Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 02:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lydkort -> analog forstærker - hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 06 November 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Da jeg snart anskaffer mig bedre hovedtelefoner, vil jeg gerne have bedre lyd fra min computer til forstærkeren. I øjeblikket bruger jeg dette: http://www.av-connection.dk/?PGr=34&ML=313

Men er der ikke andre måder at få lyden fra computeren og ind i forstærkeren? Jeg er i tvivl, da de eneste indgange jeg kan se på forstærkeren er phono. Forstærkeren er en Marantz PM 550 DC fra 1983.

Lydkortet har minijack og optisk udgang (Creative X-fi Xtreme Music)

Der er ingen måde, hvorpå man kan trække et bedre signal ud af lydkortet, vel? Kan det virkelig passe, at jeg her er begrænset til phono? :( Lyden vil vel blive forringet af sådan en fætter?: http://www.av-connection.dk/?PGr=3525&ML=1329
Til top Vis KarstenKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KarstenKK
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 06 November 2009 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Din phono forbindelse er ikke begrænsningen, det er standarden for overførsel af lyd i mainstream hifi udstyr. Så vejen ind i din forstærker er uden problemer en phono indgang.

Begrænsningen i din PC lyd er helt sikkert kvaliteten af dit lydkort. Generelt set er PC lydkort ikke bygget til at lave hifi stereolyd. Det du skal gå efter, er at få PC'en til at lave en bedre lyd. Dette gør du ved at tilslutte en ekstern DAC til computeren. En sådan kan tilsluttes til lydkortets optiske udgang, eller direkte til computeren via USB.

Jeg kan udfra egne erfaringer anbefale Cambridge DacMagic og AUDIOTRAK Prodigy CUBE, som jeg begge anvender i mine stereo setups.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
cgj82
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Februar 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 06 November 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Din phono forbindelse er ikke begrænsningen, det er standarden for overførsel af lyd i mainstream hifi udstyr. Så vejen ind i din forstærker er uden problemer en phono indgang.

Begrænsningen i din PC lyd er helt sikkert kvaliteten af dit lydkort. Generelt set er PC lydkort ikke bygget til at lave hifi stereolyd. Det du skal gå efter, er at få PC'en til at lave en bedre lyd. Dette gør du ved at tilslutte en ekstern DAC til computeren. En sådan kan tilsluttes til lydkortets optiske udgang, eller direkte til computeren via USB.

Jeg kan udfra egne erfaringer anbefale Cambridge DacMagic og AUDIOTRAK Prodigy CUBE, som jeg begge anvender i mine stereo setups.



Enig! Løfter virkelig lyden i forhold til jack-stik.
Til top Vis cgj82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cgj82
 
KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 06 November 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Så det vil give en hørbar forskel, over ASIO4all 24bit?

Audiotrak Prodigy CUBE kan jeg ikke forstå hvorfor skulle gøre den store forskel, da det stadig er et lydkort, bare eksternt. Forskellen er vel bare, at det ikke bliver påvirket af støj i samme omfang som et internt lydkort.

Soundblaster X-fi understøtter mere eller mindre det samme som Prodigy Cube, 24bit/96kHz.
Til top Vis KarstenKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KarstenKK
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 06 November 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

KarstenKK skrev:
Så det vil give en hørbar forskel, over ASIO4all 24bit?

Audiotrak Prodigy CUBE kan jeg ikke forstå hvorfor skulle gøre den store forskel, da det stadig er et lydkort, bare eksternt. Forskellen er vel bare, at det ikke bliver påvirket af støj i samme omfang som et internt lydkort.

Soundblaster X-fi understøtter mere eller mindre det samme som Prodigy Cube, 24bit/96kHz.


Den store forskel ligger i de anvendte komponenter i de to "lydkort". CUBE'en er optimeret mod hifi stereolyd, og der er anvendt komponenter og chips af højkvalitet. Det kan absolut høres.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 07 November 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

KarstenKK skrev:
Audiotrak Prodigy CUBE kan jeg ikke forstå hvorfor skulle gøre den store forskel, da det stadig er et lydkort, bare eksternt. Forskellen er vel bare, at det ikke bliver påvirket af støj i samme omfang som et internt lydkort.
Soundblaster X-fi understøtter mere eller mindre det samme som Prodigy Cube, 24bit/96kHz.


Specifikationer kan du ikke bruge til så meget i denne sammenhæng. Og det, at Prodigy Cube "bare" er et lydkort, er såmænd rigtigt nok, men det kan du sige om enhver dims, som skal omdanne de digitale informationer til et analogt signal. En ekstern DAC (Digital-Analog Converter) er sådan set også et lydkort. Og hvis din forstærker havde en optisk indgang, ville der også i forstærkeren sidde et lydkort/DAC. En eller anden konverter skal det digitale signal igennem, uanset om det er i computeren, mellem computer og forstærker, eller i forstærkeren. Og der er principielt ikke nogen kvalitetsforskel på de tre slags konvertere - der findes både rigtig gode og rigtig dårlige, både som lydkort, ekstern DAC og indbygget DAC i forstærker.

Creative hører generelt til de knap så gode lydkort til musik. Creative er helt klart vejen at gå, hvis man vil have god lyd og gode effekter i spil. Men til musik i stereo er de ikke super - der skal man i stedet vælge nogle af de producenter, som satser på HiFi i stedet for spil, fx Audiotrak. Prodigy Cube skulle være et rigtig godt lydkort til prisen. Hvis det skal være billigere og internt i stedet, kan jeg anbefale Audiotrak Maya 5.1 MKII - eller i det hele taget lydkortene fra www.xs-sound.dk - det er en fremragende butik

Alternativt kan du kigge på en rigtig DAC, som normalt fremstilles af firmaer, som også laver forstærkere og CD-afspillere - her bruger de normalt komponenter, som også bruges i deres CD-afspilleres indbyggede DAC - og derfor er de generelt af god kvalitet (jeg har selv Musical Fidelity V-DAC, som er fremragende). Men principielt er en DAC ikke bedre end et lydkort - som sagt er det mere eller mindre det samme, når det kommer til stykket - selvom de forskellige DACs og lydkort er meget forskellige.

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes