Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 12:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dali Ikon vs. JM Lab evt. vs. Dali Mentor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Den er ingen letvægter nej, og man skal nok være to for at flytte på den. Men om det er hjemmebio der er prioritet #1 så kan to PB12-NSD være en bedre løsning. Lydtrykket fra begge løsninger vil være ca det samme, men med to subs kan du opnå en jevnere frekvensrespons over et større område sådan at alle der ser film for en lige god oplevelse. Ultraen vil fremdeles have en noget bedre lydkvalitet, men det er mere noget man oplever om man sidder og finlytter til musik med et glas rødvin i hånden, og ikke når man ser film og rystes af bomber og granater ; )

Men ja, jeg vil nok også hellere have 2 styks, af netop den årsag du nævner, for der er pænt stor forskel på basmængden afhængigt af hvor man sidder.

Jeg kan se at SVS også har en lukket subwoofer på programmet, men den er vel kun tænkt til musik og ikke bio...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg vil på ingen måde anbefale små, lukkede subs til film om man heller har plads for en stor.

Jeg har selv to SB12, men hadde tidligere også en PB12-Plus, og PB12'ern alene kunne mere til film end de to små til sammen. Små subs er riktig gode til at være små, men ellers så er de et kompromis



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Jeg vil på ingen måde anbefale små, lukkede subs til film om man heller har plads for en stor.

Jeg har selv to SB12, men hadde tidligere også en PB12-Plus, og PB12'ern alene kunne mere til film end de to små til sammen. Små subs er riktig gode til at være små, men ellers så er de et kompromis

Det lyder som fornuftig snak, tak for det.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

På den anden side så er SB12 bedre end Kappa til både film og musik, så selv den kan du købe og opleve en forbedring af hvad du har. Feks så kan SB12 levere Darla scenen fra Finding Nemo med trykken på kroppen og uden forvrængning, det kunne ikke Kappa prestere.

Et af Kappa subs problemer som jeg oplevde den er at den ikke kan særlig meget i den dybeste bassen, men den har ingen limitere og dermed forsøger den at gengive signalet der kommer ind, tit med katastrofale resultater hvad forvrængning og ulyder angår. Et forsøg med Darla scenen fik mig i ren panik til at stupe over stuebordet for at slukke receiveren. Og det var virkelig ren panik fordi jeg sat med fjernbetjeningen i hånden



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
På den anden side så er SB12 bedre end Kappa til både film og musik, så selv den kan du købe og opleve en forbedring af hvad du har. Feks så kan SB12 levere Darla scenen fra Finding Nemo med trykken på kroppen og uden forvrængning, det kunne ikke Kappa prestere.

Et af Kappa subs problemer som jeg oplevde den er at den ikke kan særlig meget i den dybeste bassen, men den har ingen limitere og dermed forsøger den at gengive signalet der kommer ind, tit med katastrofale resultater hvad forvrængning og ulyder angår. Et forsøg med Darla scenen fik mig i ren panik til at stupe over stuebordet for at slukke receiveren. Og det var virkelig ren panik fordi jeg sat med fjernbetjeningen i hånden

Indtil nu har jeg kun forsøgt med Kappa'en i den nederste bund i musik-anlægget, og her skal den jo ikke yde det store. Det skal faktisk nok passe med at det der skuffer er at den slet ikke har den output-mængde som jeg er vant til fra Paradigm'en.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Speednut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 08 August 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig 

Fortæl endelig hvad du synes om det! Centeren placerer du bare midlertidigt i første omgang, så kommer løsningen af sig selv



Nu har jeg hørt lidt forskelligt på højtalerne. Så lidt Harry Potter blu-ray og hørt nogle cd'er med The Prodigy og Metallica (som spiller nu). Sættet bliver styret af en Pioneer LX60 receiver, som jeg fandt til kun 6000 kr. i Tyskland. Og det var for godt et tilbud til, at jeg kunne ignorerer det.

Jeg har ikke nogen erfaringer med denne slags udstyr, jeg kommer fra et Sony alt i en sæt, men vil da prøve at beskrive lyden.

første tanke der slog mig, var hvor neutrale højtalerne er. De gør ikke for meget opmærksom på sig selv, men samtidig er de meget hurtige. Det er en kombination jeg rigtig godt kan lide. Jeg kan godt høre at jeg mangler lidt bas, men skal have en subwoofer, når jeg får sparet op til det.

Men det er de bedste højtalere jeg har hørt nogensinde, men nu har jeg heller aldrig hørt noget dyrt grej på nogen måde, så det er næsten en selvfølge, at jeg siger det . Men nu har højtalerne kun kørt ganske få timer, så lyden vil nok bliver endnu bedre efter omkring de 100 timer.

Og så er der jo designet, som jeg er overbevist om slår alt i denne prisklasse. Her er lige et billede jeg tog af mit sæt, da jeg havde fået det pakket ud i går.




I øvrigt en super service af hififreaks, som ikke kan roses nok fra min side.
Til top Vis Speednut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Speednut
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 28 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Så kom der nye højttalere i hjemmebiffen!

Der gik ikke lang tid efter jeg havde skrevet en lille notits i Speednut's tråd om at jeg afventede svar fra Hififreaks førend der lå en PB fra Thomas Sillesen... Årsagen til den smule ventetid (og det var altså kun en smule, allerhøjest 1½ døgn) skyldtes at Michael Guldager var syg, og Thomas skulle stå for vurderingen af mine gamle højttalere, som jeg gerne så indgå i deal'en.

I løbet af få dage fik jeg mig aftalt med Thomas om hvad det skulle være, og her til middag var Michael så forbi. Han er i bedring, men må ikke løfte tunge ting, så jeg agerede pakæsel mens han pacede mig  Det er ikke så varmt længere, men jeg svedte nu alligevel ganske pænt - store mænd er også varme mænd

Det hele kom på plads ved fælles hjælp, og jeg fik lige testet at skidtet virker - jeg skal dog have kørt set up lidt grundigere igennem, og den gamle subwoofer skal på indtil jeg får nogle SVS hjem. Jeg kunne godt have fået Focal subs, men jeg er ret nysgerrig efter hvad SVS kan.

Jamen hvad blev det så til? Jeg gik lidt højere op end forventet, så det blev til Profile serien, dvs. 918 som front, CC908 center og SR908 surround. Og umiddelbart lyder det jo fantastisk, det bliver spændende at se/høre en film på det.

Også jeg kan kun fremhæve Hififreaks' indsats og motivation som fremragende - behagelige at snakke, de brænder for deres produkter, og ligeglade med 8-16 arbejdstider - de ringer når man har tid 

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 28 August 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

BILLEDER  Og velkommen i Focal klubben

Mvh. Henrik



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 28 August 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:
BILLEDER  

Why all the fuzz about pictures...  Det hele skal lige stilles ordentligt op, lige nu er det bare "klyttet" på plads. Og subs skal der til

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 28 August 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Grratulerer, virkelig fede højtalere, og ikke mindst en voksen centerhøjtaler 

Du siger subs i flertal, hvilke er det du vil købe?


__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Speednut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 28 August 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tilykke med grejet, og ja.....vi vil se billeder 
Til top Vis Speednut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Speednut
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 28 August 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Grratulerer, virkelig fede højtalere, og ikke mindst en voksen centerhøjtaler 

Det var helt klart den der trak mest - en ordentlig center skal der til

ManicMiner skrev:
Du siger subs i flertal, hvilke er det du vil købe?

Det bliver et sæt SVS PB12-NSD - jeg skal bare lige have taget mig sammen, har jo brugt en pæn slat penge allerede

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 31 August 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Ack! To PB12 på 15m2 i anden kommer til at blive meget, meget giftigt. Håber at du inviterer på besøg 

Selv om jeg i den anledning er mere nysgærrig på at høre Ultraen, så mon om jeg kan overtale dig til at hellere købe en sådan en


__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Ack! To PB12 på 15m2 i anden kommer til at blive meget, meget giftigt. Håber at du inviterer på besøg 

Selv om jeg i den anledning er mere nysgærrig på at høre Ultraen, så mon om jeg kan overtale dig til at hellere købe en sådan en

Jeg lurede lidt på Ultra til at starte med - men det var kun indtil jeg så kampvægten  70 kg er ikke noget jeg gider bakse rundt med. Men ja, for samme pris som 2 PB12-NSD kunne jeg (næsten) få en Ultra...

Meningen med 2 PB12-NSD er dog at forsøge at opnå en bedre bas-fordeling i rummet, så der ikke er så stor forskel alt efter hvor man sidder.

Lsound synes for i øvrigt ikke at 2 PB12-NSD er overkill til 15 kvm - men det skal de jo synes

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Og jeg har fået dem bestilt  Det lykkedes mig i weekenden at komme igennem, skulle lige finde ud af at få min pc til at spille sammen med netbank, credit card og det nye secure-system.

Min forhåbning er at de lander hos mig fredag, hvis ellers Lsound kan nå at sende dem i dag.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 01 September 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Der er en del fordeler med en kontra to subs, og en af de er at PB12-NSD #2 koster ca 1000kr mindre end den første 

"Overkill" og "subwoofer" er også to ord der er gensidigt ekskluderende


__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
abel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 01 September 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at bruge en Mentor 1 eller 2 som Center hvis du ikke vil have en LCR....?

__________________
/Abel
Til top Vis abel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abel
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 01 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Der er en del fordeler med en kontra to subs, og en af de er at PB12-NSD #2 koster ca 1000kr mindre end den første 

Ja, ved nr. 2 er der 5% rabat og ikke fuld udgift til transport, og så bliver stykprisen en smule lavere

ManicMiner skrev:
"Overkill" og "subwoofer" er også to ord der er gensidigt ekskluderende

Det bliver i hvert fald spændende at se/høre resultatet! Som naboen sagde så er 18 Hz jo næsten til at trække søm ud med

Men jeg er glad for at få skiftet Kappa sub'en ud med den gamle Paradigm igen - Kappa'en var udmærket til musik, men den kunne ikke helt følge med til surround. Og med 2 PB12-NSD skulle det gerne blive endnu bedre.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 01 September 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
Det er muligt at bruge en Mentor 1 eller 2 som Center hvis du ikke vil have en LCR....?

Too late  Focal er indkøbt, så Mentor er yt. Lækre højttalere ellers...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 01 September 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

18Hz, alt afhængigt af hvor solidt dit rum er kan du fint komme ned til 15Hz med PB12-NSD 

Om jeg nu fantasibruger dine penge, så ville det næste jeg købte vært en receiver med MultEQ XT da den gør en langt bedre job i subområdet end MultEQ. Selv om, med 2 subs vil du allerede i udgangspunktet nemt kunne opnå en rimelig fin frekvensrespons


__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes