Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 02:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ladegaard tonearms trick (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

De fleste kender sikkert Ladegaards luftbårne tagentialarm.

Nuvel, i byggebeskrivelsen nævner han at han afprøvede teorien om forskellig masse horisontalt og vertikalt på en radialarm først. Ved at tilføje (400 gram?) masse fordelt på to blylodder horisontalt ca 5 cm ud fra hver side af tonearmen. (Altså den del der laver den sidelæns bevægelse.)

Det skulle være godt? Men jeg har aldrig hørt om det ellers, og har faktisk læst artiklen flere gange, uden det gik op for mig at det var noget man lige kunne prøve af på en almindelig tonearm. Mit problem er pt. at jeg bruger en unipivot arm, men er der nogen der har erfaring med dette på en topunkts arm???
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
De fleste kender sikkert Ladegaards luftbårne tagentialarm.

Nuvel, i byggebeskrivelsen nævner han at han afprøvede teorien om forskellig masse horisontalt og vertikalt på en radialarm først. Ved at tilføje (400 gram?) masse fordelt på to blylodder horisontalt ca 5 cm ud fra hver side af tonearmen. (Altså den del der laver den sidelæns bevægelse.)

Det skulle være godt? Men jeg har aldrig hørt om det ellers, og har faktisk læst artiklen flere gange, uden det gik op for mig at det var noget man lige kunne prøve af på en almindelig tonearm. Mit problem er pt. at jeg bruger en unipivot arm, men er der nogen der har erfaring med dette på en topunkts arm???

Et eksempel på tonearme med høj bevægelig masse i horisontalt plan (bortset fra tangentialarme) er Dynavector DV 505 og 507. Skal du lave forsøg med standardarme skal vægten tilføres den drejelige del af armbasen og ikke armrøret. En etpunkts arm er nok det dårligste udganspunkt for dit forsøg.

Skævt centrerede plader bliver "no go" og det samme gælder de gamle Decca pick-up'er. Teorien er god nok, men ikke uden problemer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg havde grejet den med at unipivot armen var håbløs til det. Jeg får fat i en topunktsophængt arm på et tidspunkt.

Min umiddelbare ide var at det burde kunne lade sig gøre. Dynavector armene har jo ikke vægten tæt på omdrejningspunktet, så de burde måske være dårligere til at følge skævt centreret plade?

Jeg var sådan set bare nysgerrig. Men har ikke tid til at lave en tagentialarm pt.

Go'e gamle Decca ja, har haft en, spillede vidunderligt nogengange, og var en haj til at finde snavs på pladen................
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en DV-505 arm, og den store masse i horisontalplanet er jo fordelt på kontraloddet, det ret kraftige armrør og hele systemet med den lille vertikal-arm yderst, inklusive fjedersystem til nåletryk og så videre. Men det skal vist være en temmelig følsom pick-up hvis det skal genere ved excentriske plader. Godt nok kan der blive en ret stor bevægelse ud og ind, men det går ikke så hurtigt, og jeg har da aldrig oplevet problemer. Måske med meget bløde pick-upper?

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har indtryk af at vægten af de bevægelige dele er temmelig meget, hele armen vejen vist 1 kg?

Men det ser ud til jeg selv må få fat i en 2 punkts ophængt arm og prøve Det er altid dejligt med et påskud til lidt nyt til anlægget.

Man må vel sige at Poul Ladegaard har lidt indsigt i hvad han gør/gjorde. Så hvis han mener det er en lydforbedring, så undre det mig egentlig, at der ikke er nogen der har prøvet ideen af. Især når man tænker på antallet af vanvittige ideer der ellers florere indefor audio verdenen.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Jeg har haft en DV-505 arm, og den store masse i horisontalplanet er jo fordelt på kontraloddet, det ret kraftige armrør og hele systemet med den lille vertikal-arm yderst, inklusive fjedersystem til nåletryk og så videre. Men det skal vist være en temmelig følsom pick-up hvis det skal genere ved excentriske plader. Godt nok kan der blive en ret stor bevægelse ud og ind, men det går ikke så hurtigt, og jeg har da aldrig oplevet problemer. Måske med meget bløde pick-upper?

Vær du glad for at den er dæmpet i horsontalplanet, eller var det gået grumme galt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
Jeg har indtryk af at vægten af de bevægelige dele er temmelig meget, hele armen vejen vist 1 kg?

Men det ser ud til jeg selv må få fat i en 2 punkts ophængt arm og prøve Det er altid dejligt med et påskud til lidt nyt til anlægget.

Man må vel sige at Poul Ladegaard har lidt indsigt i hvad han gør/gjorde. Så hvis han mener det er en lydforbedring, så undre det mig egentlig, at der ikke er nogen der har prøvet ideen af. Især når man tænker på antallet af vanvittige ideer der ellers florere indefor audio verdenen.

Det er jo prøvet, luftbårne tangentialarme har en højere bevægelig masse horisontalt Det er ikke spor vanvittigt men det er lettere at realisere på en tangentialarm.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

HOLFI lavede på et tidspunkt en tangential arm hvor de var opper omkring de 2 kg i bevægelig masse (hvis ellers jeg husker ret). Ifølge deres erfaringer blev gengivelsen mere fast og fremfor alt blev bassen mere præcis. Jeg har selv haft samme oplevelser med min tangentialarm, selv om jeg dog ikke går så ekstremt til værks.

En arm har jo to modstridende opgaver. Pick-up'en skal holdes "fast", så det er nålen der bevæger sig og ikke hel huset, men samtidig SKAL armen jo kunne bevæge sig ind over pladen.  Kunsten er at finde en fornuftigt kompromis - måske er det endnu en grund til at der findes så mange forskellige arme?







__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Janils, du bevæger dig vel lidt i de samme cirkler som Poul Ladegaard har gjort (High fidelity). Har du nogensinde hørt om dette radialarm eksperiment som Ladegaard lavede?
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 10 September 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mellemtiden skifter navn til Mellemhjulet, fordi jeg er blevet så glad for disse gamle mellemhjulsdrevne grammofoner. Og jeg har så endelig fået lavet et eksperiment med denne lille konstruktionsdetalje. Lenco grammofoner er taknemmelige ofre for tossede amatørere med fikse ideer, og jeg iler med at viderebringe oplysningen om at det er langt sjovere end at sidde at lytteteste sikringer.............


Et par billeder:





Jeg vil stadig sige at Lenco armen har potentiale hvis man roder lidt med den. Men denne ombygning er det hovedsagligt bunden der er blevet mere præcis, og man kan sige der er flere detaljer, det gør det alt i alt lidt sjovere at høre f.eks trommesoloer, men også nemmere at "forstå" det musikalske budskab i de nedre oktaver.

I øvrigt anvender den kommende nye Mørch tonearm samme ide.

Jeg har ikke leget så meget med vægten på "vingerne", jeg var bare nysgerrig efter om det var værd at arbejde videre med, og det er det.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 September 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke nærlæst tråden men er det ikke noget lignende det tweak beskrevet i denne tråd?

Et billede:



TWL tweak @ Vinyl Asylum.

Det skulle åbenbart give en klar forbedring uden at det koster tid/penge én-masse.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 10 September 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er en god ide, at den vertikale og horisontale pick-up/tonearmsresonans ikke er sammenfaldende. det taler for en tillagt vægt som anført i det horisontale plan.

Måske er det betænkeligt, at tillægge så megen vægt/masse som nødvendigt for at det skal have effekt, fordi tonearmslejerne belastes ret hårdt. Afhængig af hvor man kan tillægge massen, kan det være det kun er kuglelejerne i armbasen der belastes, men det er vel også problematisk?

Nogle tonearmsfabrikanter nævner minimale lejetolerancer som midlet til at mindske fleksninger i hele systemet, og så skal man vel passe på med at øge belastning?

Mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 10 September 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nu har jeg ikke nærlæst tråden men er det ikke noget lignende det tweak beskrevet i denne tråd?


Det skulle åbenbart give en klar forbedring uden at det koster tid/penge én-masse.


Joh, det kan man da godt sige. Jeg fik som før skrevet ideen fra Poul Ladegaards artikel fra starten af 90'erne, der er også ok med baggrundstof for at forstå ideen. Ladegaard taler om vægte på betydelig højere end hvad de gør med TWL moddet, nemlig ekstravægt på mellem 150 og 400 gram. I artiklen var det vist 2 400 grams vægte der blev brugt.

Men tilsyneladende har det også betydning bare at øge afstanden mellem vertikal og horisontal resonannanser.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 10 September 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Jeg tror det er en god ide, at den vertikale og horisontale pick-up/tonearmsresonans ikke er sammenfaldende. det taler for en tillagt vægt som anført i det horisontale plan.

Måske er det betænkeligt, at tillægge så megen vægt/masse som nødvendigt for at det skal have effekt, fordi tonearmslejerne belastes ret hårdt. Afhængig af hvor man kan tillægge massen, kan det være det kun er kuglelejerne i armbasen der belastes, men det er vel også problematisk?

Nogle tonearmsfabrikanter nævner minimale lejetolerancer som midlet til at mindske fleksninger i hele systemet, og så skal man vel passe på med at øge belastning?

Mvh



Jeg har en anmeldelse af Mørchs DP-6 tonearm liggende. Deri er nævnt at lejet for den vandrette bevægelse (et kugleleje) er specificeret til at holde til et tryk på 170 kg (KILO!)

På Lencoarmen er der to kuglelejer i basen, så de kan vel nok holde til det. Jeg har så smurt disse lejer med en let viscos siliconeolie (1000 cst?) og brugt noget tid på justere til en silkeblød gang. Godt nok er Lenco noget gammelt mellemklasse noget, men helt dårlige lejer virke det nu bestemt ikke til at være, selvom de måske ser lidt klodset ud. De lodrette bevægelser bliver ikke påvirket af ekstra vægten. Selve tonearmrøret sidder jo i knivlejer ovenpå basen.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 10 September 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

170 kg!!!

Gud bevare Danmark. Det er mere end hele min lille familie vejer - tilsammen!

Det kan ikke være sundt - uanset hvor stille vi sidder eller står oven på tonearmen!

170 kg svarer iøvrigt til 15-20 moderne cykler. Hvad siger 170 kg?

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 12 September 2006 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Apropos Mørch og "sidevogne" så ser deres nye arm således ud (den forreste):



Der er kommet saddeltasker på!

Apropos forskellige tonearmsprincipper så ser Thales tonearmen lidt spændende ud. Jeg ved godt at bla. Garrard og Dynavector har lavet noget der minder om det men denne skulle skille sig ud (jeg er ikke så meget inde i principperne).



Lidt tysk Thales snak (pdf).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1148
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Apropos Mørch og "sidevogne" så ser deres nye arm således ud (den forreste):



Der er kommet saddeltasker på!

Apropos forskellige tonearmsprincipper så ser Thales tonearmen lidt spændende ud. Jeg ved godt at bla. Garrard og Dynavector har lavet noget der minder om det men denne skulle skille sig ud (jeg er ikke så meget inde i principperne).



Lidt tysk Thales snak (pdf).

Ser spændende ud den Thales ved du.

Hvor kan man købe Thales ?

Hvad koster den ?

Mvh

JMJ



__________________
Det første kvinder bliver døve på er øjnene.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Apropos Mørch og "sidevogne" så ser deres nye arm således ud (den forreste):



Der er kommet saddeltasker på!

Apropos forskellige tonearmsprincipper så ser Thales tonearmen lidt spændende ud. Jeg ved godt at bla. Garrard og Dynavector har lavet noget der minder om det men denne skulle skille sig ud (jeg er ikke så meget inde i principperne).



Lidt tysk Thales snak (pdf).


For Sørensen, de er lækre, de Mørch arme!!!

Thales armens konstruktionen er primært et geometrisk trick, som delvist (mener ikke den helt fjerner fejlen) retter op på den fejl radial arme har (i modsætning til tangential arme). Tror stadig jeg ville foretrække en tangential arm. Den ser lidt kompleks ud, og har mange lejer.



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Hvor kan man købe Thales ?


Sorry mit sene svar. Fandt en schweizisk side.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej!
van Alstine anbragte ekstra vægt horisontalt på fronten af pickuppen for at opnå samme effekt. Det foregik ved at klæbe en stang  (messing?)på en billig Grado mm. Det påstås at dette Longhorn tweak faktisk virkede ok! Jeg har ikke prøvet selv, men for 30-35 år siden hørt forskellen mellem 2 ens pu, hvor den ene var modificeret med "Longhorn". Det tager tid at udbalancere og den akustiske hukommelse er kun effektiv ved direkte A/B test, men jeg mener at kunne huske at bunden var mere fast.
mvh

< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes