| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 04 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har p.t. en hjemmebiograf bestående af en Denon ADR-2807 receover, Denon DVD-1930, samt en række blandede højttalere: Infinity Kappa Rear som front, Infinity Kappa B center, Paradigm ADP-150 bipol til rear i siderne, System Audio K-X til rear center (koblet i serie), og en Infinity Kappa subwoofer.
Rummet er på ca. 3 x 5 meter, lyden spiller "på langs", med et 108" lærred placeret på den ene endevæg. Der er således kun plads til højttalere på max. lige godt 30 cm.
Jeg vil gerne påkoste et nyt højttalersystem for at opnå større homogenitet, altså samme fabrikant og model-serie, og selvfølgelig også i forhåbning om at opnå bedre lyd. Subwooferen ønsker jeg, i hvert fald i første omgang, at beholde.
De to systemer jeg umiddelbart selv kan tænke på er følgende:
- Dali Ikon: 5'erne (eventuelt 6) som front, Vokal 2 center, og W2 som rear og rear center (altså 3 stk.) - pris 16.700 kr.
- Focal JM Lab: Chorus 816 V som front, Chorus CC 800 V center, og Chorus 807 V som rear og rear center (altså 3 stk.) - pris 19.400 kr.
Men kan rummet mon bære at jeg vil anvende gulvhøjttalere når de skal stå tæt på side- og bagvæg - risikerer jeg problemer med boom o.l.? Jeg er naturligvis gået efter bl.a. at udsøge højttalere med front-monteret basrefleks i håb om at det kan undgås.
Et andet spørgsmål der stiller sig er om jeg opnår en stor nok forbedring til at investeringen kan retfærdiggøres... Måske jeg i stedet skulle gå op på f.eks. Dali Mentor med 5 x LCR og VOKAL (jeg bryder mig ikke om en liggende LCR med enhederne vandret, derfor VOKAL ), samlet pris 33.700 kr., hvilket ligger på absolut max. (og lidt over) for hvad jeg vil bekoste. Men så virker 2807'eren jo nærmest underdimensioneret, eller hur?
Jeg er naturligvis interesseret i kommentarer og eventuelle alternativer til ovenstående 
Decisions, decisions, decisions... Det er sgu aldrig nemt at ville bruge lidt penge, man ender hurtigt med at bruge flere 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen kommentarer, indtryk, lignende? Det er jo også ferietid
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne også være at pengene kunne bruges bedre ved at gå for nogle lidt mindre højtalere og heller mere subwoofer og dermed kan du få mere af det hele på en gang. Det samtidigt som du med vægmonterede fronter kan få bedre plads til subwoofer(e).
Men det afhænger måske også en lille smule af om det her er en dedikeret hjemmebio, eller om det er din stue? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt  |
|
|
Hehe, Fanboy!
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
MathiasFB skrev:
Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt  |
|
|
Hehe, Fanboy! 
|
|
|
Mine egne højttalere er jo med i det setup, han har kigget på, og da jeg selv ved hvordan begge sæt (807 V og 816 V) spiller, kan det jo ikke gå helt galt  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg får mine Elac hjem, vil jeg heller ikke gøre andet end at anbefale Elac!
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg anbefaler det jo ikke fordi, at jeg "har" Focal højttalere. Jeg gør det, fordi jeg har hørt meget i den "lave" prisklasse, og jeg har endnu ikke hørt noget bedre, så hvorfor ikke sige det videre  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Speednut Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig  |
|
|
Så må du endelig smide nogle billeder herind  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Speednut Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig  |
|
|
Så må du endelig smide nogle billeder herind  |
|
|
skal jeg nok gøre, men jeg skal lige have fundet en ordentlig løsning til, hvordan jeg skal placerer min center først
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh mathiasfb for 2 mdr siden skrev du jo kun om sa  men tiderne ændre sig jo
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
ahh mathiasfb for 2 mdr siden skrev du jo kun om sa men tiderne ændre sig jo |
|
|
Dengang synes jeg at SA var godt og småt, men alligevel kunne levere et godt punch i mellemgulvet - det synes jeg stadig. Nu har jeg lyttet til Focal, og de kan så meget mere, så hvorfor anbefale SA, når der er kommet noget bedre. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| Det kunne også være at pengene kunne bruges bedre ved at gå for nogle lidt mindre højtalere og heller mere subwoofer og dermed kan du få mere af det hele på en gang. Det samtidigt som du med vægmonterede fronter kan få bedre plads til subwoofer(e). |
|
|
Jeg havde da overvejet at få 2 subwoofere på et eller andet tidspunkt...
ManicMiner skrev:
| Men det afhænger måske også en lille smule af om det her er en dedikeret hjemmebio, eller om det er din stue? |
|
|
Hjemmebio, ikke andet 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig  |
|
|
Fortæl endelig hvad du synes om det! Centeren placerer du bare midlertidigt i første omgang, så kommer løsningen af sig selv 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det er en ren hjemmebio så vil jeg tro at du får mere ud af at prioritere ens højtalere og gode subwoofere fremfor mere påkostede højtalere og ingen subwoofere.
Nu behøver ikke subwooferen at koste så meget for at levere en voldsom forbedring af hvad du i dag oplever med den du har. Jeg har selv haft en Kappa Sub som blev erstattet med en SVS PB10. Den koster mindre end 5k leveret, men forskellen de to i mellem var så stor at jeg knapt kunne tro hvad jeg hørte. Tar du så steget op til PB12-NSD så leverer den igen betydligt mere end PB10. To af en af de to på 15m2........det vil blive hysterisk sjovt, garantert! : )
Højtalere vil jeg ikke udtale mig lige bombastisk omkring. Først er der langt mere smag og behag end med subwoofere, og for det andre så er ikke en løsning så dramatisk meget bedre end en anden. Men, siden alle anbefaler hvad de selv har, så vil jeg nævne SVS SCS. De er lukkede og kan dermed monteres direkte på væggen, de er billige og du kan for 20k købe et 7.2 set og fremdeles ha penger tilbage. De er gode nok til at de hos mig erstattede et Dali Evidence 5.0 set, og i dag er de de højtalere jeg har haft i længst tid.
Kik nærmere på de hos www.lsound.no, og forresten, det er ikke tilfeldigvis dig der købte min Kappa Sub? : ) __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|

ManicMiner skrev:
| Om det er en ren hjemmebio så vil jeg tro at du får mere ud af at prioritere ens højtalere og gode subwoofere fremfor mere påkostede højtalere og ingen subwoofere. |
|
|
Én ting er helt sikker: Der skal i hvert fald være en subwoofer! Jeg ville så bare udskyde et eventuelt køb af en ny til lidt senere, og samle økonomien til det.
ManicMiner skrev:
| Jeg har selv haft en Kappa Sub som blev erstattet med en SVS PB10. Den koster mindre end 5k leveret, men forskellen de to i mellem var så stor at jeg knapt kunne tro hvad jeg hørte. Tar du så steget op til PB12-NSD så leverer den igen betydligt mere end PB10. To af en af de to på 15m2........det vil blive hysterisk sjovt, garantert! : ). |
|
|
Det er først for nyligt at jeg har sat min Kappa Sub ned til hjemmebio'en, inden da stod der en Paradigm PS-1200, en god gammel model med 2 x 12" indeni. Jeg blev noget skuffet må jeg indrømme... Jeg drømte om at frekvenstilpasningen af Kappa ville give en bedre bas, men de 2 imellem synes jeg helt klart bedre om Paradigm'ens potens - den har meget mere overskud. Hvis SVS er så godt, så vil jeg da nok lige kigge på den store model 
ManicMiner skrev:
| Men, siden alle anbefaler hvad de selv har, så vil jeg nævne SVS SCS. De er lukkede og kan dermed monteres direkte på væggen, de er billige og du kan for 20k købe et 7.2 set og fremdeles ha penger tilbage. De er gode nok til at de hos mig erstattede et Dali Evidence 5.0 set, og i dag er de de højtalere jeg har haft i længst tid. Kik nærmere på de hos www.lsound.no |
|
|
Jeg har tidligere hørt om SVS ifm. subwoofers, men ikke lige fået fat på at de også lave "rigtige" højttalere. Dem kigger jeg da lige på.
ManicMiner skrev:
| og forresten, det er ikke tilfeldigvis dig der købte min Kappa Sub? : ) |
|
|
Beklager, det er det ikke - jeg købte min fra ny hos Audiovision her i DK 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov! Kan se at PS-1000 kun har 1 enhed, så det har PS-1200 vel også.
Sad lige og kiggede lidt på SVS PB13-Ultra og tænkte "hvorfor ikke", indtil jeg så vægten... 70 kg! Det gider jeg trods alt ikke 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er ingen letvægter nej, og man skal nok være to for at flytte på den. Men om det er hjemmebio der er prioritet #1 så kan to PB12-NSD være en bedre løsning. Lydtrykket fra begge løsninger vil være ca det samme, men med to subs kan du opnå en jevnere frekvensrespons over et større område sådan at alle der ser film for en lige god oplevelse. Ultraen vil fremdeles have en noget bedre lydkvalitet, men det er mere noget man oplever om man sidder og finlytter til musik med et glas rødvin i hånden, og ikke når man ser film og rystes af bomber og granater ; )
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |