Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 08:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hifi var sjovere i gamle dage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 363
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Pladder hifi er meget sjovere idag. Det skyldes internettet hvor fantasien hos den enkelte sætter grænsen. Der er mulighed for at hente viden om alle aspekter af anlægget og inspiration til det som du ikke kan forestille dig. Der er så meget diy derude at du ikke kan overkomme det i din levetid. Jeg har leget med hifi i 40 år og det bliver sjovere og sjovere. Vildere og vildere. Ting som jeg ikke troede havde betydning kan jeg nu læse mig til og få vurderet fra forskellige vinkler hvor jeg tidligere var håbløst overgivet til en flok bedrevidende hifi skribenter som ikke ved bedre. Længe leve internettet men brug med omtanke.

hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ole... Du får sgu lige en krammer herfra
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

De nye dage er da heller ikke at foragte:

http://www.google.com/search?hl=da&rls=com.microsoft%3Ad a%3AIE-Address&rlz=1I7ADSA_da&biw=1137&bih=553&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;tbm=isch&sa=1&q=usb+pladespiller&aq=f&aqi =&aql=&oq=

Oven i købet med flere features og billigere .

------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

Faldt lige over ovenstående....

Jeg håber ikke der er nogen som tror det her plastic-bras kan spille musik (features eller ej) for så har de godt nok misforstået noget...selv  de billigste af de gamle LUXMAN pladespillere vil slå det her med mange længder. Jeg håber det var en joke, men jeg frygter det ikke var...

mvh


__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

De nye dage er da heller ikke at foragte:

http://www.google.com/search?hl=da&rls=com.microsoft%3Ad a%3AIE-Address&rlz=1I7ADSA_da&biw=1137&bih=553&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;tbm=isch&sa=1&q=usb+pladespiller&aq=f&aqi =&aql=&oq=

Oven i købet med flere features og billigere .

------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

Faldt lige over ovenstående....

Jeg håber ikke der er nogen som tror det her plastic-bras kan spille musik (features eller ej) for så har de godt nok misforstået noget...selv  de billigste af de gamle LUXMAN pladespillere vil slå det her med mange længder. Jeg håber det var en joke, men jeg frygter det ikke var...

mvh

Selv en gammel Lenco L75 med defekte knivlejer er bedre end det plastikbras :)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Helt seriøst, tror jeg faktisk at nogle af de USB-pladespillere er så ringe, at de kunne risikere at komme i karambolage med den oprindelige HIFI-norm - og det siger altså ikke så lidt endda!

Mvh.

kongruens

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hifi var sjovere i gamle dage af flere grunde.

For det første var det almindeligt tilgængeligt. Der var masser af radioforretninger, og de havde alle noget godt grej stående, i hvert fald til og med den gode mellemklasse. Der var adskillige som havde decideret highend. I alle bare lidt større byer var der masser af udbud af hifi.

Musikaflytning foregik på stereoanlæg. I dag sker det via telefoner, mp3 afspillere og computere.
Det betyder digital teknologi i lavprisklassen som er øøretrættende eller/og klinisk.

Musikken var anderledes, og afspejlede udelukkende håb og store forventninger til fremtiden.
Der gik noget tabt med No Future-generationen og deres efterkommere, og det høres på det meste af den musik som laves i dag.

Instrumenterne dengang var akustiske eller elektriske, primært.
I dag er de elektroniske, og der er derfor ingen reference til hvordan musik skal gengives, jvf. virkeligheden.
Det afspejler sig blandt andet, ifølge min egen subjektive vurdering, i at folk med fars guldkort køber Highend udstyr for en formue som ser godt ud, og så anbringer de deres fantastiske højtalere inde i et hjørne, hvor de under ingen omstændigheder (måske med rumkorrektion) kan spille som de er konstrueret til.

Dengang ville vi have lyden fra de små spillesteder, fra operaen, fra tivolis koncertsal osv. Vi havde en REFERENCE.
I dag har man en gang elektronisk bulder, nogle skratchede plader med lidt held, og hvad er referencen så???


Ovenstående er MIN personlige opfattelse af hvad der er gået tabt.
Noget har også været godt, men at udviklingen har givet os langt bedre gengivelse, den køber jeg ikke sådan lige.
Vi har fået et andet ideal-klangbillede, og det er for mig et ideal som har fjernet sig fra det for mig ultimative, nemlig at gengive som det lyder i virkeligheden.


Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Generelt har vi mennesker jo en tendéns til heldigvis at hæfte os ved det positive i fortiden og fortrænge det negative. Hvis man anskuer det lidt ovenfra tror jeg det er vigtigt at vi ihvert tilfælde ikke bruger negativ energi i nutiden og lader den positive energi blive i fortiden. Og så må man jo forholde sig til nutidens virkelighed og selv gøre en aktiv indsats på at lave de mulige konstruktive ændringer man selv har indflydelse på i nutiden eller om ikke andet gøre et forsøg.

Når mine ældre kollegaer omtaler fortiden i næsten melankolske og rosende vendinger får jeg altså mere et indtryk af en opgivende mentalitet i forhold til at følge med nutiden fordi det er nemmere at gemme sig i en rosenrød fortid hvor kun det positive trækkes frem og kommenteres.

Selvfølgelig er der da ting, som man kan savne fra fortiden, men prøv omvendt at finde alle de ting frem, som du bestemt ikke savner og er glad for enten ikke findes længere, eller er udviklet med tiden.

Man kan jo også bruge energi på at dele roser ud til de firmaer som rent faktisk vælger at bringe "savnede" produkter fra fortiden tilbage i produktion (Eksempelvis studiemonitorerne fra JBL der relanceres osv.)

Rent hi-fi mæssigt tror jeg også, at man har det med at huske nogle af fortidens lydoplevelse som helt fantastiske fordi man var på et andet stadie iforhold til hvad man havde hørt og selv havde råd til. Jeg blev da chokeret over seneste genlyt på et sæt Vega 1515 over at jeg huskede det fra fortiden som noget af det vildeste der fandtes på højttalermarkedet med hensyn til lydtryk i tålelig lydkvalitet. Ikke lige den rosende opfattelse jeg fik her senere i livet. Og netop vores oplevelser senere hen i hi-fi-livet gør jo at man ændrer opfattelse, krav osv.  Om det så drejer sig om lydkvalitet, lydtryk, design osv.

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Man kan måske? også prøve at lære noget af fortiden?

DADDY DJ dit indlæg lyder som kognitiv hifi-terapi, no harm intended.

Det ER faktisk spændende at lægge ører til visse ældre produkter, og se hvad de kan i forhold til nye.
Her tænker jeg især på mine gamle LA Audio Mono-Rørforstærkere som stadig spiller lige så godt som noget du i dag kan få for 30 kilo (på mange dicipliner, og samlet set).

Jo, der er sket mange fremskridt.
Men det har næppe gjort det sjovere.

Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Nu vi er i det nostalgiske hjørne, vil jeg gerne vise Jer dette pragtfulde forstærkersæt fra dengang man virkelig gjorde noget ud af materiale-valget Dette sæt har jeg renoveret fuldstændigt, og som I kan se, fremstår det som nyt  og spiller ligesådan!

Hvis vi tager udgangspunkt i de glade 80'ere, hvor Hifi stadig var noget forholdsvist nyt, men nu i en prisklasse hvor de fleste kan være med, så er der sket meget siden da. Men desværre er det langt fra positivt.

Idag spytter farbrikanterne nye produkter ud i ét væk. For at være istand til det, må man indgå en del kompromiser, såsom materialevalg og kvalitet. Produkterne kan ikke nå at modnes eller testes tilstrækkeligt, ligesom der heller ikke kæles for detaljerne som før i tiden. Ting/apparater må ikke fylde noget og skal helst være i "nips" kategorien.

Jeg synes ikke det gør noget, at Hifi fylder noget, og dermed indgår som en naturlig del af møblementet - sådan skal det være, hvis man ønsker ordentlig lyd!

Nu har jeg selv en stor passion for ældre hifi-grej, som jeg opkøber og sætter istand med fornøjelse og entusiasme. I min verden findes der ikke noget bedre end at sætte en gammel LP på med noget instrumental musik, og så gå igang med at adskille og fejlsøge på noget ældre grej

Jeg kigger og opkøber meget på ebay - enten den tyske eller engelske - for dér kan man virke finde "guld". F.eks fandt jeg en Denon DP-47F pladespiller til 750 EUR (da den kom frem i 1985 kostede den 2895 kr). Et andet eksempel kunne være Denon POA-3000Z - denne stod til 2000 EUR (nypris i 1984 var 12995 kr).

Prismæssigt, holder disse ældre produkter også endnu - nogle er endda mere værd! Og det er folk ved at få øjnene op for nu.

Kvalitetsmæssigt er der også stor forskel på nu og dengang: Hvor de store mærker lå i benhård
konkurrence i 80'erne, er der idag kun lyden tilbage - og denne er ikke blevet bedre - tværtimod

Selvom der er sket meget, og komponenterne er blevet billigere, er der stadig en tedens til at gå på kompromis med selv de mest basale elementer - f.eks anvender man hellere to - parallelle - E-kerne transformatorer fremfor én -overdimensoneret - ringkerne transformator. Og man anvender ledninger af dårlig kvalitet og dimensioneret lige til kanten. Listen kunne blive meget længere, men jeg tro I er med på, hvad jeg mener

Så ja, hifi VAR både sjovere og bedre dengang så vi kan konstatere, at det gamle ordsprog holder stik: "ALT NYT ER IKKE RET _ OG ALT GAMMELT ER IKKE SLET"

Hav en fantastisk sommer
- MrBakmann

 

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

MrBakmann skrev:
Hvis vi tager udgangspunkt i de glade 80'ere, hvor Hifi stadig var noget forholdsvist nyt, men nu i en prisklasse hvor de fleste kan være med, så er der sket meget siden da. Men desværre er det langt fra positivt.

Hmm.... HiFi var da ikke forholdsvist nyt i 80'erne .. det er sådan cirka 15 år regnet skævt :)

Kigger man på prisniveauet fra de der 80'ere kostede tingene da godtnok pænt -  Min Sony 765, kostede 7125kroner - en månedsløn (efter skat) for en radiomekaniker -   den eneste grund til de fleste kunne være med, tror jeg mest årsagen ligger i at mange forretninger for alvor kastede sig over afbetalings-cirkus'et

Citér:
.......Jeg synes ikke det gør noget, at Hifi fylder noget, og dermed indgår som en naturlig del af møblementet - sådan skal det være, hvis man ønsker ordentlig lyd!

Meget enig -  men der er sket et ændring siden da - tingene må ikke fylde, eller ses, pånær tossekassen som for alvor er blevet et statussymbol - jo større jo bedre.

Utroligt mange i dag, er jo også "af flaf-generationen" hvor musik er noget skrigende noget, der kommer ud af suttekluden -  det må jo tilfredsstille en masse, siden de lever fint med det.

( Det er jo også deres valg, så fred med det )

Citér:
Nu har jeg selv en stor passion for ældre hifi-grej, som jeg opkøber og sætter istand med fornøjelse og entusiasme. I min verden findes der ikke noget bedre end at sætte en gammel LP på med noget instrumental musik, og så gå igang med at adskille og fejlsøge på noget ældre grej

Bestemt en herlig sport - jeg er ramt af den bacille, der hedder højttalere og båndmaskiner, fra ær og fjern - for mig, er der ikke noget bedre end at puste støvet af et bånd, indspillet i f.eks 79, og lade den rulle de næste 3 timer, med meget af det der var fremme dengang.

(Og engang i mellem smile lidt af tøserne der kommer luskende, fordi de kan genkende noget af musikken, men kun har hørt det i nyere flaf_versioner)

Citér:
Kvalitetsmæssigt er der også stor forskel på nu og dengang: Hvor de store mærker lå i benhård
konkurrence i 80'erne, er der idag kun lyden tilbage - og denne er ikke blevet bedre - tværtimod

Selvom der er sket meget, og komponenterne er blevet billigere, er der stadig en tedens til at gå på kompromis med selv de mest basale elementer - f.eks anvender man hellere to - parallelle - E-kerne transformatorer fremfor én -overdimensoneret - ringkerne transformator. Og man anvender ledninger af dårlig kvalitet og dimensioneret lige til kanten. Listen kunne blive meget længere, men jeg tro I er med på, hvad jeg mener

Utroligt meget af konsum produktlinierne er ganske enkelt ikke bygget til at holde, kun til at leve 2 år -  men skylden er jo ikke producenternes alene:  Forbrugernes ønsker (hvordan de så ellers må være opstået) tæller voldsomt her ...

Nu er der jo opstået en trend, med at lydsiden til snurrerundt anlægget ikke skal ses, kun høres -  hvad sker der så ?    4/5 små papæsker, og en boombox gemt i hjørnet - Hold op det lyder godt ....  og er pænt i blank hvid perlemorlak ...  Yackkk!

Citér:
Så ja, hifi VAR både sjovere og bedre dengang så vi kan konstatere, at det gamle ordsprog holder stik: "ALT NYT ER IKKE RET _ OG ALT GAMMELT ER IKKE SLET"

Mht gamle dage,  synes jeg personligt man havde bedre tid til tingene,  men ok, der kørte tossekassen heller ikke hele dagen,  Videofilm var noget man lejede, og spillede på Betamax'en (Der besyndeligt nok stadig virker) -  og man kunne uden problemer sidde og hygge sig, uden at skulle stresse rundt for at tjene penge til alt l**tet :)

Citér:
Hav en fantastisk sommer[QUOTE]

- MrBakmann

Lige over !


__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

MrBakmann skrev:

Jeg kigger og opkøber meget på ebay - enten den tyske eller engelske - for dér kan man virke finde "guld". F.eks fandt jeg en Denon DP-47F pladespiller til 750 EUR (da den kom frem i 1985 kostede den 2895 kr). Et andet eksempel kunne være Denon POA-3000Z - denne stod til 2000 EUR (nypris i 1984 var 12995 kr).

Prismæssigt, holder disse ældre produkter også endnu - nogle er endda mere værd! Og det er folk ved at få øjnene op for nu.



nu er jeg ikke helt med her, som jeg ser det skriver du at du har gjort en god handel ved ovenstaaende, omvendt saa er nyprisen lavere end ebay prisen hmm jeg ved godt du skriver at noget er dyere nu end da det kom frem men aligevel at kalde det en god handel

nu er jeg godtnok ikke 40 endnu men nyder ogsaa en god LP i ny og nae, men at sige hifi er kedeligt? du kan da hvis du vil ruinere dig selv ialle mulige gadgets.

og har du interesserne kan du naermest bygge alt selv baade med egen viden og med viden fra hele verden/internettet.


__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

fandt denne nye

http://www.highend-sound.com/produkter/acoustic-solid---plad espiller/solid-diamond.aspx



Hvor er den grim! Kun tyskerne kan finde på at lave sådan et monstrum.
... og så vejer den pænt under halvdelen af den jeg har stående.

Har ellers rodet med en hel del pladespillere, arme, pickupper og RIAA forstærkere de sidste år. Både nyt og det gode gamle. Synes stadig hifi er sjovt!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

MrBakmann skrev:

Nu vi er i det nostalgiske hjørne, vil jeg gerne vise Jer dette pragtfulde forstærkersæt fra dengang man virkelig gjorde noget ud af materiale-valget Dette sæt har jeg renoveret fuldstændigt, og som I kan se, fremstår det som nyt  og spiller ligesådan!

Hvis vi tager udgangspunkt i de glade 80'ere, hvor Hifi stadig var noget forholdsvist nyt, men nu i en prisklasse hvor de fleste kan være med, så er der sket meget siden da. Men desværre er det langt fra positivt.

Idag spytter farbrikanterne nye produkter ud i ét væk. For at være istand til det, må man indgå en del kompromiser, såsom materialevalg og kvalitet. Produkterne kan ikke nå at modnes eller testes tilstrækkeligt, ligesom der heller ikke kæles for detaljerne som før i tiden. Ting/apparater må ikke fylde noget og skal helst være i "nips" kategorien.

Jeg synes ikke det gør noget, at Hifi fylder noget, og dermed indgår som en naturlig del af møblementet - sådan skal det være, hvis man ønsker ordentlig lyd!

Nu har jeg selv en stor passion for ældre hifi-grej, som jeg opkøber og sætter istand med fornøjelse og entusiasme. I min verden findes der ikke noget bedre end at sætte en gammel LP på med noget instrumental musik, og så gå igang med at adskille og fejlsøge på noget ældre grej

Jeg kigger og opkøber meget på ebay - enten den tyske eller engelske - for dér kan man virke finde "guld". F.eks fandt jeg en Denon DP-47F pladespiller til 750 EUR (da den kom frem i 1985 kostede den 2895 kr). Et andet eksempel kunne være Denon POA-3000Z - denne stod til 2000 EUR (nypris i 1984 var 12995 kr).

Prismæssigt, holder disse ældre produkter også endnu - nogle er endda mere værd! Og det er folk ved at få øjnene op for nu.

Kvalitetsmæssigt er der også stor forskel på nu og dengang: Hvor de store mærker lå i benhård
konkurrence i 80'erne, er der idag kun lyden tilbage - og denne er ikke blevet bedre - tværtimod

Selvom der er sket meget, og komponenterne er blevet billigere, er der stadig en tedens til at gå på kompromis med selv de mest basale elementer - f.eks anvender man hellere to - parallelle - E-kerne transformatorer fremfor én -overdimensoneret - ringkerne transformator. Og man anvender ledninger af dårlig kvalitet og dimensioneret lige til kanten. Listen kunne blive meget længere, men jeg tro I er med på, hvad jeg mener

Så ja, hifi VAR både sjovere og bedre dengang så vi kan konstatere, at det gamle ordsprog holder stik: "ALT NYT ER IKKE RET _ OG ALT GAMMELT ER IKKE SLET"

Hav en fantastisk sommer
- MrBakmann

 

Hahahaha :-) Jeg havde en Yamaha m85 effektblok med en Yamaha c-60 forforstærker i slut firserne. Den var rimelig dyr dengang....jeg mener næsten 20000! Da jeg i sidst i helvfemserne købte nogle AVI monoblokke, jeg tror de kostede 15000, vippede de da totalt min yamaha af pinden!

Så det med det lød bedre i gamle dage er jeg overhovedet ikke enig i.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

" sidst i firserne"  var toget også kørt for den fede hifi!

Efter min mening foregik det rigtig sjove 60'erne og 70'erne indtil ca. 1979/80 - så begyndte dagen at gå på hæld for sjov =fed  hifi - ikke mindst for folket. 

80'erne bød på enkelte perler, men i absolut spredt fægtning - det var sindsygt dyrt. Ellers var det firserne, der introducerede det sorte plasticmareridt og IC-mareridt - og herved blev det.

Man har altid kunnet få fede sager - det kan man også nu, men de sjove ting havde mere folkelig appeal førhen - hvor man i dag skal være medlem af særlige kultagtige enklaver med særlige forbindelser til "highend"-forretninger og deres sammensvorne for at få del i nirvana - og være klar til at lægge kassen  - fravælge et normalt liv - besnakke banken, for at kunne være med.

Om det lød bedre i gamle dage er en smagssag, men jeg er IKKE i tvivl - og tilmed synes jeg, at tingene havde væsentlig mere charme i gamle dage. OK - kald mig nostalgiker, men tingene besad for kvalitetsgrejets vekommende, masser af identitet - vægt og vellyd.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Man har da stadig noget af det sjove
PIONEER SX-1980







DATA over den
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Tja ... prøv at sammenligne den ovenn. Pioneer med en af de muligvis bedste forstærkere i verden i dag ... hvad har mest charme? 


Soulution 710 ... pris 45.000 US$!
... til gengæld er den da godt pakket ... 85 kg!

"Charmen" sidder måske indvendigt i moderne hifi?


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Tja ... prøv at sammenligne den ovenn. Pioneer med en af de muligvis bedste forstærkere i verden i dag ... hvad har mest charme? 


Sådan nysgerrigt spurgt - hvad i sådan en fætter skulle gøre den til "verdens bedste" ?

Prisen ?  Vægten ?  

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

den der Soulition, den er da godtnok imponerende og flot, det er prisen også, men hold da k , den er feee. Om Hi-fi var sjovere i gamle dage, tror jeg ikke. Vi skulle jo pukle 2 - 3 måneder for at invistere i noget , vi troede var bedre, men en ting er helt sikkert, det var sjovt med Pladespilleren, og sikke diskussioner det ikke adførte, indtil den der digitale bette lydspreder kom , føj , ordet har en væmmelig smag i munden + den lugter, men idag er det guds velsignelse. Den bette buttede var osse en fed bajer , bare i en anden indpakning.

best regards Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Sådan nysgerrigt spurgt - hvad i sådan en fætter skulle gøre den til "verdens bedste" ?

Prisen ?  Vægten ?  

 

Lyden ... eller rettere sagt mangel på egenlyd. Den har fået super anmeldelser over hele verden. Søg bare lidt på Google så myldrer de frem. Anmeldt i seneste udgave af Stereophile.

Der kommer snart let neddroslede udgaver fra Soulution ... ca. ½ pris. BILLIGT!




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes