Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 08:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Den store Dynaco/Scandyna A-25 tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Af alle de dynaer jeg har haft har jeg kun set Philips AD 160'eren i Den lille A-10 højtaler. Ellers er den mest normale konstellation dem som louie har, nemlig den savtakkede Seas 17TV. Har også set et par modeller med peerless basenheder. Hov har da 4 stykker ligende af dem hvis nogen mangler. Seas enheden er klart den bedste og dyreste. Peerless enheden er også benyttet af B&O i deres ringe kasser fra samme tidsperiode.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Mange tak for info! - Har aldrig været særlig glad for hesteskomagneter... AlNiCo RULES!!! ;-)
- Spiller normalt på Lowther PM6A'ere i acousta's - jaja ved godt der er dem der ikke synes det e hifi, men afstemt rigtigt og med en passende rør-amp, helst SE, synger de nu aligevel!!!

Hmm. Gad vide hvor mange af de forskellige der er lavet? - Kunne være sjovt at høre forskellen på de forskellige basser... 

Og Jesper!

Har du sammenlignet SEAS og Peerless direkte i A25? - Fortæl fortæl...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Fandt lige denne side Som giver nogle få oplysninger, til supplement...

mvh.
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige taget nogle nye billeder af mine som jeg vil lægge her i tråden. Der er også et par billeder at lillebroderen A-20, og selvom den ikke lige hører til i tråden, så er der måske nogle der vil finde det interessant at se billeder af den.

Mine A-25 er så vidt jeg kan vurdere i teak eller rosentræ og A-20`eren er i vinyl kabinet

Men først et samlet billede... i mine A-25 sidder der samme hesteskomagnet, som der er i dine Tonni og jeg mener også at der er SEAS enheder i begge modeller.

 

 

 Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der ved om der er hørbar forskel på de ældre hesteskoformede SEAS og Scan-speaks med alnico magneter.

Iøvrigt synes jeg at der er stor forskel på lydidealet melle A-25 og og A-20. A-20 har naturligvis ikke så megen bund med sin 8" bas og så har den væsentlig mere top og detaljerigdom og perspektivet er også meget bedre synes jeg, når det så er sagt så er A-25 er mere behagelig højtaler at lytte til selvom A-20`eren også er fin.

Jeg forstår ikke at i nogle tråde kan man let uploade billeder fra sin egen computer mens i andre som f.eks denne skal man bruge imageshack. Hvorfor er der denne forskel??

god aften

Marantzman

 

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Mange tak for info! - Har aldrig været særlig glad for hesteskomagneter... AlNiCo RULES!!! ;-)
- Spiller normalt på Lowther PM6A'ere i acousta's - jaja ved godt der er dem der ikke synes det e hifi, men afstemt rigtigt og med en passende rør-amp, helst SE, synger de nu aligevel!!!

Hmm. Gad vide hvor mange af de forskellige der er lavet? - Kunne være sjovt at høre forskellen på de forskellige basser... 

Og Jesper!

Har du sammenlignet SEAS og Peerless direkte i A25? - Fortæl fortæl...

Hesteskoen er jernåget der leder magnekraften til luftspalten, rørmagneten er af Alnico så jeg gætter på at du har dine alnicofornemmelser fra Lowthers +/- 20dB's skråleri og ikke fra Lowhters magnetsystem, som iøvrigt er revet af i en dør sammmenlignet med flere samtidige producenter.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

Jeg har lige taget nogle nye billeder af mine som jeg vil lægge her i tråden. Der er også et par billeder at lillebroderen A-20, og selvom den ikke lige hører til i tråden, så er der måske nogle der vil finde det interessant at se billeder af den.

Mine A-25 er så vidt jeg kan vurdere i teak eller rosentræ og A-20`eren er i vinyl kabinet

Men først et samlet billede... i mine A-25 sidder der samme hesteskomagnet, som der er i dine Tonni og jeg mener også at der er SEAS enheder i begge modeller

http://img58.imageshack.us/img58/5194/for1ej6.jpg[/IMG]

http://img401.imageshack.us/img401/6265/tweetw7.jpg[/IMG]

http://img244.imageshack.us/img244/frontstofld5.jpg/1/w800.p ng[/IMG]

http://img246.imageshack.us/img246/3018/backwt5.jpg[/IMG]

http://img129.imageshack.us/img129/2879/label25va8.jpg[/IMG]

http://img58.imageshack.us/img58/2239/label20wq2.jpg[/IMG]

http://img401.imageshack.us/img401/633/termel5.jpg[/IMG]

 Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der ved om der er hørbar forskel på de ældre hesteskoformede SEAS og Scan-speaks med alnico magneter.

Iøvrigt synes jeg at der er stor forskel på lydidealet melle A-25 og og A-20. A-20 har naturligvis ikke så megen bund med sin 8" bas og så har den væsentlig mere top og detaljerigdom og perspektivet er også meget bedre synes jeg, når det så er sagt så er A-25 er mere behageligt højtaler at lytte til selvom A-20`eren også er fin.

Jeg forstår ikke at i nogle tråde kan man let uploade billeder fra sin egen computer mens i andre som f.eks denne skal man bruge imageshack. Hvorfor er der denne forskel??

god aften

Marantzman

 

Du hiver blot dine billeder ind i en dertil oprettet tråd under "mitetellerandet" og kopierer hertil, der er desværre kun plads til nogle lusede små filer.

De oprindelige Scan Speak enheder med alnicomagneter minder mere om efterfølgerne med ferritmagneter (amplitudekurven) end om de Seas enheder (10") der blev brugt i A25 m.fl. ligesom Scan Speak ikke lavede en 10" med Alnico, kun 1½" 3" 6½" og 8"

De 3 Seas basser, TV, EW og EWX har en næsten uhørt jævn amplitude der gør dem til en fornøjelse at arbejde med. EWX'eren er den absolut bedste på grund af det kraftigere magnetsystem som muliggør en anstændig basgengivelse med et fornuftigt lavt Q, så Alnico er ikke den nødvendigvis den direkte vej til Nirvana, da slet ikke til basenehder. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
...

De oprindelige Scan Speak enheder med alnicomagneter minder mere om efterfølgerne med ferritmagneter (amplitudekurven) end om de Seas enheder (10") der blev brugt i A25 m.fl. ligesom Scan Speak ikke lavede en 10" med Alnico, kun 1½" 3" 6½" og 8"

De 3 Seas basser, TV, EW og EWX har en næsten uhørt jævn amplitude der gør dem til en fornøjelse at arbejde med. EWX'eren er den absolut bedste på grund af det kraftigere magnetsystem som muliggør en anstændig basgengivelse med et fornuftigt lavt Q, så Alnico er ikke den nødvendigvis den direkte vej til Nirvana, da slet ikke til basenehder. 



Se så, nu dukker der værdifuld viden op! Tak for det.

PQR




__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:
...

Jeg forstår ikke at i nogle tråde kan man let uploade billeder fra sin egen computer mens i andre som f.eks denne skal man bruge imageshack. Hvorfor er der denne forskel??

god aften

Marantzman

Det kunne være for at spare plads på hifi4alls server.

Det er nu nemt at sætte billeder ind, der ligger på en anden server somewhere.

Luk billedet op på den anden server, kopier adressen i adressefeltet øverst (Internet Explorer) eller højreklik på billedet selv og vælg "Kopier billedadresse" (Mozilla Firefox).

Vælg billedikonet i "indryk indlæg" editoreren og sæt billedadressen ind der.

Sådan:

PQR




__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Tillod mig at pille lidt...


bjørn skrev:
Marantzman skrev:

Jeg har lige taget nogle nye billeder af mine som jeg vil lægge her i tråden. Der er også et par billeder at lillebroderen A-20, og selvom den ikke lige hører til i tråden, så er der måske nogle der vil finde det interessant at se billeder af den.

Mine A-25 er så vidt jeg kan vurdere i teak eller rosentræ og A-20`eren er i vinyl kabinet

Men først et samlet billede... i mine A-25 sidder der samme hesteskomagnet, som der er i dine Tonni og jeg mener også at der er SEAS enheder i begge modeller

[img]http://img58.imageshack.us/img58/5194/for1ej6.jpg[/IMG]

[img]http://img401.imageshack.us/img401/6265/tweetw7.jpg[/IMG]

[img] http://img244.imageshack.us/img244/frontstofld5.jpg/1/w800.p ng[/IMG]

[img]http://img246.imageshack.us/img246/3018/backwt5.jpg[/IMG]

[img]http://img129.imageshack.us/img129/2879/label25va8.jpg[/IMG]

[img]http://img58.imageshack.us/img58/2239/label20wq2.jpg[/IMG]

[img]http://img401.imageshack.us/img401/633/termel5.jpg[/IMG]

 Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der ved om der er hørbar forskel på de ældre hesteskoformede SEAS og Scan-speaks med alnico magneter.

Iøvrigt synes jeg at der er stor forskel på lydidealet melle A-25 og og A-20. A-20 har naturligvis ikke så megen bund med sin 8" bas og så har den væsentlig mere top og detaljerigdom og perspektivet er også meget bedre synes jeg, når det så er sagt så er A-25 er mere behageligt højtaler at lytte til selvom A-20`eren også er fin.

Jeg forstår ikke at i nogle tråde kan man let uploade billeder fra sin egen computer mens i andre som f.eks denne skal man bruge imageshack. Hvorfor er der denne forskel??

god aften

Marantzman

 

Du hiver blot dine billeder ind i en dertil oprettet tråd under "mitetellerandet" og kopierer hertil, der er desværre kun plads til nogle lusede små filer.

De oprindelige Scan Speak enheder med alnicomagneter minder mere om efterfølgerne med ferritmagneter (amplitudekurven) end om de Seas enheder (10") der blev brugt i A25 m.fl. ligesom Scan Speak ikke lavede en 10" med Alnico, kun 1½" 3" 6½" og 8"

De 3 Seas basser, TV, EW og EWX har en næsten uhørt jævn amplitude der gør dem til en fornøjelse at arbejde med. EWX'eren er den absolut bedste på grund af det kraftigere magnetsystem som muliggør en anstændig basgengivelse med et fornuftigt lavt Q, så Alnico er ikke den nødvendigvis den direkte vej til Nirvana, da slet ikke til basenehder. 



Du har ret i at der er mange andre faktorer der spiller ind, end AlNiCo kontra Ferri...
Og det er da også derfor jeg har forespurgt om der er nogle der har haft et par af de gængse udgaver oppe mod hinanden...

med venlig hilsen
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Tonni,tack för alla trevliga bilder!

Dina svarta basar är exakt desamma som sitter i mina ovanliga A-25(men i mina sitter det Philips AD0160 diskanter),men jag tror med åtminstone 99% säkerhet att de är Peerless.Det finns ett säkert tecken som pekar på detta:Ohmtalet stämplat i tydlig vit text på konen.Det var bara Peerless som gjorde så,förutom ett par amerikanska tillverkare.Kan eventuellt vara L100WG.

Schemat på filtret är nog tyvärr lite felritat vad gäller omkopplaren och motstånden.Vill du vara snäll och titta på det ?

 

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Rolf Zetterberg skrev:

Tonni,tack för alla trevliga bilder!

Dina svarta basar är exakt desamma som sitter i mina ovanliga A-25(men i mina sitter det Philips AD0160 diskanter),men jag tror med åtminstone 99% säkerhet att de är Peerless.Det finns ett säkert tecken som pekar på detta:Ohmtalet stämplat i tydlig vit text på konen.Det var bara Peerless som gjorde så,förutom ett par amerikanska tillverkare.Kan eventuellt vara L100WG.

Schemat på filtret är nog tyvärr lite felritat vad gäller omkopplaren och motstånden.Vill du vara snäll och titta på det ?

 



Hej!

Du har ret! Jeg havde lavet noget af en bummert med det diagram... Må have været MEGET træt, da jeg tegnede det...

Det burde have set ud som dette:



Men når det er sagt, er jeg ikke i stand til at se nogle identitetsmærker på diskanten.
Og med al den gummifugemasse, de er limet i med, kommer de heller ikke ud!

Vil senere forsøge at tage et billede af diskanten inde fra kabinettet. - Men det må vente til tidligst næste weekend. - Så jeg kan få de caps skiftet samtidig!!!
- Nej jeg tror ikke på Jensens lytter holder specs mere! - Og jeg vil ikke toaste diskanterne ved at sende for stor effekt eller for lavfrekvent signal ind i dem!

Med venlig hilsen
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:







Hej igen Rolf!

Tror du, forresten, ikke det er Philips AD0160 der sidder i mine, når det er i dine?
- Jeg har et par AD0160'ere i en gammel hjemmebygger på arbejde, og har lige haft et kort kik... - De ligner til forveksling - Jeg ved ikke? - Har kun været med siden firserne, og da var de jo erstattet af andre produkter.

Mange tak for dine kommentarer! - Jeg er meget glad for du spottede min lille smutter!

Med venlig hilsen
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har lige siddet og set lidt på de skønne Scan-Dyna A-25 højtalere.

Så var der pludselig noget der mindede mig om nogle højtalere jeg selv engang havde. Jeg gik så kælderen igennem og fandt mine Scan-Dyna A-45 i et hjørne.

Er de interessante? De har så vidt jeg kan bedømme 2x8" bas/mellemtone med gummiophæng og en dometweater.

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jo, de lyder ret interessante! - Har du nogle billeder af dem?

Brugte lige et par minutter sammen med Google. - Sikke en spændende kælder du må have...

Med venlig hilsen
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej alle!


Jeg har lige siddet og set lidt på de skønne Scan-Dyna A-25 højtalere.


Så var der pludselig noget der mindede mig om nogle højtalere jeg selv engang havde. Jeg gik så kælderen igennem og
fandt mine Scan-Dyna A-45 i et hjørne.


Er de interessante? De har så vidt jeg kan bedømme 2x8" bas/mellemtone med gummiophæng og en dometweater.


mvh


Søren



Har aldrig set a45modellen men de ser rigtig spændende ud. Jeg ville i hvert fald ikke være bleg for at lade dem spille i mit
setup

Jeg synes der ser ud til at være flere forskellige modeller?

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

jeg faldt lige over denne folkens
.Scan Dyna M 10

AuctionNr=558626106&Catg=63450&ListingType=0&ListingSort=1&L anguageNr=12&PageNum=1">link

__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
jeg faldt lige over denne folkens
.Scan Dyna M 10

AuctionNr=558626106&Catg=63450&ListingType=0&Lis tingSort=1&L anguageNr=12&PageNum=1">link


Altså: http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=558626106

Det er vist kun A-modellerne, der er værd at huje over.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det gik vist lidt galt med det link ? gjorde som jeg plejede men ok i google chrome
Helt ok ville bare severe den for de rette folk :-)

__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Jo, de lyder ret interessante! - Har du nogle billeder af dem?

Brugte lige et par minutter sammen med Google. - Sikke en spændende kælder du må have...

Med venlig hilsen
Tonni

Hej Tonni!

Ja-men, jeg har da lidt forskelligt i min kælder.

Jeg har bl.a. også et sæt Duelund cementhorn, som er opbygget efter alle kunsten regler (noget der får Duelund´s  anvisninger til at virke ??????)

mvh

Søren

 

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Tonni-visst är det Philips diskant i din och min!Råkade bara blanda ihop din med Marantzmans...

Kanske får jag också bidra med en bild på A-45 med Scan-Speakenheter(har också sett SEAS):

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes