Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 18:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er center ht "nødvendig" ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Skal centeren ikke være fuldstændig identisk med fronterne? Vil der ikke ellers opstå faseproblemer og problemer med perspektivet? - jeg forestiller mig at spille stereo med 2 forskellige højtalere vil være det samme, en stor del af lyden må vel være mikset til at ligge i mellem front og center, her skal de vel summere op tiulsvarende et sæt stereohøjtalere?

Det er måske kun de forudintagede holdninger en gammel stereo mand har,

Centeren spiller jo reelt et helt andet lydspor end fronterne, så faseproblematikken er ikke den samme som du kender den fra stereo, fsva. de lyde der skal fremstå midt i lydbilledet.

EDIT: Får at være mere præcis, så tror jeg meget sjældent at lydpanoreringer mellem højre og venstre front overhovedet bruger centeren.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2359
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Fimpe skrev:

Skal centeren ikke være fuldstændig identisk med fronterne? Vil der ikke ellers opstå faseproblemer og problemer med perspektivet? - jeg forestiller mig at spille stereo med 2 forskellige højtalere vil være det samme, en stor del af lyden må vel være mikset til at ligge i mellem front og center, her skal de vel summere op tiulsvarende et sæt stereohøjtalere?

Det er måske kun de forudintagede holdninger en gammel stereo mand har,

Centeren spiller jo reelt et helt andet lydspor end fronterne, så faseproblematikken er ikke den samme som du kender den fra stereo, fsva. de lyde der skal fremstå midt i lydbilledet.

Det er rigtigt nok et langt stykke henad vejen, men problemet er nu reelt nok hvis der i en film f.eks. er en bil der kører fra højre til venstre - her vil det lyde mærkeligt når den ene højttaler skal tage over fra den forrige, hvis ikke de spiller rigtigt sammen. Både lydkarakteristik og fase spiller ind her.

Desuden er der musik mixet i 5.1 som jo bruger højttalerne anderledes end ved filmlyd hvor musik, effekter og dialog er splittet meget mere op.

Edit: så lige din opdatering - jeg vil tro at begge scenarier forekommer, men ratioen imellem dem skal jeg ikke kunne sige noget om.



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres. Specielt stemmer der bevæger sig i mellem lydkanalene er meget afslørende. Nogle ganger bevæger også stemmer sig i mellem center og bag, og da kommer virkelig matchende baghøjtalere til sin ret, noget jeg har oplevet i praksis efter at jeg fik 5 matchende højtalere.

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres.

Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Der er mange, en film jeg kan huske hvor stemmer kommer i alle kanaler er den med Kevin Bacon og Sean Penn...........Mystic River, 

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Så der er en en reel panorering fra venstre front -> center -> højre front?

Nogen bestemt scene?

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 19 August 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Nu spørger du godt, det er vel en 4-5 år siden at jeg så filmen, men jeg kan huske den specielt fordi det var første gang jeg hørte så meget dialog i baghøjtalerene.

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2359
Sendt: 19 August 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

ManicMiner skrev:
At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres.

Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.

Prøv at lytte til nogen af de demoklip der ligger her:

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2446& ;Artikel=740607

Specielt Bannf Demo, Electronics for Beginners og Pontus Enhörning Presents... bruger panoreringer mellem samtlige kanaler.



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 19 August 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

ManicMiner skrev:
At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres.

Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.

jeg tror at samtlige pixar film .Jeg har lagt mærke til at toystory.happyfeed og nemo bruger fronterne ihærdigt.Ud over at ht skal være ens må diskanten ikke være pladseret i midten,da det giver udfasinger.I mine M&K er diskanten øverst(alle tre ht er ens)jeg vil sige at det er umuligt at høre overgangen fra den ene ht til den anden
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 August 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Brian321 skrev:

ManicMiner skrev:
At lyder bevæger sig fra front til center er ikke et sjældent fænomen, og det er netop da at dårlig match mellem front og center afsløres.

Kan du give mit et konkret tilfælde? Jeg har nemlig ret let ved at teste det med det mixer software på min HTPC.

Prøv at lytte til nogen af de demoklip der ligger her:

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2446& ; ; ;Artikel=740607

Specielt Bannf Demo, Electronics for Beginners og Pontus Enhörning Presents... bruger panoreringer mellem samtlige kanaler.

Ikke for at være besværlig ;) MEN, jeg ville jo netop undgå diverse demo klip o.lign., og istedet fokusere på den praktiske anvendelse af den omtalte type panoreringer i film, hvor min påstand (grebet ud af den blå luft) er, at den er meget begrænset.

Jeg vil da forsøge at lytte et par af de nævnte pixar titler igennem, men jeg velkommer stadig helt konkrete sekvenser i en film, så hvis der er nogen der falder over en, så sig til :)

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 19 August 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

På min Shrek (som er reg 2 men ikke en dansk udgivelse og kun med engelsk lyd) er der en sene som afslørede det for mig. Det er senen hvor de flygter fra dragen - det er i sær musik der også flytter sig mellem fronter og center. Jeg troede faktisk længe at det var min dvd eller reciver den var gal med - men efter at jeg har bygget en ny (stor) center er det hele super (så super som resten nu tillader).

se evt: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48685&K W=Andvare&TPN=2

jeg vil aldrig undvære en center - men den skal være stor. Personligt ville jeg gerne have denne center: men den koster mere end hele min bio...

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/center/bw_htm 1d_centerhoejttaler_sort.htm



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 August 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

På min Shrek (som er reg 2 men ikke en dansk udgivelse og kun med engelsk lyd) er der en sene som afslørede det for mig. Det er senen hvor de flygter fra dragen - det er i sær musik der også flytter sig mellem fronter og center.

Super - den tjekker jeg lige

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 01 November 2008 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Man bør også tænke på om der findes en rigtig center til, allerede når at man bestemmer sig for fronthøjtalerene. Gør man det så falder desværre Ikon serien i fra da selv den største centerhøjtalerene i den serien er lille. Da jeg var til en præsentation af Ikon serien i HFK sagde også direktøren for Dali at centeren var designet med hensigt på at passe ind i hylden hvor VHS spilleren tidligere stod.

Nogle mærker som du kan lægge til listen, som både ligger i din prisklasse, og som har voksne centerhøjtalere er Focal 800 og SVS MTS serien, og der findes sikkert flere




Kan man så ikke bare købe en tredje Ikon 6 og bruge den son center??

Til top Vis Zagor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zagor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes