Forfatter |
|
King-of-dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig hører hvor højt i spiller i forhold til refference niveau o
personligt spiller jeg spiller omkring -30 db men de fleste vil nok synes at det er for lov.
det skal lige siges at vi bor i hus så naboen har igen betydning her :-)
hvor højt spiller i?
__________________ Kom forbi min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ikke noget "reference niveau", så -30 dB siger intet om hvor højt du spiller. Det er vidt forskelligt fra anlæg til anlæg.
Derfor bliver det nok lidt svært at beskrive.
Jeg spiller ikke ret højt til film. Undtagelsen kan være hvis det er musikfilm, men ellers ikke højere end man ubesværet kan snakke
sammen under filmen.
|
Til top |
|
|
King-of-dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.thx.com/consumer/thx-technology/thx-reference-lev el/
|
Til top |
|
|
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min densen har analog volumenkontrol og spiller nok oftest omkring otte, halv ni...
Det spiller ikke sammen med en, ellers fin, thx beskrivelse.
|
Til top |
|
|
winbug Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo en smule relativt det du siger, se evt. denne tabel for reference
http://www.sengpielaudio.com/TableOfSoundPressureLevels.htm
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3365
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
THX standarden (Tomlinson Holman eXperiment) blev sat af George Lucas' lydmand af samme navn. George Lucas var i sin perfektionistiske omgang med billed- og lydkvalitet træt af at få sine film vist i middelmådige biografer. Sidenhen tilsvarende i hjemmebiografer.
Iagttagelsen af lydstyrkens betydning for den rette klangmæssige oplevelse – vores øres manglende evne til at høre især baslyde ved lavt niveau – betød at reference niveauet blev sat som:
”THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom”
Læg samtidig mærke til kravet om headroom på mindst 20 dB = 100 gange den nødvendige effekt ved referenceniveau, for at kunne gengive film med THX lyd uden forstærkerne forvrænger (klipper) signalet. Læs mere på THX.COM . Den tekniske og fysiologiske forklaring på betydningen af reference niveau kan man se ved at læse mine indlæg i denne tråd. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=101372&PN=1
Det glæder mig af de beskrevne årsager, at se denne nabovenlige tilføjelse til THX standarden. Læg mærke til de fire sidste ord i citatet nedenfor:” … at any volumen level”. THX Loudness. (Ingen sammenhæng med Loudness War!!!)
http://www.thx.com/consumer/thx-technology/thx-loudness-plus /
”THX Loudness Plus™ is a new volume control technology featured in THX Ultra2 Plus™ and THX Select2 Plus™ Certified Receivers, pre-amps and amplifiers. With THX Loudness Plus, home theater audiences can now experience the rich details of surround sound at any volume level”.
Kun apparater med denne tilføjelse, kan tilsidesætte betydningen af lydstyrken. Ellers er reglen den at man skruer op til man subjektivt fornemmer at man ”får det hele med”. I håbet om at materiellet og ørerne holder. Det samme gælder når man hører musik i stereo.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bofa Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
”THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom” |
|
|
Her gik man og troede at surround-folket var blevet voksne, og havde skrottet THX-sekten  .
Kaj. skrev:
THX standarden (Tomlinson Holman eXperiment) blev sat af
George Lucas' lydmand af samme navn. George Lucas var i sin
perfektionistiske omgang med billed- og lydkvalitet træt af at få sine
film vist i middelmådige biografer. Sidenhen tilsvarende i
hjemmebiografer. |
|
|
Hvor mange biografer har ikke fået ødelagt lydkvaliteten, efter de havde/har spildt penge på et THX skilt.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bofa skrev:
Kaj. skrev:
”THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom” |
|
|
Her gik man og troede at surround-folket var blevet voksne, og havde skrottet THX-sekten .
Kaj. skrev:
THX standarden (Tomlinson Holman eXperiment) blev sat af George Lucas' lydmand af samme navn. George Lucas var i sin
perfektionistiske omgang med billed- og lydkvalitet træt af at få sine film vist i middelmådige biografer. Sidenhen tilsvarende i hjemmebiografer. |
|
|
Hvor mange biografer har ikke fået ødelagt lydkvaliteten, efter de havde/har spildt penge på et THX skilt. |
|
|
Dit indlæg mangler et bedre bud på reference niveau eller andet brugbar med relation til trådens emne. Eftersom du er vidende om et "voksent" bud på dette, vil jeg opfordre dig til at dele dette med læserne. Mig i det mindste!
Når jeg omtaler "middelmådige biografer" skal du have historien med dig. Starwars fra 1977 og THX etableret i 1983. Uanset alderen har man i det mindste defineret et referenceniveau, som tager udgangspunkt i ørets opfattelse af lyd og lydstyrke.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
100 dB målt med en iPhone
|
Til top |
|
|
8888 Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
På mit gamle surround setup 92 db målt i sweetspot
|
Til top |
|
|
Bofa Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
# Kaj.Mit svar til dig var fordi du blander THX ind i debatten, som om THX er den hellige gral. Rigtig mange biografer havde ganske vellydende højtaler, ikke perfekte men med f.eks. eq. kunne frekvensgang og lig. rettes op. Og med dagens digital teknik kan det gøres endnu bedre. Men det fik THX ødelagt  . Her hjemme bliver der spillet på 30W rørforstærker, og 12" i onken-kasser og cellehorn med 2" driver til mellemtone, samt cellehorn til diskant. Så der bliver spillet (for)højt.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Almindelig talehøjde finder jeg passende.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
King-of-dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
På min onkyo 806 kan man stille efter Refference niveau.
hvor altså 0 db er det man bruger i biografen eller det niveau lydsporet er indspillet på.
men jeg ved self. ikke hvordan det fungere på andre receivers
|
Til top |
|
|