Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 10:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LED med Surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hellemania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er lidt på glatis. Som nybegynder med begrænset teknisk indsigt har jeg brug for jeres hjælp

Jeg er på udkig efter et 46/47" LED fjernsyn der skal indeholde følgende

Dual core processor
Mindst 2 hdmi
Indbygget trådløs internet
Blank skærm
(er der evt andre ting jeg skal være opmærksom på?)

Jeg er i tvivl med antal HZ, havde egentlig tænkt at det skulle være med 800, men har nu hørt at det lige så godt kan være med mindre og have samme billedkvalitet - har desuden hørt at kommer man op på 800, så kan det forstyrre billedet når man er på internettet(har kabeltv-yousee)

Hvad med Dimming, hvor vigtigt er det.

Mit prisniveau ligger på 10-12,000,- hvis det er virkelig godt, kan jeg muligvis presse lidt mere(eller hvis surround sound anlægget er lidt billigere end jeg havde regnet med)

Til det fjernsyn skal jeg bruge et surround anlæg til en stue på 40-45 kvm. Jeg har intet i forvejen. Og har ikke den store forstand på det. Jeg vil gerne have noget ordentligt, men er nok ikke den der kan høre mikroforskelle på lyden. Højttalerne der skal op og hænge skal ikke være alt for store, men det gør ikke så meget at resten fylder, eller hvis de to bagerste er to høje højttalere. Det vil også være fint hvis det kan være et sæt hvor jeg senere hen kan skifte højttalerne ud, uden at skulle skifte tuneren og kablerne.

Prisniveau ca 5000,- inkl kabler.

Jeg håber at der sidder nogen derude som har nogen gode råd, der kan hjælpe mig.

Til top Vis hellemania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hellemania

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2012 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok nogle høje krav du stiller, men hvis det skal lykkes skal du ud på brugt market.

En brugt Denon AVR-2308, så har du 3000 kr. til et 5.1
højtaler sæt på, og måske nogle mindre hvis man finde et tv der er billiger,
et 5.1 sæt Jamo E8, kunne gøre tricket.

Du skal ikke regne med at surround anlægget er lidt billigere end du havde regnet med, nej nok hele at finde tv på tilbud og
smide resten af penge efter surround anlægget.

Kabler behøve ikke at koste en formue, og skal du også ud og køben en Blu-ray afspille (måske i 3D) eller skal du kun se tv,
for så skal tv være i stand til at sende digital 5.1 ud.

Og hvorfor vill du havde en Blank skærm, ved mindre at du har tænk dig også at bruge tv som spejl ?

En god side at tjekke tv ud på er www.flatpanels.dk

Men hvis du kan finde et
Philips 47PFL7606T/12, som nok kan få
for lige under 9.000 kr. hos bl.a.
www.proshop.dk
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

hellemania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2012 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Rart at vide at jeg stiller høje krav, knap så godt at vide at jeg ikke kan få det for de penge jeg er villig til at ofre :-) Ville lige tjekke dine forslag ud, har haft jamo højttalere før, godt nok for 10 år siden, men var rigtig glad for dem.

Jeg var i Elgiganten og fik tilbudt samsung UE46ES6805, har læst mig til at det svarer til en mellemting mellem ES7005 og ES6535. Den kan jeg få til 11.999,-

Grunden til at det skal være en blank skærm er at billedet bliver mere klart - måske lidt fjollet, men sådan går det måske når man ikke er nørd og ligger vægt på andre ting :-)

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46 ES6805XXE/samsung-46-3d-led-smart-tv-ue46es6805

dertil ville de sælge mig følgende lydsystem, og han sagde at det var i den lave ende, men at det var et system hvor jeg kunne skifte højttalerne ud, uden at skulle skifte tuneren Yamaha 5.1 3D Hjemmebiograf YHT-294 til 3.999,-

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf/YHT2 94BL/yamaha-5-1-3d-hjemmebiograf-yht-294

Sætter virkelig pris på din hjælp, og at du bruger tid på det.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2012 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

hellemania skrev:

Hej

Jeg er lidt på glatis. Som nybegynder med begrænset teknisk indsigt har jeg brug for jeres hjælp

Jeg er på udkig efter et 46/47" LED fjernsyn der skal indeholde følgende

Dual core processorMindst 2 hdmiIndbygget trådløs internetBlank skærm(er der evt andre ting jeg skal være opmærksom
på?)

Jeg er i tvivl med antal HZ, havde egentlig tænkt at det skulle være med 800, men har nu hørt at det lige så godt kan være
med mindre og have samme billedkvalitet - har desuden hørt at kommer man op på 800, så kan det forstyrre billedet når man
er på internettet(har kabeltv-yousee)

Hvad med Dimming, hvor vigtigt er det.

Mit prisniveau ligger på 10-12,000,- hvis det er virkelig godt, kan jeg muligvis presse lidt mere(eller hvis surround sound
anlægget er lidt billigere end jeg havde regnet med)

Drop alle de tekniske krav.
Kig på billedet på tv´et i en butik hvor billedet er indstillet ordentlig. Er billedet flot og naturligt er det et godt tv.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 April 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Samsung UE46ES6805 er helt sikker et godt købe, men husk at man ikke kan bestemme et TV i en butik, da de fleste tv er indstille i butik mode (hvor man har regnet med at der bl.a. bruges lysstofrør), og
de se ikke særlig godt ud når det først er komme hjem, derfor skal man altid indstille tvét på nyt, her er netop www.flatpanels.dk, en side man skal tjekke ud før at
man kaster sig over køb at fladskærme, da de i deres test komme med en indstilling guide til hvordan at tv best kan komme tætte på den standart som bruges for tv monitor, og som giver det mest korrekt
billede.

Men hvis du vælge et Samsung UE46ES6805, så er du jo uden i noget 3D tv, og så ville du nok en gang i fremtide skulle havde en 3D Blu-ray afspille, som så skal være med 2 HDMI udgang, den en til tv og den
anden til lyden til din surround-receiver (den omtalte DENON, som ikke har HDMI 1.4), her kunne en DMP-BDT310 Full HD 3D Blu-ray Disc™ Playe, være en
mulighed den kan få til omkring de 1500 kr.

Ellers tro jeg at du hurtig blive træt af en blank skærm, når du er nød til at havde næste total mørklægning on dagen for at kunne se tv, ved god at man bruger blank skærme inden for den grafik branche, men her
sidder man tæt på og bruge en Hood til at lukke refekser ude, men at sidde i en stue nogle meter væk fra TVét med sollyse strålende gennem vinduet og ind i TV skærmen, er en anden sag.

At tv producenter er begynde at lave blank skærme er for at tv skal se flot ud, og man kan spare lidt på kvalitet af de paneler der sidde i TVét, da men med en blank skærme få noget kontrast fortæret, ligesom at
hvis man er hos fotohandler og få lavet billede, her se billede på blank papir flotte ude, end ditto på mat papier.

Hvis du var glad for Jamo højtaler. er det jo et god sted at starte.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Som thuekay skriver angårned TV. Drop al snak om specs. Det har intet at sige for del reelle performance, og når vi nu
alligevel er der, så "snyder" mange producenter med opgivelserne. Mange opgiver fx responstid fra grå til grå.

Kig på billedet. Flatpanels har nogle glimrende anbefalinger i øvrigt.

Jeg ville stadig vælge et Plasma, selvom LCD/LED er ved at være nogenlunde med.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 April 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Plasma lide da stadig af nogle problem, så som indbrænding (skal kunnes løse ved at lade tv'et køre i omkring 100 timer med
et leve billede der fylder hele skærmen), høj strømforbruge plus at en plasma panel kan udsende støj, ellers er et billde fra et
plasma tv flot, hvis man kan leve med disse problemer

hellemania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Må indrømme det er et meget bevidst valg at jeg fravalgte Plasma. Havde hørt at reaktionstiden på en plasmaskærm var længere end på LED og at der var et par andre ting.

Nu er investeringen gjort, og som altid endte det med at blive dyrere end jeg havde regnet med :-)

Det blev til det omtalte 46" Samsung fjernsyn fra elgiganten, med et Vogels wall bracket vægophæng m/fjernbetjening.

Surround sound blev til HDT500 Klipsch Cinema Package 5.1 og en Yamaha RXV567BL surround receiver 7.1

Med Vogels ophæng til højtalerne, og Hama kabler til anlægget. Tilgengæld nøjedes jeg med et trådløs Logitech tastatur og mus.

Er spændt på at høre hvad i siger til det.

Hvis i også har kommentarer til tillægsforsikringer købt i butikken kontra en elektronikforsikring fra forsikringsselskabet(og hvilket forsikringsselskab skal man vælge, især hvis man ligger vægt på 0,- i selvrisiko og ingen nedskrivning)

Og igen igen må jeg sige tusind tak for hjælpen. I er fantastiske.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 28 April 2012 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Det er et spørsmål om hvad du totalt skulle af med, og hvad med 3D Blu-ray afspiller og kabler ???

hellemania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Hov, det glemte jeg at skrive.

kom af med 26.294,50 for det hele. Inkl. kabler. Jeg havde blue-ray/3D afspiller, en PS3.
M.h.t. forsikringen, så står de på bonen ad 3 omgange og ikke som en samlet pakke, men jeg tænkte mere dæknings mæssig, selvrisiko og afskrivning.

Kablerne var som nævnt Hama kabler, der er et ODT kabel, 2 HDMI kabler, og højttaler kabler(alle kablerne fik jeg med uden beregning)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 April 2012 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

hellemania

Med hensyn til respons tiden på lcd kontra plasma, så er plasma vildt meget hurtigere, da cellerne er lyskilder i sig selv og skal blot tænde og slukke. LCD har en lyskilde bagved billedet, som kan være led eller neonrør. Det tager noget mere "tid" for en lcd celle at komme fra en tilstand til en anden. Det, at lcd også er bagbelyst, gør det, at der altid vil komme lidt lys derfra selvom der vises et mørkt billede. Dog kan lcd tv med led belysning, være lidt bedre her, hvis det har "dimming". Indbrænding på plasma tv er ikke det stor problem mere, men skal man have et billede, der står stille i mange timer hver dag vil lcd dog være at fortrække.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 28 April 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

hellemania skrev:

Må indrømme det er et meget bevidst valg at jeg fravalgte Plasma. Havde hørt at reaktionstiden på
en plasmaskærm var længere end på LED og at der var et par andre ting.

Nu er investeringen gjort, og som altid endte det med at blive dyrere end jeg havde regnet med :-)

Det blev til det omtalte 46" Samsung fjernsyn fra elgiganten, med et Vogels wall bracket vægophæng m/fjernbetjening.

Surround sound blev til HDT500 Klipsch Cinema Package 5.1 og en Yamaha RXV567BL surround receiver 7.1

Med Vogels ophæng til højtalerne, og Hama kabler til anlægget. Tilgengæld nøjedes jeg med et trådløs Logitech tastatur
og mus.

Er spændt på at høre hvad i siger til det.

Hvis i også har kommentarer til tillægsforsikringer købt i butikken kontra en elektronikforsikring fra
forsikringsselskabet(og hvilket forsikringsselskab skal man vælge, især hvis man ligger vægt på 0,- i selvrisiko og ingen
nedskrivning)

Og igen igen må jeg sige tusind tak for hjælpen. I er fantastiske.

Der er ingen responstid på et Plasma? Det måles i nanosekunder?!

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Man kan samligne plasma med et billederør. Det er jo fosfor, der lyser op. Plasma har teknisk set lidt med lysstof rør at gøre. LCD måles i milli sek  (hundrede dele)og den mest realistiske er 8 millisek. Plasma måles i microsek, altså million dele af et sek.

hellemania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Kan høre jeg har baseret min beslutning om at fravælge plasma på gamle erfaringer. Må huske at gøre bedre research inden mit næste køb. Tak for oplysningen

Det her fjernsyn har dimming, så det er altid noget :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

hellemania

Dimming fungerer ved lysdioder, der sidder i mindre felter med mange i pr felt lige bag skærmen. Disse dioder kan varieres i lysstyrke uafhængig af hinanden i takt med hvad, der forgår på skærmen i mørke scener. På denne måde kan kontrasten være en del bedre, end de lcd skærme med fast lysstyrke bag skærmen.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2012 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

@Hellemania
Tillykke med investeringen. Bare du er glad for både billede og lyd - er det jo heldigvis ligegyldigt hvad vi andre måtte men om teknologi, blanke skærme m.v. Og forhåbentlig går der jo nu så mange år inden du skal ud at investere igen, at det formodentlig er helt andre ting der skal tages stilling til til den tid. Så glæd dig over dit nye udstyr.

På papiret ser det fint ud (har ikke selv set/hørt de modeller) - med højttalersystemet som "den svageste" del. Men som du skriver indledningsvist, er det jo let at opgradere hvis behov, lyst og penge taler for det på et tidspunkt.

Du spørger til forsikring af udstyret. Det er en jungle. Personligt har jeg altid fravalgt butikkernes forsikringer, da (i hvert fald de tilbud jeg har fået) har været alt for dyre i forhold risikoen. Paradokset er jo, at alle forsikringer jo dybest set tegnes med håbet om at man aldrig får brug for dem. Men for en sikkerheds skyld.... Og ja man bliver jo glad for dem når uheldet er ude. Men de første 2 år betaler du jo for noget der oftest vil være dækket af garanti/reklamationsret.

Mit råd vil derfor være at du undersøger hvad du har af dækning i din indbo- eller villaforsikring på elektriske apparater. Og hvad der evt. kan tilkøbes. Der er forskel på selskabernes dækning - både hvilke apparater der dækkes, og hvad de betragter som en "forsikringsbegivenhed". Så om dit forsikringsselskab kan tilbyde dig noget der kan give dig tilstrækkelig ro i sjælen, kan kun du afgøre. Fælles for alle forsikringsselskaber jeg har undersøgt, er dog at de opererer med afskrivning af værdien på tv/hifi udstyr. Typisk 10% årligt fra de er mere end 2 år, men dog med en nedre grænse.

Men husk når du tager stilling til forsikring, også at regne på hvad du selv vil kunne genanskaffe, hvis du i stedet sparer de samme penge op, som forsikringen koster. Det er den beregning der hver gang har fået mig til at takke nej til butikkernes forsikringstilbud   

Men igen: Nogen sover kun godt om natten hvis de bruger både livrem og seler. Andre lever med risikoen for at bukserne falder ned. Det ene er ikke bedre end det andet - det vigtigste er at du har det godt med den beslutning du tager.

vh
Anker
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes