Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Samsung D8005 Clouding (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har netop købt et Samsung UE55D8005 - kanon flot billede og alt synes at virke som det skal.

Men lightbleed fra de 4 hjørner står mig lige i øjenene i mørke scener, samt stort set konstant når der er sorte barer på filmen.
Nu har jeg aldrig haft LCD før, men er det normalt? Jeg synes det virker ekstraordinært irriterende - ikke så meget cloudingen
midt på skærmen, men mere light bleed fra de 4 hjørner.

Jeg har prøvet at kalibrere det, samt nedsætte backlight til 5 - det er dog stadig ganske tydeligt synes jeg.

Hvad er grunlaget for en bytter? Nu har jeg selvf. taget den beskyttende emballage af fjernbetjeningen osv og smidt det ud -
er det så et no-go at returnere det inden for de 14 dage? -og hvordan f... sender man et 55" tv med posten? :)

På forhånd tak for svar og tanker.

vh

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Normalt fungerer det sådan at hvis man har mulighed for returret, så skal produktet returneres i samme stand og på samme vilkår som modtaget, dvs. at der ikke må være mangler i emballagen osv.

Clouding/backlight bleeding er et normalt fænomen på LCD/LED-baserede skærme i større eller mindre grad.

En grundigere kalibrering af tv´et kan dog afhjælpe meget, og her hjælper det hvis du allierer dig med nogle der har godt kendskab til processen. Eventuelt findes der forskellige kalibrerings-skiver der ligeledes kan hjælpe dig godt på vej. DVE - Digital Video Essentials har f.eks. en glimrende en af slagsen.

Et par af trinene på en 8005 er at billed-indstillingen skal over på "film" som det første. Kontrast på ca. 75-80 og baggrundslys på mellem 10 og 12. Lysstyrken er herefter faktoren du anvender til at styre skærmen. Der er et hav af settings på modellen, men disse er blandt de vigtigere.

Men hvis du så lige et øjeblik kigger ud over de små problemer, så er der jo et aldeles fremragende billede på skærmen, som ikke fåes ret meget bedre. Der skal bare arbejdes lidt med den, så skal det nok blive helt godt.

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin,

Mange tak for det gode svar! Det giver lidt ro! :)

Jeg har kalibreret det efter forslåede indstillinger her, og kører pt. med dem.
http://www.av-blog.dk/anbefalede-indstillinger/anbefalede-in dstillinger-til-samsung-led-tv-ue46d8005-ue40d8005-
ue55d8005/

Jeg var bare urolig for at min model var mere fejlbar end en normal model.

Jeg læste også at man nok burde have en lampe tændt i det rum man så TV i. Jeg har bare altid haft projektor, så har altid
været vant til at det ikke kunne blive mørkt nok. Synes heller ikke man kan se nogle problemer i dagslys med TV'et.

Jeg må lige få anskaffet mig en kalibreringsskive, og lege lidt.

vh
Julius

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nu ikke vende mig til det - selv ved moderat lys i lokalet er det rigtigt tydeligt.

Jeg har prøvet at tage et billede med min iPhone - men det er lidt svært at se på sådan et skod-apparat (altså iPhonen) - jeg
må lige prøve at tage et lidt bedre billede med et kamera.

Specielt nederst til højre er det slemt...
http://www.gratisimage.dk/image-D423_4FB244DF.jpg

Er det det her folk bare lever med?

vh

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Sendt: 15 Maj 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det Du oplever der, har jeg ikke set på mine igennem tiden - 3 LCD TV'er.

Det lader til at samsungs panel er ufatteligt dårligt. Jeg bruger selv et Sony 46" TV og har før det haft billigere Prismærker, som Prosonic og Medion.

Et råd jeg kan give, slå baggrundsbelysning fra skærmen. Det forvrænger kun billedet. Den almindelige lysstyrke kan du tilgengæld skrue op og ned, som det passer med en kalibrering.

Når jeg kalibrere, så Slår jeg alt der hedder - dynamisk kontrast, Baggrundsbelysning, Motionflow, Skarphed, støjreduktion osv fra. Det er alt sammen i min optik noget der forvrænger billedet.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

@ronin:

Man har som forbruger aldrig pligt til at gemme emballage. Ønsker producent / forhandler kun at tage varen retur i original emballage, er det producenten / forhandler der fremsender emballagen til kunden.

JH

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har taget lidt bedre billeder af problemet. Her ses baggrundsbelysning på 5-6 stykker (ud af 20).

@Sir_Golf_Alot - jeg vil prøve at slå den helt fra - men ved ikke om der er "alm. lysstyrke" på sidebelyst LED's" ?

Billeder:

I øvrigt fik jeg dette svar fra Samsung support:
Da Light-Bleed er noget som medfølger selve LED-teknologien er der ikke noget vi kan gør noget ved. Det er ikke en fejl i
selve TV'et, men en teknologisk bieffekt.

Det er noget som alle LED TV'er har.

Jeg kan godt forstå at det må føles lidt træls, men som sagt er der ikke noget som er dækket af garantien da det rent faktisk
ikke er en fejl i TV'et, men noget som er på alle LED-TV'er.
Dette skulle du gerne have blive oplyst om ved køb af produktet.

Kan det virkeligt passe at man bliver tørret sådan når man køber et TV til 17,000 kr.?

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Juli 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Har en c9005 hvor problemet er det samme,
Nok ikke den store trøst
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

8888 skrev:
Har en c9005 hvor problemet er det samme,
Nok ikke den store trøst

Hejsa - lever du 'bare' med det? Irriterer det dig ikke?

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Juli 2012 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Har kalibreret det så godt jeg kunne , men der er stadig lidt
Og det har jeg valgt at leve med
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 05 Juli 2012 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:

@ronin:

Man har som forbruger aldrig pligt til at gemme emballage. Ønsker producent / forhandler kun at tage varen retur i original emballage, er det producenten / forhandler der fremsender emballagen til kunden.

JH

Beklager, men der er du helt gal på den. En vare skal returneres i væsentligt samme stand som ved modtagelse. At returnere uden original emballage er det samme som at forringe værdien af varen væsentligt med omkostning til følge for sælger.

Kunden har ligeledes ikke krav på at sælgeren skal fremsende en emballage til returnering - returneringen er helt og holdent på købers regning og omkostning.

Derudover må man formode at en køber relativt hurtigt kan vurdere om det var et fejlkøb, og derfor ville det på ingen måde give mening at emballagen blev smidt ud så hurtigt.

Man har som køber kun returret ved nethandel og langt de fleste oplyser vilkårene for brug af returretten, som beskrevet i Forbrugeraftalelovens §20, stk. 3, 1:

§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.

Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.

Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for

1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi

Det påhviler iøvrigt køber selv at bevare den originale kvittering både i forhold til reklamation samt returret - det er ikke sælgers ansvar.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 05 Juli 2012 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Det Du oplever der, har jeg ikke set på mine igennem tiden - 3 LCD TV'er.

Det lader til at samsungs panel er ufatteligt dårligt. Jeg bruger selv et Sony 46" TV og har før det haft billigere Prismærker, som Prosonic og Medion.

Et råd jeg kan give, slå baggrundsbelysning fra skærmen. Det forvrænger kun billedet. Den almindelige lysstyrke kan du tilgengæld skrue op og ned, som det passer med en kalibrering.

Når jeg kalibrere, så Slår jeg alt der hedder - dynamisk kontrast, Baggrundsbelysning, Motionflow, Skarphed, støjreduktion osv fra. Det er alt sammen i min optik noget der forvrænger billedet.

Det var da en helt utrolig dårlig konklusion - at panelet så må være ufatteligt dårligt??

En LCD-skærm med traditionel baggrundsbelysning (som din egen Sony) lider ikke af clouding men har derimod ensartet gennemstrømning af lys over alt, dvs. at de typisk aldrig er helt sorte men derimod svagt grålige når de er tændte - bare se dem i et mørkt rum. På de LED-baserede er det derimod, som trådstarter viser på sine billeder.

Vi kan sagtens blive enige om at den ujævne fordeling på en LED-baseret skærm er mere iøjnefaldende, men på plussiden så kan en LED-baseret skærm så til gengæld så meget mere på billede-siden på samtlige andre discipliner i forhold til en traditionel belyst skærm.

Men fortæl mig lige hvordan du vil lave en kalibrering på et tv hvor baggrundsbelysningen er slået fra? Det vil stort set svare til at slukke for panelet. Det, der nærmere er korrekt, er at deaktive den dynamiske backlight. Det er en helt anden sag, og når den er aktiv, vil tv´et hele tiden justere lysstyrken i forhold til rummet, og det laver en frygtelig masse ballade, heriblandt clouding.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Ronin

Har det nævnte tv ikke "dimming"? Måske kan dette slås fra/til og f.eks ikke slået "til". Så vil sorte flader ikke stå så sorte som tv'et jo kan.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 05 Juli 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

At dømme ud fra dine billeder er du ganske hårdt ramt, og jeg synes du skal klage. Du må gerne referere til mig for
nedenstående.

Clouding (backlight bleeding, inhomogen bagbelysning osv) er ikke noget der følger med "LED-teknologien"; det er noget
som følger med edge LED - eller kant LED om man vil. Det er Samsungs eget valg, når de placerer lysdioderne langs
kanterne af skærmen i stedet for bagved skærmen.

Det er heller ikke noget man skal affinde sig med, for det varierer meget fra skærm til skærm og den model du har fået er
bestemt i den dårlige ende. Hvis Samsung synes dette er acceptabelt hænger udelukkende sammen med dårlig
kvalitetssortering på fabrikken.

"Jeg kan nu ikke vende mig til det - selv ved moderat lys i lokalet er det rigtigt tydeligt. "

Dette siger næsten det hele. Hvis det er et problem ved dagligt brug, så har du en sag i mit hoved. Der er masser af
forbrugere der har fået deres tv byttet, såfremt de har været særlig ramt at clouding.

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Mange tak for jeres svar og input. Jeg vil helt sikkert prøve at tage kontakt til Samsung igen, og referere til det du siger
Rasmus. Alternativt vil jeg tage fat i Komplett hvor jeg købte TV'et. Jeg holder jer lige opdateret :)

vh
J

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Det skulle du ta' at gøre. Jeg har handlet med Komplett en del efterhånden, og min erfaring er at de har en rigtig god service hvis man her brug for det. Også på telefon og mail. men det er jo kun min oplevelse.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes