Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DR1 programmer med sorte bjælker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

mcfh skrev:

Jeg ser tv via parabol. Jeg har samme "problem" og det er ikke kun på dr1. Og history channel er nu med bjælker både vandret og lodret, som om billedet er krympet. Har i mit setup 3 steder hvor jeg kan ændre skærmformat. Men dem har jeg ikke ændret på. Så tror lidt på at det må være den første formidler af signalet der har ændret et eller andet

History og Exsplore channel sendes i 16:9 format. Men man har ikke ført det op i fuld størrelse. Det lille billede du ser har de rigtige propertioner som 16:9 foreskriver, så du skal blot vælge zoom 3 i de fleste tilfælde, så ser det helt normalt ud. Har selv kanalerne og min Yousee boks husker for hver kanal formatet man selv vælger. Det er det samme med MTV.  

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Normalt er der sorte bjæker i siderne med automatisk men i dag var det kun ved rulleteksterne

Nå da da. På mit Sony Super trinitron 4:3 tv kan man se DR har indført de sorte kanter i siderne. De er nemlig svagt lysegrå, hvor top/bund er helt sorte. Hva' pokker skal det til for????

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2011 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
gasolin skrev:

Normalt er der sorte bjæker i siderne med automatisk men i dag var det kun ved rulleteksterne

Nå da da. På mit Sony Super trinitron 4:3 tv kan man se DR har indført de sorte kanter i siderne. De er
nemlig svagt lysegrå, hvor top/bund er helt sorte. Hva' pokker skal det til for????

Der er fordi at du hurtig som mulige skal fare ud og køber et 16:9 fladskærme
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ja, tænk hvis det var derfor. Men det er vel for at de, der ønsker at brede 4:3 formatet ud på en flad tv og 16:9 billedrørs tv, får at knap så strukket et billede, så det ser bedre ud. Ellers kan jeg ikke finde et formål med at gøre det. Men det har været sådan lidt over et år nu eller mere og kun på udvalgte ældre udsendelser. Men jeg har en fornemmelse af, at DR arbejder med alle 4:3 udsendelser, så det bliver sådan generelt, desværre.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 December 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Mit bud er at DR lægger 4:3 formatet fast på 16:9 format, og dermed de sorte bjælker.
Tidligere har mit tv altid kunne opskelere 4:3 til 16:9 automatisk på analog tv, men det er
tilsyneladende slut nu.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jo men igår sendte de da Nissebanden på Grønland UDEN bjælkerne i siderne, jeg mener, dette glædede mig meget at DR ligefrem voksede flere meter , uden jeg dog så samme udsendelse. Lunte er ikk' lige mig    Men til gengæld var der søjler i siderne på DR K. En Koncert.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

OK

Dengang man begyndte med 16:9 og CRT, da så man vel tingene ligesom lave og brede. Og det der blev sendt letterbokset blev gjordt højere. Så på et tidspunkt blev nyere 4:3 CRT skærme udstyrede med alskens format muligheder.

Og et af disse var sørme at bjælker I  SIDERNE kunne flyttes, udenfor skærmen så at sige. Men hvorfor overhovedet overveje dette her.

Jeg troede 16:9 skulle være fuldskærm, altså medmindre man af egen fri vilje ville sætte noget på i siderne. En 40" eller højere og så spilde billedet med Søjlerne, det er for dumt af DR.

gaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Det med at der f.eks er bjælker i siderne(som for mig ikke er optimalt i det jeg så lige pludselig har f.eks 32-37" skærmbillede istedet for 42"), kan samlignes med f.eks en alm bærbar der har som mine en opløsning på 1280 x 800 men max viser en opløsning på 1024 x767 eller max 800x 640.

Man ser stadig skrivebordet og kan sagtens se alle iconer selv om man nogen gange skal scrolle ned, men alene det at opløsning på en computer er lavere en det den normalt er og der med mindre skarp det er for mig forfærdeligt at se på(alm tv programmer kan ike samlignes på samme måde med f.eks en blueray film). Det samme kan man sige om film,programmer som ikke fylder hele skærmen, har sorte bjælker  selv om filmen,programmer burde fylde hele skærmen. At der er film der vises med sorte bjælker foroven og forneden (letterbox) er ofte en del af oplevelsen af se en film som man også havde i gamle dage.

Pt er det kun dr 1 og hd kanaler der ofte kan have sorte bjælker(hvis man sætter ratio til aut på alle kanaler), f.eks alle tv2's programmer vises uden sorte bjælker, selv om jeg dog mindes at visse film vises med sorte bjælker men ikke alm underholdnings programmer, reportager med mere.
Til top Vis gaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gaso

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Der har heller ikke i dag være nogen bjælker på nissebanden i morges. Men det med sorte kanter på 16:9 oppe/nede er jo i virkeligheden 21:9. Her skal man jo bare have Philips's tv af samme type, så er der billede på hele skærmen. Sorte kanter følger det oprindelige format, det er ikke noget stationer eller tv'et selv laver.

Til Jer med Panasonic fladskærm. Hvis I oplever, at der er en lille sort kant  alle 4 steder, så gå ind i Menu og vælg Indstillinger - Andre Indst og slå Overscan "til", så kommer det helt ud. Den kan godt være slået "fra". Lige nu er der kun den irritation, at DR beskærer enkelte 4:3 prammer så folk kan brede det ud, så det ser rimeligt normalt ud som kunstig 16:9 format.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Tilbage til et råd fra et HI-FI magasin fra for årene tilbage. (Faktisk kunne man få det gratis tilsendt, reklame for et bestemt HI FI Firma).

Her stod at man bedst stod sig ved købe det største 4:3 CRT dengang, i stedet for købe et 16:9 apparat.

Man ville (igen teoretisk) få det optimale ______  altså lige indtil nutiden hvor de der sorte bjælker skal sendes til gene for alle og enhver. Og jeg håber de fleste kan følge mig heri.

Nok muligt at jeg ikke vil kunne ændre på DR, men andre har vel større succes, og hvad med forbrugerrådet med mere    Ikke ret meget af det DR foretager sig synes jeg er godt, men ligefrem prøve straffe OS! Helt ærligt.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Der har heller ikke i dag være nogen bjælker på nissebanden i morges. Men det med sorte kanter på 16:9 oppe/nede er jo i virkeligheden 20:9. Her skal man jo bare have Philips's tv af samme type, så er der billede på hele skærmen. Sorte kanter følger det oprindelige format, det er ikke noget stationer eller tv'et selv laver.

Til Jer med Panasonic fladskærm. Hvis I oplever, at der er en lille sort kant  alle 4 steder, så gå ind i Menu og vælg Indstillinger - Andre Indst og slå Overscan "til", så kommer det helt ud. Den kan godt være slået "fra". Lige nu er der kun den irritation, at DR beskærer enkelte 4:3 prammer så folk kan brede det ud, så det ser rimeligt normalt ud som kunstig 16:9 format.

Jeg kan godt læse hvad Du skriver men men men

DR og andre burde jo sende ud som 4:3, og man så valgte selv om man ville se noget, lavt og tykt eller selv sætte bjælker på i siderne.

At DR måske tvinger alle til fordele både HD og SD (MPEG4  )i formatet 16:9, og som følge af denne tvang ryger der bjælker på?  Hvad de laver hos DR? måske er svaret herpå noget lignende som hvad de egentlig lavede inde hos IT Factory (Stein Bagger sagen). 

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til andre formater end 16:9

Jeg tror faktisk nogen ville foretrække se en film fylde den hele skærm og så med forkerte proportioner, end skulle se Letterboks. "Selv ting i formatet 1,85 skal man se med sorte streger, selvom man sagtens kunne ændre dette til 16:9"    Reglen om billedinformationen fordeles digitalt og det er (alene) ens apparat som "bør kunne sætte evt bjælker på, efter eget valg".

Og denne form for valg er DR med måske et par undtagelser, en vederstyggelighed, så ja, DR ønsker indbrændte bjælker nøjagtig parallel til indbrændte tekster.

Så meget for en fremtid, med Fladskærme i formatet 18:9, som jeg håber er  l i g e  på trapperne.

Med de årlige udgiftsstigninger der er på Tv materialet behøver man vel ikke udsifte ens apparater i en lang uendelighed.  

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Der har heller ikke i dag være nogen bjælker på nissebanden i morges. Men det med sorte kanter på 16:9 oppe/nede er jo i virkeligheden 20:9. Her skal man jo bare have Philips's tv af samme type, så er der billede på hele skærmen. Sorte kanter følger det oprindelige format, det er ikke noget stationer eller tv'et selv laver.

Og sorte kanter følger det oprindelige format, med at man anvender gjælker i siderne!!

Jeg prøver forestille mig at et lærred i en biograf lige pludseligt er blevet gjort lavere, og så skal bredden vel også være mindre, for bibeholde proportionerne? Og ikke en Kat Gø'r!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Osprey

Det jeg mener med at de sorte kanter følger formatet er, så længe det er programmer til tv, så har det den form så det normalt ud på et typisk billederørs tv. Det være sig letterbox, som typisk film sendes med, for i biffen er det jo et bredt billede og det skulle jo kunne vises på et tv. Tv programmer var jo normalt i 4:3 format. Det er først når vi kommer i digital alderen hvad tv angår, så bliver det først muligt at sende i anamorph format og dermed fylde en 16:9 skærm rigtigt ud. I starten før dette, måtte man i stedet for bruge zoom af forskellig art til at brede det ud, hvis man havde købt et 16:9 tv for at se film.

De sorte kanter er altså ikke noget man blot har hægtet på. Det er dog bare trist, at DR har fundet på, at manipulere et 4:3 billede, så det er et lille bitte billede man får på 4:3 formats billedrørs tv. Det er kun ejere af dette tv, der lades i stikken. Jeg selv ønsker kun at se formaterne som de er og sendes og må derfor se billeder i forskellige størrelser. På Explorer og History Channel er 16:9 formatet  et letterbox. Disse to kanaler kan jeg sætte fast uden at rør de øvrige, på zoom 3 og se det et "ægte" 16:9. Jeg skriver det sådan, fordi det ikke er anamorph, som er ægte 16:9.

mcfh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
mcfh skrev:

Jeg ser tv via parabol. Jeg har samme "problem" og det er ikke kun på dr1. Og history channel er nu med bjælker både vandret og lodret, som om billedet er krympet. Har i mit setup 3 steder hvor jeg kan ændre skærmformat. Men dem har jeg ikke ændret på. Så tror lidt på at det må være den første formidler af signalet der har ændret et eller andet

History og Exsplore channel sendes i 16:9 format. Men man har ikke ført det op i fuld størrelse. Det lille billede du ser har de rigtige propertioner som 16:9 foreskriver, så du skal blot vælge zoom 3 i de fleste tilfælde, så ser det helt normalt ud. Har selv kanalerne og min Yousee boks husker for hver kanal formatet man selv vælger. Det er det samme med MTV.  

Det kan man desværre ikke på min boks. Men jeg ændrede ingen indstillinger, den står på auto de steder jeg kan indstille på og det har ikke før været et problem. History passer også  i "facon" bare krympet

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 20 December 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Til Osprey/Finn!

Kan du ikke holde lidt igen med de vrede smileys? Vi har forstået, at du er utilfreds med DR's dispositioner i forbindelse med gamle 4:3 udsendelser.

At du gentager din vrede, efterfulgt af vrede smileys, fremmer ikke debatten. Det bliver nærmere lidt irriterende til sidst.

Dette var en pæn henstilling!

God jul!  

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 20 December 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået set "nissebanden på grønland" på et 16:9 TV, og ganske rigtig, nogle gang fylde DR hele 16:9 skærme ud, med
det resultat at Flemming Jensen, som jo er i god stand i forvejen, nu se ud som en sumobryder, så hele 4:3 med sorte ramme i
siden på et 16:9 tv, så at de medvirken i "nissebanden på grønland", så lidt mere normalt ud.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at de gange billedet er bredt helt ud på nissebanden, er ved introducering af et nyt afsnit. Her kan det godt være bredt ud. Men når det sendes, er det i 4:3 format. Det kan også være fladskærmen, der er indstillet til fuld skærm ved formater, der ikke er ægte 16:9. Så ser det lidt sjovt ud.  

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 20 December 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ja der er desværre nogle bruger, der kan leve med at persone få lidt lav vækst, for at en 4:3 udsendelser kan fylde et 16:9 tv
ud, bare fordi at man har købet et 16:9 tv. Jeg ville næste sig at det er lidt ecoist holdning med så besidder, og det ville gå helt
galt hvis nye tv format blive 21:9, så ville 4:3 udsendelser god nok komme til at se sjove ud.

Der er sikke flere der har klage til DR, for at få dem til at sende "nissebanden på grønland" så den passe til et 16:9 tv, at
"nissebanden på grønland" blive ulidelige at set på.

Her er lidt af den samme historie, da man fik farve tv, her skal alt være i farver, selv gamle sort/hvis film bliv så farvelagt,
eller da man fik SACD så skal alt musik mixes i 5.1.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Ja, det er virkeligt ærgerligt man ikke bare kan lade det være i de originale udgaver. F.eks "Krigen i farver" som lige har kørt på DR og nu kører på History Channel. Det ligner altså det gamle amerikanske/østlige NTSC farve format.

Og så på lydsiden som du også nævner, også.        

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes