Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 08:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Søges: Delphone tonearm/pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 12 September 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har en tonearm eller pickup, der passer til denne pladespiller? Som man kan se på billederne er der lidt defekter som jeg gerne vil have rettet op på, så den kan komme til at spille igen.

Er der nogen der ved noget spændende omkring den? Jeg ved ikke det helt store omkring modellen/mærket...

Mvh. Kåre





Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 19 September 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Er der slet ikke nogen, der kan hjælpe mig med at få denne gamle sag til at spille igen, eller ved hvor jeg kan skaffe reservedele...? Mvh. Kåre
Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 19 September 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv at kikke efter ortofon tonearm og pickup. Det er en sådan der sidder på. Hvad er galt med spillen ?

hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 19 September 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det er en gammel dansk Delphon du har fået fat i. Armen er nok en tidlig Ortofon variant.

Delphon-pladespilleren er konventionel mellemhjulsdrevet med en kraftig vekselstrømsmotor. Meget lig Garrard, Thorens og andre samtidige. Den er dog ikke på højde med disse, hverken design mæssigt eller lydmæssigt.

Delphone var dog inspiration for HH Mørch da han skabte sit værk. Lighederne er slående og det er helt åbenlyst at han var kraftigt inspireret. Mener faktisk han overtog en del fra Delphon, da de gik konkurs. Kvalitetsmæssigt er Mørchs værk dog langt bedre og afgjort mere værd - også set som et renoverings projekt.

Det er absolut muligt at finde en pickup der passe på din Delphon arm, men hvis værket ikke kører/virker så er skrotpladsen nok den bedste løsning. Det skal være en lavkompliant pickup - typisk en ældre Ortofon eller måske en DL-103. Desværre kan du risikere brum problemer grundet udstråling fra den kraftige motor.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 19 September 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Som man kan se på billed nr. 3 er manchetten ved tonearmen knækket og skal udskiftes. Derudover mangler den jo pickup og huset. Men ellers så drejer den fint som den skal og da jeg købte den for kun 10 kr. vil jeg godt ofre lidt på at få den til at spille igen...
Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
stiften
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 20 September 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Slidsen til styrestiften vender op, så hvis armen kan reddes, skal du skal have fat i en Ortofon SPU eller lignende i G-hus - det aflange SME/Technics kompatible. Jeg tvivler på, at andre pickups vil befinde sig godt i den gamle Ortofon-arm. Mvh. Henrik.
Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen bud på hvor jeg finder sådan en SPU pickup til en rimelig pris? Nogen der har noget liggende de vil sælge...?

Mvh. Kåre
Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 438
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

hadka skrev:
Er der nogen bud på hvor jeg finder sådan en SPU pickup til en rimelig pris? Nogen der har noget liggende
de vil sælge...?Mvh. Kåre



Ja, til en tier har du da lidt til en pu. Men du skal smide min. 2000 efter en sådan til armen, hvis du da ikke lige finder en til
en tier. Armen er enten mono eller stereo, den ligner dog en stereo ud fra billederne. Det er en Ortofon-arm, find modellen
på www.vinylengine.com

Af mellemhjulsdrevne pladespilleren er den Delphon nok den dårligste af alle, køb en Lenco L75 eller en tilsvarende Dual for
500 bananer eller måske en tier (du er åbenbart heldig).

Din pladespiller med arm repræsenterer en værdi på mellem 3-4000 kr...

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hvilke pickupper? Jeg ser bare en masse tegn på skærmen!  Hvis det er et link, så virker det ikke.

Jeg har en SPU Gold ... men du får den ikke for 2.000,- !



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
stiften
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Linket til en samling Walchris mikrofoner og pickupper på Lauritz auktion virker godt nok hos mig, men det er en blindgyde.

Den viste Ortofon tonearm er beregnet til det lange G-hus med fire kontakter og styretappen vendende opad:



Du skal fx have sådan én:

http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view =article&id=112&Itemid=115

Mvh.


Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

hadka skrev:
Er der slet ikke nogen, der kan hjælpe mig med at få denne gamle sag til at spille igen, eller ved hvor jeg kan skaffe reservedele...? Mvh. Kåre


I hvert fald skal du huske at stave navnet rigtigt - hvis du vil have held med søgninger på Nettet.

Grammofonen er en Delphon og ikke en Delphone..!


Mvh.
Niels



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

I hvert fald skal du huske at stave navnet rigtigt - hvis du vil have held med søgninger på Nettet.

Grammofonen er en Delphon og ikke en Delphone..!


Mvh.
Niels





Jeg er opmærksom på stavefejlen :-)
Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 438
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
hadka skrev:
Er der nogen bud på hvor jeg finder sådan en SPU pickup til en rimelig pris? Nogen der har noget liggende
de vil sælge...?Mvh. Kåre



Ja, til en tier har du da lidt til en pu. Men du skal smide min. 2000 efter en sådan til armen, hvis du da ikke lige finder en til
en tier. Armen er enten mono eller stereo, den ligner dog en stereo ud fra billederne. Det er en Ortofon-arm, find modellen
på www.vinylengine.com

Af mellemhjulsdrevne pladespilleren er den Delphon nok den dårligste af alle, køb en Lenco L75 eller en tilsvarende Dual for
500 bananer eller måske en tier (du er åbenbart heldig).

Din pladespiller med arm repræsenterer en værdi på mellem 3-4000 kr...

Nu er auktionen slut, og jeg håber ikke det var dig der købte det! Walchris passer ikke til din arm, det er en anden fatning og pu'erne er vist ikke særligt vellydende. Vær lige opmærksom på, at du skal renovere en gammel Otofon pu, fordi gummiophænget med tiden er blevet hårdt som sten. Men som sagt, sælg den pladespiller og køb noget bedre, ex L75!

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman
 
stiften
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ville i hvert fald, inden jeg begyndte at investere "tusser" i ny pickup, undersøge, om tonearmen er i orden.

Når basen er brækket som på billedet, har spillen sandsynligvis været ude for alvorlig overlast. Hvis ikke du har finmekanisk forstand, er en så gammel og anskudt sag lidt af en opgave, ikke mindst fordi du skal ud for at finde stumperne.

Men sjov er den da, sådan ud fra et historisk perspektiv (jeg har selv tre forskellige Delphon pladespillere i mit lille "museum" - i lidt bedre og endnu ringere forfatning). De er sjove at se på, men til at spille på nok knapt så fantastiske. Jeg har købt mine for 0-500 kroner.

Mvh.
Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Oktober 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

tadman: nej, det var ikke mig der vandt auktionen, da jeg jo ikke var sikker på det var noget jeg kunne bruge og derfor ikke bød. Jeg er ret glad for min funde pladespiller, så umiddelbart vil jeg ikke købe en anden...

stiften: du har helt ret og jeg køber da heller ikke noget før jeg hvad der skal til. Jeg er temmelig meget på bar bund, men jeg arbejder nu på at tilegne mig noget mere viden på området og vil arbejde på at få den til at spille igen. Jeg har ikke stor erfaring, men man lærer jo kun på én måde :-)

Er der mon evt. nogle i Odense-området, som jeg kan alliere mig med og få en lille snak omkring vintage hifi?

 
Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
stiften
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du på et tidspunkt i løbet af vinteren har mod på at besøge Djursland med Delphonen under armen, skal jeg gerne hjælpe dig med at diagnosticere, om skaderne på armen er store eller små - og hvad der i det hele taget kan gøre spillen klar til brug. Det er svært at vurdere ud fra billederne alene.
Mvh.
Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted
 
hadka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbudet! Jeg vil huske på det hvis jeg skal på de kanter :-)
Til top Vis hadka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hadka
 
stiften
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Selv tak. Du skriver bare, så kan vi aftale nærmere. Bedste hilsner.
Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted
 
stiften
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 23 November 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Her er måske den stump, du mangler til tonearmen:

http://www.ebay.co.uk/itm/TONEARM-BASE-MADE-ORTOFON-/2509355 62806?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item3a6cecd236

Men til en noget hamper pris, synes jeg.

Mvh.
Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes