Here we go:
Nå nu må jeg hellere komme med lidt flere betragtninger, der er sket lidt...
Følgende skete i går:
-
Varmet godt igennem.
-
Fandt ud af jeg havde kørt CD → PCM og ikke CD → DSD
-
Naboerne var ikke hjemme!
Med de fakta i mente, kunne den seriøse testning forgå. Så seriøs som jeg nu kan være!
Soundstage på denne maskine er stort flot og med god dybde, god til at vise hvor musikerne muligvis er pladseret.
Som tidligere nævnt, et væld af detaljer, men med en helt naturlig udtryk, stemmer og instrumenter har den helt naturlig gengivelse der kendetegner topklasse udstyr. Altså udtrykket ”at lukke øjnene så spiller de netop for dig”. Der er denne her helt glatte og naturlige gengivelse der kendes fra super pladespillere.
Hold lige fast i glat og naturlig.
Ingen naboer, så skal der gives gas!
En god test synes jeg, er at se om de gode egenskaber fortsætter jo højere man spiller. Det har selvfølgelig ikke kun noget med cdafspilleren at gøre, men et sammenspil mellem de andre led, her forforstærker, effektforstærker og højttalere. De sidste tre kender jeg jo, så den skal kunne sammen med disse, for de er godt sammentømrede.
Der vil naturligvis altid være en begrænsning i forstærker, højttaler og rum.
Og så blev musikken trykket af....
Det var vildt. Sagt på en anden måde, adrenalin er dejligt!
Jeg kan spille betydeligt højere end jeg ellers er vandt til, på trods af trykket bevarer musikken sin struktur, og de forskellige ellementer i musikken bliver på sin plads, det hele bliver bare højere og højere, intet stikker af, intet gjaller eller bliver ubehageligt – eller jo, bas....
Bas? Er der noget galt med den? Nej det er der faktisk ikke, den er voldsom. Ikke at den ruller, stikker af eller andre unoder. Den er kontant dyb og her er det der ellers afviger normalt er her i hytten: Fysisk.
Jeg elsker bas! Det er én af mine, øh, kæpheste. Ikke nødvendigvis dyb bas, men den bas der er, skal leveres på den helt rigtige måde.
Der er intet bedre end en E streng på en gulv-bas, der blive slået an og stoppet igen, eller sluppet midt i et spil – sug pop! Her er så det fortærskede udtryk ”hurtig bund/bas”, det er noget være noget, men højttalerne evne til at falde på plads/til ro/standse igen – og det er her det bliver fysisk.
Det kildre i tæerne, det rummesterer i maven, og et lille skud adrenalin og man kan ligefrem mærke luften i rummet starte og stoppe. Det er hvad jeg normalt oplever med mit almindelige setup, med dCS koblet ind får jeg en ekstra faktor, en let trykken for ørene – ligesom trykfald i fly, dog ikke så slemt.
Men det er vigtigt, så hold lige fast i det sidste.
I har vel gættet hvad jeg synes om den?
Godt gættet, jeg synes den spiller fantastisk.
Hvorfor? Er det ikke bare en almindelig SACD/CD spiller, som dem der er nævnt tidligere i tråden? Ja og nej. På rent CD og på rent SACD afspilning, muligvis.
Men det der virkelig adskiller den fra andre gode maskiner, er det helt essentielle punkt, at dCS har udviklet en metode til at opkonvertere fra PCM til DSD og derefter knalde det igennem deres Ring Dac. Men hør, det gør jo ikke en CD til SACD, nej næppe, men noget gør det!
Nogen der har hørt en virkelig lækker SACD indspilning på godt udstyr? Lækker, glat og naturlig gengivelse uden at prikke – man kunne fristes til at kalde det analog-klang.
Som jeg skrev i starten – det er netop noget af de kvaliteter der skinner igennem.
Og kan I se potentialet? Alle vores almindelige Cder får pludselig nyt liv – og tro mig, det gør de.
Nu kommer så det bedste og det værste!
Bas, jeg elsker bas, det fik jeg vist nævnt? Der er som sagt intet som dyb bas under kontrol. Jeg elsker en portion bas fra min pladespiller, der er nogen der mener, at man ikke har hørt bas før man har fået det serveret fra en tung USA pladespiller. Det læste jeg i et par numre siden i High Fidelity, måske Sven Bilén, da de tested min Eera DL1. Det skal jeg ikke blande mig i, men én ting er sikkert, her kan der bankes noget bas af.
Faktisk kan der fyres så dynamisk LP bass af, at jeg kan mærke det tryk variation jeg skrev om.
Og her kommer så sidste pointe, også den aller værste... det er helt trist...
Som sagt, jeg fik det bas tryk via dCS, og det er første gang jeg har haft den mulighed fra et CD medie.
Hvad er så det triste? Jo det triste er at det er den første CD spiller jeg har oplevet der spille så godt, så godt at den kan bide skeer med min pladepiller – det er skræmmende. Det jo ikke rigtig trist. Det er nok også nærmere en nostalgisk tristhed.
Den tid hvor LP ubetinget er det bedste, er ved at være forbi, det digitale medie snerrer af kongen.
Mvh.