anders_aak skrev:
ok.. Hvor mange moddeler findes der i Ti250 serien? |
|
|
Den første L250 kom i 1983 og blev vist første gang på CES i Chicago, og var tiltænkt som afløser for L220 (den med aktiv 14” og passiv 15”) til den lavede man en subwoffer B.480, som var udstyret med en H2245 18” bas. Højttaleren var designet af Gregg Timbers. Systemet bestod af LE-14 bas, H118 mid-bas, LE-5 mellem, og 034 diskant, diskanten var en aluminiums coatet fenol enhed.
Lyden: var lidt tung og mørk, en ting den ikke kunne var at sige smask, det hele kom lidt efter.
I 1987 kom den så som 250Ti, også en konstruktion af Gregg Timbers, her havde man sat en anden diskant enhed i 035Ti, som var JBL`s nye stolthed, den blev kraftigt markedsført, som det verden havde ventet på. På denne var der kun skat en lille tilpasning af delefilteret, så diskanten passede.
Lyden: havde fået lidt mere kontant lyd, da der nu kunne komme mere energi fra diskanten.
I 1990 kom så 250TI LE, denne i piano lak, konfigurationen var basalt set den samme som 250TI..! dog havde man ændret den øverste mellemtone til model L104 som havde en membran af plast, der var lavet et helt nyt filter, så den lød ret anderledes! Den skulle være lidt nemmere at drive, på bekostning af dyb bassen, noget man ville gøre for at tilfredsstille det asiatiske marked ”de skulle drive dem med små eksotiske rør forstærkere” Man havde sat en ”guld” farvet diskant i…? når man har med titanium at gøre, dypper man den i et elektrolytisk bad, og tilføre lidt strøm, og her får man den farve man ønsker.
Lyden: var lidt mere tynd, men helheden virkede meget hurtigere, og den gumpetunge bas var væk.
I 1992 kom 250TI CC her havde man taget samme enheds konfiguration som 250TI LE, men havde redesignet delefiltret helt.
Lyden: Denne var ekstremt lyst klingende, og fik ”efter min mening” 035TI diskatend dårligdomme, lidt for meget frem. (måske også lidt fordi komponent valget i filteret ikke var det mest eksotiske)
I 1998 kom 250 TI JUBILEE, her havde man fundet en ny kabinet leverandør, da men ikke længere måtte lave lak kabinetter på JBL`s fabrik i LA, disse kabinetter var en lille smugle større! Man havde ind draget det lille kammer bag diskanten, kabinetterne var ikke længere med en stor bagplade der var skruet fast. Det betød faktisk at kabinetterne var lydmæssigt bedre ”meget stivere” og med en meget bedre finish. Man lavede et helt nyt filter, der blandt andet benyttede sig af for-polariseret kondensatorer, og man re tunede bas frekvensen, så den fik lidt mere af den gamle L-250 bulder.
Lyden: klart den bedste både hvad angår lyd og finish, man fik en højttaler der ikke kun var stor men også lød stor.
Omkring de for-polariseret kondensatorer..! skrev HI-FI klubbens avis at model 250TI CC havde det, dette passede ikke, man blandede White paper dokumentationen fra K-2 9500 sammen med dem fra 250. Det er kun model 250TI JUBILEE der har det.
Hvis du har mod på det..!? så tåler alle 250 modellerne en up gradering i filteret! Særligt de cement modstande der er brugt i diskanten, tåler en udskiftning.
En sidste ting..!? mange syntes 035TI diskanten, kan være lidt lyst klingende, og der er lavet mange forsøg med at tæmme den. Men ikke med stort held, diskanten er ikke skarp, men den har et grimt peak omkring de 27Khz, det er det der får den til at lyde som den gør, der er edenteligt ikke formeget diskant, men når den har sagt noget, føler man alligevel, at man blev ramt af noget ”glas agtigt” hvis man kommer noget på membranen, vil det blot resultere i at man mister energi længere nede, selv om man har dæmpet peakèt. Og hele ideen med at lave en ultra stiv og let membran, der spreder med meget energi, går ligesom lidt i fløjten. Så mit råd…!? Hvis du vil 250, så lev med diskanten.
Et ting der også er med 250..! hvis man måler på den, opdager man, den skal ikke for langt ud fra bag vægen, 8” kan blive for svag, så den faktisk næsten forsvinder i lydbilledet, ligeledes bliver bassen en del tyndere. Så ikke længere ud end 50-75 cm.
Jeg har levet med og omkring 250 næsten siden den kom, både privat og professionelt, så jeg kan dem ud og ind. Håber du/i kan bruge informationen.
Peter
__________________
INNOVATING not IMITATING