Nu har jeg lyttet på Aesthetix Calypso pre i et par dage og hvad kan den så udover at skruge op og ned for lyden
Som skrevet tidligere var den ikke imponerende lige ud fra kassen. Den gjorde det da helt ok, men ikke noget jeg ville smide så mange penge efter...... Så den fik lige omk 70timers tilspilning inden jeg begynte at lytte til den rigtigt. Gav det så noget, den tilspilning????
JA SKU Nu er den med rør og de har det jo med at spille med stort lydbillede og 3D og her er Calypso ikke anderledes. Der er et kæmpe soundstage med den koblet imellem Wadia og Pass`n. Bredere lydbillede, højere til loftet og større dybte. Der er i det hele taget meget luft mellem instrumenterne og det hele bliver serveret på en så dejlig leftlydende og naturlig måde.
Mellemtonen er nok der jeg syntes at jeg har fået mest for pengene. Stemmer bliver meget mere markante, fremtonede, fyldige og mere "rigtige" at lytte til. Der er kommet fylde og krop på de dybe mandlige stemmer og ikke mindst af alt så spiller det med nærværd og indlevelse.......
Diskanten er en smugle varmere og det passer mig egenlig fint samt jeg lægger egenligt ikke så meget mærke til det pga den fyldigere mellemtone. Det passer fint sammen og harmonere godt.
Hele soundstadiget bliver serveret på sådan en måde at man bliver draget ind i musikken, den bliver ikke serveret for en selv. Men istedet for så er man en del af oplevelsen. Jeg har ihvertifald svært ved at stoppe med at lytte til musikken og det er lige meget om det er blød Jazz, swingende Blues, hård rock eller en rå live optagelse. Det hele er en oplevelse.
Bassen havde jeg en bange aenelse for at den ikke ville være lige så god, pga rørene og det som Calypso`en viste da den lige var blevet pakket ud. Men det har tilspilningen "kurreret"........ Bassen har et dejligt HUG og anslaget siger SLAM, lige som jeg kan lide det. Jeg vil sige at på bass siden er der ikke sket den store forskel og vist der er så skal jeg nok lige lave en A/B test for lige at kunne høre det...
To andre ting som er dejligt ved at havde fået en pre ind i setuppet er at ved Wadia`n skulle jeg spille temmeligt højt før at den åbnede helt op (pga den digitale volumekontrol). Det kunne sagtens høres når man spillede moderat at den holdt tilbage. Den anden ting er at displayet er så stort at man kan se volumen også langt fra 
Skulle jeg komme med et kritik punkt på Calypsoen lige nu.... Så blev det dens opstart tid. Fra standby til at den er klar tager næsten et minut eller deromkring. Det kan sku godt føles som lang tid 
Nu håber jeg at jeg kan få 2 andre rør pre`s hjem til demo inden for den nærmeste fremtid. For vil gerne høre hvad de kan også. En ting er 100% sikkert, der skal en pre ind i setuppet. Men hvilken det bliver kan jeg ikke sige. Der skal lige prøves lidt inden jeg tager stilling til det. Men Aesthetix Calypso har helt sikkert gjort et ordenligt indtryk på mig 
|