Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Det er 170.000,- for 5-6 enheder og et flot kabinet.
Det er 50.000,- fot et netkabel.
Det er 100.000,- for en mellemtone.
Det er 75.000,- for et signalkabel.
Det er priser på alle cd-plader.
Det er 1 million for et sæt højttalere.
Det er 250.000,- for en effektforstærker. |
|
|
Det er ikke en definition, det er en række eksempler.
Det er jeg sådan set overhovedet ikke uenig i, det er faktisk netop dér jeg gerne vil hen med det! Jeg mener ikke der er noget der hedder "overprissat". En vare koster dét kunderne vil give for den. Hvis det kan lade sig gøre for Vienna at få 170.000,- for "5-6 enheder og et flot kabinet", er det så Vienna du skal kritisere, eller er det dem af dine med-entusiaster der ifølge dig er dumme nok til at købe den, til at Vienna kan skabe en forretning på det? Jeg synes groft sagt ikke man skal kritisere producenterne for at lave dyre produkter, men nærmere kritisere køberne for ikke at tage hjernen med på indkøb. Jeg _hader_ dén med "jamen har du hørt det?" hver eneste gang man peger på et produkt der åbenlyst ikke virker. Som jeg har nævnt tidligere: Hvis jeg laver en bil med ottekantede hjul, skal du så også køre i den før du kan udtale dig om hvorvidt den virker eller ej?
Jeg VED specifikt at der findes producenter der vælger at lancere et ekstra dyrt produkt, af dén specifikke årsag at der findes kunder der efterspørger det, og så er det dumt ikke at tage deres penge - ellers lægger de bare pengene hos en konkurrent. Diskussionen er naturligvis "hønen eller ægget" - er det producenterne der har fået overbevist kunderne om at hifi skal være dyrt for at være godt, eller
Inden for billede har jeg nu i en del tid gået målrettet efter en filosofi der hedder: "godt" vs. "dårligt" er først relevant når vi har afklaret "rigtigt" og "forkert". Først når du håndterer gengivelsen _rigtigt_, kan det betale sig at bekymre sig om forskelle i egentlig kvalitet. Denne filosofi har jeg bevist over for mig selv er den rigtige, og jeg har bevist det overfor andre ved at jeg gang på gang har demonstereret billedkvalitet der, selv i situationer hvor jeg langtfra selv har været tilfreds, er blevet kaldt blandt det ypperste på markedet. Med spillekonsoller, 3000,-s DVD-afspillere, billige standard-kabler og ikke specielt dyre lærreder, ender man øverst på skamlen ved ganske enkelt at gengive billedet sådan som specifikationerne siger det skal - af den simple årsag at groft sagt alle andre gør det forkert. Jeg har oplevet i mere end ét tilfælde at jeg har observeret uacceptabelt dårligt billede fra folks MEGET dyre DVD-afspillere, sat min egen 1000,-s Pioneer til, og fået bedre billede. Bare ét eksempel på, at hvis du starter med et forkert princip, så kan du forbedre kvaliteten i det uendelige, men aldrig levere det bedste resultat.
Dét jeg vil sige med det er, at det er som om at inden for hifi er det fuldstændigt uvæsentligt om det grundlæggende princip er rigtigt eller forkert - bare man laver udførelsen godt nok, så skal man nok finde nogen kunder som man kan overbevise om at netop dette princip er vejen til enden af regnbuen. Jeg ved ikke om grundprincippet kan overføres særligt direkte til lyd, det er nok vanskeligt - men jeg tror det er sundt at kigge lidt på komponenterne i éns anlæg, og overveje lidt hvad netop denne komponents opgave er, og f.eks. tænke lidt over om en CD-afspiller partout SKAL koste det samme som forstærkeren? Kig på de forskellige producenters line-up af CD-afspillere og forstærkere. Hvor mange producenter har mere end 20% forskel på prisen på dén CD-afspiller og dén forstærker der er designet til at matche hinanden? Færre og færre. Det betyder ikke nødvendigvis at producenten tjener mere på den ene del end på den anden, men man er startet med at kigge på hvilken pris markedet kan bære, og så regnet baglæns for at finde ud af hvor mange penge man har til produktion og udvikling af hver komponent. Hvis man vedtager at CD og forstærker skal koste 15.000,- stykket, så deler man omkostningerne fifty-fifty mellem de to komponenter. Hvem siger det ikke var bedre at bruge to tredjedele på forstærkeren, og lade komponenterne koste 10.000,- for CD og 20.000,- for forstærker - eller omvendt?
Hvor mange penge man vælger at bruge på sit anlæg må man selv bestemme, men uanset hvad, så tror jeg det er sundt at tage et skridt tilbage, og kigge på komponenterne ét for ét: Hvilken opgave skal denne komponent udføre? Hvor svært er det at udføre, og hvor stor indflydelse kan det have på lydkvaliteten? En CD-afspiller skal konvertere digital lyd til analog. Et signalkabel skal flytte dette analoge signal til forstærkeren. En forstærker skal forstærke et svagt analogt signal til et kraftigt analogt signal. Et højttalerkabel skal overføre dette signal til højttalerne. Højttalerne skal omdanne dette elektriske signal til ændringer i lydtryk. En vis logik siger at der er større risiko for kvalitetstab i de tilfælde hvor du rent faktisk ændrer noget, og størst når du ændrer fra et elektrisk signal til en fysisk bevægelse - dvs. højttaleren. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er kablernes opgave en relativt simpel opgave, og at flytte signalet uændret fra ét apparat til et andet, er alt andet lige en væsentligt simplere opgave end at konvertere mellem forskellige typer af signal - så at gøre dette rigtigt, det burde ikke være det store problem.
Sorry, jeg er vist langt fra topic efterhånden... Det korte af det lange er, at jeg ikke mener man kan kritisere en producent for at sende et produkt på markedet. Men jeg mener absolut godt man kan kritisere forbrugerne for ikke at tage hjernen med på indkøb. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Jeg synes groft sagt ikke man skal kritisere producenterne for at lave dyre produkter, men nærmere kritisere køberne for ikke at tage hjernen med på indkøb.
|
|
|
Man skal kritisere fagpressen for ikke at fortælle sandheden. Der er utroligt at det kan foregå...altså tonsvis af positive anmeldelser med lækre farvebilleder og overstrømmende ordgejl...
De er enten dummenikker eller i lommen på branchen.....hvad er jeg i tvivl om? 
Hvis man kan henvise til 4-5 overstrømmende tests, hvorfor så tvivle på produktet? 
Baserer man sine indkøb på teste, bør man i den grad tvivle på sig selv og sine motiver....gå i tænkeboks...
AV Precision skrev:
Jeg _hader_ dén med "jamen har du hørt det?" hver eneste gang man peger på et produkt der åbenlyst ikke virker. Som jeg har nævnt tidligere: Hvis jeg laver en bil med ottekantede hjul, skal du så også køre i den før du kan udtale dig om hvorvidt den virker eller ej?
|
|
|
Enig, det er den man bruger når fornuftig argumantation fejler.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Man skal kritisere fagpressen for ikke at fortælle sandheden. Der er utroligt at det kan foregå...altså tonsvis af positive anmeldelser med lækre farvebilleder og overstrømmende ordgejl... |
|
|
Det er jeg meget enig i. Der er for få fagblade der for alvor forsøger at forholde sig objektivt til ydelsen. Jeg er bare bange for at folk synes sandheden er for kedelig... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Er det virkelig nødvendigt at høre den for at være kritiske? Hvad er det de forventes at kunne børe ved en til 170.000?
Hvis de kostede 1.700.000, skulle man så også høre dem før man kunne have en mening?
|
|
|
kan du give mig EN god grund til at danne sig nogen mening før man har hørt produktet.....???
lyden kommer sku da i første række.... ellers har jeg misforstået noget
så kan man se på design og pris bagefter ikke dermed sagt det ik betyder noget....
det er sku da fedt at en HT ser godt ud og kvalitet er i top...
men jeg kunne sagtens leve med en grim HT hvis det var den der var bedst.......
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op det har godt nok været sjovt at følge alle de
indlæg i denne debat. Der er mange synspunkter der bygger på baggrund af erfaring,
og synes der er mange der prøver at overrumple hinanden med ens kendskab til
tingene, faktum er at 170.000 kroner er mange penge i de flestes verdener, men
det udelukker da ikke Vienna for at hoppe med på vognen indenfor det ypperste,
lad os nu lige få nogle objektive vurderinger på bordet af den kommende
højttaler, specifikationer, påstande mm, holder altså ikke indtil videre, så
vent lige tiden lidt an.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med at købe den nu, før at politiker få øje på HIGH-END HiFi og ligge luxus afgift på, for så ville den let komme til at kost 500k i sted for
150k
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
gisp...stadig gang i denne tråd....nogle der har HØRT den???
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ og tre gange nej, vi har ikke hørt dem, håber ikke at det bliver svært og at jensen har et set med til næst messe i år.
Man kan så sige at Vienne er komme i klasse med B&O, Linn, GamuT og andre såkalde HIGH-END mærker, der overpris sætte deres prod, men
måske bliver vi overraske når vi en gang komme til at høre dem.
Ps. Jensen du må genen prøve at få hele sætte med (Bag og Center højtaler), til næste messe
Men desværre skal der nok punges ud med de samme penge for forærker og kable til disse højtaler
|
Til top |
|
|
pifle Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke lidt povert at bruge så sindsygt megen tid på at diskutere VA'ere til 170K eller 150K - når der findes Audio Note til 900K, lad os da for pokker lade være med at gå i så små sko, komme ud over isen og forhøje puljen og så lad os dog få en rigtig lang tråd ud af det !!
ZYL-6100/SOGON |
AN-E/SOGON, maple |
900000,oo danske kroner !! |
|
Til top |
|
|
pifle Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er vist iøvrigt blot 2 enheder, noget træ og noget kabel, og ingen herinde har vel hørt dem, så der må for alvor være stof til en god lang tråd..
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laver Audio Note ikke nogle næste tomme højtale kabinnette med nogle billge enhede og kabler ?????
Så er debate starte om Audio Note højtaler og især pris, måske skal vi tage den i en anden tråd
Og det er da altid god at mærker som B&O, Linn, gamnuT, Vienne ikke står for sig selv
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
HEJ og tre gange nej, vi har ikke hørt dem, håber ikke at det bliver svært og at jensen har et set med til næst messe i år.
Man kan så sige at Vienne er komme i klasse med B&O, Linn, GamuT og andre såkalde HIGH-END mærker, der overpris sætte deres prod, men måske bliver vi overraske når vi en gang komme til at høre dem.
Ps. Jensen du må genen prøve at få hele sætte med (Bag og Center højtaler), til næste messe
Men desværre skal der nok punges ud med de samme penge for forærker og kable til disse højtaler  |
|
|
aldrig.
Jeg er ikke til rundtosse lyd.
det kommer til at stå her med det er mest for mine ungers skyld.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer Vienna Acoustics ikke med lidt billigere modeller i 2008?
Jensen, hvordan er mellemtonen adskilt fra resten af speakeren? Står den på en drejefod?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen komme Vienna med en opdater til de modeler der nu er på market, eller måske en hel ny serie ?
Eller så udgave i hvide piano god nok flot ud, helt klart noget der er WAF venlige, skid at så foden stadig er i sort.
|
Til top |
|
|
HIFI4ALL Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1301
|
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyheds-skrivelse opdateret med yderlige info.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Jensen komme Vienna med en opdater til de modeler der nu er på market, eller måske en hel ny serie ?
Eller så udgave i hvide piano god nok flot ud, helt klart noget der er WAF venlige, skid at så foden stadig er i sort. |
|
|
Hele Concert-serien kan leveres i hvid højglans nu, men jeg tror ikke at man skal forvente at Mahler og den nye topserie kommer i hvid! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Kommer Vienna Acoustics ikke med lidt billigere modeller i 2008?
Jensen, hvordan er mellemtonen adskilt fra resten af speakeren? Står den på en drejefod?
|
|
|
Hej
Nej det kommer kun de 3 modeller.
Nej den er ikke på en drejefod.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Eller så udgave i hvide piano god nok flot ud, helt klart noget der er WAF venlige, skid at så foden stadig er i sort. |
|
|
De nye modeller har ikke noget at gøre med Grand.
Grand bliver i mange år endnu.
Også Mahler bliver og mon ikke der snart kommer ne update til den skal lige have presset lidt mere på.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 05 September 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra næste uge af vil der stå et sæt som alle kan høre og låne med hjem.
Så hør dem selv.
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 07 September 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billy Joel sang i 1977 disse ord (i sangen Vienna):
"But you know that when the truth is told.. That you can get what you want or you get old You're gonna kick off before you even Get halfway through When will you realize, Vienna waits for you?"
Var de myntet på denne højttaler? 
(hørte den lige og synes teksten var spøjs) __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|