Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 00:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD eller Plasma - uden reflektioner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jobu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa - jeg har solgt mit "billige" Pana Plasma fjernsyn, som jeg købte efter at have haft en PX80'er... Den nye skærm er
der simpelthen for meget reflektion i billedet til at man kan se noget om dagen - og om aftenen har jeg en lampe lige i
midten af skærmen (som absolut skal være tændt ifl. min kæreste).

Det betyder derfor, at jeg er nødt til at kigge på en ny skærm.

Hvilken én vil i anbefale? Jeg er lidt nervøs for at købe en skærm med rigtig meget reflektion - hvilke erfaringer har i med
det?

Jeg er ligeglad med 3D og smartTV funktioner. Jeg streamer HD fra apple tv, jeg ser MKV'ere og derudover alm. tv.

Min idé er 42-50". Mit budget er 9.000, men meget gerne under. Jeg har kig på følgende skærme:

Panasonic TX-L47-E5Y
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/TXL4 7E5Y/panasonic-47-led-smart-tv-tx-l47e5y

Samsung UE46EH5005
http://www.bilka.dk/elektronik/tv/samsung/samsung-46-ue46eh5 005k-led--01107400410(purchase_other_ds)

Hvad synes i om forslagene? Og hvad vil i selv anbefale?
Til top Vis Jobu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jobu

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Med et budget på 9000,- bliver det svært at komme udenom Panasonic's ST50-model. Jeg tror ærligt talt ikke at du får et bedre
tv til de penge. Der er mange rosende tests rundt omkring på nettet

Står lidt i samme situation med et 'gammelt' PX80 som trænger til udskiftning. ST-50 er en seriøs contender hos mig

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at placere skærmen med ryggen op ad et vindue, kan du herved undgå du ikke kan se billedet i dagslys.

Jobu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Jeg har desværre ikke mulighed for at smide skærmen op ad vinduet... Og det vil stadig ikke ændre på noget ift. lamper :(

Jeg har søgt og søgt HELE dagen - jeg tror jeg har en idé nu! Og nogle af jer vil nok brække sig lidt i munden ;)

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46 EH5005XXE/samsung-46-led-tv-ue46eh5005

Den her synes jeg er et VOLDSOMT godt køb - jeg undgår alt det geil med smarttv og 3d som jeg ikke vil bruge anyways, og
jeg får noget jeg tænker har fokus på billedkvalitet. Men der står det er 50hz - det er eneste down-side jeg kan finde. Hvad er
jeres holdning til det?

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok sjældent at en plasma bruger offentligt konstaterer ulemper ved denne ellers her på siderne stærkt forherliget teknologi. Og de første anbefalinger har du allerede modtaget fra plasma fangrupperne: Køb et nyt... plasma TV  Eller ommøbler stuen LOL Sidstnævnte har jeg bemærket i min omgangskreds er meget almindeligt.

Nu kunne man jo tro, at løsningen så er et LED TV.... Desværre har de fleste LED producenter fået den tåbelige ide at anvende blanke skærme, ligesom på plasma  Yeps, de reflekterer også. Der er forskelle, jeg har bemærket af Samsungs er værre end Sonys... . Du får naturligvis en væsentlig bedre lysstyrke i LED TV, meeen kig efter et mat. De fås stadig, men check det før det køb, da det ikke længere kan tages for givet

Vedr. 50 Hz så vil jeg sige hold dig væk, især når du nu har haft et plasma TV. Bevægelser er jo en stærk side ved plasma, så det vil du savne på en 50 hz LED.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2012 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo forskel på, hvordan et LCD og Plasma opdaterer billedet. Så vælger man LCD kan man  godt vælge 50hz.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Allanowhich, som mbull skriver, har du først haft plasma (opdateringshastighed næsten ikke eksisterende) er det nok svært at hoppe i lcd/led gyngen, som absolut stadig har en synlig opdatering.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jobu

Reflektioner på en skærm er noget skidt på en PC skærm, på et ældre CRT skærm og de moderne plasma/LCD osv
Det bedste man kan/skal gøre er at få en demonstration i en butik med lamper og eller vinduer eller bare at spørge butikken
og holde dem op på at du ikke ønsker en skærm med Reflektioner!

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Jobu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Tak for jeres svar!! Jeg har ledt og ledt ---- og ledt!

Jeg var en tur nede i El-Giganten og kigge på et Samsung ES-5505:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46 ES5505XXE/samsung-46-led-smart-tv-ue46es5505

Det stod så ved siden af topmodellen - og man kunne se temmelig stor forskel i opdateringshastigheden af billedet (en intro
til Avatar). Jeg tror dog ikke man vil se det, når musikken spiller derhjemme... I mine øjne er prisen favorabel - men jeg er
virkelig i tvivl om de 50hz er godt nok! Billedet er dog temmelig mat - det samme er det på EH-5005. Så jeg overvejer at
købe det og give det 14 dages og se om jeg skal returnere eller ej...

Lyder det ikke som en plan?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Allanowhich, som mbull skriver, har du først haft plasma (opdateringshastighed næsten ikke eksisterende) er det nok svært at hoppe i lcd/led gyngen, som absolut stadig har en synlig opdatering.
Boydk, det er jo hvad jeg selv skriver. Det skrev jeg f.eks til Volle.dk i hans tråd. Har man først haft LCD og prøver Plasma, så går man næppe tilbage igen. Men det var blot det, at man nok ikke lægger så meget mærke til, om det er 50 eller 100 hertz på et LCD tv, pga måden det optaterer billedet på.  

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Boydk skrev:
Boydk, det er jo hvad jeg selv skriver. Det skrev jeg f.eks til Volle.dk i hans tråd. Har man først haft LCD og prøver Plasma, så går man næppe tilbage igen. Men det var blot det, at man nok ikke lægger så meget mærke til, om det er 50 eller 100 hertz på et LCD tv, pga måden det optaterer billedet på.  

Jeg har både 50 Hz og 100 Hz i min husstand og der er en verden til forskel! Ingen bevægelsesproblemer med 100 Hz LCD, men 50 Hz kan give "hakker". Prøv en gang at se standard panoreringdemoen i en elgigant, den viser meget tydeligt at 100 Hz + er bedre. Og undvig gerne den allerbilligste model eller vær sikker på at du kan returnere  Der er også indbyrdes forskel mellem 100 Hz LED'er.

Vedr. plasma: Sjovt at disse, som per definition jo ikke har bevælgelsesproblemer, netop lanceres i 2000 Hz sub field drive versioner fra en af de kendte leverandører, ikke sandt

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Bevægelses problemer har tit også noget at gøre med komprimeringen af signalet. Helt uden denne vil billedet opføre sig gnidningsfrit. På dette område er det lige meget om det er plasma eller lcd. Tænk på i tidernes morgen, hvor grafik kortet ikke var halvt så godt som i dag. Her var det lige meget om det er plasma eller lcd. Plasma cellen er en lyskilde i sig selv og skal blot tænde/slukke. LCD skal åbne og lukke for baggrunds lyset og de flydende krystaller er lidt træge i det. På dette område giver plasma lige så godt billedet som et billederørs tv. Men det digital teknikken og måden det (mis)bruges på, der give mange af de problemer vi oplever.

Men selvfølgelige er der da forskel på 50 og 100hz, som du skriver.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes