Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: B&O HiFi??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Kan man kalde B&O et HiFi Mærke
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
154 [28,95%]
254 [47,74%]
124 [23,31%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:

Bundgård skrev:

Dermed mener du så også, at der stoppes fordi lyden er nøjagtig som Accuphase vil have den. Når så produktet er lanceret og næste generation skal på tegnebrættet, kan lyden nu pludselig godt blive bedre.

For næsten alle produkter er der et budget. Udviklingen stopper når budgettet bliver overskredet. Folkene hos Accuphase og alle andre Hifi producenter, kunne sagtens fortsætte ud over budgettets grænser hvis de fik muligheden for det. Produktets pris ville da stige til astronomiske højder og dermed blive usælgeligt. For at kunne tjene ind til udviklingen af næste generation, skal produktet produceres og sælges før eller siden. Alle grene af udviklingen incl. designet, får en bid af budgettet.

Jo jo, men derfor går de ikke på kompromis med lyden, det er jo det B&O gør.

Nu skal vi jo lige huske på, at den her POLL handler om hvorvidt B&O er hi-fi eller ej, og det mener jeg jo ikke de er, da de går på kompromis med lyden pga. design. 

At B&O går på kompromis med lyden pga. design er jeg enig i. At der kun findes to kategorier, HIFI og det der ikke er HIFI, som man kan sortere alle produkter efter, er jeg stærkt uenig med dig i. Hvis HIFI kun betegner de produkter, der har brugt alle resourcer på lyden alene, kommer hverken B&O, Accuphase eller ret meget andet i den kategori. Man behøver bare tage et kig på Accuphase, ML, Krell og det meste andet for at kunne se det. Produkterne i en sådan kategori, tror jeg derimod man skal finde i den billige ende. Der hvor det billigst mulige kabinet, og andet der ikke har noget med lyden at gøre, er valgt.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Jeg tror desværre at grunden til, at sådan en debat giver friløb for så mange radikale og ikke altid særligt velovervejede holdninger, er at I () frygter at naboen en dag præstere et B&O (eller måske Sony) anlæg som spiller bedre end den optisk, økonomisk og pladsmæssigt samleverfjentlige "ægte" HiFi-opstilling i selv har!

Jeg har hørt hvordan det lyder, så nej det skræmmer mig ikke, desuden lyder det ikke som om du har læst det hele, det som det her handler om er hvorvidt B&O er hi-fi eller ej, og det mener jeg ikke det er, da de går på kompromis med lyden frem for design som de sætter højere.

Mit Setup:   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p osts.asp?TID=35114&KW=Rees
Til top Vis Rees's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rees

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:
Rees skrev:

Bundgård skrev:

Dermed mener du så også, at der stoppes fordi lyden er nøjagtig som Accuphase vil have den. Når så produktet er lanceret og næste generation skal på tegnebrættet, kan lyden nu pludselig godt blive bedre.

For næsten alle produkter er der et budget. Udviklingen stopper når budgettet bliver overskredet. Folkene hos Accuphase og alle andre Hifi producenter, kunne sagtens fortsætte ud over budgettets grænser hvis de fik muligheden for det. Produktets pris ville da stige til astronomiske højder og dermed blive usælgeligt. For at kunne tjene ind til udviklingen af næste generation, skal produktet produceres og sælges før eller siden. Alle grene af udviklingen incl. designet, får en bid af budgettet.

Jo jo, men derfor går de ikke på kompromis med lyden, det er jo det B&O gør.

Nu skal vi jo lige huske på, at den her POLL handler om hvorvidt B&O er hi-fi eller ej, og det mener jeg jo ikke de er, da de går på kompromis med lyden pga. design. 

At B&O går på kompromis med lyden pga. design er jeg enig i. At der kun findes to kategorier, HIFI og det der ikke er HIFI, som man kan sortere alle produkter efter, er jeg stærkt uenig med dig i. Hvis HIFI kun betegner de produkter, der har brugt alle resourcer på lyden alene, kommer hverken B&O, Accuphase eller ret meget andet i den kategori. Man behøver bare tage et kig på Accuphase, ML, Krell og det meste andet for at kunne se det. Produkterne i en sådan kategori, tror jeg derimod man skal finde i den billige ende. Der hvor det billigst mulige kabinet, og andet der ikke har noget med lyden at gøre, er valgt.

Jeg har heller aldrig sagt, at det er nødvendigt at sætte alle recourcer på lyd, hvis et produkt skal være i hi-fi kategorien, men blot at de ikke skal sætte designet højere end lyden, fordi så er det jo ikke pga. lyd man laver sit produkt, hvilket er tildfældet med B&O.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Bare et lille indspark.......

Mangler der ikke en svarmulighed i stil med "Ja, men design spiller også en stor rolle"? Dette ville jo give mulighed for at svare Ja, men med den lille "hage" at design hos B&O vægtes højt gennem hele udviklingsprocessen.

Jeg er ikke tvivl om, at B&O har lavet flere vellydende apparater gennem tiden, men jeg er heller ikke i tvivl om, at designet spiller en stor rolle, og nogle gange måske også for stor (f.eks. de fjernsynslignende højttalere, der både kunne hænges på væggen og stilles på gulvet.....husker ikke navnet, men godt lød de nu ikke).
Hvad angår forstærkere, båndoptagere, tunere og cd-afspillere så tror jeg nu ikke designet har haft stor indvirkning på, hvordan lyden fra dem blev, da designet i disse situationer ikke så hurtigt kommer på tværs af ønsket om god lyd. Pladespillerne fra B&O synes da at have taget relativt meget hensyn til lyden, men igen uden at afvige fra ønsket om et godt design.
Højttalerne mener jeg, er deres store svaghed, da man bliver nødt til at kompensere og lave utallige krumspring for at få dem til at lyde nogenlunde, netop fordi man ønsker et bestemt design.

Prissætningen på B&O's udstyr er vel som man forventer det - Går man efter mest lyd for pengene er det ikke dén vej, man skal kigge, men går man efter et veldesignet anlæg/fjernsyn m.v., så er det for nogen den eneste vej, der kigges.
Hvis B&O var billigere kunne der også ske det, at det ikke længere var ekslusivt nok??!! Der er jo ikke noget eksklusivt ved at have noget alle andre også kan købe - uanset om de gør det eller ej.
Som det også er blevet nævnt, så er B&O's (potentielle) kunder heller ikke interesseret i at betale for bedre lyd, hvis det betyder, at det går ud over designet.

Jo, B&O er også hifi, men B&O er i særdeleshed også design (IMHO, naturligvis).

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Hold k*** hvor en gang forudindtaget vrævl i kære brugere kan få fyrret af på dette ellers udemærkede forum.

... hvis definitionen på ægte hifi skal være at der ikke er gået på kompromis med lyden, findes der altså ikke hifi, og så burde vi nok få ændre navnet på nærværrende forum hurtigst muligt!

Så du er pludselig ham der bestemmer, hvad der er vrævl (eller vrøvl måske?), og hvad der ikke er ??

Det har jeg heller aldrig sagt, jeg siger blot at lyd skal være vigtigere end design og det er det ikke ved B&O, og derfor er det ikke hi-fi, men hvis du havde læst det hele så burde du også vide det. Igen, læs det hele før du blander dig!

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:

Jeg har hørt hvordan det lyder, så nej det skræmmer mig ikke, desuden lyder det ikke som om du har læst det hele, det som det her handler om er hvorvidt B&O er hi-fi eller ej, og det mener jeg ikke det er, da de går på kompromis med lyden frem for design som de sætter højere.

Derfor kan det vel stadig opfylde kravene til tilnærmelsesvis troværdig reproduktion af musik?

Din definition holder altså ikke vand - det ene behøver ikke udelukke det andet.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

M.V.H.
Søren

Jeg kunne ikke være mere uenig, hvis man går på kompromis med lyden for designets skyld, jamen så laver man ikke hi-fi, men møbler til udstilling og ikke brug.

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Hold k*** hvor en gang forudindtaget vrævl i kære brugere kan få fyrret af på dette ellers udemærkede forum.

... hvis ikke er det meget muligt at jeg kan kombinere mig til et af verdens bedst spillende anlæg... uden at det består af HiFi (eller hvad mener du Dr-Tricket).

Jeg tror desværre at grunden til, at sådan en debat giver friløb for så mange radikale og ikke altid særligt velovervejede holdninger, er at I () frygter at naboen en dag præstere et B&O (eller måske Sony) anlæg som spiller bedre end den optisk, økonomisk og pladsmæssigt samleverfjentlige "ægte" HiFi-opstilling i selv har!

PS: Jeg har al mulig respekt for B&O's produktsortiment, men det gør det ikke for mig. Vi er heldigvis meget forskellige, og det ville være rart hvis der også var plads til forskellighederne...

Tl dit første spørgsmål, kan jeg kun sige, at du bør læse hele tråden, og så kan du ellers se hvad jeg mener.

Jeg er ikke bange for at naboens B&O lyder bedere end mit meget billigere hi-fi-anlæg, for jeg har hørt det, og kan kun gentage mig selv, synes ikke det er særlig godt.

Jeg mener bestemt ikke at man skal tænke på om et produkt er samleverfjentligt, for det har jo ikke noget med lyden at gøre.

Tilsidst kan jeg kun sige, at jeg håber folk snart indser, hvad denne tråd/poll handler om, nemlig om man synes B&O er hi-fi eller ej, og ikke om naboens B&O lyder bedere end et "rigtigt" hi-fi setup  

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

MaltheK skrev:
Rees skrev:

Derfor kan det vel stadig opfylde kravene til tilnærmelsesvis troværdig reproduktion af musik?

Din definition holder altså ikke vand - det ene behøver ikke udelukke det andet.

Jamen det er jo det, det gør. (se 3. nederste inlæg, på side 2 !) der er forklaringen.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003

de værste højttalere jeg nogensinde har hørt er nogle, i øvrigt rigtig pæne, søjlehøjttalere fra B&O, pænt dyre var de os..

men de har da os lavet lidt der ik er helt skidt, om det så er tilstræbt eller rent held skal jeg ik kunne sige..

Tror ik de har noget filosofi grundlag om andet end at lave overskud
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

hovedsagen er vel de kan lave overskud, tror ik de har noget filosofi grundlag om andet end at lave overskud

Interessant tanke gang, tror måske du har ret.

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

hovedsagen er vel de kan lave overskud, tror ik de har noget filosofi grundlag om andet end at lave overskud

Det er måske rigtigt, men som tidligere nævnt i denne tråd, så er opfattelsen hos Hr. og Fru. Danmark, at B&O er noget af det ypperste man kan få inden for hi-fi, men det er det jo bare ikke.

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Først og fremmest findes der IKKE et eneste produkt på markedet, der ikke er et kompromis fra producentens side, såvel lydmæssigt som design og holdbarhedsmæssigt. Dette gælder også Accuphase, ML osv.

... hvis definitionen på ægte hifi skal være at der ikke er gået på kompromis med lyden, findes der altså ikke hifi, og så burde vi nok få ændre navnet på nærværrende forum hurtigst muligt!

Men nu er Hi-Fi som bekendt en forkortelse for High Fidelity, som betyder noget så simpelt som "høj troværdighed". Det er indiskutabelt en meget flydende definition, på et område hvor absolutte referencer er uhyre svære at definere og hvor perfektion er en illusion.

Jeg mener grundlæggende debatten om hvorvidt B&O er HiFi producent er skudt ved siden af! Det må være vigtigt at vurdere hvert produkt enkeltvis.

Hvis Accuphase laver en clockradio i morgen, er de vel stadig Hifi-producent. Og selv om Marantz tjener pengene på forholdsvis low-end produkter er deres 200.000,- kroners forstærkersæt - som de fleste kendere vurdere på linie med det allerbedste penge kan købe - vel stadigvæk HiFi?

... hvis ikke er det meget muligt at jeg kan kombinere mig til et af verdens bedst spillende anlæg... uden at det består af HiFi (eller hvad mener du Dr-Tricket).

PS: Jeg har al mulig respekt for B&O's produktsortiment, men det gør det ikke for mig. Vi er heldigvis meget forskellige, og det ville være rart hvis der også var plads til forskellighederne...

tilgiv mig men: Jeg tror desværre at grunden til, at sådan en debat giver friløb for så mange radikale og ikke altid særligt velovervejede holdninger, er at I () frygter at naboen en dag præstere et B&O (eller måske Sony) anlæg som spiller bedre end den optisk, økonomisk og pladsmæssigt samleverfjentlige "ægte" HiFi-opstilling i selv har!

hvad er det for en gang fis at lukke ud. det her er en fri debat om hvad folk synes om B&O og hvad det er de laver. om de mest satser på design eller lyd. og så skal du da slet ik komme her og konkludere noget om at folk frygter noget. B&O er en livsstil og ja fyr endelig penge af på det hvis du har nok af dem. har intet imod folk der lever sådan. føler mig ikke ramt, men folk har jo lov at sige hvad de mener.

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:
MaltheK skrev:
Rees skrev:

Jamen det er jo det, det gør. (se 3. nederste inlæg, på side 2 !) der er forklaringen.

Det var en flot videnskabelig henvisning  en subjektiv brugeranmeldelse.

Hvad så med eks. standerhøjttalere, som ikke går uder 35 hz - det er måske ikke hifi så?

Du blander tingene sammen nu.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Rees skrev:

Gumle skrev:

Jeg kunne ikke være mere uenig, hvis man går på kompromis med lyden for designets skyld, jamen så laver man ikke hi-fi, men møbler til udstilling og ikke brug.

Grundlæggende er vi ikke uenige
Men, og der er et men........Jeg siger ikke at B&O nødvendigvis går på kompromis med lyden for at få designet som ønsket - Det sker bl.a. ved mange af deres højttalerproduktioner, men jeg er ikke sikker på, at designet af f.eks. deres mere ordinære 43cm. produkter med sort/alu front gik på kompromis med lyden p.g.a. designet, men de kompromiser, der er lavet, er lavet p.g.a. budgettet, som så mange andre producenter gør det.
Når et firma (uanset hvilket) går på kompromis med lyden p.g.a. designet, så fylder designet for meget, og så synes jeg ikke længere en sådan produkt kan/skal tages seriøst.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

Når et firma (uanset hvilket) går på kompromis med lyden p.g.a. designet, så fylder designet for meget, og så synes jeg ikke længere en sådan produkt kan/skal tages seriøst.

M.V.H.
Søren

Jeg kunne ikke være mere enig, godt at se, at andre har samme mening, som en selv

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Det var en flot videnskabelig henvisning  en subjektiv brugeranmeldelse.

Hvad så med eks. standerhøjttalere, som ikke går uder 35 hz - det er måske ikke hifi så?

Du blander tingene sammen nu.

Hvis nu du læser den brugeranmeldelse, så vil du finde ud af at B&O bruger noget der hedder Adaptiv Bas Linearisering (ABL), det gør at bassen forsvinder ved høje lydstyrker, og det kan man ikke have en mening om, om det er der eller ej.

Nej det er de ikke, da de ikke spiller bas, og så kommer der jo til at mangle en del af den musik du spiller (med mindre der ikke er bas i :P). 

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

det eneste jeg nok kan sige jeg er imponeret over ved B&O er deres link system med lys osv. og så lige deres icepower. og så det jeg skrev i nogle indlæg før.

B&W LCR 600
B&W ASW750
SA 208
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

Rees
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

M.V.H.
Søren

Jamen vi kan ikke være mere enige, men jeg har heller ikke omtalt andet end deres højtalere.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Min kritik gik på fordelingen af virksomheder i kun to kategorier, HIFI og ikke HIFI. Det er velkendt at et produkt sælger godt, hvis det kan påvirke flere sanser på en gang, hørelse, syn, fornemmelsen af kvalitet, m.m. Det benytter næsten alle Highend producenter sig af. Som Ronin siger, så kan det bare ikke sælges, hvis der ikke er brugt penge på design og finish. Man vælger altså, at kanalisere penge over på dette og dermed tage dem fra audio området, for at fremme salget af sine produkter.
Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes