Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 22:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er center ht "nødvendig" ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 06 August 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Hej
 
Skal have et surround system, starter med 2 fronter + 2 bag, sub kommer
eventuelt senere til.
 
Køber i klubben, enten DALI (Ikon) eller B&W tilsvarende.
 
Nu et "dumt" spørgsmål:
 
Er en center ht "nødvendig" med et par høj kvalitets front
ht som fx DALI Ikon 6 ?
 
Eller er de mest et mer salgs fremmende trick ?
 
Kan ikke se hvorfor en kvalitets ht ikke ligeså godt kan formidle et
down-mixet mono center signal, som en seperat ht ?
 
 
Finn
Silkeborg
Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 August 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil til hver en tid foretrække ingen center og gode fronter, fremfor en anstændig center og anstændige fronter. Men, en center i samme kvalitet som Dali Ikon er klart at foretrække, da det bliver langt nemmere at få et klar defineret lydbillede.

Centeren skal dog være stor imho.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 06 August 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?

Jeg mener bestemt ikke at centerhøjttalere er overvurderede, faktisk ville jeg langt hellere undvære sub og baghøjttalere end centeren, da alt dialogen kører i den. Men som Kjeldsen siger dur det selvfølgelig kun, hvis centeren er af god kvalitet og helst med samme klang som fronterne

Fronthøjttalere kan godt spille centersignalet med fint centerperspektiv, men kun hvis du er én person, der sidder lige i midten. Ellers kommer stemmerne ikke fra samme retning som personerne på billedet.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 06 August 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have dig en center, så sørg for at det er noget der matcher dine fronter. Gerne fra samme serie, så hvis du køber IKON 6 så køb en IKON center også. Ellers så kan det godt komme til at lyde forkert når lyde panorerer og den slags. I de tilfælde hvor en center ikke matcher fronterne er det klart at fortrække en hjemmebuio uden center og lade fronterne varetage opgaven istedet for.

Mvh. Henrik



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 06 August 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?

....

 
Vil kører helt uden center, kan ikke forstår at et par gode front ht. ikke
kan gøre det ud for en center.
 
Er naturligvis klar over at alle ht. bør være af samme serie (fx Ikon)
 
Finn
Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen
 
Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

finnbrodersen skrev:
 
Vil kører helt uden center, kan ikke forstår at et par gode front ht. ikke
kan gøre det ud for en center.
Mine front ht. erstatter ikke bare centeren men også subvooferen. Men nu har jeg også nogle rimeligt gode fronte
 
Front ht. kan sagtens erstatte centeren, men man skal op i en vis prisklasse før det kan lade sig gøre.
Citér:
Er naturligvis klar over at alle ht. bør være af samme serie (fx Ikon)
 
Det er vel mere af æstetiske grunde. 
Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin
 
Thrawn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Center højttaleren er den vigtigste højttaler i et surround system. For det er der alle stemmerne og alt hav der sker i filmene er.... Den skal være af samme mærke og model serie hvis man vil have det bedste ud af sit system..

Men forstår dig godt.. De kan godt være lidt svære at placere nogen gange. Men den skal være der...

Hvis du ikke vil have en center skal du være lige midt for dine front højttalere for at du får en nogen lunde effekt fordeling.. Kommer du til at side lidt ved siden af falder det hele til jorden...

Håber du kan bruge det...

Til top Vis Thrawn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thrawn
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?

Jeg mener bestemt ikke at centerhøjttalere er overvurderede, faktisk ville jeg langt hellere undvære sub og baghøjttalere end centeren, da alt dialogen kører i den. Men som Kjeldsen siger dur det selvfølgelig kun, hvis centeren er af god kvalitet og helst med samme klang som fronterne

Fronthøjttalere kan godt spille centersignalet med fint centerperspektiv, men kun hvis du er én person, der sidder lige i midten. Ellers kommer stemmerne ikke fra samme retning som personerne på billedet.

 

jeg har det præsis lige sådan. I tidernes morgen havde jeg ambitioner om at få et 5.1, men jeg måtte hurtigt indse at det fik jeg aldrig råd til, hvis jeg skulle køre det i samme serie som de fronter som jeg fik, så det er jeg gået fra igen og synes egentlig også at jeg lever rimelig godt med det valg alligevel. derudover er der også, omend det er lidt en anden sag, mange tv idag, som levere en udmærket "fake" surround lyd.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Det som du også skal være klar over er at om du ikke har center, sub eller baghøjtalere og lar frontene håndtere det hele så vil receiveren begrænse det dynamiske udsving.

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
octo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

finnbrodersen skrev:
Vanderlay skrev:

Tænker du på at køre uden centerkanal eller på at bruge en anden højttaler som center?

....

 
Vil kører helt uden center, kan ikke forstår at et par gode front ht. ikke
kan gøre det ud for en center.
 
Er naturligvis klar over at alle ht. bør være af samme serie (fx Ikon)
 
Finn

Det er lidt som at sige at én god højtaler kan gøre det ud for et stereo-setup ;-)

Der er jo lavet et specifikt lydspor til centeren, hvis man ikke har en center går man glip af den effekt og dynamik det giver.

Udover det, så er det altså meget rart stemmer kommer fra det område hvor billedet er, og ikke 2 meter til hver sin side. Der vil selvfølgelig være et lille sweetspot hvor stemmer står rigtigt.

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, man går bare glip af den fulde surround-oplevelse så man må overveje om de monetære hensyn vejer højere end dette.



__________________

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu også mene at det kommer lidt an på hvor i forhold til fronterne du sidder.

Hvis du sidder dead center, altså i "sweetspot" er det meget lettere og i mange tilfælde endda tilrådigt at køre uden center.

Har du til gengæld gæster eller sidder et andet sted er en centerhøjtaler alle tiders.

Du kan jo eventuelt købe efter behov, dvs. at hvis du som regel er alene og sider i midten af systemet kan du jo blot nøjes med en mindre/billigere center-højtaler og kun anvende den hvor det bliver nødvendigt...


__________________
   Mit Surround: SA & Primare.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Det som du også skal være klar over er at om du ikke har center, sub eller baghøjtalere og lar frontene håndtere det hele så vil receiveren begrænse det dynamiske udsving.

Hvorfor dog det?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Thrawn skrev:


Hvis du ikke vil have en center skal du være lige midt for dine front højttalere for at du får en nogen lunde effekt fordeling.. Kommer du til at side lidt ved siden af falder det hele til jorden...

Dali er typisk ikke så følsomme som B&W på dette punkt. Dali skal som udgangspunkt ikke vinkles og har et ret bredt lyttevindue. Men, sidder man 4 på række eller seerne på anden vis er spredt meget ift TV, så vil et surround set-up uden center komme til at lyde skævt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil have mig en leverpostejmad, men uden leverpostej.........

Centerkanalen håndterer det spor der er lavet til centerkanalen.

Så hellere køre stereo og helt glemme surround. Da vil du få en realistisk mulighed for god afbalanceret lyd og ikke en amputeret halv surroundløsning.

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg tror jeg vil have mig en leverpostejmad, men uden leverpostej.........

Centerkanalen håndterer det spor der er lavet til centerkanalen.

Så hellere køre stereo og helt glemme surround. Da vil du få en realistisk mulighed for god afbalanceret lyd og ikke en amputeret halv surroundløsning.

mvh M

Det mener jeg er noget vrøvl. Hvis du sidder to mand lige foran tv'et og fronthøjttalerne er symmetrisk sat op ift. TV, vil du få en rigtig god surroundoplevelse. Det er jo ikke sådan at centersignalet er væk, der bliver blot gengivet af fronten.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

ManicMiner skrev:
Det som du også skal være klar over er at om du ikke har center, sub eller baghøjtalere og lar frontene håndtere det hele så vil receiveren begrænse det dynamiske udsving.

Hvorfor dog det?

Det er en del af DD/DTS algorithmerne. Det er ikke så mange år siden at problemet dukket frem i lyset på diverse fora, men det har siden blevet målt og dokumenteret grundigt.

Grunden for at det sker er nok for at undgå at overbelaste fronthøjtalerene ved at feks sende de hele og fulde LFE signalet samtidigt som de skal gengive bassen fra L+R



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Grunden for at det sker er nok for at undgå at overbelaste fronthøjtalerene ved at feks sende de hele og fulde LFE signalet samtidigt som de skal gengive bassen fra L+R

Her er jo kun tale om at centerkanal skal i front, ikke alt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Her er jo kun tale om at centerkanal skal i front, ikke alt.

Resultatet bliver vistnok dog det samme, receiveren vil begrænse dynamikken. Vil mene at huske at der findes lange tråder omkring emnet på avsforum og hometheatershack



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2063
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Holfi har en mening: http://www.holfi.com/ se under "Analogue Surround".

 

mvh Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2359
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Min holdning er at hvis man er alene om at skulle anvende anlægget, og sidder i "sweet spot", så er centerhøjttaleren ikke strengt nødvendig, men jeg vil stadig foretrække at have den. Skal man være flere i rummet, som i sagens natur ikke alle kan sidde lige midt for, så mener jeg på ingen måde at centerhøjttaleren kan undværes - jo længere væk fra midten lytteren kommer, jo mere ufokuseret bliver dialogen i forhold til handlingen.

__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes