Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Born in the U.S.A. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:

Der er dog en ting der undrer mig. Kan det virkelig passe, at Cinénova ikke tilbydes i en version der er stereobrug gunstig?

Der laves for tiden ingen Cinénova Grande i en 2 kanals version. Man kan dog bi- eller triampe med en 5 eller 7 kanal. dog ville man have en ekstra kanal der er ubrugt.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
Sjoenne skrev:
Hasselhof skrev:

Sjoenne skrev:
M.W. skrev:
Som billederne viser er der ingen centerspider, hvilket gør enheden meget lettere og mere bevægelsesvillig end en almindelig slavebas. Det giver nogle klare fordele, som fx. skal man bruge mindre forstærkereffekt for at opnå det optimale resultat.
Har det ikke den ulempe at det giver en masse forvrængning? Og giver de to membraner ikke en tungere enhed end en enkelt membran med "centerspider"?

Godt spørgsmål!

SLAPS enhedernes  konstruktion gør ikke den bevægelige masse større, da de to membraner er lavet af et meget stift og let materiale. SLAPS er konstrueret fra grunden op til at blive drevet og kontrolleret pneumatisk. Traditionelle passive enheder er ofte en alm enhed hvor det primære motorsystem  (svingspole og magnet) er afmonteret. alm enheder er designet til at blive drevet elektrisk, hvor kraftpåvirkningen kommer fra enhedens koniske center. En passiv enhed bliver drevet pneumatisk af lufttrykket fra de aktive enheder. Ved pneumatisk drift opfører en alm enhed sig ikke ens ved positivt og negativt tryk (imploderende kantophæng og positivt overrring). SLAPS enhederne er en dobbel konstruktion af identiske modsætninger, dvs at der er et indadvendt og et udadvendt kantophæng og ingen spider. Det giver den identiske properties i både negativt og positivt tryk. SLAPS opfører sig derfor pistonisk og præcist, de har ikke den "tøven" traditionelle passive enheder føles at have når man står og ser på en i drift. SLAPS åbner op for nye subwoofer konstruktioner, hvor selv meget små kasser kan tunes til helt lave frekvenser. Den lave egenvægt giver storfleksibilitet mht vægtpåsætning. SLAPS kan derfor custom tunes til optimal drift i en bred vifte af kabinetstørrelser og enheds sammensætninger. 

Undskyld mig, det er ikke for at være overdrevet negativ overfor jeres produkter - men sikke en gang marketings-yadayadablahblah Hvorfor skal det absolut kaldes "pneumatisk" når det nu er ligesom i alle andre højttalersystemer - lufttryk inden i kabinettet. Det lyder måske nyt og revolutionerende, men det er det jo overhovedet ikke. En konventionel slave-enhed bliver da også "drevet pneumatisk". Det kunne være forfriskende med en forhandler der ville kalde en spade for en spade, istedet for at konstruere fyldtekst og "revolutionerende" nye egenskaber. Jeg har selv haft en af de der SLAPS slaveenheder i hånden, og materialet er ikke lettere eller stivere en konventionelle enheder, tværtimod synes jeg at kantophængene var meget stive og lignede og føltes som gummistøvlegummi.. så trægt og "tungt" vil jeg beskrive det. Når du nu bruger udtryk som "imploderende kantophæng og positivt overrring", må du have en teknisk indsigt i tingene - kan du så ikke lige forklare mig hvad de to begreber betyder? og hvorfor det ikke bare bliver doblet op med 2 x membraner + 2 x ophæng? Og nej, de ophæver ikke hindandens dårligdomme Hvis jeg var jer, og ville have en god start i DK med disse produkter, ville jeg rydde ud i alt salgs-mumbo-jumbo'et - og fortælle om højttalerens lydmæssige karakterer, og deres musikalske kvaliteter(hvis de har nogen )

Godt med noget feedback. Det er altid en fin balancegang at være branchemedlem, man skal være saglig og oplysende uden reklamefyld.

Ja, håber i vil tage det til jer - jeg havde håbet at når et par hifi-nørder skulle drive forretning at det så ikke blev med hardcore-salgs-mumbojumbo. Det ville være forfriskende!

Hasselhof skrev:

Dog er du nok lidt uretfærdig overfor ordet pneumatisk. Pneumatisk er det ord de fleste højtaler byg-selv bøger bruger og det er det korrekte ord at bruge generic omkring den måde slave basser bliver drevet. Hvis man bruger ordet tryk som overliggende term, bliver det mere rodet at snakke om positivt og negativt tryk. Det er heller ikke et ord jeg særligt har indsat til den her lejlighed. Det er det ord jeg konsekvet har brugt ved omtale af passive enheder tilbage til 2003 længe før jeg havde hørt om SLAPS

Jeg har dog aldrig stødt på det i en salgstekst der skal beskrive et produkt over for en kunde(og ikke en højttalerkonstruktør).
Men det lyder da klart federe at skrive "Platine Noiree er bestykket med en 10” SLAPS enhed, pneumatisk koblet til de fire 4” long-throw enheder i fronten." end "De 4 stk 4" enheder skal forsøge at skabe lufttryk nok til at få en 10" slavebas til at bevæge sig i nogenlunde takt med musikken" hehe.

Hasselhof skrev:

Mht din beskrivelse af SLAPS, er du sikker på du ikke forveksler høj egendæmpning med vægt ? Selve Membranen + kantophænget er meget let, men dens alu/metal kant gør den tung. Du har ret i at den er væsentligt mere stiv end de fleste alm enheder. Da den ikke har et magnet motor system til at kontrollere sig selv så bliver egendæmpningen meget kritisk. Det er vigtigt at den passive enhed konstant "læner" sig op imod den pneumatiske situation i kabinettet. Er enhedens compliance for svag så overshooter / overringer den. Dvs ved fx en transient i musikken så mister trykforholdet i kabinettet kontrollen over enheden og den bevæger sig mere end den burde. Det samme som der kan ske for en alm enhed hvis ophænget + motorsystemet ikke er konstrueret rigtigt.

Nej, jeg forveklser intet. Vægten af den bevægelige masse er selvfølgelig svært at få indtryk af blot ved at stå med enheden i hånden. Men den er jo også afstemt til det frekvensområde man ønske enheden skal supporte.
Den er sikkert konstrueret med den rette compliance, det sætter jeg ikke spørgsmål ved. Jeg synes bare ikke den afviger væsentligt fra konventionelle slaveenheder, som du forsøger at beskrive i teksten.

Hasselhof skrev:

Et kantophæng kan implodere dvs blive suget bagud hvis undertrykket i kabinettet er for stort. En fuld implodereing er dog sjældent, men på de fleste slave konstruktioner så vil man kunne se "smilehuller" i kantophænget allerede ved mellemhøj belastning, da de smilehuller kun opstår ved negativt tryk udgør de en uens påvirkning = forvrængning. Slaps dobbelte konstruktion udfra princippet - identiske modsætninger- ophæver de omstændigheder der ellers ville give uliniariteter da enheden udsættes for identiske belastninger.  Man kan så påpeje at det ikke fundementalt har løst problemet med smilehuller ved høj belelastninger, da de stadig vil opstå, men de er udlignet da de nu opstår ens både ved positivt og negativt tryk.

Implodere kantophæng forekommer jo kun ved max belastninger, ellers er systemet konstrueret forkert. Og der findes med garanti også den modsatte reaktion - kompression grundet "eksploderede" kantophæng. Det virker mærkeligt at det skulle være hovedformålet med denne dobbeltmembran, måske de små 4" basser havde større problemer med imploderede kantophæng, de når væsentligt før i yderstillingerne ihvertfald?

Men lad det nu ligge, jeg vil ikke være skyld i at i ikke får spyttet flere tusind sæt Platine Noiree ud på det danske marked

Held og lykke med projektet!
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Den store 7 kanals forstærker er ikke så lidt fristende. I mit 12kvm  biorum vil den nu nok være overkill. Varmeudviklingen vil nok også være et problem. Jeg må hellere holde mig til ICEpower
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Den store 7 kanals forstærker er ikke så lidt fristende. I mit 12kvm  biorum vil den nu nok være overkill. Varmeudviklingen vil nok også være et problem. Jeg må hellere holde mig til ICEpower

Se det er faktisk lidt af en skrøne Cinenova er fra grunden opbygget med effektivitet for øje. Earthquakes chefdesigner Joseph Sahyoun har en passion for green power og effektivitet. Han har bla. patent på opfindelsen af "the orbital windmill" der ligesom sejlet på et skib drejes og tiltes op mod vinden for maksimal effekt.

Lad os tage sammenligningen i tal. Der findes ikke et icepower modul  kraftigt nok til helt at kunne sammenlignes med Cinenova Grande, så vi bruger asp 1000 som det tætteste match.

Hvert asp1000 modul har et stilstående strømforbrug på 15,8 watt, for en 7 kanals icepower amp vil det give 110.6 watt i tomgangs forbrug.

En Cinenova Grande 7 kanal bruger 65 watt i tomgang (220 volt/50hz)

Dvs i tomgang bruger ICEpower næsten dobbelt så meget strøm.

Icepower har den fordel at den kan indstilles til at falde isøvn når den ikke modtager signal, når icepower sover bruger en 7 kanals (4,1*7) =28,7 watt

Cinenova har 12 volt auto trigger så den kan slukke sammen med resten af dit anlæg. Når Cinenova sover bruger den 0 watt da 12 volt trigger systemet er passivt. Icepower bruger de 28.7 watt hele tiden da "signal sence" kredsløbet er aktivt og skal holdes tændt for at kunne virke.

ICEpower har en lidt kryptisk effektivitets kurve. Det skyldes at ICEpower konstant switcher ved 500 khz. Effektabet ved switching er næsten konstant uanset output level, det betyder at ICEpower ligesom de fleste PWM baserede amps er meget effektive ved høj udgangseffekt, da switch tabene udgør en procentvis mindre del af det totale forbrug.

I folkemund er Icepower kendt for at have over 90 procent effektivitet, det er dog kun tilfældet hvis man udelukkende kigger på udgangsdelen og ikke strømforsyningen. En brugbar kalkulation af det relle strømforbug kræver at man ser på hele forstærkeren fra indgang til udgang. Icepower asp1000 har en maximal effektivitet på 79 procent. For at opnå den effektivitet kræver det et konstant output tæt på 1000 watt.

Cinenova Grande har en effektivitet på 60 procent der er rimelig konstant uanset output niveau.

Hvis man ser på grafen for Icepowers effektivitet så skal man op på et konstant output på  65 watt pr kanal (4 ohm  og næsten det dobbelte i 2 ohm). Dvs for en 7 kanals amp skal man have et output på mere end 455 watt konstant for at ICEpower er mere strømbesparende end Cinenova

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen Hasselhoff eller M.W

Hvordan skal man tyde jeres tekniske specifikationer på feks Platine Noiree højttalerne?

# Frekvensområde: 20 Hz – 35.000 Hz
# Følsomhed: 92dB ved 1W/1M

Hvordan stemmer det overens med denne kurve(fra pdf dokumentet på jeres hjemmeside)?

Selvom jeg nok aldrig bliver køber af jeres produkter kan jeg ikke helt dy mig når det nu endda er "rigtige" hifinørder der tilsyneladende skal sælge grejet til ligesindende

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej Sjoenne.

Det er godt at have en med et vakst øje og en god viden til at læse korrektur på siden. Det er vores mål at have al info om produkterne  i en meningsfuld og komplet form. Så alle uoverensstemmelser og uklarheder er vi meget interesseret i at blive gjort bevidst om.

Da du tydeligvis har flair for det og viden om sagerne så vil vi være meget taknemmelige hvis du har lyst til at læse siden godt igennem.

PM mig din adresse så sender vi nogle flasker rødvin som tak.

på forhånd tak

thomas

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Hej Sjoenne.

Det er godt at have en med et vakst øje og en god viden til at læse korrektur på siden. Det er vores mål at have al info om produkterne  i en meningsfuld og komplet form. Så alle uoverensstemmelser og uklarheder er vi meget interesseret i at blive gjort bevidst om.

Da du tydeligvis har flair for det og viden om sagerne så vil vi være meget taknemmelige hvis du har lyst til at læse siden godt igennem.

PM mig din adresse så sender vi nogle flasker rødvin som tak.

på forhånd tak

thomas

Jeg takker pænt nej tak til rødvin og korrekturarbejde...

Men fejlen er nu ikke blot på jeres side.. moderskibets hjemmeside opgiver samme forkerte oplysninger. Gad vide hvad der er rigtigt?

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 November 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Gad vide om moderfirmaet i USA også er ved at finde rødvin frem hehe

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 November 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Sådan en gang Californisk rødvin skulle ikke være så tosset ellers...

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 November 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Har i fået kigget på specifikationerne?

Det er faktisk galt i hele serien.. Brochuren viser en del frekvenskarakteristikker der ikke stemmer med salgsteksten, og det samme med følsomheden - den får lige 2-3dB mere på flere af produkterne.

"Snakker med mig selv... snakker med mig selv... tralalulalej"

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Har i fået kigget på specifikationerne?

Det er faktisk galt i hele serien.. Brochuren viser en del frekvenskarakteristikker der ikke stemmer med salgsteksten, og det samme med følsomheden - den får lige 2-3dB mere på flere af produkterne.

"Snakker med mig selv... snakker med mig selv... tralalulalej"

Hej Sjoenne kn se du hygger dig må jeg være med !
Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg da se at salgschefen er online, så nu kommer der sikkert svar

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Vores hjemmeside vil blive opdateret når vi får de korrekte informationer fra producenten og du skal nok få et særskilt svar her i tråden.

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 November 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

så er vi ved at være igennem en del opdateringer og tekniske spørgsmål.

Grafen i Platine Noiree manualen er fra en tidlig udviklingsmodel der bla havde andre basenheder.  Platine Noiree er baseret på en viderudviklet basenhed med længere svingspole af firkant tråd. De har en lavere dc modstand end udviklingsmodellerne, men en højere reaktiv impedans. Kombinationen af de nye enheder og delefilter giver den opgivne følsomhed på 92 dB og linear respons flat til 30 khz.

Serima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 November 2008 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Æh nu er det ikke fordi jeg vil være træls :) men hvis jeg sammen ligner Nova PA 600 Forstærkeren med den samme fra jeres hjemmeside i usa er der forskel på watt angivelsen
fra usa
2 x 120 watts RMS @ 8-ohms (Stereo Mode)
2 x 200 watts RMS @ 4-ohms (Stereo Mode)
2 x 300 watts RMS @ 2-ohms (Stereo Mode)
 og i den danske udgave
2 x 240 watt RMS i 8 ohm begge kanaler drevet dynamisk.
2 x 400 watt RMS i 4 ohm begge kanaler drevet dynamisk.
2 x 600 watt RMS i 2 ohm begge kanaler drevet dynamisk.

er der noget jeg har "misset" eller er det bare en god gang gammeldags dislexia :D

hvilken en af dem skal man tro på
Og alt held og lykke med jeres opstart det er nogle rigtige lækre produkter i har

Regards Serima
Til top Vis Serima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serima

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 November 2008 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

Hej Serima

Begge opgivelser er korrekte. Den du har fundet på den amerikanse side er RMS og den du har klippet fra den danske er de dynamiske opgivelser.

Begge opgivelser er listet på den danske side. Her er et udklip :

"Specifikationer:

• 1200 watt i 4 ohm brokoblet dynamisk.
    760 watt i 4 ohm brokoblet dynamisk
    2 x 600 watt RMS i 2 ohm begge kanaler drevet dynamisk.
    2 x 400 watt RMS i 4 ohm begge kanaler drevet dynamisk.
    2 x 240 watt RMS i 8 ohm begge kanaler drevet dynamisk.
  • 600 watt RMS i 4 ohm brokoblet kontinuerligt.
    380 watt RMS i 8 ohm brokoblet kontinuerligt
    2 x 300 watt RMS i 2 ohm begge kanaler drevet kontinuerligt.
    2 x 200 watt RMS i 4 ohm begge kanaler drevet kontinuerligt.
    2 x 120 watt RMS i 8 ohm begge kanaler drevet kontinuerligt."

Den dynamiske effekt er den ekstra høje effekt forstærkeren kan yde kortvarigt. RMS effekten er den kontinuerlige effekt som den kan blive ved med at yde.

effektopgivelser kan være lidt af en jungle at finde rundt i

Serima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 November 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hovsa godt du var hurtig der ;)
havde jeg ikke set  mange tak for hjælpen

Regards Serima
Til top Vis Serima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serima

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 November 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

M.W. skrev:
Hej Lars så er vi ved at være igennem en del opdateringer og tekniske spørgsmål. Grafen i Platine
Noiree manualen er fra en tidlig udviklingsmodel der bla havde andre basenheder.  Platine Noiree er baseret på en
viderudviklet basenhed med længere svingspole af firkant tråd. De har en lavere dc modstand end udviklingsmodellerne,
men en højere reaktiv impedans. Kombinationen af de nye enheder og delefilter giver den opgivne følsomhed på 92 dB og
linear respons flat til 30 khz.

Tak for svaret. Det er jo en helt anden højttaler så, end den "tidlige udviklingsmodel". Det er da ikke tosset at vinde 3dB i
følsomhed, og tabe 5 khz båndbredde i toppen(hvordan det så end har kunnet lade sig gøre).

Det er også imponerende at man nu kan nå 20hz liniært med ændrede basenheder.

Mystisk at man (endda i USA) tør offentliggøre specifikationer i brochure/manual på et andet produkt end det man sælger.

Håber at I får mulighed for at få jeres Platine Noirre testet i f.eks High Fidelity, hvor de også har mulighed for at måle på
sagerne. Det kunne være mere end almindelig interessant at se en ny måling i stedet for noget fra prototypestadiet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes