan på den ene eller anden måde) opnåes ved gøre billedet lavere; underforstået man rører ikke ved billedets bredde. Dette gælder uanset hvilken slags skærm man nu anvender.

I biograferne var billedets højde konstant sidegardinerne blev justeret efter behov, eller hvad går jeg forkert af?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

allanowich

At nogen 4:3 CRT Tv per automatik enten helt fjernede eller gjorde disse "Faste bjælker" smallere, jeg har ikke set udsendelserne lige på dette Tv, Prosonic, men princippet holder vel vand.

Lad mig give et andet billede, indenfor HDTV udsendelserne. Dem ser man jo i sit eget hjem og ikke bare ved udstillinger, noget knudret skrevet, man har ligesom en mulighed for sammenligne hjemme, hvordan DVD - BluRay - HDTV (fra forskellige programmer)   _____  hvordan dette ser ud. Og hvis man ser noget som virker helt eller meget forkert, da har man vel ret til beklage sig.

Hvis en sådan formodning ikke er tilladeligt eller holder vand, se da vokser mine problemer.

Det jeg har overset har gøre med hvor ringe et HDTV billede "Som det er muligt alligevel acceptere",   hvorledes denne accept foregår vil jeg ikke kunne forklare.

Otto J  Recordere.dk  har jeg forsøgt følge angående billeders kvalitet men han er alenlangt foran undertegnede. Hans niveau kan jeg ikke være med på.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Mange af de HD kanaler du kan modtage frit og med abn, er ganske ringe. De er alt for hårdt komprimeret. De har de linier/pixel, der skal være men komprimeres lige hårdt nok og enkelte er dog ikke engang HD men opskaleret SD. Kanaler som Tv2-Sport HD, Sverige 1 og 2 HD, ZDF HD, ARD HD, sender stort set ikke i HD, pænt er det ikke. Jeg har Animal HD og Wild HD og de sender kun nogle få i rigtig HD udsendelser, men det er ikke mange. DR HD sender heller ikke alle sine udsendelser i ægte HD. Det kan man tydeligt se, når man rent faktisk gør det, for det gør DR da. Kanal 5 og 6 HD skilter dog med det , når det ikke en et HD program, ved at der ikke står HD. Men det er pæne billeder på disse 2 kanaler.

DR kan nok ikke gøre for det, at det er sådan, da det nok er programmer man indkøber, som lover noget man ikke kan holde. Så indholdet er ikke det man tror man køber i alle tilfælde.  

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 04 Januar 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Allan, ikke fordi jeg orker at gå ind i denne diskution, men du mener da vel ikke, at Kanal5 og 6 HD, har bedre billede end DR's kanaler, for så er der noget galt med din antenne instalation. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Mange af de HD kanaler du kan modtage frit og med abn, er ganske ringe. De er alt for hårdt
komprimeret. De har de linier/pixel, der skal være men komprimeres lige hårdt nok og enkelte er dog ikke engang HD men
opskaleret SD. Kanaler som Tv2-Sport HD, Sverige 1 og 2 HD, ZDF HD, ARD HD, sender stort set ikke i HD, pænt er det ikke.
Jeg har Animal HD og Wild HD og de sender kun nogle få i rigtig HD udsendelser, men det er ikke mange. DR HD sender
heller ikke alle sine udsendelser i ægte HD. Det kan man tydeligt se, når man rent faktisk gør det, for det gør DR da. Kanal 5
og 6 HD skilter dog med det , når det ikke en et HD program, ved at der ikke står HD. Men det er pæne billeder på disse 2
kanaler.

DR kan nok ikke gøre for det, at det er sådan, da det nok er programmer man indkøber, som lover noget man ikke kan
holde. Så indholdet er ikke det man tror man køber i alle tilfælde.  

Nu er det ikke de programme som tv stadioner modtager der bestem hvor hård at de skal komprimeres, har har sjovt nok tv
stadioner nogle endog høje krav til det materiale de indkøber eller producer selv (her er vi tæt på Blu-ray kvalitet for HD
programmer), der er kun i selve sende ledet at man han valgt at komprimeres, af den simple grund at få så mange kanaler
ind på samme tid.

Der er flere SD kanaler der se lige så god ud som HD kanaler, så hvorfor havde HDTV, når det i bund og grund bare er i SD
kvalitet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Allan, ikke fordi jeg orker at gå ind i denne diskution, men du mener da vel ikke, at Kanal5 og 6 HD, har bedre billede end DR's kanaler, for så er der noget galt med din antenne instalation. 

carsten

Nej da, jeg mener at kanal 5 og 6 tit, men ikke hver gang sender i en fin skarp hd kvalitet. DR sender også i fin skarp kvalitet, men det bare ikke alle programmer, der sendes man kan sige det er. Koncerterne med Lady Gaga og Kylie Minoque på DR HD stod super klar og skarp. Andre kanaler, der også sender i fin skarp kvalitet, er eurosport 1 og 2 når der sendes live.   

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Der var ingen der advarede mig om at MPEG4 og HDTV udsendelserne i formatet 16:9 ville give mig og alle andre bjælker i siderne som "en slags tvang".

Så OK da må jeg zappe forbi, uanset hvor interessant indholdet kan være, Norge er begyndt på det samme, eller var det Sverige 

På samme måde som nogen på deres 16:9 Tv lod 5 og 7 være lige, man undlod sætte sidebjælker på og kiggede på små og lave ting, lidt ligesom Os med 4:3 tv så på høje og tynde ting samt smalle biler og Formel 1 Racere.  

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige

Har efterhånden boet 20 år i et Stofa område, og jeg er stoppet med overhovedet tænke på om YouSee var værd skifte til (Og herfra al min negativitet mht. Fibre som en slags konkurrence).

Med andre ord, Os udenfor YouSee har vel en ret til Kæmpe for status quo! At jeg så er kommet til lyde som meget Anti YouSee, må stå for andres regning. Det har altid været min klare opfattelse at de fleste der havde Antenneforeningen Århus - Stofa, heriblandt var der end ikke en enste, der  ved hvert Generalforsamling stod frem og foreslog YouSee, men hver gang blev nedstemt med hvad hedder det nu ____ ?

Vil fremskrive noget til jeg håber snart man overvejer formatet 18:9, og hvis nogen så siger det må man ikke for det er ikke HD (HD format), da vil 4:3 strakt helt ud i siderne se vældigt fikst ud.

Formatet 18:9 vil også virke fornuftigt på 16:9 skærmene vel at mærke uden bjælker, altså i fuld skærm. Måske efteråret 2013?  Dette er uden nogen info blot en personlig fremskreven fra 2006. (om noget bredere end 16:9)  PHILIPS 21:9

Rent proportionsmæssigt vil et Tv med formatet 18:9 rimeligt kunne vise et fuldt billede optaget i formatet 21:9, fordi billedet "kun" vil være 1/6 del bredere end 18:9.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Startrek

Derfor er det virkeligt ærgerligt, at DR og andre kanaler jo påstår, at det er i super skarp HD kvalitet man sender i. De er de eneste, der har haft muligheden til at se programmerne sådan. Vi seere får jo ikke den kvalitet man lover, da man jo komprimerer det og tit for voldsomt, før det sendes ud.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Fik engang at vide meningen med Digitalt sendt Tv, at dette sendte et billede, og at det var ens Tv som skulle anbringe bjælkerne. Automatisk eller manuelt.

DR bestemmer suverænt, således De sender Nu "Indbrændte bjælker", og hvis ens Tv er noget for følsom overfor indbrændinger i siderne, så er dagene reddet for DR's Hardmattning.  Ja ja, jeg ved det, det er billedet som brænder inde, klart klart. 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

osprey

Hvis dit fladtv er et LG eller Panasonic, så kan du vælge "sidegardiner". Disse kan vælges i flere niveauer fra mørk grå til lys grå. Gå ind i MENU og sæt "sidegardiner "til", så vil indbrænding ikke opstå og dette gælder kun plasma. LCD er flintrende ligeglad.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Nu er det galt igen hos dr1 (2 gang jeg oplever det) de sender en udemærket gammel dansk film det støver stadig (har den og har også det set den mange gange)som jeg da  skal se igen, MEN nu går det da helt galt der er sorte bjælker HELE vejen rundt størst i siderne så nu fylder filmen på mit 42" tv det filmen ville fylde hvis det fyldte HELE skærmen på en ca  32" skærm(42 " er ok men ca 50" ville nok have være perfekt i størrelsen).

Bruger jeg zoom på niveau 2 så fylder hele filmen skærmen men jeg mister lidt af det oprindelige billede i højden (zoom 1 øver højden og zoom 2 ændre filmens bredere, samtidig med at filmen stadig er lidt højere).

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes