Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD eller DLP projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har erfaringer med mine egne projektorer gennem tiden: en Panasonic 720p LCD projektor, en Samsung 720p
DLP 1-chip og min nuværende Samsung 1080p DLP 1-chip. Desuden har jeg set på mange andre typer og modeller,
både hjemme hos film-entusiaster og til demoer, på udstillinger og den slags.

Mine erfaringer:

LCD har et problem, idet tilledningerne til hvert billedpunkt nødvendigvis må ligge ved siden af de flydende krystaller,
for lyset skal jo passere igennem dem. Dette alene gør at skarpheden ikke er god nok, efter min mening. Heller ikke i
1080p-versioner. Jeg mener til gengæld ikke at jeg kan se de ulemper fra LCD-tv skærme, som du omtaler. Men LCD
er ikke noget for mig. Der har også været tale om nedslidning af panelerne, fordi lyset fra pæren langsomt bleger
krystallerne. Det er muligvis ikke et problem længere, grundet lysfiltre efter pæren.

Jeg har sammenlignet en af JVCs D-ILA topmodeller med en god SIM2 DLP 1-chip for et par år siden. Det var samme
lokale, samme lærred, samme signalgivere. For mig var der ingen som helst tvivl: JVC'en havde et billede, som så ud
som var der smurt tynd vaseline på linsen. Det var slet ikke på højde med DLP-maskinen i skarphed. Forskellen var
faktisk nærmest rystende. Man kunne måske kalde JVC-billedet for romantisk, men skarpt var det ikke.

Alt i alt mener jeg ikke at dette kan være overraskende, hvis man ser på D-ILA opbygningen. Faktisk forsøger JVC (og
Sony) så vidt jeg kan se at benytte LCD-krystaller som spejle i stedet for at lyse igennem dem, og det er de krystaller
bare ikke gode til. Skal der spejles, er et rigtigt spejl langt at foretrække. Altså DLP. Desuden har DLP den fordel, at
tilledningerne til hvert spejl ligger på undersiden af spejlene, og altså ikke optager plads imellem billedpunkterne. De
kan derfor placeres tættere sammen. (Jeg ved dog ikke om D-ILA tilledningerne også ligger under billedpunkterne,
men normale LCD-paneler er bygget på den måde).

For mig er DLP klart det bedste system, men det er rigtigt at du skal kigge på om du er følsom for regnbue-effekt,
som er et vilkår i 1-chip DLP'er. Dog har de nyere modeller meget høje rotationshastigheder på hjulet, med 6-7
farvefelter og evt ekstra hvide felter for at øge lysudbyttet. Det er jo et spørgsmål om elektronikkens evne til at regne
hurtigt for at synkronisere hjulet med billedet, som afgør, hvor hurtigt hjulet kan snurre.

Jeg har ingen problemer med regnbuer på min Samsung. Nogle mennesker er meget følsomme for regnbuer, men ofte
er dette baseret på gamle projektorer, med lav hastighed på farvehjulet.

Der er jo den mulighed at du kan købe en 3-chip DLP eller en lysdiode-DLP, men de er jo meget dyrere end dit budget.
De laver naturligvis ingen regnbuer overhovedet. Til gengæld stiller de utroligt store krav til præcisionen i det optiske
system, idet de forskellige farver jo skal kombineres til et billede. Der er ikke plads til unøjagtighed, og det koster.

Blæserstøj skal man være meget forsigtig med at vurdere alene på tallene i specs.
Hvis du sammenligner med computere, vil en stor maskine med en stor blæser ofte larme langt mindre end en bærbar
med en lille, hurtigtroterende vifte.

Det samme med projektorer. De fleste kompakte kontor-projektorer har en hysterisk larmende blæser, for kølingen
skal jo være lige så god selv om kabinettet er meget lille. Derfor må den lille blæser køre meget hurtigt, og et lille
kabinet i sig selv gør det svært at få blæserens støj dæmpet.

En stor projektor med en stor blæser kan godt være målt til at larme næsten lige så meget som en lille, men støjens
frekvens vil normalt være meget lavere, og slet ikke så hørbar som den hvinen, en lille blæser kan afgive.

Jeg vil endelig også advare mod en kontor-model. Sørg for at finde en projektor, som er konstrueret til filmbrug.

God jagt.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Jeg har erfaringer med mine egne projektorer gennem tiden: en Panasonic 720p LCD projektor, en Samsung 720p
DLP 1-chip og min nuværende Samsung 1080p DLP 1-chip. Desuden har jeg set på mange andre typer og modeller,
både hjemme hos film-entusiaster og til demoer, på udstillinger og den slags.

Mine erfaringer:

LCD har et problem, idet tilledningerne til hvert billedpunkt nødvendigvis må ligge ved siden af de flydende krystaller,
for lyset skal jo passere igennem dem. Dette alene gør at skarpheden ikke er god nok, efter min mening. Heller ikke i
1080p-versioner. Jeg mener til gengæld ikke at jeg kan se de ulemper fra LCD-tv skærme, som du omtaler. Men LCD
er ikke noget for mig. Der har også været tale om nedslidning af panelerne, fordi lyset fra pæren langsomt bleger
krystallerne. Det er muligvis ikke et problem længere, grundet lysfiltre efter pæren.

Jeg har sammenlignet en af JVCs D-ILA topmodeller med en god SIM2 DLP 1-chip for et par år siden. Det var samme
lokale, samme lærred, samme signalgivere. For mig var der ingen som helst tvivl: JVC'en havde et billede, som så ud
som var der smurt tynd vaseline på linsen. Det var slet ikke på højde med DLP-maskinen i skarphed. Forskellen var
faktisk nærmest rystende. Man kunne måske kalde JVC-billedet for romantisk, men skarpt var det ikke.

Alt i alt mener jeg ikke at dette kan være overraskende, hvis man ser på D-ILA opbygningen. Faktisk forsøger JVC (og
Sony) så vidt jeg kan se at benytte LCD-krystaller som spejle i stedet for at lyse igennem dem, og det er de krystaller
bare ikke gode til. Skal der spejles, er et rigtigt spejl langt at foretrække. Altså DLP. Desuden har DLP den fordel, at
tilledningerne til hvert spejl ligger på undersiden af spejlene, og altså ikke optager plads imellem billedpunkterne. De
kan derfor placeres tættere sammen. (Jeg ved dog ikke om D-ILA tilledningerne også ligger under billedpunkterne,
men normale LCD-paneler er bygget på den måde).

For mig er DLP klart det bedste system, men det er rigtigt at du skal kigge på om du er følsom for regnbue-effekt,
som er et vilkår i 1-chip DLP'er. Dog har de nyere modeller meget høje rotationshastigheder på hjulet, med 6-7
farvefelter og evt ekstra hvide felter for at øge lysudbyttet. Det er jo et spørgsmål om elektronikkens evne til at regne
hurtigt for at synkronisere hjulet med billedet, som afgør, hvor hurtigt hjulet kan snurre.

Jeg har ingen problemer med regnbuer på min Samsung. Nogle mennesker er meget følsomme for regnbuer, men ofte
er dette baseret på gamle projektorer, med lav hastighed på farvehjulet.

Der er jo den mulighed at du kan købe en 3-chip DLP eller en lysdiode-DLP, men de er jo meget dyrere end dit budget.
De laver naturligvis ingen regnbuer overhovedet. Til gengæld stiller de utroligt store krav til præcisionen i det optiske
system, idet de forskellige farver jo skal kombineres til et billede. Der er ikke plads til unøjagtighed, og det koster.

Blæserstøj skal man være meget forsigtig med at vurdere alene på tallene i specs.
Hvis du sammenligner med computere, vil en stor maskine med en stor blæser ofte larme langt mindre end en bærbar
med en lille, hurtigtroterende vifte.

Det samme med projektorer. De fleste kompakte kontor-projektorer har en hysterisk larmende blæser, for kølingen
skal jo være lige så god selv om kabinettet er meget lille. Derfor må den lille blæser køre meget hurtigt, og et lille
kabinet i sig selv gør det svært at få blæserens støj dæmpet.

En stor projektor med en stor blæser kan godt være målt til at larme næsten lige så meget som en lille, men støjens
frekvens vil normalt være meget lavere, og slet ikke så hørbar som den hvinen, en lille blæser kan afgive.

Jeg vil endelig også advare mod en kontor-model. Sørg for at finde en projektor, som er konstrueret til filmbrug.

God jagt.

Tusind tak for det meget detaljerede og brugbare svar!
Det ender nok også med en DLP-projektor, regner jeg med.

Du skriver at blæser-støjen afhænger meget af kabinettets størrelse. Det har du sikkert meget ret i, men da jeg flytter i en lille ungdoms-bolig til
sommer, vil jeg helst ikke have en KÆMPE projektor hængende :-)

Du snakker om at 3-panelers projekterer ikke lider af regnbue-effekter.
God information, men hvis man læser projekterernes specifikationer, er det ikke nævnt hvor manger paneler, projekterernes har.
Det samme gælder rotations-hastigheden.

Dernæst vil jeg høre, om du har hørt både BenQ og Optoma projekterer?
Jeg har hørt at Optoma skulle lyde mere lydsvage på grund af kølernes lave frekvens .

Glæder mig til at høre fra dig! :-)
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord.

Det med blæserstøjen kan du næsten ikke gøre andet ved end at høre på projektoren under demo, og så prøve at
afgøre, om det er ok eller for meget. Støje gør de alle. Du kan jo overveje at bygge en kasse uden om, som kan
dæmpe. Det kan godt gøres pænt, med hvide plader og et glasvindue foran. Men der skal naturligvis være åbninger til
luft ind og luft ud.

Så vidt jeg husker er alle projektortyper bygget med tre paneler, bortset fra de økonomisk overkommelige versioner af
DLP-modellerne, som jo altså derfor må have et farvehjul.

Derfor har alle andre projektorer også vanskeligheder med at have og opretholde korrekt konvergens. Altså det at
hvert eneste punkt i hvert af de tre paneler skal ramme lige præcis oven i de andre to panelers tilsvarende punkt. Når
man tænker på at en 1080p model har ca 2 millioner punkter, får man en idé om, hvilken præcision der er tale om.

Derfor er en trepanels DLP også meget dyr, og andre systemer kan være ret skuffende. Der skal penge i
konstruktionen hvis den skal være god, uanset om det er LCD, D-ILA, OCOS eller DLP.

Af samme grund regnes enkelt-chip DLP-projektorer for de allerskarpeste man kan få, da der ingen
konvergensproblemer findes.

En helt anden ting er så objektivet, eller linsen. Den er der ingen, som taler ret meget om, med mindre prisen er så
høj at der er ofret noget virkelig godt. Og det er jo faktisk den, som al information skal igennem som sidste led.
Billige projektorer har plastlinser, og ofte ret upræcise udgaver af dem. Dyre projektorer har glaslinser, og kan være af
meget høj kvalitet. Det er lige som inden for foto. Men glem det, for i dit budget vil kun en brugt projektor kunne
være med glaslinser, så vidt jeg ved.

Du kan forsøge at vurdere linsens kvalitet ved at afspille et testmønster, f.eks. et gitter. Kan du stille skarpt på hele
billedfladen samtidig? Det er ikke ukendt at se linser, som kun kan være skarpe i den ene side af billedet, mens den
anden side aldrig kan blive skarp samtidig. Så kan man bruge sin tid på at finde den fokus, hvor det irriterer mindst!
Det duer slet ikke.

Rotationshastigheden vedrører jo kun 1-chip DLP-modeller, og de plejer altså at opgive data som dobbelt, firedobbelt,
ottedobbelt rotationshastighed. Højere er bedre, hvis konstruktionen er i orden i øvrigt.

Jeg ved ikke noget om støjen fra de to mærker. Du må forsøge at finde tests og ellers prøve at få dem at høre under
drift, evt ved returret på nethandel, hvis en forhandler ikke kan findes.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg skal altså kigge efter en god 1-chip DLP projektor med en høj rotationshastighed?
Hvis du har tid og lyst, gider du da hjælpe med en finde den bedste indenfor mit budget.

Den må gerne være lidt brugt, bare ikke tudse-gammel selvfølgelig.
En ny projektor er selvfølgelig at foretrække.

Jeg er normalt meget selvstændig, og finder altid mit meget hifi... Men jeg er vitterlig på udebane her, søger jeg derfor ly under dine bredde og
sikkert kompetente/kyndige projektor-vinger. :)

Hvis du gider hjælpe, er jeg yderst taknemmelig!

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Jeg skal altså kigge efter en god 1-chip DLP projektor med en høj rotationshastighed?
Hvis du har tid og lyst, gider du da hjælpe med en finde den bedste indenfor mit budget.

Jeg er normalt meget selvstændig, og finder altid mit meget hifi... Men jeg er vitterlig på udebane her, søger jeg derfor ly under dine bredde og

Du skriver forresten, at alle projektor-typer har 3 paneler... Og derefter skriver du, at projekterer med 3 paneler er meget dyrere.
Undskyld, men det forstår jeg ikke helt? :-)

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Jeg er normalt meget selvstændig, og finder altid mit meget hifi... Men jeg er vitterlig på udebane her, søger jeg derfor
ly under dine bredde og

Uha, jeg skal forsøge, men min viden om de enkelte projektor-modeller er trods alt begrænset. Man skal stå med dem
i praksis for at vurdere dem.
Men ja, jeg synes selv at en DLP-projektor med høj rotation på farvehjulet er det bedste køb.
Du må ud og kigge dig om, og så skal jeg kommentere dine inputs efter bedste evne.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
wolle_dk skrev:
Jeg skal altså kigge efter en god 1-chip DLP projektor med en høj
rotationshastighed?

Jeg er normalt meget selvstændig, og finder altid mit meget hifi... Men jeg er vitterlig på udebane her, søger jeg derfor
ly under dine bredde og

Du skriver forresten, at alle projektor-typer har 3 paneler... Og derefter skriver du, at projekterer med 3 paneler er
meget dyrere.
Undskyld, men det forstår jeg ikke helt? :-)

Ja, det er nok ikke helt klart beskrevet.

Der findes kun et system med en enkelt billedchip og deraf følgende farvehjul: DLP (som i øvrigt står for Digital Light
Processing, system ejet og udviklet af Texas Instruments. De siger selv at dette er det eneste fuldt digitale system
der findes, altså et system som ikke påvirkes af ældning, bortset fra lampen og mekanik/eletronik uden om chippen).

Du kan kigge på nettet, hvoraf det fremgår at Toshiba og Intel afbrød arbejdet med 1-chip LCOS (Liquid Crystal On
Silicon) chips tilbage i 2004. Der er ingen hjemmebioprojektorer med dette system på markedet.

JVC's D-ILA og Sonys SXRD er begge to basalt bygget på LCOS-princippet, med flydende krystaller med et
reflekterende lag udenpå. Begge systemer findes nu kun som tre-chip systemer, med en splitter på lyset fra pæren,
som ledes til tre separate billedchips, en for hver grundfarve, og derefter kombineres til et enkelt billede.
Tilsvarende findes LCD-projektorer, hvor lyset falder igennem krystallerne ligesom et lysbillede, udelukkende med tre
chips, altså en for hver grundfarve.

DLP kan så foruden i 1-chip udgaven også fås som 3-chips, hvilket skulle betyde at de tre teknologier burde koste
cirka det samme når de har samme antal chips. Det gør de så ikke, hvilket muligvis skyldes at Texas Instruments
kræver en høj pris for sine chips. Men det er et gæt.

Det er karakteristisk for DLP 3-chip maskiner at de er meget dyre, og at der gøres meget ud af lysets bane igennem
splittere og den samling til et signal, som følger efter de tre farvechips. Der er oftest også tale om glaslinser af høj
kvalitet.

Man har formentlig besluttet at når prisen for chipsene er så høj, kan man lige så godt fremstille en virkelig høj kvalitet
uden om. Ellers kan det ligesom være ligemeget.

Det er mit bedste bud på denne lidt mærkelige situation.

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej Klogesen,

Jeg synes du sætter det meget sort/hvidt op. Jeg mener ikke at man kan sige at en teknologi er bedre end de andre. Det bliver en vægtning af fordele og ulemper. Og der er andet i et godt billede end skarphed. Hvad med kontrast og sort-niveau? Og så kan jeg ikke nikke genkendende til at JVC skulle være uskarp ved siden af DLP. Jeg har selv haft dlp, og jeg har ligesom dig set en masse til demo og hos venner, bekendte ect.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
wolle_dk skrev:

ly under dine bredde og

Uha, jeg skal forsøge, men min viden om de enkelte projektor-modeller er trods alt begrænset. Man skal stå med dem
i praksis for at vurdere dem.
Men ja, jeg synes selv at en DLP-projektor med høj rotation på farvehjulet er det bedste køb.
Du må ud og kigge dig om, og så skal jeg kommentere dine inputs efter bedste evne.

Det lyder meget fornemt :-)
Jeg sender en mindre liste til dig, og glæder mig til at modtage din mening om dem.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

3-chip DLP projektor koste fra 200.000 kr, og op.

Gad ellers god vide hvilken Samsung 1080p DLP 1-chip projektor som klogesen har og er noget så god, at det kan slå
de dyre JVC projektor

Problem med DLP projektor er at der kun er en producent at DLP chip og det er texas instrument, som dermed har monopol
på DLP og kan sætte prisen ekstra højt.

Et spørsmål er om det overhoved er mulige at få 1-chip DLP projektor til omkring 10.000 kr. der dur
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver nødt til at vælge en type projektor, ellers kommer jeg aldrig nærmere et endeligt valg!

Jeg har skrevet en liste over de DLP-projektorer, som jeg fandt mest interessant. Håber ikke listen virker for uoverskuelig.
"Alle er selvfølgelig mere end velkomne til at give deres bud på den bedste på listen"

1. Optoma HD230x
  2. BenQ w1100
  3. BenQ w1200
  4. Optoma HD300x
  5. Optoma HD23
  6. LG AF115
  7. Optoma HD23
  8. Vivitek H1080

Projektorerne kommer ikke i nogen bestemt rækkefølge.

Jeg glæder mig til at modtage flest mulige inputs til min liste.

På forhånd tak :)

Det bør måske nævnes, at jeg regner med at installere mørklægnings-gardiner i lejligheden, når jeg flytter til sommer. Det har vel noget at sige i forhold til >> lumens << kan jeg forestille mig.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Beklager hvis jeg spørger dumt, men hvad er forskellen på:

>>> kontrastforhold <<<
>>> dynamisk kontrast <<< 
>>> dynamisk kontrast hastighed <<<

Alle tre ting har selvfølgelig noget at gøre med kontrasten, men hvad betyder de tre fag-begreber præcist? Er der eventuelt ét af fag-begreberne, som man skal holde ekstra øje med?

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

De mange kloge ord fra "Klogesen" bl.a omkring 720p versus 1080p og betydningen af god optik - burde måske få én til at genoverveje den tidligere omtalte dlp projektor Yamaha DPX1000.

Personligt forbinder jeg mest mærkerne Optoma og Benq med dataprojektorer - ikke homecinema projektorer.

M.h.t til kontrastniveauet er det stort set ligegyldigt om dette på papiret er 1:10000 eller 1: 100000. Det betyder i praksis langt mindre end det ser ud til på papiret. For at udnytte de høje kontrastforhold skal rummet være 100% mørklagt. Har du f.eks en surroundreciever stående under lærredet med flere lysende dioder (som mange jo har), ødelægger du kontrastniveauet.

Det er i grundet lidt det sammen som med hifi. Anlægget kan have de fineste specifiktioner, men alligevel lyde af h... til.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

De mange kloge ord fra "Klogesen" bl.a omkring 720p versus 1080p og betydningen af god optik - burde måske få én til at
genoverveje den tidligere omtalte dlp projektor Yamaha DPX1000.

Personligt forbinder jeg mest mærkerne Optoma og Benq med dataprojektorer - ikke homecinema projektorer.

M.h.t til kontrastniveauet er det stort set ligegyldigt om dette på papiret er 1:10000 eller 1: 100000. Det betyder i praksis langt mindre end det ser
ud til på papiret. For at udnytte de høje kontrastforhold skal rummet være 100% mørklagt. Har du f.eks en surroundreciever stående under lærredet
med flere lysende dioder (som mange jo har), ødelægger du kontrastniveauet.

Det er i grundet lidt det sammen som med hifi. Anlægget kan have de fineste specifiktioner, men alligevel lyde af h... til.

Du ville altså ikke gå efter en af projektorne på listen?
Det er lidt træls, at jeg ikke kan finde rotations-hastighederne på de forskellige projektorer :-(

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

De mange kloge ord fra "Klogesen" bl.a omkring 720p versus 1080p og betydningen af god optik - burde måske få én til at
genoverveje den tidligere omtalte dlp projektor Yamaha DPX1000.

M.h.t til kontrastniveauet er det stort set ligegyldigt om dette på papiret er 1:10000 eller 1: 100000. Det betyder i praksis langt mindre end det ser
ud til på papiret. For at udnytte de høje kontrastforhold skal rummet være 100% mørklagt. Har du f.eks en surroundreciever stående under lærredet
med flere lysende dioder (som mange jo har), ødelægger du kontrastniveauet.

Hvis man søger på hifipriser efter mærkerne BenQ og Optoma, finder man kun projektorer til film.
Jeg har slet ikke nogen erfaring med mærkerne, men jeg ved kun, hvad jeg finder på nævnte hjemmeside :-)

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

- BenQ og Optoma har begge både Home Cinema og Data projektorer - intet ondt om det.
Men jeg er ked af og sige det - jo langsommere farvehjulet i en DLP roterer, jo bedre ( For støjforureningen ). Derfor ser man de dyrere singelchip DLP'er have 8 / 12 / 16-dobbelt segmenterede hjul, så rotationshastigheden kan komme ned uden at opdateringshastigheden falder. I DLP projektorer er farvehjulet den ene støjkilde, blæserkølingen den anden.

DLP-chipsene er ikke dyre - de er blot dybest set uegnede til at gengive levende billeder, derfor er elektronikken der skal til for at tegne billeder dyr. Alle de billige Data-projektorer med en milliard i ansi lumen i lystal er sjovt nok DLP - og de ligger vel fra midt i et par tusinde krontanter og opad.

Mht. blæser / køle-støj - Det er ikke blæserne i projektorerne der støjer - det er alle de foirhindringer og snørklede veje som luften passerer. Jo flere skarpe kanter, snørklede sving og så videre som køle-luften skal passere - jo mere støj. Så når Home Cinema projektoren er stor, giver det samtidig en ( eller flere ) direkte luftveje igennem, dermed ingen turbulenser, og dermed lavere kølestøj.

Mht. kontrast mm..:  Projektorens eget kontrastniveau er da selvfølgelig vigtigt, Den gamle traver med kæden bliver aldrig stærkere end det svageste led holder stadig - men det meste lysforurening kommer fra dit rum, og andre ting i dit rum. Har du for eksempel lyse vægge i rummet, vil meget af "lys-udstrålingen" fra lærredet ramme væggen, og give lys-forurening - det er kort sagt ikke for sjov, at væggene i biograferne altid er meget mørke... - I øvrigt osse pga. "Bleed" fra omgivelser / reflektioner fra lærred, at en Home Cinema projektor sjældent er særlig lysstærk...

Og lærredet... - JowJow, 10-15k for et rigtig godt ISF-certificeret fastramme lærred er sgu' en god investering - men ikke nødvendigvis det man skal starte med. For at sætte det lidt i relief, kan du sagtens blive sat 30-35k tilbage for et tab-tension motorlærred i ISF Cetificeret - Men så er vi sku' nok osse lidt i nørd-niveau.
  Hvis vi ganske kort skal opsummere lærredtyper, så giver fastramme lissom sig selv, ingen nærmere forklaring nødvendig der. Dog har man typisk en ramme "foran" billedplanet, og denne ramme skal selvfølgelig være SORT. De er så enten malet matsort, eller man kan ved Lissau vælge og få Veltex på, som vel bedst beskrives som en slags velour der er matsort, og decideret "æder" maskeringen af billedet. Selv de beste projektorer tegner sjældent et 100.00% firkantet billede, og det fixer man med maskeringen...
  Et gennemsnitligt rullelærred, uanset om det er manuelt eller med motor, har problemet at det typisk vil folde i siderne / kanterne, og over tid ( kort tid ?? alt efter pris ) få folder / "vulker" i dele af billedfladen, fordi det simpelthen ikke bliver strammet op. Derfor laves der osse:
  Tab-tension lærreder, som er et rullelærred med en "tung bum" i bunden, og så en stålwire / fjeder-agtig konstruktion i siderne, som strammer lærredet ud. Det ser lidt ejendommeligt ud, men er ganske godt, hvis man skal have rulle / motor-lærred - men sjældenst set, medmindre man går amok...
  En ISF-certificeret dug reflekterer "alle farverne" korrekt, hvor en "billig kina-dug" måske er bedre til blå eller grøn eller rød eller.... - man ved aldrig...

Du kan i øvrigt se Panasonic AE4000 projektoren i demokælderen ved Sound2Vision i Viborg - Så vidt jeg husker på et middelmådigt motorlærred - der er noget med en dør der spolerer det for en fastramme - Du var vist fra Midtjylland, ikke ???
Ellers så er der en bruger heriunde der hedder MartinP eller sådan noget, der har en tråd der hedder JBL LS Bio eller sådan noget, med Pana / Lissau / JBL setup i en biograf - måske han vil øse lidt erfaringer eller gi en demo ???

JBLfan

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

- BenQ og Optoma har begge både Home Cinema og Data projektorer - intet ondt om det.Men jeg er ked af og sige det - jo
langsommere farvehjulet i en DLP roterer, jo bedre ( For støjforureningen ). Derfor ser man de dyrere singelchip DLP'er have 8 / 12 / 16-dobbelt
segmenterede hjul, så rotationshastigheden kan komme ned uden at opdateringshastigheden falder. I DLP projektorer er farvehjulet den ene støjkilde,
blæserkølingen den anden.

DLP-chipsene er ikke dyre - de er blot dybest set uegnede til at gengive levende billeder, derfor er elektronikken der skal til for at tegne billeder
dyr. Alle de billige Data-projektorer med en milliard i ansi lumen i lystal er sjovt nok DLP - og de ligger vel fra midt i et par tusinde krontanter og
opad.

Mht. blæser / køle-støj - Det er ikke blæserne i projektorerne der støjer - det er alle de foirhindringer og snørklede veje som luften passerer. Jo
flere skarpe kanter, snørklede sving og så videre som køle-luften skal passere - jo mere støj. Så når Home Cinema projektoren er stor, giver det
samtidig en ( eller flere ) direkte luftveje igennem, dermed ingen turbulenser, og dermed lavere kølestøj.

Mht. kontrast mm..:  Projektorens eget kontrastniveau er da selvfølgelig vigtigt, Den gamle traver med kæden bliver aldrig stærkere end det
svageste led holder stadig - men det meste lysforurening kommer fra dit rum, og andre ting i dit rum. Har du for eksempel lyse vægge i rummet, vil
meget af "lys-udstrålingen" fra lærredet ramme væggen, og give lys-forurening - det er kort sagt ikke for sjov, at væggene i biograferne altid er
meget mørke... - I øvrigt osse pga. "Bleed" fra omgivelser / reflektioner fra lærred, at en Home Cinema projektor sjældent er særlig lysstærk...

Og lærredet... - JowJow, 10-15k for et rigtig godt ISF-certificeret fastramme lærred er sgu' en god investering - men ikke nødvendigvis det man
skal starte med. For at sætte det lidt i relief, kan du sagtens blive sat 30-35k tilbage for et tab-tension motorlærred i ISF Cetificeret - Men så er vi sku'
nok osse lidt i nørd-niveau.  Hvis vi ganske kort skal opsummere lærredtyper, så giver fastramme lissom sig selv, ingen nærmere forklaring nødvendig
der. Dog har man typisk en ramme "foran" billedplanet, og denne ramme skal selvfølgelig være SORT. De er så enten malet matsort, eller man kan
ved Lissau vælge og få Veltex på, som vel bedst beskrives som en slags velour der er matsort, og decideret "æder" maskeringen af billedet. Selv de
beste projektorer tegner sjældent et 100.00% firkantet billede, og det fixer man med maskeringen...  Et gennemsnitligt rullelærred, uanset om det er
manuelt eller med motor, har problemet at det typisk vil folde i siderne / kanterne, og over tid ( kort tid ?? alt efter pris ) få folder / "vulker" i dele af
billedfladen, fordi det simpelthen ikke bliver strammet op. Derfor laves der osse:  Tab-tension lærreder, som er et rullelærred med en "tung bum" i
bunden, og så en stålwire / fjeder-agtig konstruktion i siderne, som strammer lærredet ud. Det ser lidt ejendommeligt ud, men er ganske godt, hvis
man skal have rulle / motor-lærred - men sjældenst set, medmindre man går amok...  En ISF-certificeret dug reflekterer "alle farverne" korrekt, hvor
en "billig kina-dug" måske er bedre til blå eller grøn eller rød eller.... - man ved aldrig...

Du kan i øvrigt se Panasonic AE4000 projektoren i demokælderen ved Sound2Vision i Viborg - Så vidt jeg husker på et middelmådigt motorlærred -
der er noget med en dør der spolerer det for en fastramme - Du var vist fra Midtjylland, ikke ???Ellers så er der en bruger heriunde der hedder
MartinP eller sådan noget, der har en tråd der hedder JBL LS Bio eller sådan noget, med Pana / Lissau / JBL setup i en biograf - måske han vil øse lidt
erfaringer eller gi en demo ???

JBLfan

Tusind tak for den fine gennemgang af projektorernes verden!
Det hjalp meget, må jeg sige. Selvom det ikke lige frem er til gavn for mig, da jeg helst ikke vil have en kæmpe projektor i en lille studie-bolig.

Hvis du havde mit budget, hvad vil du da vælge?
Ikke en af projektorerne på min liste?

AE4000 ligger jo langt over mit budget, så det er ikke en mulighed, selvom den sikkert er super lækker! :-)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal havde en god projektor skal der også penge på bordet, og i klasse omkring de 10.000 kr. blive det altid et
kompromi, dem du har nævnt er lige ringe eller lige god til prisen, efter hvordan man se på det.

Denne debat har kun på at alle anden teknoliger end DLP er noget bras, dette er meget sort hvidt sat op.

Så det best du kan gøre er at gå ud og se de modeller du har nævnt, eller få dem hjem på prøve, og så finde ud af hvilken du
beste kan leve med (støj og regnbue-effekt).

Det er nu hele ikke let at finde stede hvor der er sat DLP projektor op til demo.

Ellers kan 1-chip DLP ikke bruges til 3D på grund af farvehjulet, så det skal man også tænke på hvis det kun er DLP man gå
efter.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvis man skal havde en god projektor skal der også penge på bordet, og i klasse omkring de 10.000 kr. blive det altid et
kompromi, dem du har nævnt er lige ringe eller lige god til prisen, efter hvordan man se på det.

Denne debat har kun på at alle anden teknoliger end DLP er noget bras, dette er meget sort hvidt sat op.

Så det best du kan gøre er at gå ud og se de modeller du har nævnt, eller få dem hjem på prøve, og så finde ud af hvilken du
beste kan leve med (støj og regnbue-effekt).

Det er nu hele ikke let at finde stede hvor der er sat DLP projektor op til demo.

Ellers kan 1-chip DLP ikke bruges til 3D på grund af farvehjulet, så det skal man også tænke på hvis det kun er DLP man gå
efter.

3D er bestemt heller ikke et must.
Jeg vil meget hellere have et godt 2D billede og undvære 3D-delen.

Og du har ret, det er nemlig ikke ret mange steder man kan finde demo-modeller.. Slet ikke flere projektorer samme sted, så man har grundlag for
sammenligning.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Er ved at finde ud af hvilken Samsung 1080p DLP 1-chip projektor som klogesen har, er komme frem til en
Samsung A600B der også koste omkring de
10.000 kr. så denne model kunne måske også være en mulighed, nu når klogesen er glad for dem, hvis det så er
denne model som klogesen har, hen er ikke rigtige interesse i at svare på, hvilken Samsung 1080p DLP 1-chip
projektor som har har og er glad for.

Men debat kan let ende i at det ene technology er beder end den anden, og så komme man let ud i en fan-boy debat, og det
ville slet ikke hjælpe dig tætte på en DLP Projektor.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes