Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Hovland HP200 Phono (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 50
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har alltid kjøpt mine lytter direkte fra GRAAF, men jeg vet ikke om firmaet er så oppe at køre at de gør det lige nu. De har jo haft en lille smule likviditetsproblemer. Kendeil kan helt sikkert henvise til nogle resellere i EU.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Jeg har alltid kjøpt mine lytter direkte fra GRAAF, men jeg vet ikke om firmaet er så oppe at køre at de gør det lige nu. De har jo haft en lille smule likviditetsproblemer. Kendeil kan helt sikkert henvise til nogle resellere i EU.

Puma

Hej Puma!

Ja, jeg har hørt, at Audio Analogue har købt rettighederne til Graaf. Hvis det er sandt, ser det nok sløjt ud for fremtiden, og ihvertfald for kvaliteten.

Jeg har sendt en mail til Kendeil. En direkte mail til Graaf har jeg ikke kunnet finde!

Men det er en SKØN forstærker!

Mvh

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Så er det tid til lidt rørskift i min Tron forforstærker!

Ud ryger Amperex 6189W (12AU7):

I drift ryger Cifté/Mazda 12AU7W Chrome Plates:

Det er som at komme hjem, bare helt rigtigt! De er fantastiske. Mine absolutte favoritter.

Mvh.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

mmmmm så er det snart jul igen, en tidlig julegave?

Det skal nok blive sjovt!

Mvh.

Spændende julegave... Man skal forkæles indimellem. Er forøvrigt meget spændt på dine indtryk, når du har fået lyttet til den. Mon den får lov at ligge under juletræet?  

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Milu

Prøv med graaf@graaf.it

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hvornår regner du med at der sniger sig endnu en Graaf GM20 ind i dit setup  Det må da være den ultimative løsning da det nok ville gøre XA30,5 overflødig, eller tager jeg fejl????

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hvornår regner du med at der sniger sig endnu en Graaf GM20 ind i dit setup  Det må da være den ultimative løsning da det nok ville gøre XA30,5 overflødig, eller tager jeg fejl????

GM20 i mono konfiguration skulle i følge velunderrettet kilde være fuldkommen vidunderligt

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
Milu skrev:

mmmmm så er det snart jul igen, en tidlig julegave?

Det skal nok blive sjovt!

Mvh.

Spændende julegave... Man skal forkæles indimellem. Er forøvrigt meget spændt på dine indtryk, når du har fået lyttet til den. Mon den får lov at ligge under juletræet?  

Den får ihvertfald ikke lov til at ligge der længe - men skulle gerne have den inden dén tid!

Ja det bliver sjovt at prøve de muligheder den giver.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Hej Milu

Prøv med graaf@graaf.it

Puma

Tak Puma, den adresse vil jeg prøve!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Det skulle der da gerne engang i fremtiden, det er helt sikkert!

Nej XA30.5 bliver ikke overflødig. For det første synes jeg det er sjovt at skifte lidt mellem de to teknologier, for det andet, så er Pass'en en af de bedste transistor trin jeg hørt og det er jo ikke helt tosset at lytte til. For det tredie, jeg tror jeg har nævnt det, så æder to mono GM20 900 watt i timen i hvile og ca. det dobbelte i fuld udstyring, så jeg nægter at bruge 2 x GM20 til baggrundsmusik! Her er XA30.5 mere venlig i forbrug.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Pierre skrev:

GM20 i mono konfiguration skulle i følge velunderrettet kilde være fuldkommen vidunderligt

Ja det skulle de være. Men ét styk GM20 er også en vidunderlig oplevelse!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt nye smårør til min Graaf GM20.

8 stk. EF184 pentoder - der sidder 4 stk. i hver GM20, 1 stk. som driver til hver 6C33C-B rør.

8 stk. Valvo EF184 med "Delta" rørkode - altså lavet af Philips/Heerlen. Men så vidt jeg ved, var Valvo et søsterfirma til Philips, så det passer jo meget godt.

Og endelig! Nogle rørtyper som ikke koster kassen! Befriende!

Jeg synes måske de lyder bedre, men jeg har også lige skiftet til nye rør i min forforstærker, så jeg er slet ikke sikker!
Smart!

Mvh.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Spennende rør Milu. Hvor har du kjøpt dem forresten, og koster de like lite som EF184 flest (som nesten er gratis)?

Kan du si litt om Tron Phono sammenlignet med Pass Labs XOno?

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Spennende rør Milu. Hvor har du kjøpt dem forresten, og koster de like lite som EF184 flest (som nesten er gratis)?

Kan du si litt om Tron Phono sammenlignet med Pass Labs XOno?

Hej Fosse!

De er købt på Epay og det bliver jo sjældent "næsten gratis"!
Jeg gav 8.99€ pr. rør, så helt gratis er det ikke, tilgengæld var de matchede, som jeg bad om - helt perfekt! Ganske imponerende.

Og den spiller bare så godt den forstærker!

Tron Seven vs. Pass Labs XOno?

Tron Seven er jo baseret på step-up traffo og rør. Så den gør hvad rør typisk gør, giver et stort 3D/soundstage, super detaljeret og et helt naturlig flow. Og den er suveræn til klassisk musik, akustisk musik ala jazz, guitar, cello, violin osv.
Men tilgengæld er den lidt spids når det gælder rock, og andet kompleks musik, især gamle l**te optagelser af fantastisk rock musik. Deep Purple sucks, Mozart rocks!

Pass Labs XOno er selvfølgelig transistorbaseret, og derfor en helt anden fisk! Det gør det ikke helt så godt som Seven, når det gælder 3D og detaljering. Tilgengæld er dynamikken og dens evne til at håndtere rock, fantastisk. I forhold til Seven holder den lidt igen med at fokusere på detaljerne, og derfor er den helt fantastisk til gamle l**te indspilninger. Deep Purple rocks, Mozart ok too!

Mvh.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Mange takk for innspill Milu, det var meget interessant.
Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Lige en opfølgning – eller en slags konklusion, angående GM20

Nu med matchede og balancerede friske NOS rør fra Tesla og Valvo. Med disse rør har jeg nu dannet mig et godt indryk af hvad Graaf GM20 kan og ikke kan, i mit setup – i særdeleshed med Avalon Ascendant II.

Jeg tror, jeg har fundet en måde at forklare hvor højt jeg kan spille med GM20's 2x20 watt på Avalon Ascendant. Jeg kan spille så højt som en rigtig akustisk guitar lyder i min stue. Eller niveau som en almindelig sangstemme. Så er det godt, at jeg blandt andet, er glad for folk og sing/songwriters.

De to første plus-sider ved GM20 der ramte mig, var også ting jeg nok havde regnet med, at jeg fik med Graaf'en.
Nummer et var soundstage/3D. Det er helt vildt, hvor meget der bliver kastet rundt i soundstage, første gang jeg hørte hvad Graafen gjorde, wow! Lidt surrealistisk nogen gange, men hold da op et klaver er helt fantastisk over GM20. Eller en cello, eller violin, eller....
Nummer to er detaljering. OTL/OCL – så er der altså bare hul igennem. Selv de mindste detaljer bliver blæst ud til fuld anskuelse – fascinerende!

Så var der lige nogle ting jeg ikke regnede med, jeg fik med i købet.
Først, selv om jeg isat de mest detaljerede rør i min forforstærker, og man kan vel heller ikke kalde dCS Puccini en venlig CD-spiller, så på trods af den høje høje detaljering, så bliver det serveret helt naturligt, uden fokusering på s-lyde eller andre ubehageligheder. Flot! Ingen lyttetræthed.
Og forstærkeren lyder meget ”hurtig”, det er svært at forklare, men den virker meget levende, musikkens passager, ansalg, start og stop virker utroligt levende, flydende og kontant.
Dernæst overraskede det mig meget med dens evner i basområdet! Holder jeg mig inden for dens arbejdsområde, så kvitterer den med en levende, pulserende og præcis bas. En snert til den varme side, men den er meget detaljeret og forbavsende kontrolleret.
Faktisk er bassen mere levende og punchy end på min Pass. Ikke at XA30.5 er dårlig til det, men den er til dels meget mere kontrolleret og, så tror jeg, at der er et lille mismatch i impedansforhold mellem min rørforforstærker og XA30.5. Hvilket ikke er unormalt mellem en rørforforstærker og en transistorforstærker. Min Tron Linestage skulle have en udgangsimpedans på 1Kohm, XA30.5 har en indgangsimpedans på 20Kohm. En faktor 20, hvor jeg er blevet fortalt, at man skal helst over faktor 25. Graaf GM20 har en indgangsimpedans på 50Kohm – og det giver så en faktor på 50, straks bedere – muligvis.

Hvad kan den så ikke?
Det siger sig selv, at høje lydtryk og meget kompleks musik, ikke er GM20's livret, og den kvitterer lige med den modsatte lyd, hys/forvrængning og manglende kontrol.

Jeg er meget positiv over byggekvaliteten. Selvom den ikke spiller, så er det svært ikke lige at kaste et blik på den, eller røre ved dens Ferrari lakering, perfekt.
Forstærkeren er meget tavs, ingen poplyde ved tænd/sluk, ingen trafo brum. Meget lidt sus fra den, min pre giver mere sus fra sig.
Den virker til at holde sin bias og offset justering godt, efter indjustering.

Den er forbavsende længe om at være helt på plads med lyden, ved opvarmning. Op til en 1 time synes jeg.

Nu må jeg hellere få anskaffet én GM20 til, og se hvad 2 x 70 OTL/OCL watt kan gøre...

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Fin lille læsning, men lige et par spørgsmål.......... OTL/OCL hvad betyder det

Skal du seriøst have en GM20 mere  Puha det skal nok blive svedigt nok. Med en mere så burde du da ikke have problemer med at spille højt............

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Skal du seriøst have en GM20 mere  Puha det skal nok blive svedigt nok. Med en mere så burde du da ikke have problemer med at spille højt............

OTL = Output Transformer Less, altså er der ingen transformator i udgangen, som der oftest er i en rørforstærker.

OCL = Output Capacitor Less, ingen koblingskondensator i udgangen.

Yes, det skal jeg da! Det har hele tiden været målet. Omend jeg sjældent spiller højere end én GM20 magter, så er det sidste kontrol ikke skidt. Desuden skulle sådan to i mono give endnu bedre 3D og bund, så deeet...

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Lige for at pointe det: OTL så er rørene koblet direkte til højttalerne, uden andet imellem, såsom transformator.

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Pierre skrev:

OTL = Output Transformer Less, altså er der ingen transformator i udgangen, som der oftest er i en rørforstærker.

OCL = Output Capacitor Less, ingen koblingskondensator i udgangen.

Yes, det skal jeg da! Det har hele tiden været målet. Omend jeg sjældent spiller højere end én GM20 magter, så er det sidste kontrol ikke skidt. Desuden skulle sådan to i mono give endnu bedre 3D og bund, så deeet...

Mvh.

Hvordan er det lige med GM20 og det med at bruge dem som mono... Normalt er det jo ikke så godt at tage 2 stereo effekter og lave dem om til mono (hedder det brokobling, eller hva????)

Hvordan har Graaf løst det problem???

<< Forrige Side af 50 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes