Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 00:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er center ht "nødvendig" ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 August 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Mener, at Vanderlay stort set har ret!

At man skulle miste dynamik el. anden information fra lydsporene, blot fordi man ikke har en center, er noget vrøvl! Det sker ikke, blot man har indstillet anlægget korrekt. Jo, i teorien kan man miste lidt, da centerampen kommer til at 'ligge død' - men det er vist meget teoretisk!

Men, manglen på en center VIL gøre anlægget mere til et egoistanlæg . Man skal huske, at surround bygger på lyd til en biograf, hvor osse de 'skæve' pladser skal tilgodeses - det gør man med en center... Og, sandt nok, selv effektjagende actionfilm har den meste, og vigtigste, information i centerkanalen. Men den bliver jo i stedet sendt til fronterne, såfremt det ønskes.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

da jeg fik center fik mit surround helt nyt liv, synes jeg. lyden var meget mere sammenhængende og stemmerne var også mere naturlige, men om du får samme oplevelse tør jeg ikk sige

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
Til top Vis xiuxiu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xiuxiu

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Mollecon:

At man taber dynamik ved at sette centerkanalen til phantom er ikke min opfindelse eller opdagelse. Det er vistnok bare en del af surroundalgorithmene at receiveren da nærmest går i midnight-mode.

Jeg kan ikke lengere huske alt omkring det, men søg ovre på www.hometheatershack.com og du vil finde en tråd om emnet.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Som det også blev nævnt - hvis jeg skulle undvære center ville jeg helt klart foretrække at gå ned i et rent stereosetup, fordi man så - for de samme penge - ville få en bedre forstærker, og med gode fronthøjttalere kan sub også undværes. Det kræver selvfølgelig, at ens afspiller har en hæderlig analogudgang før det virker.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 13 August 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

OK Manic, det er muligt - men osse temmeligt tåbeligt! Men det er naturligvis ikke din fejl... 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Mollecon:

At man taber dynamik ved at sette centerkanalen til phantom er ikke min opfindelse eller opdagelse. Det er vistnok bare en del af surroundalgorithmene at receiveren da nærmest går i midnight-mode.

Jeg kan ikke lengere huske alt omkring det, men søg ovre på www.hometheatershack.com og du vil finde en tråd om emnet.

Måske er det af samme grund at Holfi's 'VCS' er mixet i det analoge domæne?

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Sendt: 14 August 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg røg tidligere i en disksussion om emnet. Jeg mente at have læst en test hvor det bestemt ikke altid var en fordel med centerhøjtalere på grund af placeringsproblemerne af denne. Jeg kan ikke rigtigt finde denne "test" men jeg fandt da lige et par andre artikler der er lidt tvetydige i deres holdning til "fordelene" ved almindelig brug.

Jeg har også engang læst at der var dynamic reduction hvis ikke der var tilsuttet sub eller center, men var det ikke decoder specifikt?

http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?bhome&1081979208 &openflup&12&4#12

Hvor mange har egentlig prøvet med en godt opstilling at slå centerhøjtaleren fra (og bruge phantom) selvølgelig vil man kunne høre forskel, men er det til det bedre?

Jeg var fornylig til en demo hvor vi så projektorer, hvor centerkanalen var placeret i bunden. Det fandt jeg langt fra optimalt.

Jeg har DIY højtalere og overvejede/overvejer en center, men er der ingen fordele ved almindelig brug - så skal jeg da investere et andet sted.

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Sendt: 14 August 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Hvor mange har egentlig prøvet med en godt opstilling at slå centerhøjtaleren fra (og bruge phantom) selvølgelig vil man kunne høre forskel, men er det til det bedre?

Det er min egen erfaring at front højtalerne godt kan erstatte andre højtalere, men at man skal op i en vis prisklasse før det kan gøres. Mine Vienna Hayden kunne ikke erstatte en center, men da jeg skiftede til Vienna Mozart opdagede jeg jo hurtigt, at et mono signal hørt i stereo lød, som om det kom fra midt mellem højtalerne, og så var centeren historie.

Nu har jeg et sæt Vienna Mahler  der udover centeren også erstatter min subwoofer. Jeg har kørt THX Optimizer, og det står perfekt.

Den eneste mangel jeg oplever, er at jeg ikke længere kan regulere lydstyrken på center kanalen.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Selv om man kan nå et godt stykke på vej har jeg endnu til gode at høre et par fronthøjtalere der kan erstatte en god sub når der står LFE på programmet. Jeg har hørt mange store og dyre højtalere, om de blev tilført nok forstærkerkraft, gå direkte i bund i hektiske filmscener. Og det selv om de pr. automatik tilføres et dynamikbegrænset LFE signal

Højtalere kan faktisk gå i bund bare ved at gengive L+R signalet da jeg ved flere tilfælder har set det gå ned til under 20hz ved højt niveau. Uanset hvor store frontene er så tror jeg at man vil kunne opnå en bedre lydoplevelse ved at la en eller to subs tage over ved ca 40hz, noget der i dag er meget nemt siden de fleste receivere kan ha separate X-Over frekvenser for de forskellige kanaler.

finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for mange gode og informative svar.

Tror stadig jeg holder fast i min plan med et par bedre
fronter (Ikon 6 eller B&W 683) og dropper center og sub til en start. Disse
kan så eventuelt komme til senere når banken tillader det (ha ha).

Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Vil klart lægge mig op ad RogueAgent

"hvis man er alene om at skulle anvende anlægget, og sidder i "sweet spot", så er centerhøjttaleren ikke strengt nødvendig"
"Skal man være flere i rummet, som i sagens natur ikke alle kan sidde lige midt for, så mener jeg på ingen måde at centerhøjttaleren kan undværes - jo længere væk fra midten lytteren kommer, jo mere ufokuseret bliver dialogen i forhold til handlingen".

Det er den mest presserende grund til centerhøjtaleren. Stereo placerer jo også stemmer etc. midt i lydbilledet hvis det er der de kommer fra, og flere oplever - fra sweetspot - bedre sammenhæng ved panorering uden center. Dette gælder dog KUN i sweetspot. Ellers er en center en klar fordel - dvs. hvis i sidder ved siden af hinanden i sofaen, så er der kun 1 god plads - resten får dårlig lyd / lydbillede.

Hvis rummet er lille/smalt, er det nemmere at undvære centerHTér.
Hvis dine HTér har stort sweetspot er det nemmere at undvære centerHTér.

Men ud fra din upgrade-strategi giver gode fronter god mening - og bedre stereo me det samme ikke at forglemme!    

Mvh. Offcourse

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej Offcourse_dk26

Er forsangeren heller ikke placeret i midten hos dig når du hører stereo, selv om du ikke sidder lige i midten?

Det kan godt være det er en fordel med centerhøjtalere, men jeg kunne godt tænke mig en AB test på et godt seriøst anlæg der kan overbevise mig. (eller et link til sådanne)

Der er ingen tvivl om at centerhøjtalere er en fordel ved anlæg med et begrænset perspektiv/opløsning. Men på bedre anlæg ?????

Hvordan har i placeret jeres fronthøjtalere, når i har et problem med at placere/høre "manden" i midten?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
og flere oplever - fra sweetspot - bedre sammenhæng ved panorering uden center.

det er klart at forskellene er lettere at høre, når der mangler noget i midten. Men det kunne også tyde på at front kanaler står for tæt på hinanden

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

jeg har testet det for nogle år siden.jeg havde på det tidspunkt et B&O avant tv,og en primare spa21.Da det så tåbeligt ud med min center ovenover tvet ,prøvede jeg uden.Alt dynamik var som forduftet.Jeg troede at det vat min forstærker der ikke var god nok,så min svigerfars meridian processor blev bragt på banen,med samme resultat.ud over dynamikken syntes jeg også at der generelt manglede et eller andet.MEN hvis man har en center SKAL den matche de to fronter,ellers vil jeg hellere undvære.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

At man i nogle tilfælder vil opleve lyden som mere homogen uden center skyldes ikke centerhøjtalere som sådan, men hellere centerhøjtalere der ikke matcher fronterne.

Den eneste sikre måden at opnå 100% match er at bruge identiske højtalere på frontrækken (det gør jeg), alternativt så er det min erfaring at oddsene for at det matcher er bedre om center bruger de samme elementerene som front.

At centerhøjtalere generelt matcher dårligt har jeg erfaret mange ganger. Feks et sæt Evidence 470 hvor det viste sig at en SA220 center matchet de lige så godt/dårligt som Dali's egen C70.

Desværre så er størrelse tit et vigtigere kriterie end match og lyd generelt når centerhøjtalere designes. Og det tror jeg kun har blevet værre med at vi har fået fladskærmer i stuerne. Der hvor de tidligere kunne tillade sig at la centerhøjtaleren være dyb skal den nu helst ikke stikke for langt ud.

Heldigvis findes der nogle producenter der ikke lader sig diktere af WAF når de designer centerhøjtalere, og de fleste producenter har også store centerhøjtalere på programmet når at man bevæger sig op i pris. Så muligederne for at få en matchende center er der, men enten så skal man købe bestemte mærker, eller så skal man til at grave dybt i pungen.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg synes tit og ofte man oplever center-HTér som er "underbestykket" ifht. de valgte enheder, og særligt ifht. den andel af lydbilledet den rent faktisk ofte skal levere.
Der er jo netop en stor del af dialogen og det "meningsbærende" som placeres i centeren.. og hvis den er lille, nuittet, og passer i et 43 cm. rack.. så er den ofte for lille og "pingel-agtig" i lyden - for lidt bund og substans til fx. mandestemmer og dynamikken i et godt actionmættet lydspor etc.

jeg mener - som ManicMiner - at man bør overveje meget om den planlagte center er god nok.. og måske vente med at købe en "for lille", og spare op til en "stor".
har da også hørt fra flere - her tænker jeg fx. på Ingeniørens lækre biokælder-evolution, som har opgraredet deres centerhøjtaler, og oplevet markant forbedring af det samlede lytteindtryk alene på den konto. Lidt som at gå fra "ingen sub" til god sub.. enorm forskel.

Mvh. offcourse..

(Som godt nok selv har "ommøbleret" en højtaler til at passe til 43cm. rack som center - men som til gengæld går ned til 38-40 Hz.. (B&O Beovox S45.. tilpasset i kabinettet til mit "rack".)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Man bør også tænke på om der findes en rigtig center til, allerede når at man bestemmer sig for fronthøjtalerene. Gør man det så falder desværre Ikon serien i fra da selv den største centerhøjtalerene i den serien er lille. Da jeg var til en præsentation af Ikon serien i HFK sagde også direktøren for Dali at centeren var designet med hensigt på at passe ind i hylden hvor VHS spilleren tidligere stod.

Nogle mærker som du kan lægge til listen, som både ligger i din prisklasse, og som har voksne centerhøjtalere er Focal 800 og SVS MTS serien, og der findes sikkert flere

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Skal centeren ikke være fuldstændig identisk med fronterne? Vil der ikke ellers opstå faseproblemer og problemer med perspektivet? - jeg forestiller mig at spille stereo med 2 forskellige højtalere vil være det samme, en stor del af lyden må vel være mikset til at ligge i mellem front og center, her skal de vel summere op tiulsvarende et sæt stereohøjtalere?

Det er måske kun de forudintagede holdninger en gammel stereo mand har, det kan da gopdt være jeg bliver nødt til at bygge en center også for at prøve det, men placering under lærredet er nu stadig noget der piner mig.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45494& PN=1

Her dog et billede af et ellers lækkert TV setup, men her må en center jo være nødvendig uanset fasse og andre problemer. Hvis det er sådanne opsætninger vi taler om er der vel ingen der kan være uening.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Faseproblemer.. hmm.. Det er svært at placere sig selv, så der ikke er faseproblemer mellem 2 så adskilte enheder. Det er snarere noget der spiller ind ved selv den enkelte Ht´s opbygning af frontbaflen. Afstanden mellem 2 højtalere er jo stor, og hvis man ikke er placered indenfor få mm. vil der jo i de højere toner (med korte bølgelængder) opstå faseproblemer næsten bare man nikker med hovedet i sofaen.

Min Pioneer receiver har faktisk også fase-korrektion - noget som er ganske smart ifht. samspillet mellem højtalere som sjældent kan placeres HELT optimalt. (Blot et sidespor - sorry)

Min center sidder under tvét.. ved projektor kanman evt. vælge et lyd-permeabelt lærred, og placere de gode sager bagved, så ser "alt" jo pænt ud.. for man kan ikke se det

mvh. Offcourse

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Skal centeren ikke være fuldstændig identisk med fronterne? Vil der ikke ellers opstå faseproblemer og problemer med perspektivet? - jeg forestiller mig at spille stereo med 2 forskellige højtalere vil være det samme, en stor del af lyden må vel være mikset til at ligge i mellem front og center, her skal de vel summere op tiulsvarende et sæt stereohøjtalere?

Det er måske kun de forudintagede holdninger en gammel stereo mand har, det kan da gopdt være jeg bliver nødt til at bygge en center også for at prøve det, men placering under lærredet er nu stadig noget der piner mig.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45494& PN=1

Her dog et billede af et ellers lækkert TV setup, men her må en center jo være nødvendig uanset fasse og andre problemer. Hvis det er sådanne opsætninger vi taler om er der vel ingen der kan være uening.

Som udgangspunkt er den ideelle konstellation ganske rigtigt at have 3 identiske højttalere i front, for at sikre et homogent lydbillede. DTS anbefaler faktisk at alle 5 højttalere (altså også surroundkanalerne) er identiske, så der ikke opstår problemer omkring hvor der skal skæres mellem højttalere og subwoofere i de forskellige kanaler.

Af praktiske årsager er det dog ikke altid muligt at have helt ens højttalere - er der f.eks. tale om gulvhøjttalere på 140cm, så vil sådan en måske ikke være rigtig velegnet som centerhøjttaler hvis man også vil kunne se skærmen/lærredet, og ikke vil have billedet helt op under loftet. Kompromisset består som regel i at have en højttaler der bruger de samme enheder som højre/venstre (specielt mellemtone/diskant), for at få så ensartet en klang som muligt over 3-400 hz. Er der brugt andre basenheder og/eller et mindre kabinet vil dette område naturligvis aldrig kunne lyde helt ligesom de to andre.

Er der tale om standerhøjttalere er der en del højttalermodeller der er designet til enten at stå op eller ligge ned (f.eks. mine egne Energy RVS), men iøvrigt er ens.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes