Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DR1 programmer med sorte bjælker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ja desværre er det sådan, at hvis man har købet et 16:9 tv, skal alt der vise på det være i 16:9, selv gammle film som er
optaget i 1:33:1 eller gamle tv udsendelse der er optage i 4:3, skal absolut afpasses til 16:9 og man er totalt ligeglad med at
man ødelægge filmen eller tv udsendelsen, og man er parat til at leve med enten et fortegnet eller beskåret billeder.

Kan ved min gode (jule)grøde ikke fatte denne indstillingen, tænk bare på at hvis 10:9 tv format blive den nye tv standart,
hvad tro at i så der sker med 4:3 (1:33:1), hvis det skal afpasses til dette format.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke andet end gå ud fra man på sine 16:9 skærme kunne gøre billederne i 4:3 smallere, således det var ENS EGET Tv som indsatte bjælkerne.

At DR satte samme på af sig selv eller med vilje, kom bag på mig. Derfor min reaktion. På den anden side har jeg et problem med at når Borgen er lavet eller vises i formatet 18:9 (2:1), her vil DR ikke ændre tingene til fuldskærms 16:9, og dette er dog et endnu mindre indgreb end så mange andre.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Osprey

Er din fladbørge på 37" eller mere, så lev dog med formaterne som de sendes. I denne størrelse skærm er formaternes billede stort nok. Et 4:3 format billede er større en et 29" 4:3 formats tv. I visse tilfælde kan du dog bruge zoom og forstørre det lidt, hvis det er 4:3 letterbox, der sendes i. Mener, at Borgen blev sendt i fuld 16:9 format, her var vist ingen sorte kanter i top/bund.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Og prøv tænke på hvis man havde et CRT Tv med 1080 linier, hvor et lavere billede fortsat ville have samme linie antal.

Bare for tanke eksperimentet.

Det er Danmarks Radio som nok er den største årsag til samme bitterhed. Endda begyndte jeg skrive til samme men opgav på et tidspunkt, fordi det kunne være ligemeget.

Ørkesløshed blev mit mellemnavn.  Nødtvunget hensyn til min psyke.  Hvad andre accepterede nå ja, det blev jeg også nødt til.

Skrev et andet sted og om noget andet, her faldt nogle knubbede (dog meget beskrivende), ord som jeg desværre ikke lige kan finde.

Som en gammel og Bitter mand, dog er det først nu, virkeligt Nu, jeg har oplevet se bjælker i siderne på mit 20"  4:3 Tv, og dette ser bestemt ikke godt ud.

Også fordi formatet nærmer sig det umulige at se på i længden, nemlig formatet  1:1. Siden dag 2, og dette skal forståes bogstaveligt, her jagtede jeg ude på internettet, ting som beskrev alt og alting  PÅ EN NEGATIV MÅDE.   Hvorfor så negativ?       Hvis man nu havde sendt alt og alting bredere, således dette på 4:3 Tv var højt og tyndt, selv igennem 2,33 op til 2,77 fordi

Her ville man altid have de 576 linier til rådighed ved gøre billederne  l a v e r e.  Virkeligt anamorfisk så dette rykkede. Dette skete derimod ikke ________      Så hvilke andre ting kan der heller ikke  ske?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Osprey

Er din fladbørge på 37" eller mere, så lev dog med formaterne som de sendes. I denne størrelse skærm er formaternes billede stort nok. Et 4:3 format billede er større en et 29" 4:3 formats tv. I visse tilfælde kan du dog bruge zoom og forstørre det lidt, hvis det er 4:3 letterbox, der sendes i. Mener, at Borgen blev sendt i fuld 16:9 format, her var vist ingen sorte kanter i top/bund.

Godtnok er mit Tv gammelt men der var helt sikkert bjælker i top og bund i Borgen, og det er der normalt ikke ved alle andre 16:9 programmer. Det med opleve sørgerand ved et 4:3 Tv, her stopper legen ____

Og kvaliteten af DR K og Ramasjang er kort sagt ynkeligt, det er ikke blot jeg som bliver straffet af DR, det er hos alle i samme Boligområde at det er en ren Jammer. 

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 December 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Nu sender de s.. også miss marpe (ikke at jeg ser det) med sorte lodrette bjælker. I december er det da gået helt galt for dr 1
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Nu plejer jeg ikke at se Miss Marple eller Rockford på mit Sony 4:3 tv,  eller i det hele taget, som kører nu på DR1. Men det er sgu rigtigt nok. Det er et lille firkantet billede. Det plejer jo at være fyldt helt ud. Men det er måske kun på visse ældre udsendelser, at det er sådan. Lige meget hvad, så er det noget makværk, at sende det sådan. På min fladskærm er det et helt normalt 4:3 format, men ikke på et billedrørs tv.  

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 14 December 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hvad er det I ikke fatter , 4:3 kan ikke fylde en 16:9 skærm og cinemascope kan heller ikke fylde en 16:9 skærm.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig kun om 4:3 formats billedrørs tv. Nogle programmer sendes i format, hvor der sorte kanter både lodret og vandret. Normalt vil det kun være i top/bund, når der sendes i 16:9 format. Det ligner det man også ser når der sendes gamle stumfilm. Men det er kun på 4:3 billedrørs tv.
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 14 December 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
dfms skrev:
Hvad er det I ikke fatter , 4:3 kan ikke fylde en 16:9
skærm
og cinemascope kan heller ikke fylde en 16:9 skærm.
Det drejer sig kun om 4:3 formats billedrørs tv. Nogle
programmer sendes i format, hvor der sorte kanter både lodret og vandret. Normalt vil det kun være i top/bund, når der
sendes i 16:9 format. Det ligner det man også ser når der sendes gamle stumfilm. Men det er kun på 4:3 billedrørs tv.

Problem kan ligge hos "stofa tv", som har valgt at sende 4:3 afpasse til 16:9 med sorte kantre i sider, og så udsende det
som
16:9, med det resultat at der komme sorte kanter hele veje rund, så jeg ville nok lige hive fat i "stofa tv", da de åbenbarte
ikke understøtte et 4:3 tv.

Her er lige en oversiget over aspect ratio og 4:3/16:9 tv

Original formatet i 4:3, de røde streger viser beskæring på 16:9 tv

Med beskæring.

Billedet så strukket så det passer til 16:9.

Her er Billedet konverteret til 4:3 og til sidst konverteret til 16:9.

Det er en 4:3 udsendelse set på et 16:9 tv, og normalt giver det sorte søjler i siderne, men da filmen så er i 2.35:1
kommer der også bjælker i top og bund (på både 4:3 og 16:9 tv).

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det er da kun dr 1 programmer der er påvirket af det, det startede i slutningen af november eller begyndelsen af december, tv programmer har kun sorte bjælker foroven og for neden(normalt ikke i siderne), hvis det sendes i f.eks letterbox format (mener jeg det hedder) som kun philips 21:9 tv viser uden sorte bjælker på tværs, det er jo ikke noget udsædvanlig over det, det har der været i mange år på mange kanaler men kun få film,programmer der vises i letterbox formattet(kan jo også være for at gi en biograf lignende effekt det der letterbox format)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 14 December 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hele TV nette er jo ved at blive omlagt her mellem slutningen af november og begyndelsen af december (er nok først færdig en
gang i slut januar 2012), så det kan god passe at der er nogle kanaler der ikke rigtig er komme op at køre.

Der irritere mig stor at man altid ligge omlæggening af tv nette mellem slutningen af november og begyndelsen/slut af
december. kunne man ikke havde valg at gøre det i sommerferie perioden, som det er nu kan man risikere problemer med
nogle kanalen, da der sikke er noget tv udsendelse man ønske at se mellem jul og nytår.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

De eksempler ser helt ok ud. Men der er som sagt kun på billedrørs tv at 4:3 formats typen, man ser dette billede med sort kant op/nede og i siderne. Havde ikke set det før i dag på mit eget i soveværelset. Der er ingen problemer på 16:9 billedrørs tv og fladskærme. Her ser 4:3 formatet normalt ud.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 14 December 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Vel tide er nok ved at være ringe ud for 4:3 tv formatet, og man kan måske ikke forlange at tv stadion i fremtiden ville
understøtte det tv format.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Så det vil sige at for udsende MPEG4 og HD i 16:9, da sender DR og enkelte andre altså udsendelserne i 4:3 MED søjler i siderne.  Har dette noget gøre med når man optager da skal dette blive ringere, i forhold til hvad nu noget ringere så er?

Og hvorfor er det lige NU at dette sker? Vi har haft Tv siden midten af 30'erne 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

osprey

Jeg ved ikke hvorfor DR gør det de gør, for det er helt unødvendigt at gøre det. Det burde jo være alle 4:3 udsendelser man gør det på, men det er det så heldigvis bare ikke. Så længe du ikke ser tv på et 4:3 formats billedrørs tv, vil du ikke have problemer i den retning. På en fladskærm og 16:9 billedrørs tv kan man, hvis det ønskes selv zoome lidt på det selvom ikke alle formater kan bredes helt ud. Jeg ser det som det sendes. Visse 4:3 letterbox formater kan man vælge 14:9, så bliver det da lidt større uden det strækkes skævt, men ser normalt ud.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvad der er sket men nissebanden vises uden sorte bjælker med med aspect på aut på mit 422 g20 plasma tv og stofa tv

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har osse Panasonic. Hvis du vælger "Automatisk" vil tv'et altid brede billedet ud ved formater, der ikke er 16:9. Du skal stille den på 4:3 format, så vises formatet som det sendes og så er nissebanden i normal 4:3 format. På billederør 4:3 vil der være sort kant op/ned og i siderne.

Stiller du formatet på "Automatisk" på et Sony flad tv vises formaterne som de sendes. Så det er lidt forskelligt alt efter tv mærket.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Normalt er der sorte bjæker i siderne med automatisk men i dag var det kun ved rulleteksterne

mcfh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 December 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ser tv via parabol. Jeg har samme "problem" og det er ikke kun på dr1. Og history channel er nu med bjælker både vandret og lodret, som om billedet er krympet. Har i mit setup 3 steder hvor jeg kan ændre skærmformat. Men dem har jeg ikke ændret på. Så tror lidt på at det må være den første formidler af signalet der har ændret et eller andet

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes