| Forfatter |
|
finnbrodersen Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Skal have et surround system, starter med 2 fronter + 2 bag, sub kommer
eventuelt senere til.
Køber i klubben, enten DALI (Ikon) eller B&W tilsvarende.
Nu et "dumt" spørgsmål:
Er en center ht "nødvendig" med et par høj kvalitets front
ht som fx DALI Ikon 6 ?
Eller er de mest et mer salgs fremmende trick ?
Kan ikke se hvorfor en kvalitets ht ikke ligeså godt kan formidle et
down-mixet mono center signal, som en seperat ht ?
Finn
Silkeborg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil til hver en tid foretrække ingen center og gode fronter, fremfor en anstændig center og anstændige fronter. Men, en center i samme kvalitet som Dali Ikon er klart at foretrække, da det bliver langt nemmere at få et klar defineret lydbillede.
Centeren skal dog være stor imho.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?
Jeg mener bestemt ikke at centerhøjttalere er overvurderede, faktisk ville jeg langt hellere undvære sub og baghøjttalere end centeren, da alt dialogen kører i den. Men som Kjeldsen siger dur det selvfølgelig kun, hvis centeren er af god kvalitet og helst med samme klang som fronterne
Fronthøjttalere kan godt spille centersignalet med fint centerperspektiv, men kun hvis du er én person, der sidder lige i midten. Ellers kommer stemmerne ikke fra samme retning som personerne på billedet.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger


Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have dig en center, så sørg for at det er noget der matcher dine fronter. Gerne fra samme serie, så hvis du køber IKON 6 så køb en IKON center også. Ellers så kan det godt komme til at lyde forkert når lyde panorerer og den slags. I de tilfælde hvor en center ikke matcher fronterne er det klart at fortrække en hjemmebuio uden center og lade fronterne varetage opgaven istedet for.
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
finnbrodersen Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?
....
|
|
|
Vil kører helt uden center, kan ikke forstår at et par gode front ht. ikke
kan gøre det ud for en center.
Er naturligvis klar over at alle ht. bør være af samme serie (fx Ikon)
Finn
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
finnbrodersen skrev:
|
Vil kører helt uden center, kan ikke forstår at et par gode front ht. ikke
kan gøre det ud for en center.
|
|
|
Mine front ht. erstatter ikke bare centeren men også subvooferen. Men nu har jeg også nogle rimeligt gode fronte 
Front ht. kan sagtens erstatte centeren, men man skal op i en vis prisklasse før det kan lade sig gøre.
Citér:
|
Er naturligvis klar over at alle ht. bør være af samme serie (fx Ikon)
|
|
|
Det er vel mere af æstetiske grunde.
|
| Til top |
|
| |
Thrawn Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Center højttaleren er den vigtigste højttaler i et surround system. For det er der alle stemmerne og alt hav der sker i filmene er.... Den skal være af samme mærke og model serie hvis man vil have det bedste ud af sit system..
Men forstår dig godt.. De kan godt være lidt svære at placere nogen gange. Men den skal være der...
Hvis du ikke vil have en center skal du være lige midt for dine front højttalere for at du får en nogen lunde effekt fordeling.. Kommer du til at side lidt ved siden af falder det hele til jorden...
Håber du kan bruge det...
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?
Jeg mener bestemt ikke at centerhøjttalere er overvurderede, faktisk ville jeg langt hellere undvære sub og baghøjttalere end centeren, da alt dialogen kører i den. Men som Kjeldsen siger dur det selvfølgelig kun, hvis centeren er af god kvalitet og helst med samme klang som fronterne
Fronthøjttalere kan godt spille centersignalet med fint centerperspektiv, men kun hvis du er én person, der sidder lige i midten. Ellers kommer stemmerne ikke fra samme retning som personerne på billedet.
|
|
|
jeg har det præsis lige sådan. I tidernes morgen havde jeg ambitioner om at få et 5.1, men jeg måtte hurtigt indse at det fik jeg aldrig råd til, hvis jeg skulle køre det i samme serie som de fronter som jeg fik, så det er jeg gået fra igen og synes egentlig også at jeg lever rimelig godt med det valg alligevel. derudover er der også, omend det er lidt en anden sag, mange tv idag, som levere en udmærket "fake" surround lyd.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
octo Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
finnbrodersen skrev:
Vanderlay skrev:
|
Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?
....
|
|
|
Vil kører helt uden center, kan ikke forstår at et par gode front ht. ikke
kan gøre det ud for en center.
Er naturligvis klar over at alle ht. bør være af samme serie (fx Ikon)
Finn
|
|
|
Det er lidt som at sige at én god højtaler kan gøre det ud for et stereo-setup ;-)
Der er jo lavet et specifikt lydspor til centeren, hvis man ikke har en center går man glip af den effekt og dynamik det giver.
Udover det, så er det altså meget rart stemmer kommer fra det område hvor billedet er, og ikke 2 meter til hver sin side. Der vil selvfølgelig være et lille sweetspot hvor stemmer står rigtigt.
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, man går bare glip af den fulde surround-oplevelse så man må overveje om de monetære hensyn vejer højere end dette. __________________
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu også mene at det kommer lidt an på hvor i forhold til fronterne du sidder. Hvis du sidder dead center, altså i "sweetspot" er det meget lettere og i mange tilfælde endda tilrådigt at køre uden center. Har du til gengæld gæster eller sidder et andet sted er en centerhøjtaler alle tiders. Du kan jo eventuelt købe efter behov, dvs. at hvis du som regel er alene og sider i midten af systemet kan du jo blot nøjes med en mindre/billigere center-højtaler og kun anvende den hvor det bliver nødvendigt...
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| Det som du også skal være klar over er at om du ikke har center, sub eller baghøjtalere og lar frontene håndtere det hele så vil receiveren begrænse det dynamiske udsving. |
|
|
Hvorfor dog det?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thrawn skrev:
Hvis du ikke vil have en center skal du være lige midt for dine front højttalere for at du får en nogen lunde effekt fordeling.. Kommer du til at side lidt ved siden af falder det hele til jorden...
|
|
|
Dali er typisk ikke så følsomme som B&W på dette punkt. Dali skal som udgangspunkt ikke vinkles og har et ret bredt lyttevindue. Men, sidder man 4 på række eller seerne på anden vis er spredt meget ift TV, så vil et surround set-up uden center komme til at lyde skævt.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg vil have mig en leverpostejmad, men uden leverpostej.........
Centerkanalen håndterer det spor der er lavet til centerkanalen.
Så hellere køre stereo og helt glemme surround. Da vil du få en realistisk mulighed for god afbalanceret lyd og ikke en amputeret halv surroundløsning.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Jeg tror jeg vil have mig en leverpostejmad, men uden leverpostej.........
Centerkanalen håndterer det spor der er lavet til centerkanalen.
Så hellere køre stereo og helt glemme surround. Da vil du få en realistisk mulighed for god afbalanceret lyd og ikke en amputeret halv surroundløsning.
mvh M
|
|
|
Det mener jeg er noget vrøvl. Hvis du sidder to mand lige foran tv'et og fronthøjttalerne er symmetrisk sat op ift. TV, vil du få en rigtig god surroundoplevelse. Det er jo ikke sådan at centersignalet er væk, der bliver blot gengivet af fronten.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
ManicMiner skrev:
| Det som du også skal være klar over er at om du ikke har center, sub eller baghøjtalere og lar frontene håndtere det hele så vil receiveren begrænse det dynamiske udsving. |
|
|
Hvorfor dog det?
|
|
|
Det er en del af DD/DTS algorithmerne. Det er ikke så mange år siden at problemet dukket frem i lyset på diverse fora, men det har siden blevet målt og dokumenteret grundigt.
Grunden for at det sker er nok for at undgå at overbelaste fronthøjtalerene ved at feks sende de hele og fulde LFE signalet samtidigt som de skal gengive bassen fra L+R __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Grunden for at det sker er nok for at undgå at overbelaste fronthøjtalerene ved at feks sende de hele og fulde LFE signalet samtidigt som de skal gengive bassen fra L+R
|
|
|
Her er jo kun tale om at centerkanal skal i front, ikke alt.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Her er jo kun tale om at centerkanal skal i front, ikke alt.
|
|
|
Resultatet bliver vistnok dog det samme, receiveren vil begrænse dynamikken. Vil mene at huske at der findes lange tråder omkring emnet på avsforum og hometheatershack __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min holdning er at hvis man er alene om at skulle anvende anlægget, og sidder i "sweet spot", så er centerhøjttaleren ikke strengt nødvendig, men jeg vil stadig foretrække at have den. Skal man være flere i rummet, som i sagens natur ikke alle kan sidde lige midt for, så mener jeg på ingen måde at centerhøjttaleren kan undværes - jo længere væk fra midten lytteren kommer, jo mere ufokuseret bliver dialogen i forhold til handlingen.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |