| Forfatter |
|
Brian321 Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
|
Skal centeren ikke være fuldstændig identisk med fronterne? Vil der ikke ellers opstå faseproblemer og problemer med perspektivet? - jeg forestiller mig at spille stereo med 2 forskellige højtalere vil være det samme, en stor del af lyden må vel være mikset til at ligge i mellem front og center, her skal de vel summere op tiulsvarende et sæt stereohøjtalere?
Det er måske kun de forudintagede holdninger en gammel stereo mand har, |
|
|
Centeren spiller jo reelt et helt andet lydspor end fronterne, så faseproblematikken er ikke den samme som du kender den fra stereo, fsva. de lyde der skal fremstå midt i lydbilledet.
EDIT: Får at være mere præcis, så tror jeg meget sjældent at lydpanoreringer mellem højre og venstre front overhovedet bruger centeren.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
Fimpe skrev:
|
Skal centeren ikke være fuldstændig identisk med fronterne? Vil der ikke ellers opstå faseproblemer og problemer med perspektivet? - jeg forestiller mig at spille stereo med 2 forskellige højtalere vil være det samme, en stor del af lyden må vel være mikset til at ligge i mellem front og center, her skal de vel summere op tiulsvarende et sæt stereohøjtalere?
Det er måske kun de forudintagede holdninger en gammel stereo mand har, |
|
|
Centeren spiller jo reelt et helt andet lydspor end fronterne, så faseproblematikken er ikke den samme som du kender den fra stereo, fsva. de lyde der skal fremstå midt i lydbilledet.
|
|
|
Det er rigtigt nok et langt stykke henad vejen, men problemet er nu reelt nok hvis der i en film f.eks. er en bil der kører fra højre til venstre - her vil det lyde mærkeligt når den ene højttaler skal tage over fra den forrige, hvis ikke de spiller rigtigt sammen. Både lydkarakteristik og fase spiller ind her.
Desuden er der musik mixet i 5.1 som jo bruger højttalerne anderledes end ved filmlyd hvor musik, effekter og dialog er splittet meget mere op.
Edit: så lige din opdatering - jeg vil tro at begge scenarier forekommer, men ratioen imellem dem skal jeg ikke kunne sige noget om. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres. Specielt stemmer der bevæger sig i mellem lydkanalene er meget afslørende. Nogle ganger bevæger også stemmer sig i mellem center og bag, og da kommer virkelig matchende baghøjtalere til sin ret, noget jeg har oplevet i praksis efter at jeg fik 5 matchende højtalere.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres. |
|
|
Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der er en en reel panorering fra venstre front -> center -> højre front?
Nogen bestemt scene?
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
ManicMiner skrev:
| At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres. |
|
|
Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.
|
|
|
Prøv at lytte til nogen af de demoklip der ligger her:
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2446& ;Artikel=740607
Specielt Bannf Demo, Electronics for Beginners og Pontus Enhörning Presents... bruger panoreringer mellem samtlige kanaler. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger


Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
ManicMiner skrev:
| At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres. |
|
|
Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC. |
|
|
jeg tror at samtlige pixar film .Jeg har lagt mærke til at toystory.happyfeed og nemo bruger fronterne ihærdigt.Ud over at ht skal være ens må diskanten ikke være pladseret i midten,da det giver udfasinger.I mine M&K er diskanten øverst(alle tre ht er ens)jeg vil sige at det er umuligt at høre overgangen fra den ene ht til den anden
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Brian321 skrev:
ManicMiner skrev:
| At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres. |
|
|
Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.
|
|
|
Prøv at lytte til nogen af de demoklip der ligger her:
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2446& ; ; ;Artikel=740607
Specielt Bannf Demo, Electronics for Beginners og Pontus Enhörning Presents... bruger panoreringer mellem samtlige kanaler.
|
|
|
Ikke for at være besværlig ;) MEN, jeg ville jo netop undgå diverse demo klip o.lign., og istedet fokusere på den praktiske anvendelse af den omtalte type panoreringer i film, hvor min påstand (grebet ud af den blå luft) er, at den er meget begrænset.
Jeg vil da forsøge at lytte et par af de nævnte pixar titler igennem, men jeg velkommer stadig helt konkrete sekvenser i en film, så hvis der er nogen der falder over en, så sig til :)
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
|
På min Shrek (som er reg 2 men ikke en dansk udgivelse og kun med engelsk lyd) er der en sene som afslørede det for mig. Det er senen hvor de flygter fra dragen - det er i sær musik der også flytter sig mellem fronter og center. |
|
|
Super - den tjekker jeg lige 
|
| Til top |
|
| |
Zagor Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Man bør også tænke på om der findes en rigtig center til, allerede når at man bestemmer sig for fronthøjtalerene. Gør man det så falder desværre Ikon serien i fra da selv den største centerhøjtalerene i den serien er lille. Da jeg var til en præsentation af Ikon serien i HFK sagde også direktøren for Dali at centeren var designet med hensigt på at passe ind i hylden hvor VHS spilleren tidligere stod.
Nogle mærker som du kan lægge til listen, som både ligger i din prisklasse, og som har voksne centerhøjtalere er Focal 800 og SVS MTS serien, og der findes sikkert flere
|
|
|
Kan man så ikke bare købe en tredje Ikon 6 og bruge den son center??
|
| Til top |
|
| |