Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Ny topmodel fra Vienna Acoustics! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

AV > Prøvede egenlig at slutte tråden, men ok.

Du mener ikke at kabler i dyre domme, strømkabler i dyre domme osv osv er eftersalg? Spikes, sten, mus osv? Forstår godt hvad du mener, men husk at der stadig er 180% afgift på en bil, og den kommer stadig ikke i nærheden af disse højttalere.

Vi kan vel slå fast at det ikke kan passe at den kan være så dyr at lave. Eller i nærheden. Jeg har viden omkring hifi brancen da jeg selv har været i den. Og avancerne ligger højt når man selv importere. Jeg vil gætte på at avancen ialt i dk ligger tæt på 70% på udstyr ala Vienna. Så det er altså ikke de materielle betanddele der gør prisen.

Ingen har hørt dem endnu, så ingen kan sige de er dårlige. Jeg kan dog sige at jeg ud fra deres historik ikke endnu har bevist at de kan lave en teknisk ordenlig højttaler. Om det er det man vil eller ej, er jeg ligeglad med. Det er et kvalitetskriterie for mig, derfor min diskution.

Om en højttaler kan være 170.000kr værd er svær at svare på. Hvis den levere noget ud over det sædvanlige, og overgår andre i prisklassen kan den vel godt. Og så er man der hvor JEG mener man må bestemme om man vil betale det eller ej. Ikke før. HVIS (ved vi ikke) ikke den levere noget ud over det sædvanlige og klare ikke sig super i dens klasse, er det stadig et dårlig køb, hvad enten folk vil købe den eller ej. Det mener jeg da mange ikke har den indsigt der skal til for at kunne vurdere en højttaler godt nok, til at mene det.

Folk betemmer ikke udelukket hvad der er kvalitet eller ej. De bestemmer hvilke firmaer der bliver holdt i live og hvilke der ikke gør. Tests og udvikling gør. Lidt lige som crash tests på biler bestemmer sikkerheds niveau, og ikke reklamer i tv.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Mener faktisk at denne højtaller til 170.000 kr uden specielle egenskaber - er med til at ødelægge HIFI branchen !!! - Det er Kejserens nye klæder om igen....
Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:
Mener faktisk at denne højtaller til 170.000 kr uden specielle egenskaber - er med til at ødelægge HIFI branchen !!! - Det er Kejserens nye klæder om igen....

Ej så prøv da lige at styr dig!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Vi kan vel slå fast at det ikke kan passe at den kan være så dyr at lave. Eller i nærheden. Jeg har viden omkring hifi brancen da jeg selv har været i den. Og avancerne ligger højt når man selv importere. Jeg vil gætte på at avancen ialt i dk ligger tæt på 70% på udstyr ala Vienna. Så det er altså ikke de materielle betanddele der gør prisen.

Nu er materialer jo ikke det eneste i en HT (eller for den sags skyld alt andet) som koster penge. Udvikling er dyrt, lønninger er dyre.

En avance på 70 %  prøv at kigge lidt på dine bukser eller sko. Der er en avance mellem 300 og 700 %  

Vi lever i en tid hvor materialer er billige og arbejdstiden er dyr, så prisen kan på ingen måde gøres op i materialepris og avance, udviklingen af sådan en HT`r koster tid (= penge) og der er helt sikkert brugt meget tid på den.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Chr. R. skrev:
Den pris vi som kunder får lov til at betale for vores produkter, beregnes ganske enkelt ud fra vores købekraft samt den konkurrence der findes på markedet. Men branchen forsøg på at forsvare deres priser, kom desværre også til at præge denne debat...

Nu spiller der jo også andre faktore ind på prissætninger, bla. lønninger og de er jo temmelige høje her i landet.

Indsedet nu bare at det ikke er prisen som er for hjø, men jeres løn der er for lav

Læs nu hvad jeg har skrevet

Prisen er i hvertfald højere end i US på trods af både dyr fragt og told, og det tillæger jeg primært branchens succes med at udnytte vores højere købekraft.  

Eller sagt på en anden måde: høj løn = større købekraft = højere priser

Men lad os nu fokusere på teknik, lyd og ...

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Pierre skrev:
Chr. R. skrev:
Den pris vi som kunder får lov til at betale for vores produkter, beregnes ganske enkelt ud fra vores købekraft samt den konkurrence der findes på markedet. Men branchen forsøg på at forsvare deres priser, kom desværre også til at præge denne debat...

Nu spiller der jo også andre faktore ind på prissætninger, bla. lønninger og de er jo temmelige høje her i landet.

Indsedet nu bare at det ikke er prisen som er for hjø, men jeres løn der er for lav

Eller sagt på en anden måde: høj løn = større købekraft = højere priser

Du har næsten forstået det  Høj løn = Højere priser. Jo højere lønninger importøren/ butikken skal betale sine ansatte, jo mere skal du/ jeg/ vi give for en vare.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Du mener ikke at kabler i dyre domme, strømkabler i dyre domme osv osv er eftersalg?

Jow, men nu snakkede jeg jo om service. Bilforhandlerne sælger jo også ganske fornuftigt af alu-fælge, læderindtræk osv, til priser der ikke lader hifi-tilbehør meget tilbage at ønske. En bekendt af mig har lige købt ny firmabil. Forskellen på bilens grundpris og den endelige pris med alt tilbehør er ca. 350.000,-.

syncroniq skrev:

Hvem har nogensinde påstået dét? Og hvori adskiller netop denne højttaler sig fra en hvilken som helst anden højttaler på dette punkt? Der er forhåbentligt ingen der er dumme nok til at tro at det koster 170.000,- at producere en højttaler der sælges til 170.000,-.

At en sælger der påtager sig en dobbeltrolle tager dobbelt avance for dobbelt arbejde, det kan jeg ikke se noget odiøst i. Avancen mellem producent og slutbruger er jo den samme, uanset om der er én, to eller tre mand imellem til at dele den. Dén med at spare mellemleddet væk, det er i 99% af tilfældene ren markedsføring. I praksis deler man normalt distribution og retail op i to led, for at hvert led kan koncentrere sig om dét de er bedst til. At ét firma skal håndtere begge dele kan lige så vel resultere i ineffektivitet, som i besparelser.

Hvis du mener netop denne 170.000,-s højttaler er langt billigere at udvikle og producere end andre 170.000,-s højttalere, så kan jeg sagtens forholde mig til at du kritiserer den. Men bare ud i den blå luft at kritisere dén avance-struktur som hele branchen er bygget op omkring, det synes jeg altså er lidt tyndt.

Det er iøvrigt rent principielt at jeg blander mig, jeg har ikke en meter forstand på hvor meget det koster at producere netop denne højttaler. Men jeg tror generelt ikke på konceptet "overprissat". Hvis en producent kan sætte prisen på sin vare ekstra højt, og stadig sælge den, så er det ærligt talt forbrugeren der køber den alligevel der er noget galt med, og ikke producenten. Jeg formoder at vi er enige om at ethvert firma vælger dén prissætning som man beregner giver det største afkast? For høj pris giver lavt salg, og lav indtjening. For lav pris giver højt salg, men for lav indtjening. Den rigtige pris er dér hvor indtjeningen er størst. Jeg mener ikke man kan kritisere en producent for at vælge dén prissætning han tjener flest penge på, tværtimod. Derimod burde man rette skytset lidt mod forbrugerne, og - hvis man mener de betaler for meget for ting der ikke er dét værd - og f.eks. forklare dem hvor de kan få det samme for færre penge. Dén med "Det ku' a' og ha' funden o'", det synes jeg er tyndt. Hvis man går efter en højttaler i dén kvalitet som den nævnte leverer, så kan jeg altså med al respekt ikke bruge det til så meget at du siger du kunne have lavet den samme højttaler for en tiendedel af prisen. For det GØR du jo ikke, så det hjælper mig ikke rigtigt. Hvis du kunne pege på hvilken højttaler der ER prisen værd, eller omvendt hvilken højttaler til lavere pris der giver mig det samme, så giver det argumentationen en del mere substans. Hvad en konkurrent KUNNE levere for de samme penge, er ikke rigtigt interessant hvis de ikke rent faktisk gør det.

Igen, se det som en principiel holdning, jeg kender intet til den specifikke højttaler.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
En avance på 70 %  prøv at kigge lidt på dine bukser eller sko. Der er en avance mellem 300 og 700 %  

Nu skal vi lige lade være med at snuble i matematikken. Når du hører et branchemedlem omtale avance, vil man normalt tale om bruttoavance, dvs. avancen i procent af salgsprisen. Denne kan aldrig være over 100%. En fortjeneste på 100% af indkøbsprisen er lig med 50% i brutto-avance. At regne fortjeneste i procent af indkøbsprisen er i mine øjne en uskik. I et regnskab regner du altid ud fra salgsprisen, for pengene er ikke tjent før varen er solgt.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Du har næsten forstået det  Høj løn = Højere priser. Jo højere lønninger importøren/ butikken skal betale sine ansatte, jo mere skal du/ jeg/ vi give for en vare.

Hvor meget timer skal man tilskrive salget af f.eks. produkter i denne klasse  

Ja vores lønningere er højere, men der er ikke mange danske hi-fi sælgere der får +1.000 kr. i timen...

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hey,

Avance struktur har jeg ikke kritiseret. Dem har jeg accepteret.

Der er folk herinde der mener Vienna taber penge på at sælge den højttaler. Læs tråden.

At Jensen både står for import, distribution og direkte salg rør mig ikke.  Det gør hverken produktet bedre eller dårligere.

Det er netop fordi jeg mener Vienna ikke magter en opgave i 170.000kr klassen at jeg råber højt. Intet jeg har hørt eller set i alm prisklasse har været godt. Hvorfor skulle denne så være det? Selvfølgelig kunne jeg tage fejl, har ikke hørt den.

Derfor mener jeg heller ikke at det kan være udviklingen der kan koste kassen på denne højttaler. Så havde de andre været bedre end de er.

Men igen.. det er MIN menning jeg giver herinde. Jeg argumentere for min mening og holdning, og bliver beskudt fra alle sider der tilsammen gør at jeg skal forsvare mig for en samlet dobeltmoral.

Og igen må jeg nævne, at du kan få en del inginiører, snedkere og akustikere et godt stykke tid for 170.000kr til at lave din egen helt specielle højttaler. Det gør det ikke nemmere for mig at acceptere prisen på den højttaler, fra et mærke der ikke har overbevist mig om et højt faglig niveau.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

Pierre >  den var god. Kan nævne at jeg steg over 10.000kr før skat da jeg forlod hifi brancen og blev programmør. Og jeg er enda en lavt lønnet programmør. Jeg skulle gerne snart stige 5000kr mere.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Der er folk herinde der mener Vienna taber penge på at sælge den højttaler. Læs tråden.

At Jensen både står for import, distribution og direkte salg rør mig ikke.  Det gør hverken produktet bedre eller dårligere.

Det er netop fordi jeg mener Vienna ikke magter en opgave i 170.000kr klassen at jeg råber højt. Intet jeg har hørt eller set i alm prisklasse har været godt. Hvorfor skulle denne så være det? Selvfølgelig kunne jeg tage fejl, har ikke hørt den.

Derfor mener jeg heller ikke at det kan være udviklingen der kan koste kassen på denne højttaler. Så havde de andre været bedre end de er.

Men igen.. det er MIN menning jeg giver herinde. Jeg argumentere for min mening og holdning, og bliver beskudt fra alle sider der tilsammen gør at jeg skal forsvare mig for en samlet dobeltmoral.

Og igen må jeg nævne, at du kan få en del inginiører, snedkere og akustikere et godt stykke tid for 170.000kr til at lave din egen helt specielle højttaler. Det gør det ikke nemmere for mig at acceptere prisen på den højttaler, fra et mærke der ikke har overbevist mig om et højt faglig niveau.

Ja så må det jo være sådan.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Hvor meget timer skal man tilskrive salget af f.eks. produkter i denne klasse  

Ja vores lønningere er højere, men der er ikke mange danske hi-fi sælgere der får +1.000 kr. i timen...

I dét regnestykke skal man jo lige huske at en hifi-sælger ret sjældent går direkte fra den ene handlende kunde til den næste. At du bruger 4 timer på at købe et sæt højttalere, betyder ikke at sælgeren har brugt 4 timer på at sælge den. Du vil jo helst ikke stå ret længe i kø, når du kommer og vil høre din 170.000,-s højttaler, så du betaler også timeløn for dén tid sælgeren sidder ved skrivebordet og venter på at du kommer og lytter, samt (ikke mindst) for dén tid sælgeren bruger på dem der ikke købte noget. Jeg har sjældent set en hifi-sælger der fik ros fra kunderne for ikke at ville snakke med folk der ikke vil købe noget - tværtimod fremhæves netop viljen til at ville hyggesnakke lidt som dét der gør forskellen på god og dårlig service. Alt inklusive, kan det sagtens koste flere ugers arbejdstid, før man har solgt for 170.000,- højttaler. Ikke at jeg siger at der gør dét for Jensen, der lader til at have ganske god vind i sejlene, men hvis man er dygtig nok til at tjene penge, er der vel ikke noget galt i at stikke dem i lommen. Det er jo ikke et socialkontor man køber sine højttalere hos. Anyway: Ud af de penge der så er tjent, skal der betales husleje, bil osv, der skal måske aflønnes en bogholder, markedsføring og hvad der nu ellers er af udgifter til at drive forretning.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

@ AV Precision

Dels har amerikanske forhandler stortset samme udgiftposter som I har, men udover forskellen i timelønnen, så er det min umiddelbare opfattelse at den enkelte US sælger har et større styk salg end en dansk forhandler. Dermed skal salgspriserne være højere herhjemme for at opretholde en fornuftigt indtjening.

Tilbage i 80'eren oplevede vi hvorledes Hifi Klubben langede deres billige produkter over disken i et rasende tempo. Dette oplever jeg ikke mere, hverken hos Hifi klubben eller andre butikker. Så måske kan priserne også tilskrives for mange forhandlere??? 

JØRGEN STORM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Februar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

For god ordens skyld bør man erindre, at sådanne såkaldte sammenlignende "test", hvor man rent faktisk ved, hvad det er man lytter på, naturligvis er totalt værdiløse!

Det er derfor man i videnskabelige, dvs. brugbare, undersøgelser følger en nøje tilrettelagt protokol og anvender randomiserede, dobbeltblindede og placebokontrolleret metodik.

Alt dette fordi menneskeaben har en ganske særligt imponernde evne til at bedrage sig selv.

Til top Vis JØRGEN STORM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØRGEN STORM

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Dels har amerikanske forhandler stortset samme udgiftposter som I har, men udover forskellen i timelønnen, så er det min umiddelbare opfattelse at den enkelte US sælger har et større stk. salg end en dansk. Dermed skal salgspriserne være højere herhjemme for at opretholde en fornuftigt indtjening.

Enig i det sidste, men udgifterne på alle leder og kanter er generelt noget billigere ved at drive forretning i US. Så når man siger at købekraften bestemmer prisen, så er det jo i høj grad netop fordi høj købekraft hos forbrugerne er lig med lav konkurrenceevne hos de erhvervsdrivende.

Lønomkostninger er iøvrigt klart den største udgiftspost i langt de fleste virksomheder. Så gør det altså en rimeligt væsentlig forskel om det koster 100 kroner eller 7$ i timen per ansat.

En detalje mht. antallet af solgte enheder, som de fleste har det med at overse i denne slags diskussioner: Hvis man vil sælge dobbelt så mange enheder og tjene det samme, skal man halvere _avancen_, ikke _salgsprisen_. Det betyder at der skal omsættes for meget mere end det dobbelte, hvis man halverer avancen, for at tjene de samme penge. Hvor skal de penge komme fra? Forbrugerne køber jo samlet set ikke hifi for flere penge, fordi forhandleren sætter priserne ned - de køber bare noget bedre udstyr for de samme penge.

Chr. R. skrev:
Tilbage i 80'eren oplevede vi hvorledes Hifi Klubben langede deres billige produkter over disken i et rasende tempo. Dette oplever jeg ikke mere, hverken hos Hifi klubben eller andre butikker. Så måske kan priserne også tilskrives for mange forhandlere??? 

Er der da flere hifi-forhandlere i dag end i 80'erne?

Jeg mener iøvrigt at man får mere hifi for pengene i dag end nogensinde før. Hvis du ser på hvad du får for en månedsløn i dag, kontra hvad du fik for en månedsløn for 20 år siden, vil jeg - uden at have nærstuderet det - påstå at du får et bedre system i dag. At der så er blevet et langt større marked for det helt tunge grej, det behøver den almindelige entusiast med moderat budget vel ikke gå og tude over?

Rohlander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Utroligt så barnligt nogle branchemedlemmer reagerer når man tillader sig, at stille sig skeptisk overfor deres nye potentielle cash cows.

Penge gør grimme ting ved folk.

Jeg skriver også inde på en aktiedebat og der er virkelig folk der vil sælge deres gamle bedstemor for lidt guldmønter.......og det gør ondt i maven på folk, hvis man skriver at man regner med at aktiemarkedet ramler og kommer med dokumentation for, hvor slemt det ser ud.

Børnehave herinde såvel som på det aktiedebat forum.

Martin Logan Spire
Soveværelse:
Hofli Integra 5.1
Holfi Xara NFB REX
Marin Logan Motion 4
Audio Physic Luna
Reserve:
Nad S300
Til top Vis Rohlander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rohlander

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Er der da flere hifi-forhandlere i dag end i 80'erne?

Jeg mener iøvrigt at man får mere hifi for pengene i dag end nogensinde før. Hvis du ser på hvad du får for en månedsløn i dag, kontra hvad du fik for en månedsløn for 20 år siden, vil jeg - uden at have nærstuderet det - påstå at du får et bedre system i dag. At der så er blevet et langt større marked for det helt tunge grej, det behøver den almindelige entusiast med moderat budget vel ikke gå og tude over?

Nej der er ikke flere forhandlere i dag, men det skyldes nok den revolution Hifi klubben startede og som f.eks. Elgiganten i dag tildels viderefører. Men derfor kan der vel stadigvæk godt være for mange forhandlere i ft. kundegrundlaget.

Ja priser på elektronik har det heldigvis med at falde, for ellers tør jeg ikke tænke på hvad f.eks. en CD-afspiller eller et fladskærms TV ville koste i dag

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 09 Februar 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Rohlander skrev:

Utroligt så barnligt nogle branchemedlemmer reagerer når man tillader sig, at stille sig skeptisk overfor deres nye potentielle cash cows.

Penge gør grimme ting ved folk.

Jeg skriver også inde på en aktiedebat og der er virkelig folk der vil sælge deres gamle bedstemor for lidt guldmønter.......og det gør ondt i maven på folk, hvis man skriver at man regner med at aktiemarkedet ramler og kommer med dokumentation for, hvor slemt det ser ud.

Børnehave herinde såvel som på det aktiedebat forum.

Og det siger du først nu .Nå pyt der har jeg kun et par hundrede tusinde i klemme.Men hvad der kommer let, forgår let.

God weekend til alle

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 Februar 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Ja så må det være sådan.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum