| Forfatter |
|
markus Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ du kan se mit udstyr her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5211&PN=1
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har de så ikke, så kan man lige så god købe Audiolab 8000AP, som nu kan fås i DK
Kan ikke forså at man stadig udsende surround pre/forærker, der faktis er forælde når de når market
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Lyder spænde med Emotiva UMC-1, men kan ikke rigtig se at den skulle kunne decode alle de ny HD lydformater ? |
|
|
Det kan den. Der går dog et par måneder inden den er på banen. Se mere her. Edit: Det kan godt være at det er mig der er forvirret, men Markus' post har intet med Emotivas pre/pro at gøre. Jeg tror det er nogle data fra en receiver af en slags. __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ja det har de så ikke, så kan man lige så god købe Audiolab 8000AP, som nu kan fås i DK
Kan ikke forså at man stadig udsende surround pre/forærker, der faktis er forælde når de når market  |
|
|
Jeg kan ikke forstå, at du synes de omtalte produkter er forældede alene fordi de ikke har HD-lyd decodere. For at få det bedste udbytte af BD-skiver skal HD-lyden decodes i afspilleren, og så er decoderne i A/V receiverne ganske værdiløse og spild af penge. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel komme i stand, på den måde at der kom ind på effekt forærker til Receiver og her blive Emotiva nævnt, og så kan man jo ligeså godt gå
hele vejen
At HD-lyden skal decodes i afspilleren, er nu ikke sikke på er rigtig, måske med en HIGH-END BD-afspille i 15k klasse, ellers ikke.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
For at få det bedste udbytte af BD-skiver skal HD-lyden decodes i afspilleren, og så er decoderne i A/V receiverne ganske værdiløse og spild af penge.
|
|
|
Nope. Ved afkodning i afspilleren bør dette kun benyttes, hvis du kører analogt ud til din forstærker. PCM-overførsel er ikke sagen, hvis du vil have det maksimale udbytte på længere sigt. Ikke det store problem pt, men med flere 7.1 udgivelser nedgradere du lydgengivelsen ved at afkode signalet i afspilleren. Så det bedste er rene transport-afspillere og lad så receiveren ordne resten.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan heller ikke genkende at have hørt, at intern afkodning skulle være at foretrække. Oftest hører man at det er ligegyldigt, men i sidste ende skal HD lyden vel afkodes hvor de bedste afkodere findes?! Grunden til at jeg omtaler Emotiva, er at de tilbyder et seperat sæt (UMC-1 og XPA-5) til 11K leveret i DK, der efter sigende spiller røven ud af bukserne, på alt hvad der findes af receivere fra Onkyo, Denon osv.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
|
Nope. Ved afkodning i afspilleren bør dette kun benyttes, hvis du kører analogt ud til din forstærker. PCM-overførsel er ikke sagen, hvis du vil have det maksimale udbytte på længere sigt. Ikke det store problem pt, men med flere 7.1 udgivelser nedgradere du lydgengivelsen ved at afkode signalet i afspilleren. Så det bedste er rene transport-afspillere og lad så receiveren ordne resten. |
|
|
Dét passer ikke. Afkodning i receiver og afspiller giver præcis samme lydkvalitet, da HD-lyden kun kan pakkes ud på én måde. Det kan ikke pakkes ud bedre uanset hvor dyr en receiver du gør det med. Stærkt forenklet kan det sammenlignes med en zip-fil fyldt med billeder; de ser jo ikke pænere ud uanset hvor hurtig en computer du pakker dem ud på. Årsagen til at afspiller-dekodning så er at foretrække, er at der er features ved Blu-ray-formatet som kræver afspillerdekodning for at virke. For eksempel PiP med HD-lyd, eller audio mixing, hvor du mixer en centerkanal med et andet sprog end det primære ind i 5.1 eller 7.1 lydsporet. Derved kan du få HD-lyd i mange forskellige sprog på samme udgivelse, uden at spilde for meget plads på skiven. Der er også mange andre potentielle muligheder for det såkaldte Advanced Authoring, men det kræver altså afspiller-dekodning for at fungere.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Dét passer ikke. Afkodning i receiver og afspiller giver præcis samme lydkvalitet, da HD-lyden kun kan pakkes ud på én måde. Det kan ikke pakkes ud bedre uanset hvor dyr en receiver du gør det med. Stærkt forenklet kan det sammenlignes med en zip-fil fyldt med billeder; de ser jo ikke pænere ud uanset hvor hurtig en computer du pakker dem ud på.
Årsagen til at afspiller-dekodning så er at foretrække, er at der er features ved Blu-ray-formatet som kræver afspillerdekodning for at virke. For eksempel PiP med HD-lyd, eller audio mixing, hvor du mixer en centerkanal med et andet sprog end det primære ind i 5.1 eller 7.1 lydsporet. Derved kan du få HD-lyd i mange forskellige sprog på samme udgivelse, uden at spilde for meget plads på skiven. Der er også mange andre potentielle muligheder for det såkaldte Advanced Authoring, men det kræver altså afspiller-dekodning for at fungere.
|
|
|
Dette forklarer meget godt mine tanker, da jeg skrev ovenstående indlæg omkring decodning af HD-lyd i afspiller. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Dét passer ikke. Afkodning i receiver og afspiller giver præcis samme lydkvalitet, da HD-lyden kun kan pakkes ud på én måde. Det kan ikke pakkes ud bedre uanset hvor dyr en receiver du gør det med. Stærkt forenklet kan det sammenlignes med en zip-fil fyldt med billeder; de ser jo ikke pænere ud uanset hvor hurtig en computer du pakker dem ud på.
Årsagen til at afspiller-dekodning så er at foretrække, er at der er features ved Blu-ray-formatet som kræver afspillerdekodning for at virke. For eksempel PiP med HD-lyd, eller audio mixing, hvor du mixer en centerkanal med et andet sprog end det primære ind i 5.1 eller 7.1 lydsporet. Derved kan du få HD-lyd i mange forskellige sprog på samme udgivelse, uden at spilde for meget plads på skiven. Der er også mange andre potentielle muligheder for det såkaldte Advanced Authoring, men det kræver altså afspiller-dekodning for at fungere.
|
|
|
Hvem f.... bruger PIP i en film ? Er der overhovedet nogen der bruger det på almindelig tv ? Har aldrig fattet at alle de gimmicks skulle være så vigtige. Og pladsen er jo ikke lige Blu-ray mediets problem i forvejen. Så længe de ikke engang udnytter pladsen i de fleste europæiske udgivelser og giver os det fulde lydspor amerikanerne får, så kan det være lige meget om du kan få filmen med oversættelse på lokal sønderjysk med Tønder'sk accent.
Og jo det passer. Du glemmer den dynamik begrænsning der er ved 7.1 PCM i HDMI overførselen fra afspiller til forstærker. Datamæssigt kan HDMI ikke håndtere mere end 96 KHz/24 bit i 8 kanaler. Det problem har du ikke, hvis du sender det som encoded signal og lader forstærkeren ordne dekodningen. Så har du mulighed for at få samme 8 kanaler, men nu med 192 KHz/24 bit.
Jeg taler ikke om, at du kan høre forskellen, for det tvivler jeg på ret mange kan fra almindelig lyd til HD lyd på en film, men du sætter altså en målbar begrænsning ved at lade dekoderen klare sagen.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
|
Hvem f.... bruger PIP i en film ?
Du glemmer den dynamik begrænsning der er ved 7.1 PCM i HDMI overførselen fra afspiller til forstærker. Datamæssigt kan HDMI ikke håndtere mere end 96 KHz/24 bit i 8 kanaler. Det problem har du ikke, hvis du sender det som encoded signal og lader forstærkeren ordne dekodningen. Så har du mulighed for at få samme 8 kanaler, men nu med 192 KHz/24 bit.
|
|
|
PIP bruges fx ved kommentarspor og andre BD-Live-funktionaliteter. Jeg mener ligesom dig, at det er noget ligegyldigt pjat, men det tror jeg ikke var Naieras pointe. Pointen er, at fordi bluray-mediet har nogle funktioner, som forudsætter afkodning i afspilleren, så kan man være ret sikker på, at muligheden for afkodning i afspilleren ikke sådan lige bliver fjernet.
Har du en kilde på det med begrænsning af dynamikken, den påstand har jeg ikke hørt før?
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
PIP bruges fx ved kommentarspor og andre BD-Live-funktionaliteter. Jeg mener ligesom dig, at det er noget ligegyldigt pjat, men det tror jeg ikke var Naieras pointe. Pointen er, at fordi bluray-mediet har nogle funktioner, som forudsætter afkodning i afspilleren, så kan man være ret sikker på, at muligheden for afkodning i afspilleren ikke sådan lige bliver fjernet.
Har du en kilde på det med begrænsning af dynamikken, den påstand har jeg ikke hørt før?
|
|
|
Nu skal de vel lige have dekoderne ind i afspillerne først, inden de kan argumentere for de fukntioner det indebærer 
Dem der vil have de options i en film er i de fleste tilfælde ikke dem, der går så meget op i billed og lyd, at de køber de dyre afspillere, hvilket vil sige dem hvor dekoderne rent faktisk sidder i.
Begrænsningen i dynamikken på PCM 7.1 spor, var noget vi fik tegnet og fortalt til et møde med en af Denons ingeniører.
DTS MA håndtere en maksimal bitrate på 24,5 mbps, men PCM sporet har en maksimal rate på 36,9 mbps. HDMI 1.3 protokollen håndterer op til 36,8 mbps.
Differencen er faktuelt selvfølgelig ikke ret stor og der er ingen der kan høre forskel alligevel på hvor lyden dekodes. Reelt set benyttes der ofte ikke mere end 4-6 mbps på nuværende tidspunkt så der er masser af headroom at arbejde med. Men der er altså en teoretisk begrænsning
Vi fik en masse kurver og en masse tal, hvori han beviste det, og det meste har jeg glemt. Konklusionen på det var dog, at der var en begrænsning ved at afkode i afspilleren, og han abefalede direkte, at selvom du havde en 3800BD (den store Denon afspiller) og en AVR3808 (en af de mindre receivere), at man lod receiveren afkode lyden. Billedet var dog bedre på afspilleren frundet HQV chippen, men det er en anden snak.
I know.....vi er ude i flueknepperi, men ikke desto mindre. Og kende jeg de firmaer Dolby og DTS rigtigt, så går der vel kun et par år før vi skal have et par sidekanaler mere på systemet hjemme i stuen, og så skal der lige en ny overførselstandard til, hvis PCM skal overfører mere en de nuværende 8 kanaler.
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kreidel skrev:
|
Jeg har gennem mange år brugt Pioneer, og været meget godt tilfreds med lyden og hvad man får for prisen. PT. har jeg desværre heller ikke mulighed for de nye lydformater, men jeg venter lidt med at opgradere.
Desværre koster deres mindste model med DTS-HD MA og Dolby TrueHD, LX50, ca. 1000 kr mere end du vil betale, så andre skal nok på banen med forslag.
|
|
|
Mindste model med Blu-ray lydformaterne er VSX-1018AH og har en vejledende pris på: 6.999,- http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/405/VSX-1018AH-K/ind ex.html __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
| Hvem f.... bruger PIP i en film? Er der overhovedet nogen
der bruger det på almindelig tv ? Har aldrig fattet at alle de gimmicks
skulle være så vigtige. Og pladsen er jo ikke lige Blu-ray mediets
problem i forvejen. Så længe de ikke engang udnytter pladsen i de
fleste europæiske udgivelser og giver os det fulde lydspor amerikanerne
får, så kan det være lige meget om du kan få filmen med oversættelse på
lokal sønderjysk med Tønder'sk accent. |
|
|
Uanset hvad du synes om funktionerne er det sådan det forholder sig:
vil du have fyld udnyttelse af Blu-ray-formatet og adgang til alle
features, skal du (blandt andet) have dekodning i afspilleren.
Uanset hvor meget plads man bruger eller ikke bruger i dag, så er der
jo også fremtidige udgivelser hvor det kunne tænkes at man bruger mere
plads. Har du en udgivelse af en Disney-tegnefilm kan du lige pludselig
få TrueHD eller DTS-HD MA i fem eller ti forskellige europæiske sprog,
udover det oprindelige engelske sprog, uden at det skal fylde alverden.
Dét kan man bruge audio mixing til, og som nævnt er mulighederne
nærmest uendelige for Advanced Authoring. Ingen ved hvilke ting
udgiverne finder på i fremtiden.
Rysz skrev:
| Og jo det passer. Du glemmer den dynamik begrænsning der er ved 7.1 PCM i HDMI overførselen fra afspiller til forstærker. Datamæssigt kan HDMI ikke håndtere mere end 96 KHz/24 bit i 8 kanaler. Det problem har du ikke, hvis du sender det som encoded signal og lader forstærkeren ordne dekodningen. Så har du mulighed for at få samme 8 kanaler, men nu med 192 KHz/24 bit. |
|
|
Nej, det passer ikke. DTS-HD MA understøtter kun op til 96KHz hvis du har flere end to kanaler.
Rysz skrev:
Nu skal de vel lige have dekoderne ind i afspillerne først,
inden de kan argumentere for de fukntioner det indebærer
Dem der vil have de options i en film er i de fleste tilfælde ikke
dem, der går så meget op i billed og lyd, at de køber de dyre
afspillere, hvilket vil sige dem hvor dekoderne rent faktisk sidder i. |
|
|
Jeg tror du glemmer lettilgængelige (relativt billige) afspillere som Panasonic BD50 og PlayStation 3.
Og selvom det nok heller ikke er noget du vil høre, i din funktion som
sælger af dyre apparater: PS3'en har ligeså god billede og lydkvalitet
som den store fra Denon, hvad angår afspilning af Blu-ray-film. En af
grundidéerne med formatet er at det ikke skal koste en bondegård at få
korrekt 1080p-output, og så er der jo lige det der med at HD-lyden kun
kan dekodes eller ej. Dermed ikke sagt at der ikke er plads til high
end-afspillere, for der er jo andre måder hvorpå en afspiller kan være
high end. En PS3 hører jo ikke ligefrem hjemme i en high end
hjemmebiograf 
Rysz skrev:
| Begrænsningen i dynamikken på PCM 7.1 spor, var noget vi
fik tegnet og fortalt til et møde med en af Denons ingeniører. |
|
|
Du skulle måske passe på med at stole alt for meget på nogen der
tydeligvis har en interesse i at lære dig at sælge receivere med
dekodning af HD-lyd...
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
| DTS-HD MA understøtter kun op til 96KHz hvis du har flere end to kanaler. |
|
|
Korrekt, dog er det ikke DTS-HD MA der er begrænsningen her. DTS-HD MA som format understøtter nærmest et ubegrænset antal kanaler, hver op til 192 Khz / 24bit. Men på blu-ray formatet er DTS-HD MA begrænset til max. 8 kanaler i 96 Khz / 24bit. /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Men på blu-ray formatet er DTS-HD MA begrænset til max. 8 kanaler i 96 Khz / 24bit.
/Lars
|
|
|
Ok, men hvis det så vil sige, at afkodning i receiver - måske - kan indebære nogle teoretiske forskelle ved brug af det format, der kommer efter bluray, så er det vel dybest set også det samme som at man kan tillade sig at være ligeglad, så længe ens receiver/processor modtager multikanal LPCM uden problemer?
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror vist jeres diskussion høre til i en anden tråd...
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fundet en pio endnu? Eller noget andet der passer i dit kram?
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet en Pioneer AVR1017 til 4600 som demo model i sort! Den står bare i en butik i KBH...
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Lyder meget spændende med en Pio.. jeg er jo Fan.  Bor godt nok i Hvidovre pt.. men kommer fra Skive. Hvad mon en gang post koster ? Jeg mener at huske at en pakke med en Denon AVR2802 fik jeg sendt i foråret fra djævleørn og til Aalborg for ca. 160 kr. inkl,. forsikring op til 5000 (?) Bare den ikke vejer over.. er det 20 kg? ( www.postdanmark.dk ) Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |