Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 06:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Ny topmodel fra Vienna Acoustics! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

madhouse; nu skal vi to jo ikke begynde at gøre dette her "personligt" ( "for arveprins Knud og Jesper Andersen " ) men skal gerne prøve at gøre mig mere klar i mælet.

1/ Der er et udsagn om at der er enheder/materialer i Die musik for et sted ml. 10.000/15.000, dette afstedkommer en mening/kommentar om at prisen er "helt ude i hampen". Dette kan du og andre så have mere el. mindre forståelse for.

Jeg tror godt at vi alle - incl. syncroniq - ved at der kommer MANGE andre omkostninger i forb. producering af hifi/højtalere. ALLIGEVEL kan man da godt have en mening om at prisen er enten for lav...passende ....eller for høj...kan man ikke ?

Og JEG kan sagtens sætte tingene i (mit) perspektiv, ligesom du & andre kan sætte tingene i (dit/jeres) perspektiver - er jo blot et spørgsmål omkring hvordan man vælger at anskue situationen...og i dette tilfælde hvor meget man mener er "rimeligt" at have som dækningsbidrag.

2/ Men madhouse, du misser hele MIN pointe - jeg skriver IKKE at sync. udtalelse/holdning er den helt rigtige; jeg forsvarer blot hans ret til sin argumentation....og at man IKKE behøver at fare i flint fordi man har en i mine øjne sund skepsis overfor prissætng.......get it ???????????? (  )

Og du/vi ved alle sammen hvor meget "voodoo" der er inden for denne branche, hvor mange producenter gang på gang hævder at have genopfundet - og nogle gange omgået - fysikkens love for dermed at kunne påvirke den alm. forbruger til at betale vanvittige summer for "ingenting" - floromvundne og tårevædende beretninger om "årtiers udvikling", HT kabler omvundet manuelt af jomfruhånd på Andesbjergenes tinder for lav intning o.s.v. Altsammen for at indbilde os forbrugere hvorfor producenterne må opkræve uhyrlige priser...som egentlig indeholder vanvittige avancer.

Men skal vi ikke stoppe her;

Mvh

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest, undskyld det blev lidt personligt.

Jo, selvfølgelig skal folk have ret til deres mening om en prissætning (jeg synes da også 170.000 kr er meget for en højtaler). Men når man som Syncroniq, tager stilling til prisen på så tyndt et grundlag, så synes jeg ikke det er fair.

Jeg skal da også ærligt indrømme, at jeg ikke ved om de 170.000 kr. er en realistisk prissætning set i forhold til udgifterne. Men en topmodel skal vel også være lidt eksklusiv.

Og ja, vi kan godt blive enig om at der er meget voodoo i denne branche, og at priserne nogle gange virker betænkeligt høje, men jeg mener at man bør huske at det ikke kun er materialer der skal betales.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

madhouse; - helt ok, kender godt selv det når ens hifi-passion gløder FOR meget og ordene pludselig bliver skarpere end tiltænkt

Mange venlige hilsner

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv fusket med hjemmebyg i mange år, og man kan nå ganske langt .. dog sjældent på uger eller måneder ... Mange high-end firmaer er jo i øvrigt blevet startet med noget selvbyg, som har grebet om sig.

Et er dog hjemmebyg noget andet er at produktionsmodne og "seriefremstille" et produkt, idet dette jo kræver at tingene er gennemprøvede, og konstrueret på en måde der tillader transport mm. 

Nu er high-end jo en sjov diciplin, idet der bliver solgt meget få eksemplarer af hvert produkt, hvorfor der typisk også er meget få til at bære udviklingsomkostninger.

Der hvor jeg bliver rigtigt ærgelig over debatten er at man helt underkender alle de eksperimenter, som skal til for at flytte grænserne og give de sidste 5%. Det kan være aftestning af forskellige terminaler, kabler ... ja man kan blive ved.

Man kan her tage ved lære af Duelund, som aldrig stoppede i sin søgen efter den optimale løsning. Hvis man stiller sig tilfreds efter en uge ... så når man ikke det optimale, hvis man altid er på vej med nye løsninger - så er der mulighed for at flytte grænserne for god lyd.

Bundy 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

selv hvis der kun er dele for 10k i den højttaler + mandetimer, faciliteter, patenter, logistik og avance til producent, samt forhandler og plads til 30% kontant rabat til kunderne så er vi ved at være der hvor det lyder ganske rimeligt.

nu er Rene en ret dygtig købmand, på ingen måde negativt, udover det også en brændende audiofil, men selv han kan næppe skyde ret mange af disse sæt af, ergo skal avancen også sættes højere i alle led.

det må satme være irriterende at have det sådan, at man føler sig snydt hver gang man bruger penge.

hvis vienna har haft en udgift på de første 1000 sæt på 25k pr sæt (lavt sat ?) derudover skal der betales forsikring samt fragt (2k) og eftersom de næppe shipper mange sæt afsted af gangen er det ikke billigt ,og ikke glemme de også skal leve af det. alene deres tur til ces skal de vel sælge 10-15 sæt for at hente ind

så deres importører kan købe til 50k pr sæt dvs vienna tjener 23k pr solgt sæt, dvs 2,3 mil pr 1000 solgte sæt. bliver der overhovedet solgt så mange ? jeg tvivler!

importørerne/forhandlerne har en række andre udgifter der skal dækkes ind, garanti, 30% kontant rabat, demo modeller, butik/opbevaring og ikke glemme topskat.

30% kontant rabat dvs en salgspris på 119k, så er vi på en avance på omkring de 60% og det er før alle udgifter importøren har. efter udgifter må det være omkring 40% dvs 47k pr solgt sæt 70% i skat så er vi på 13k overskud for importøren.

uden at vide om dette er bare nogenlunde i nærheden skal viennas samlede udgifter ligge under 20k pr sæt for at det kan løbe rundt medmindre de sælger meget mere end 1000 sæt ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Jeg har selv fusket med hjemmebyg i mange år, og man kan nå ganske langt .. dog sjældent på uger eller måneder ... Mange high-end firmaer er jo i øvrigt blevet startet med noget selvbyg, som har grebet om sig.

Et er dog hjemmebyg noget andet er at produktionsmodne og "seriefremstille" et produkt, idet dette jo kræver at tingene er gennemprøvede, og konstrueret på en måde der tillader transport mm. 

Nu er high-end jo en sjov diciplin, idet der bliver solgt meget få eksemplarer af hvert produkt, hvorfor der typisk også er meget få til at bære udviklingsomkostninger.

Der hvor jeg bliver rigtigt ærgelig over debatten er at man helt underkender alle de eksperimenter, som skal til for at flytte grænserne og give de sidste 5%. Det kan være aftestning af forskellige terminaler, kabler ... ja man kan blive ved.

Man kan her tage ved lære af Duelund, som aldrig stoppede i sin søgen efter den optimale løsning. Hvis man stiller sig tilfreds efter en uge ... så når man ikke det optimale, hvis man altid er på vej med nye løsninger - så er der mulighed for at flytte grænserne for god lyd.

Bundy 

Helt rigtig.

Jeg kender mange der bruger timer og timer ja år og år, tænk hvis de en dag skulle til at leve 100% af det.

Alt koster.

Det jeg slet ikke kan forstå der sidde folk der er godt udannet herinde og selv de brokker sig tit over priser, men så snart man vender den om hvad er din løn ? så er den altid for lav, men op med den og ja alt bliver dyre.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Priser kan være meget svære at gennemskue.Som eks. kan jeg give, at jeg anvender armcojern i magnetsystemmet.Det er ca 6 gange så dyrt som normalt jern.Men på det færdige magnetsystem, er der  ingen visuel forskel.Så for at dreje det her over på det tekniske, må vi jo se om der kommer flere detaljer ud.Jeg har en formodning om, at den øvre frekvensgrænse bliver opgivet til 105khz.Men nu må vi se.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
selv hvis der kun er dele for 10k i den højttaler + mandetimer, faciliteter, patenter, logistik og avance til producent, samt forhandler og plads til 30% kontant rabat til kunderne så er vi ved at være der hvor det lyder ganske rimeligt.

nu er Rene en ret dygtig købmand, på ingen måde negativt, udover det også en brændende audiofil, men selv han kan næppe skyde ret mange af disse sæt af, ergo skal avancen også sættes højere i alle led.

det må satme være irriterende at have det sådan, at man føler sig snydt hver gang man bruger penge.

hvis vienna har haft en udgift på de første 1000 sæt på 25k pr sæt (lavt sat ?) derudover skal der betales forsikring samt fragt (2k) og eftersom de næppe shipper mange sæt afsted af gangen er det ikke billigt ,og ikke glemme de også skal leve af det. alene deres tur til ces skal de vel sælge 10-15 sæt for at hente ind

så deres importører kan købe til 50k pr sæt dvs vienna tjener 23k pr solgt sæt, dvs 2,3 mil pr 1000 solgte sæt. bliver der overhovedet solgt så mange ? jeg tvivler!

importørerne/forhandlerne har en række andre udgifter der skal dækkes ind, garanti, 30% kontant rabat, demo modeller, butik/opbevaring og ikke glemme topskat.

30% kontant rabat dvs en salgspris på 119k, så er vi på en avance på omkring de 60% og det er før alle udgifter importøren har. efter udgifter må det være omkring 40% dvs 47k pr solgt sæt 70% i skat så er vi på 13k overskud for importøren.

uden at vide om dette er bare nogenlunde i nærheden skal viennas samlede udgifter ligge under 20k pr sæt for at det kan løbe rundt medmindre de sælger meget mere end 1000 sæt ?

En messe som ces med de rum koster ca ½ mil.

Ved min ven i tyskland bruger ca 1,1mill med alt på den store messe der snart bliver holdt.

Samt så er der alle de andre messer og div penge til blade og hjemmesider.

Men nu er det også tyskland, men i % er det noget dyre herhjemme.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jakobsen> Hvis du kobler din Vienna op så jeg kan komme elektrisk til hver enhed udefra, vil jeg gerne lave et nyt filter til dig. De't ingen problem'.

MadHouse > Jeg ved godt der er mange udgifter, men det er der altså også til de helt små modeller... Faktisk kunne det være at de solgte flere, hvis de satte prisen ned til, lad os sige 100.000kr.

Mit bud er, at den højttaler kun koster 170.000kr for at give en imponeringseffekt for Vienna firmaet, så folk køber de billigere modeller der er nemmere at tjene penge på. Ligesom f.eks. JBL har en GTI og en Power enhed. En folk vil have, og en folk har råd til. Det handler om imponeringseffekt.

Men jeg er stadig klar hvis Jensen vil lave en test på et sæt Vienna højttalere og lytte dem op imod de originale. Hvis de er så dygtige, og jeg er så dum, må han da kun kunne stå som en konge bagefter. Dog er det nemmest for mig hvis højttaleren har BiWire terminal, så jeg kan have filteret uden for kassen, når jeg udvikler.

Så kunne man holde en lytteaften hvor folk kom og kunne stemme uden at vide hvad der var hvad. Jensen og mig incl.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jensen > Kunne du få nogle målinger af denne nye højttaler fra Vienna? F.eks. en frekvenskurve og impedanskurve? Det må de da næsten have liggende.

Jakobsen > du kan faktisk se hvordan din Mahlmer måler her.

Ca et 15dB dyk hvor øret er mest følsomt. Tegn på at diskant og mellemtoner absolut ikke er i fase. Her har du en måling af mit sidste projekt.

Der er så 10dB på yaksen istedet for 5dB.... men det kan folk vel abstrahere væk fra. +/- 1.5 dB i hele båndbredden. Det skal siges at dykket helt i toppen på min, er et Seas problem. Diskanten har syntetisk dæmpemateriale i polstykket istedet for f.eks. fåreuld. Derfor har den det dyk i toppen. Troels Gravesen har beskrevet problemmet og hvordan det fjernes nemt.

Jeg ved godt at frekvensmålinger kun er én ting. Men det er nu en ting der SKAL være iorden.

DERFOR siger jeg at Vienna ikke har kunne overbevise mig endnu, at de kan lave højttalere, og slet ikke i 170.000kr klassen. Haydn og de andre måler ligeså dårligt som mahlmern ovenfor.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

STOP DENNE BØRNEHAVE......øv-bøv....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Jakobsen> Hvis du kobler din Vienna op så jeg kan komme elektrisk til hver enhed udefra, vil jeg gerne lave et nyt filter til dig. De't ingen problem'.

MadHouse > Jeg ved godt der er mange udgifter, men det er der altså også til de helt små modeller... Faktisk kunne det være at de solgte flere, hvis de satte prisen ned til, lad os sige 100.000kr.

Mit bud er, at den højttaler kun koster 170.000kr for at give en imponeringseffekt for Vienna firmaet, så folk køber de billigere modeller der er nemmere at tjene penge på. Ligesom f.eks. JBL har en GTI og en Power enhed. En folk vil have, og en folk har råd til. Det handler om imponeringseffekt.

Men jeg er stadig klar hvis Jensen vil lave en test på et sæt Vienna højttalere og lytte dem op imod de originale. Hvis de er så dygtige, og jeg er så dum, må han da kun kunne stå som en konge bagefter. Dog er det nemmest for mig hvis højttaleren har BiWire terminal, så jeg kan have filteret uden for kassen, når jeg udvikler.

Så kunne man holde en lytteaften hvor folk kom og kunne stemme uden at vide hvad der var hvad. Jensen og mig incl.

Så lav en selv.

Og hold lige mig udenfor dit lille korstog.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hvorfor hedder de egentlig "Dø musik"?

PS. Det er en gammel Simpson joke.

"Why does your shirt say :'Die Bart, die'" ?

"no no, thats german for: 'The Bart, the'"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

It's a classic

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jensen> Så kan folk jo ikke sammenligne dem hvis de ikke er ens. Det var jo dig der sagde jeg skulle tage noget med til supertræf, ikke mig. Men hvis du fortryder, så ok.

Hvis andre vil prøve nyt filter (kan altid laves tilbage) så sig til. Dog kræver jeg at kunne sige fra med mindre jeg syntes det er sjovt, har tid og syntes det er spændende. Det skal jo være sjovt HiFi.

Svend P >  Simpsons rules.... wuiii... must kill moe....

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hvorfor hedder de egentlig "Dø musik"?

Ja lavet også grin med det, over for dem da jeg så det.

Men for de dem er det Die men tro nok de fleste vælger navnet The, efter hvad jeg kan se i min. info fra usa.

Det er de navne de få.

THE MUSIC

THE KISS

THE POETRY

Tilfreds

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Hvis andre vil prøve nyt filter (kan altid laves tilbage) så sig til.

Jeg turde ikke "slagte" mine højttalere for sådan et eksperiment... VA-højttalere kører med single-wiring, så man er dømt til at skulle lave et eller andet "grimt" ved dem hvis delefiltrene, som der jo skal eksperimenteres med, skal være tilgængelige på ydersiden.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Fandme et fedt design..... Det med drejelig mellemtone er lidt vovet tror jeg også, men hvis de lyder som de ser ud!  - WOW. Kan huske jeg lyttede til de galmle Vienna Acoustics Strauss, som vel er dens efterfølger, på KT messen, og der var jeg ikke synderligt begejstret for lyden generelt - diskanten synes jeg var utrolig tilbagelænet og højttaleren var generelt kedelig at lytte til.

Gad sku godt lægge øre til denne model, de ser spændende ud. De må da lyde af lidt, når de i føge nogle herinde kan købe for en slik, hvis man køber delene separat...

Jeg synes faktisk det er en af de eneste højttalere jeg endnu har set der bare nærmer sig B&W´s dyreste 800 modeller i design!!! Mon ikke de kan opleves på en af de store messer senere på året...

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Man kan trække et kabel ud af basporten, men det er kun en løsning hvis det andet ikke er mulig. Men filterne på VA sidder bag på terminalen, så det MEGET nemt at få tilbage, hvis man ønsker det. Jeg vil gerne love dig, at jeg vil kunne få mere liv i dem, og åbne dem lidt mere op. Altså fjerne den lidt tunge lyd i mellemtonen hvis du forstår. Det oplevede jeg i hvertfaldet på messen, og målingerne fortæller det samme.

Men send en PB hvis nogen er interesseret. Det er jo lidt OT.

The Elite > Imponerende at du kan se hvordan de lyder . Men det er da fedt at du har fundet noget du syntes er spændende. Den glæde er jo ubetalelig (og kan ikke købes i løsdele).

Men Jensen, Super fine højttalere. Held og lykke med dem.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Hej Live21

Uden at jeg yderligere vil deltage i denne debat, vil jeg lige påpege at du har lavet en regnefejl...

23.000 x 1.000 er ikke 2,3 millioner, men derimod 23 millioner...

Mvh Kim

PS: Der er dog en del ting i regnestykket som nok ikke passer, men 170.000,- mener jeg ikke er dyrt for sådan et produkt. Det er mange penge, men ikke dyrt... Vienna laver den næppe for at tjene penge, stort set ingen producenter tjener penge på deres top modeller, dertil er udvikling og produktions omkostningerne for høje set i forhold til hvad man kan sælge af det...

Netop derfor er det lidt skægt at 'vi' danskere bliver så sure på producenterne når de laver nogen dyre gennemførte produkter... Ville det ikke være kedeligt hvis der kun eksisterede billige Bilka højttalere?

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes