Forfatter |
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
mbull skrev:
Jeg lave en kort sammenligning med WAV og kunne ikke entydigt høre forskel. FLAC har jeg ikke prøvet, da mit valg var mellem WAV og WMA Lossless. Jeg bruger Windows Media Player til at rippe. Resultatet var laaaaangt bedre end at koble DAC'en til CD afspilleren.
|
|
|
Helt enig, streaming er en billigere måde at opnå gode resultater på, frem for at afspille fra drev. Jeg kender ikke så meget til WMA Lossless, men navnet antyder at der er tale om et komprimeret format, ligesom FLAC, og derfor tror jeg ikke det vil lyde bedre end WAV hos mig.
mbull skrev:
Pladerne døde for mange år i mit anlæg. Alt for dyrt og besværligt hvis det skal konkurrere med CD i kvalitet
|
|
|
Der er vi så ikke enige Jeg mener faktisk det er billigere at opnå musikalsk lyd uden skarphed med LP, i hvert fald ift. til at købe en CD-spille. Dog skal det siges at udviklingen inden for billige DAC'er sker med rivende hast for tiden, så kombineret med streaming kan det ændre sig hurtigt. Men CD-mediets 16 bit er simpelthen for lidt til at kunne konkurrere med LP I mit system er der tydelig forskel mellem 16 og 24 bit, og det er kun i 24 bit at rumfornemmelsen begynder at kunne konkurrere med vinyl. |
|
|
WMA Lossless "dekomprimeres" ved afspilning, dvs. genskabes fuldstændigt ud fra en dekomprimeringsalgoritme, dvs. intet tab ift. originalen. Det samme gør sig gældende for Flac, men jeg mener at man kan vælge forskellige grader af komprimering. Om det påvirker lydkvalitet aner jeg ikke. Prøv...
Jeg tror nu ikke det er CD-mediets 16 bit der er begrænsningen, da LP jo ikke er i nærheden af 16 bit dynamik område. Det er nok samplingen på 44,1 Khz, der er årsagen til "digital lyd" og den rykkes jo betragteligt op ved 24 bit formatet. Men hver gang jeg "opgraderer" CD/DAC kæden undres jeg over der hele tiden kan hentes mere ud at det gamle CD format...
Lækkert anlæg du har. Bliver den Vitus stående? Har læst fremragende anmeldelser rundt omkring __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
Sound & Magic Lukket konto

Sound & Magic Odense
Bruger siden: 24 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
fås der ikke en liste over hvad man skal købe til en pc løsning til musik
jeg er ikke så kvik
brian __________________ KaDo sound
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
WMA Lossless "dekomprimeres" ved afspilning, dvs. genskabes fuldstændigt ud fra en dekomprimeringsalgoritme, dvs.
intet tab ift. originalen. Det samme gør sig gældende for Flac, men jeg mener at man kan vælge forskellige grader af
komprimering. Om det påvirker lydkvalitet aner jeg ikke. Prøv... |
|
|
Har jeg prøvet  WAV er lidt, men tydeligt bedre end FLAC
mbull skrev:
Jeg tror nu ikke det er CD-mediets 16 bit der er begrænsningen, da LP jo ikke er i nærheden af 16 bit dynamik område.
Det er nok samplingen på 44,1 Khz, der er årsagen til "digital lyd" og den rykkes jo betragteligt op ved 24 bit formatet. Men
hver gang jeg "opgraderer" CD/DAC kæden undres jeg over der hele tiden kan hentes mere ud at det gamle CD
format...
|
|
|
Det er korrekt at LP'en ikke har samme dynamikområde, men den er mere velopløst ved lave niveauer. Det er ligesom med
digitale billeder - opløsningen i skyggerne er meget grovkornet, for i de første niveauer lige over nul er steps'ene målt i dB
ret store. Fx fra niveau 1 til niveau 2 (ud af de ca 65.000 mulige) er step'pet jo 6 dB. Det er formentlig derfor at
udklingningen opleves som dårlig på 16 bit-lyd. Det forklarer så ikke hvorfor digitalitis typisk også optræder ved kraftige
niveau'er med fx messingblæsere ...  Men derfor er jeg enig i at mange af de gamle CD'er har vist sig at lyde meget
bedre end man skulle tro, efterhånden som udstyret er blevet bedre.
mbull skrev:
Lækkert anlæg du har. Bliver den Vitus stående? Har læst fremragende anmeldelser rundt omkring |
|
|
Den er som sagt dejlig, men også dyr, såååh ...  Dette eksemplar bliver ikke stående, men om jeg ender med at købe
en vil jeg som sagt ikke udelukke. Men det bliver ikke før jeg har afsøgt markedet yderligere
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound & Magic skrev:
jeg er ikke så kvik
brian |
|
|
 Der er faktisk flere forskellige typer af løsninger, og de kræver noget forskelligt. Det kommer meget an på om man har
en DAC i forvejen, eller om man skal ud at anskaffe sig en ny. Og hvilket ambitionsniveau man så har ...  Det vil fylde
mere at beskrive end jeg lige har tid til nu her søndag aften på vej i seng ...
Har du en DAC i forvejen som du ved du vil beholde?
|
Til top |
|
|

Sound & Magic Odense
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja har dac
min vitus kan vel bruges (dac)
__________________ KaDo sound
|
Til top |
|
|
jjsilverstone Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nemmeste er at finde en gammel Mac. En Powerbook fåes for 1500 til 2000 kr. Smid en extern disk på via USB/Firewire.
Så løber du ikke tør for plads og når disken går ned i computeren, ja så har du stadig musikken !!!!
For nemheds skyld bruger jeg iTunes. Der er andre software alternativer.
Derfra med enten USB/Firewire eller den lille fikse M2Tech USB til coax converter.
Derefter til din DAC.
Hvad du så vil gøre derefter ved du bedst selv.
Så et streaming setup kan laves for ca. 3000,-.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jjsilverstone skrev:
Det nemmeste er at finde en gammel Mac. En Powerbook fåes for 1500 til 2000 kr. Smid en extern
disk på via USB/Firewire.
Så løber du ikke tør for plads og når disken går ned i computeren, ja så har du stadig musikken !!!!
Derfra med enten USB/Firewire eller den lille fikse M2Tech USB til coax converter.
Derefter til din DAC.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen |
|
|
Jeg ville nok lige vente til M2Tech EVO'en kommer. Den giver mange flere muligheder for at eksperimentere med forskellige
udgange og ikke med mindst med strømforsyning.
Problemet med en USB-løsning som denne er dog at computeren betyder meget if. erfaringer fra fx
www.computeraudiophile.com. Således skulle fx en ældre G5 Mac være det bedste, og forskellige udgaver af Mac OS lyder
heller ikke lige godt. På den måde kan jeg bedre lide løsninger der som sådan klarer sig uden computer, dvs. enten selv har
harddisk indbygget (som Olive 4HD og Naims boks, som jeg ikke kan huske hvad hedder), eller får data via Ethernet eller
Wifi (som Logitechs og Linns systemer).
Det er desværre lidt en jungle ...
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville også gerne undgå rør .. hvis ikke det var fordi de lyder bedre  men de er da også hammerflotte med lys i ...
Hvad er prisen på Vitus'en
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound & Magic skrev:
man mangler ikke rør når man har hørt en Vitus , de har alle de kvaliteter som rør har
bare bedre 
brian
|
|
|
ja den er god med dig ......
det tror jeg ganske simpelt ikke på. så er det verdens første og eneste transistor der kan det ...
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Sound & Magic skrev:
man mangler ikke rør når man har hørt en Vitus , de har alle de kvaliteter som rør har
bare bedre 
brian
|
|
|
Ja, den er jo også blevet sammenlignet med rør i flere anmeldelser Det er i øvrigt meget pudsigt - da jeg skrev mine indledende indtryk af den (som efterfølgende er blevet bekræftet), havde jeg ikke læst anmeldelserne af den i lang tid. Da jeg så gik tilbage og læste dem, kunne jeg konstatere at jeg var meget enig. Også med den fra Fidelity i Norge, som jeg ikke havde læst før. Meget rart at kunne genkende det man læser i anmeldelser Det er ikke altid tilfældet  |
|
|
Hmmmnnn .. nå ja et lyt skader ikke
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound & Magic skrev:
jeg er ikke så kvik
brian
|
|
|
USB harddisk>Squeezebox Touch>EMM labs DAC2 .......
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jjsilverstone skrev:
Det nemmeste er at finde en gammel Mac. En Powerbook fåes for 1500 til 2000 kr. Smid en extern disk på via USB/Firewire.
Derefter til din DAC.
Med Venlig Hilsen Jan Jepsen |
|
|
Det er ganske enkelt nemmere med SB Touch og en USB hardisk ... det kræver man "ripper" på en PC ... meeeen det har de fleste jo idag
jeg gav omkring 3600,- SB Touch og 2TB harddisc
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
Sound & Magic skrev:
jeg er ikke så kvik
brian
|
|
|
USB harddisk>Squeezebox Touch>EMM labs DAC2 ....... |
|
|
Har du prøvet at sammenligne lyden fra Touch'en med en USB-disk tilsluttet ift. hvis den får data via Wifi eller Ethernet? Jeg
mener at have læst nogle på www.computeraudiophile.com rapportere om bedre lyd fra Wifi/Ethernet ift. direkte tilslutning af
USB ...
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
Encore skrev:
Sound & Magic skrev:
bare bedre 
brian
|
|
|
Ja, den er jo også blevet sammenlignet med rør i flere anmeldelser
Det er i øvrigt meget pudsigt - da jeg skrev mine indledende indtryk af den (som efterfølgende er blevet bekræftet), havde
jeg ikke læst anmeldelserne af den i lang tid. Da jeg så gik tilbage og læste dem, kunne jeg konstatere at jeg var meget
enig. Også med den fra Fidelity i Norge, som jeg ikke havde læst før. Meget rart at kunne genkende det man læser i
anmeldelser Det er ikke altid tilfældet
|
|
|
Hmmmnnn .. nå ja et lyt skader ikke |
|
|
Nu er det mere end 20 år siden jeg har haft rør i effektdelen, så jeg kan jo ikke udtale mig om hvorvidt det er rørlyd jeg
hører. Men lyden er ultrasprød og finkornet, og det er jo fedt hvad enten det er fra rør eller transistorer ...
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound & Magic skrev:
bare bedre 
brian
|
|
|
hehe den er god med dig 
Mange transistor forstærkere som forsøger sig med at efterligne rør lyd, har reel intet med rør lyd at gøre. En transistor kan fysisk umuligt ikke formå og lave den samme sound som rør nu gør. Nemlig et utroligt luftigt, varmt og naturligt lyd billed. Har igennem tiderne hørt tonsvis af rør grej der forsøger det. Men det lykkes bare aldrig helt. Det skyldes ene og alene at en transistor IKKE kan det. Uanset konstruktion.
Ikke sagt at transistor ikke kan lyde godt. For det kan det. Desværre bare meget få forstærkere der gør.
Du skal være hjertelig velkommen forbi her med en Vitus forstærker. Så kan vi sammenligne med rigtig rør  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|

Sound & Magic Odense
|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg har også været hele vejen rundt,op til flere gange
man kan vel aldrig tilfredsstille alle ,ligemeget hvilket man vælger
man skal vel vælge det der spiller bedst i ens setup ?
__________________ KaDo sound
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound & Magic skrev:
ja jeg har også været hele vejen rundt,op til flere gange
man kan vel aldrig tilfredsstille alle ,ligemeget hvilket man vælger
man skal vel vælge det der spiller bedst i ens setup ?
|
|
|
Jep...
Men og sige Vitus spiller bedre rør lyd end en god rørforstærker. Er nok liiiiiiiiiiiidt skudt forkert  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der bas!!!  Jeg har lige eksperimenteret lidt med strømmen, og der er ingen tvivl - Vitus'en skal have strøm
direkte fra kontakten, ikke fra EP15A'eren.
Og ikke bare bassen blev bedre. Der kom i det hele taget der (endnu) mere liv over det med mere hul igennem. Måske er
lyden en anelse mere smooth med strøm fra EP15A'eren, men det opvejes rigeligt. Det er faktisk det samme jeg har oplevet
med mine Pathos-forstærkere, men de kan så bare ikke klare den snavs der er i strømmen her på dette tidspunkt af dagen
(sidst på eftermiddagen). Det kan Vitus'en  Sikkert noget at gøre med dens kraftige strømforsyning ...
Desværre er nærmeste ledige stikkontakt med ordentlig strøm ude i gangen, så det er ikke lige noget jeg vil kunne honorere i
det daglige
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Jakobsen skrev:
Sound & Magic skrev:
jeg er ikke så kvik
brian
|
|
|
|
|
|
Har du prøvet at sammenligne lyden fra Touch'en med en USB-disk tilsluttet ift. hvis den får data via Wifi eller Ethernet? Jeg mener at have læst nogle på www.computeraudiophile.com rapportere om bedre lyd fra Wifi/Ethernet ift. direkte tilslutning af USB ... |
|
|
nej det har jeg ikke... men det vil jeg da prøve på et tidspunkt
men kan ikke lige se hvorfor ... men sådan er der jo så meget men der er selvfølgelig ikke galvanisk forbindelse trådløst ...
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
Encore skrev:
Jakobsen skrev:
Sound & Magic skrev:
jeg er ikke så kvik
brian
|
|
|
|
|
|
Har du prøvet at sammenligne lyden fra Touch'en med en USB-disk tilsluttet ift. hvis den får data via Wifi eller
Ethernet? Jeg mener at have læst nogle på www.computeraudiophile.com rapportere om bedre lyd fra Wifi/Ethernet ift.
direkte tilslutning af USB ... |
|
|
nej det har jeg ikke... men det vil jeg da prøve på et tidspunkt
men kan ikke lige se hvorfor ... men sådan er der jo så meget |
|
|
Det er faktisk noget af det hvor det ikke nødvendigvis er hokus-pokus. Så vidt jeg kan huske skriblerierne fra
computeraudiophile.com, så skriver bl.a. Gordon Rankin for Wavelength, som også har leveret softwaren til Ayre's QB-9
DAC at en USB-port i nærheden af de øvrige kredsløb repræsenterer en kraftig støjkilde, som kræver grundig afskærmning.
Og det er jo ikke sikkert at det er sket i en Touch, som trods alt ikke er highend ...
|
Til top |
|
|