Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2024 | 23:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 3020B renovering (red.18/10-09) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 November 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Tjaa.., det må være C615/C616 (1000µF/6.3V-) som er årsagen til problemmet

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 05 November 2009 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Jeg har lige købt en NAD 3020B forstærker som ser lidt misvedligeholdt ud.

Jeg mangler 1 potmeter for baskontrol. 2 kontrolknapper for bas og ballance. Udover dette tror jeg bare den trænger til en kærlig hånd.

Jeg har ike turde sætte strøm til endnu da den har været slukket i nogle år.


Hvad gør jeg med de stumper jeg mangler og hvordan bærer jeg mig af med den da jeg er ret grøn på det her område (ved nærmere eftertanke måske endda dumt ikke at købe noget der bare virker)

Men interessen for denne forstærker er "desværre" stor hos mig og jeg vil meget gerne ha givet den i overhaling så den kan komme til at pynte i mit soveværelse.



Ser frem til alt hjælp og alle råd.

 

Hej Londorf,

 

Jeg har alså nogle kontrol knapper der passer til din NAD 3020B på bas/diskant/balance,  de er ikke originale, men kommer fra en gammel NAD 3080,  jeg prøvede dem på min NAD 3020 og de passer fint der hvor de skal trykkes på,  men de mangler ca. 1,5mm for at nå helt ind, men man kunne måske bore hullet lidt dybere i dem.

Jeg kan lige tage et billede med de original på, og et med dem fra NAD 3080 så kan du se om det er noget for dig, selv mener jeg sagtens det kan bruges, men hvis den skal være original så er det jo det.

Du skal jo så have alle 3 da det ikke vil se godt ud med 2 uoriginale.

mvh. PE

 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 05 November 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Tjaa.., det må være C615/C616 (1000µF/6.3V-) som er årsagen til problemmet



Okay. Det er dejligt med en der har forstand på det. Men kan du muligvis forklare mig i korte træk hvordan du er kommet frem til det da jeg er meget nysgerrig. Det modsiger nemlig lidt det jeg er blevet fortalt før. Mange tak for hjælpen :)
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 05 November 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Hej Londorf,

 

Jeg har alså nogle kontrol knapper der passer til din NAD 3020B på bas/diskant/balance,  de er ikke originale, men kommer fra en gammel NAD 3080,  jeg prøvede dem på min NAD 3020 og de passer fint der hvor de skal trykkes på,  men de mangler ca. 1,5mm for at nå helt ind, men man kunne måske bore hullet lidt dybere i dem.

Jeg kan lige tage et billede med de original på, og et med dem fra NAD 3080 så kan du se om det er noget for dig, selv mener jeg sagtens det kan bruges, men hvis den skal være original så er det jo det.

Du skal jo så have alle 3 da det ikke vil se godt ud med 2 uoriginale.

mvh. PE

 




Okay det lyder da meget dejligt. Jeg vil hellere end gerne se det. Gider du sende nogle billeder til min mail evt.

mortenlondorf@hotmail.com

 

Var det ikke også dig jeg lige har købt en nad 3155 af. Den virker helt upåklageligt og jeg er godt tilfreds med den. Jeg gider slet ikke min NAD 320bee mere. hehe

Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 05 November 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

   Jeg har fundet RX1 og RX2

De sidder lige ved siden af R645 og R646. De står op!

Hvad er farvekoden på dem?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Har du noget måleinstrument?

Hvis ikke, så køb et - især hvis du alligevel vil rode mere med elektronik. Det er nemlig et rigtigt godt instrument til at finde problemer med. Du skal alligevel bruge et til at justere den spænding ind, som der står i beskrivelsen, du kopierede herind på engelsk.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har et ret dyrt bocsh multimeter så jeg er helgraderet. såe... hvad for en farvekode...
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
ML_CLS skrev:
Tjaa.., det må være C615/C616 (1000µF/6.3V-) som er årsagen til problemmet



Okay. Det er dejligt med en der har forstand på det. Men kan du muligvis forklare mig i korte træk hvordan du er kommet frem til det da jeg er meget nysgerrig. Det modsiger nemlig lidt det jeg er blevet fortalt før. Mange tak for hjælpen :)

Fordi at den sidder i feedback loopen ..., problemmet er at kondensatoren tydeligvis ikke DC isolere R631/R632 fra stel som den burde, dette vil resultere i problemmet.

Øhm..., jeg kiggede lige på diagrammet i det at jeg skrev do...., hvis du ikke har udskiftet C601, C602, C603 & C604 (1µF/16V-)..., så kan tilsvarende defekt af C603/C604 som med C615/C616 også afstedkomme mangel på korrekt DC operation.

Hvis do ikke er skiftet ?

så gør dig selv den tjeneste at benytte 1µF/63V- Wima MKS-2

de kan sidde der, er ultra stabile og lyder tilmed godt!



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Jeg har et ret dyrt bocsh multimeter så jeg er helgraderet. såe... hvad for en farvekode...


Nå ja farvekode. jeg er med. jeg tjekker det først i morgen eftermiddag. gider nemlig ikke til at skille den af igen nu. Jeg kan godt se dem på billedet ja. hvorfor har jeg dog ikke selv opdaget dem. Hvad betyder "soldershort" egentlig... er det afbryd.. eller hvad.
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Londorf skrev:
ML_CLS skrev:
Tjaa.., det må være C615/C616 (1000µF/6.3V-) som er årsagen til problemmet



Okay. Det er dejligt med en der har forstand på det. Men kan du muligvis forklare mig i korte træk hvordan du er kommet frem til det da jeg er meget nysgerrig. Det modsiger nemlig lidt det jeg er blevet fortalt før. Mange tak for hjælpen :)

Fordi at den sidder i feedback loopen ..., problemmet er at kondensatoren tydeligvis ikke DC isolere R631/R632 fra stel som den burde, dette vil resultere i problemmet.

Øhm..., jeg kiggede lige på diagrammet i det at jeg skrev do...., hvis du ikke har udskiftet C601, C602, C603 & C604 (1µF/16V-)..., så kan tilsvarende defekt af C603/C604 som med C615/C616 også afstedkomme mangel på korrekt DC operation.

Hvis do ikke er skiftet ?

så gør dig selv den tjeneste at benytte 1µF/63V- Wima MKS-2

de kan sidde der, er ultra stabile og lyder tilmed godt!





Det er en anelse sort snak for mig. Men jeg har helt sikkert ikke udskiftet c601 c602 c603 og c604. Skal de skiftes.??? eller hvad mener du. Eller snakker du om det er c615 og c616 der skal skiftes.

Og hvad er do.

unskyld min "noobness". Håber du holder ud med mig :)
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 November 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Soldershort = kortslutning via lodning

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 November 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Altså ..., hvis  c601 c602 c603, c604, c615 og c616 stadig er de originale ?

Så skal de altså udskiftes til friske varer ..., det gælder også for C625/C626 (47µF/25V-), samt C605/C606 (47µF/6.3V- men brug 47µF/25V-) og hvis du ønsker at benytte "soft clipping" funktionen skal C701, 702, 703, 704, 705 & 706 også lige indkøbes.

I det at den samlede udgift er begrænset for at renovere power-amp sektionen ved at skifte do. konder i din NAD 3020, så vil det også spare dig for tid og ægelse samt resultere i at din NAD 3020 power-amp vil spille/yde som en ny igen

 



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 05 November 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst brugsforvirringen igen, er det lige meget med farvekoden. Du skal måle spændingerne over R653 og R654. Find lige dem først, for jeg kan ikke finde dem. Måske sidder de lige ved siden af (kan ikke se teksten på printet pga. modstanden skygger).

Fidusen med måle instrumentet er, at du kan kontrolmåle, om spændingerne er, som de skal være. Du kan også måle AC og se, om der er noget ripple fra strømforsyningen, der slår igennem.

Hvis du ser på dette diagram, kan du se nogle spændinger skrevet på forskellige steder (29,9 ; 25,6 ; +28V ; -28V). Disse skal måles efter (DC). Se, om de driver som tidligere nævnt. Ellers sæt den røde pind ned på komponenterne og se, om der er ændringer, der ligner drift.

Kig også på dette diagram for at kunne kende forskel på de to kanaler, højre og venstre ;-) Siden den ene kanal tilsyneladende er iorden, kan du bruge den fungerende som kontrol og på den måde finde ud af, hvor det går galt. Det er sikkert en kondensator, men på denne måde finder du ud af, hvilken en det er. Fejlfinding 1-0-1

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 November 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Kondensator udskiftning og dermed renovering af forstærkeren,

er det nødvendige til at opnå det ønskede resultat,

nemlig en som ny "frisk og højtydende" NAD 3020  



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 05 November 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Sikkert, men det lærer han ikke noget af

Desuden ønsker han, at den skal holdes så oprindelig som mulig. Hvis han skifter alle kondensatorerne, er den ikke oprindelig længere

Ej pjat, ud fra billedet burde det være muligt at finde nogle helt tilsvarende kondensatorer - bare nye.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 07 November 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Ja det ser jo ud til at jeg har en del at lære. hehe

Men jeg fatter mod. Regner med jeg går igang med udmålingerne i morgen. Jeg vil forsøge at udskifte kun det der er defekt men tilgengæld på begge kanaler...

Jeg skal nok give lyd fra mig når jeg kigger på den igen. Jeg vil jo gerne afslutte tråden helt så andre hifi svage kan søge lidt hjælp. hehe

/Morten
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 16 November 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Ja det ser jo ud til at jeg har en del at lære. hehe

Men jeg fatter mod. Regner med jeg går igang med udmålingerne i morgen. Jeg vil forsøge at udskifte kun det der er defekt men tilgengæld på begge kanaler...

Jeg skal nok give lyd fra mig når jeg kigger på den igen. Jeg vil jo gerne afslutte tråden helt så andre hifi svage kan søge lidt hjælp. hehe

/Morten

 

Hej Londorf,

 

Jeg lovede at sende nogle billeder til dig angående de knapper på fronten.

Jeg har været uden Internet siden mandag morgen d. 9-11-09 og lige til nu, så jeg har ikke haft mulighed for at gøre noget som helst.

 

mvh. PE

 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 16 November 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Ja det ser jo ud til at jeg har en del at lære. hehe

Men jeg fatter mod. Regner med jeg går igang med udmålingerne i morgen. Jeg vil forsøge at udskifte kun det der er defekt men tilgengæld på begge kanaler...

Jeg skal nok give lyd fra mig når jeg kigger på den igen. Jeg vil jo gerne afslutte tråden helt så andre hifi svage kan søge lidt hjælp. hehe

/Morten

 

Hej,

Her er lige et billede at hvordan en NAD 3020 ser ud med knapper fra en NAD 3080,  de vil være pænere på din NAD da den sikkert er i den gamle grå NAD farve.

 

Her er lige et billede at det.

http://peecee.dk/upload/view/203672

 

mvh. PE


 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Londorf skrev:
Poul-erik skrev:

Hej Londorf,

 

Jeg har alså nogle kontrol knapper der passer til din NAD 3020B på bas/diskant/balance,  de er ikke originale, men kommer fra en gammel NAD 3080,  jeg prøvede dem på min NAD 3020 og de passer fint der hvor de skal trykkes på,  men de mangler ca. 1,5mm for at nå helt ind, men man kunne måske bore hullet lidt dybere i dem.

Jeg kan lige tage et billede med de original på, og et med dem fra NAD 3080 så kan du se om det er noget for dig, selv mener jeg sagtens det kan bruges, men hvis den skal være original så er det jo det.

Du skal jo så have alle 3 da det ikke vil se godt ud med 2 uoriginale.

mvh. PE

 




Okay det lyder da meget dejligt. Jeg vil hellere end gerne se det. Gider du sende nogle billeder til min mail evt.

mortenlondorf@hotmail.com

 

Var det ikke også dig jeg lige har købt en nad 3155 af. Den virker helt upåklageligt og jeg er godt tilfreds med den. Jeg gider slet ikke min NAD 320bee mere. hehe

 

Hej Morten,

Jo det er helt rigtigt at du købte den af mig,  det er en god gammel forstærker den har ikke så mange watt, men af en eller anden grund spiller den ret overbevisende og lyder godt.

jeg er ved at rydde op i alle mine forstærkere som jeg har flere af, og alt mit B&O skal også væk, jeg har flere ældre Receivere/forstærkere til salg her og på Dba.dk som fungere udmærket,  men jeg har ikke plads til nogle af de modeller fra NAD som jeg ikke har, så derfor smutter der en masse gengangere som jeg har haft. 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 18 November 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

dem kunne jeg godt være interesseret i hvad skal det koste
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes