Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 08:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Luxman CL34 udfald af venstre kanal riia (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
esbenholm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 November 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har set det er flere på dette forum med Luxmann CL-34, måske er der en af jer, der kunne hjælpe...

Jeg har fået en pladespiller af min kæreste og så meget forkert ud i hovedet, da lyden skrattede og kun spillede i den ene
kanal. (Jeg har for ca 5 år siden brugt phono-indgangen sammen med min fars pladespiller uden problemer.)
Efter et rørskift og rensning af rør-soklerne kan jeg få den til at spille kortvarigt, hvorefter venstre kanal falder ud.

Kan det være en af de to rør-sokler som skal skiftes? Eller er der nogen med et andet forslag?

På forhånd tak for hjælpen.
Esben   
Til top Vis esbenholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esbenholm
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Ja, det er nok noget løs forbindelse et sted. Da CL-34 bliver ret varm, er det udvidelse og sammentrækninger, som skaber den løse forbindelse.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Det kan da også være phono stikkene til riaa'en, der er lidt løse.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
esbenholm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.

Jeg har taget chassis'et af forstærkeren og indtil videre har den spillet lidt over en time uden problemer (fraset de første 2 min,
hvor den højre kanal skrattede lidt). Det kunne jo godt støtte idéen med varmen.

Kunne det eventuelt være samme zenerdiode som TID=80594&PN=15&get=last">http://www.hifi4all.dk/forum/forum _posts.asp?TID=80594&PN=15&get=last


Jeg skulle mene, at phono-terminalerne skulle være ok på forstærkeren. Jeg har loddet nye phono-stik på pladespilleren, for at
sikre at det ikke var i dette led, der var problemer.
Til top Vis esbenholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esbenholm
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  


HEJ

Det kunne godt lyde som at at du skal rense/efterse signal vejen fra RIAA delen til omskifterne.
Der kunne være omskifter og kontakter der svigter på sin vej, og skal renses med kontakt rens.
Men sokler kan også være blevet svage, og giver dårlig kontakt, + røret kan være periodisk defekt.
Hvis der sidder lytter i signal vejen så kan de være blevet tørre og skal skiftets, og i det hele taget så holder lytterne ikke
alverdens tid, når de ikke bruges.
Lidt god gammel massage af rør og sokkel, tag røret ud, sprøjt lidt kontakt rens ned i de forskellige ben, og sæt røret i og
tag det ud flere gange evt kunne du med en spids genstand stramme sokkel mufferne med en spids genstand. En tændstik
eller tandstik kan evt også bruges når der er kontaktrens i sokkelben, bare pas på at den ikke knækker for så skal du skifte
den sokkel. En Tin lodning kan med tiden blive svag så en loddekolbe på mindst 50 watt og frisk tin kan gøre underværker,
både på røret og på de omkring liggende komponenter hvor der bliver varmt, men husk ikke at varme for meget på en
printplade, da banerne kan blive løse og defekte ved for højvarme. En tin lodning skal se ren og blank ud, er den blevet
grålig så kunne den være ved at blive dårlig.

Ved rør udstyr kan der ske alverden ting med tiden, også derfor man er gået over til transistor, hvorfor man skal huske af
rense og efterse rør udstyr med jævne mellemrum og udskifte efter behov specielt omkring de dele der bliver varme.
Faktisk burde man aldrig bare stille rør udstyr ind i et skab, det burde stå et sted, hvor man mindst engang om ugen lige
bringer det op arbejdstemperatur og så kan det slukkes igen og ved en forstærker skal man huske at der skal sættes en ca
8 ohms modstand på udgange, så spændingen på udgang transformator ikke stiger og stiger, fordi det kunne give overslag
og en defekt udgang.

Pas på dit udstyr, fordi når det er rør så skal det have en kærlig hånd hele livet, rør udstyr er nemlig et levende objekt.

Og det er lige som med gamle CRT TV, renser man strømforsyningen med jævne mellemrumfor støv og skidt, så kan et tv
holde mindst 10+ år og mere, fordi de høje, mange tusinde volt er lige som en magnet overfor støv og støv giver parasit
strømme der kan vandre rundt i apparatet og ødelægge alt muligt andet.


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 08 December 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej Esben
Du kan overveje at kigge i en tråd jeg tidligere oprettede, pga. sus i den ene udgang til phono:
CL34-tråd

Der var problemet en ensretter der var røget. Hvis du ikke er stærk til at måle, så kan du på amatørvis med en loddekolbe
placere spidsen tæt på (uden at røre) ensretterne mens du har hul igennem og høre om lyden forsvinder når de bliver
varme. Det kunne være du havde samme problem...

/Thomas

esbenholm skrev:
Hej.

Jeg har set det er flere på dette forum med Luxmann CL-34, måske er der en af jer, der kunne hjælpe...

Jeg har fået en pladespiller af min kæreste og så meget forkert ud i hovedet, da lyden skrattede og kun spillede i den ene
kanal. (Jeg har for ca 5 år siden brugt phono-indgangen sammen med min fars pladespiller uden problemer.)
Efter et rørskift og rensning af rør-soklerne kan jeg få den til at spille kortvarigt, hvorefter venstre kanal falder ud.

Kan det være en af de to rør-sokler som skal skiftes? Eller er der nogen med et andet forslag?

På forhånd tak for hjælpen.
Esben   



__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
esbenholm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 14 December 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Ville lige give en update. Jeg har haft min forstærker til at virke perfekt de sidste 14 dage.
Jeg tror blot problemet var som yderligere støv og snavs som DAO foreslog. Jeg havde ikke tænkt over at rense
kanalomskifteren, som efter et par gange rens og motion virker fint igen. (Jeg får dog et lille "pop" mellem phono 1 og phono
2, som altid har været der og ikke er af betydning.)

Forstærkeren har haft coveret på og det lader ikke til at der (7-9-13) endnu er problemer med varme.


Jeg tænkte på, hvornår man ved at lytterne evt skal skiftes? Sus, støj eller andet? Og er det påvirket af om man bruger
apparatet eller ej?   

Mange tak for jeres input.


Til top Vis esbenholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esbenholm
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 15 December 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

esbenholm skrev:

Jeg tænkte på, hvornår man ved at lytterne evt skal skiftes? Sus, støj eller andet? Og er det påvirket af om man bruger
apparatet eller ej?   

Mange tak for jeres input.


Tillykke og bare super at det har hjulpet :-)
CL34 husker jeg var en drøm for mig at få fat i da jeg ingen penge nok af havde. hæ hæ

Defekte Lytter i PSU udløser brum, lytter der er blevet dårlige kan evt springe itu eller lækker lyt væske der ødelægger
indmaden og er svært at fjerne igen), lytter i signalvejen er generelt en dårlig ting, og burde du måske udskifte nu, hvor du
kan læse deres værdier.

Generelt er Folie kondensatorer (gerne af typen Polypropylen) det bedste og nok eneste valg da de kan holde til mosten
(varmen og spændingen)
Da det er en forforstærker så tror jeg at 250 vold udgaver er helt fin, men læs hvad der står på dem og køb tilsvarende i
den helt rigtige størrelse så de kan sidde hvor de skal, uden konflikter med de omkring liggende komponenter, og hvis de
kan holde til flere volt så er det slet ikke så dårligt endda!

En god loddekolbe ca 50 watt, en Tinsuger, en Pincet så skulle du være klar til din vedligeholdelse, i den gode sags tjeneste.
Pincetten for at du kan tage fat i en komponent dele og skubbe eller trække den ud, og hjælper også med at varmen ikke
spreder sig uhæmmet. Tinsuger så du kan suge det gammel tin væk så der kan komme nyt på.

Hvis du bare vil forbedre lyden i signalvejen, så kan du evt parallel koble lytter og kondensatorer med en af de gode typer
på 100 del eller en 10 del af deres værdi, men i RIAA delen kan du ikke gøre dette, der skal du udskifte dårlige
kondensatorer med nogle bedre og de rette værdier ellers ændre du RIAA kurven og dermed klangen.

Lytter burde nok udskiftet for hver 10 år evt før hvis det er en effektforstærker, 1) fordi der ligger høje spændinger på dem,
2) fordi de sidder i et apparat der bliver varm, alt sammen noget der ikke er godt for deres leve tid.

Rør sokler kan blive dårlige pga alder og varmen, hvis de ikke er lavet af keramik og der gælder det igen om at finde nogen
der passer som hånd i handske og keramik sokler er at foretrække (holder mekanisk meget længe).

Måske findes der nogen der kan gøre disse ting for dig, som har det som deres speciale, fordi i lang tid var rør komponenter
ikke altid helt nem at skaffe, men det har ændret sig, selv om prisen kan være lidt i overkanten.

RØR skal naturligvis også skiftet til tilsvarende typer, og hvis du læser om det i div fora så er der gået lidt religion i dette,
men et rør sliddes altså, så hvis de er gammel, skift dem til tilsvarende nye typer.

Pøj Pøj med dit/det projekt :-)

mvh D A O


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes