Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 00:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Accuphase Aurum cantus Volla Micro Seiki (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

anders_aak skrev:
piobyte skrev:
anders_aak skrev:

Jeg læste i det svenske blad Hifi & Musik at det var 7000 svenske kr for en.. Altså ca 10.000 danske.. Det har jeg faktisk råd til, men vil hellere lige vente med det, da vi er ved at flytte..

Hilsen Anders

Ja 10000 for et sæt lyder overkommeligt,  hvis det er en Ma 705 er den så ikke 120w.

De er på 1x200 watt i 8 ohm...

Smid endelig billeder i din tråd når du begynder at handle .

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg gøre.. Henrik300 har også fundet en pris på dem i jensens i odense!

Men jeg køber dem først engang når vi har flyttet, og jeg har god tid. Engang i September/Oktober..

Til top Vis anders_aak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anders_aak

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Piobyte

Har du set den nye JBL TL260 højttaler inde på www.audiobutikken.dk .? Den ligner meget den du har nu! Men jeg tror ikke den er bedre!

Hilsen Anders

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

anders_aak skrev:

Hej Piobyte

Har du set den nye JBL TL260 højttaler inde på www.audiobutikken.dk .? Den ligner meget den du har nu! Men jeg tror ikke den er bedre!

Hilsen Anders

Jeg har set den i Electronic city i Odense , men gad ikke ofre tid på at høre den da den står i et rum på 500m2 , men kan da sige at de er noget mindre end mine  og det virker meget  som det er lavet af plastic , men under andre forhold vil jeg da gerne høre dem . Jeg tror heller ikke de er bedre end dem jeg har, er der nogen der har sammenlignet tl260 og ti 250 ?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Har fundet noget.. Der står noget om en JBL TL250Ti i High Fidelity.. Er det din? 

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet denne annonce i High Fidelity om JBL TL260, der står følgende:

JBL Jubilæumsbryg

Blandt dette års begivenheder bliver makeringen af JBL's 60-års jubilæum. Det legendariske, meget amarikanske højttalermærke, som i sin tid blev indbegrebet af WEST COAST SOUND, har til lejligheden udviklet en TL260 højttaler.

Forbilledet for TL260 er TL250Ti, der i begyndelsen af 1990'erne var een af markedets mest efterspurgte gulvhøjttalere. TL250Ti var et 4-vejs system, med en 36 cm basenhed, som kunne gøre mellemgulvet vaffelmønstret selv på en ikke-motionerende hifi-skribent. På papiret er TL260 ikke helt så voldsom, for den starter med en 30 cm enhed, efterfulgt af en 17 cm øvre bas, en 10 cm mellemtone, en 2,5 cm dome-diskant og en 1,9 cm super-tweeter, hvor sidstnævnte skal udvide frekvens området til 40 kHz far 5-vejs konstruktion.

I sin tid kunne de dyre JBL højttalere kendes på deres imponerende horn, som sikrede en tårnhøj virkningsgrad. I TL260 har ingeniørerne brugt en rektangulært horn med et 60 x 30 grader spredningsmønster til super Tweeter'en og en såkaldt bølgeleder til den almindelige diskant. Da begge disse horn er vandret orienteret, indsnævres udstålingen bredden. Det skal give færre reflekser fra rummets sidevægge, så man bedre skulle kunne opleve det akutiske miljø, hvor den orginale optagelse fandt sted.

I 1992 kostede TL250Ti ca. 13.000 kr. stykket. Jubilæumsmodellen TL260 er mere budgetvenlig, idet den koster 9.999 kr. eller 19.998 for et par til stereo.

Harman Consumer Scandinavia. Tlf. 45998500. www.jbl.com

High Fidelity Nummer 4. 2006

Hilsen Anders               

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

anders_aak skrev:
Har fundet noget.. Der står noget om en JBL TL250Ti i High Fidelity.. Er det din? 

Ja min hedder TI250cc og er den sidste  TI250 model .

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

ok.. Hvor mange moddeler findes der i Ti250 serien?

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

anders_aak skrev:

Der findes mange, Jeg mener der er tre modeller i piano 250 - LE og  CC , men her er der et link til den første , tror jeg. Den ville min kære kone hellere have

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/ 1984-ti.htm

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

De er godt nok pæne.. Det er en god ingeniør der har tegnet alle de JBL modeller de lavede dengang!.. Jeg glæder mig til jeg engang for nogle.. Men der hvor jeg flytter hen skal jeg have et arbejde hvor man for 55 kr i timen.. Og jeg regner med at arbejde alle hverdage efter skolen. Så der bliver tjent godt.. Og så regner jeg med at købe de JBL Ti250 højttalere, men ved ikke om det bliver LE eller CC. Men jeg skal først have monoblokkene.

Med venlig hilsen Anders   

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

anders_aak skrev:

Den første L250 kom i 1983 og blev vist første gang på CES i Chicago, og var tiltænkt som afløser for L220 (den med aktiv 14” og passiv 15”) til den lavede man en subwoffer B.480, som var udstyret med en H2245 18” bas. Højttaleren var designet af Gregg Timbers. Systemet bestod af LE-14 bas, H118 mid-bas, LE-5 mellem, og 034 diskant, diskanten var en aluminiums coatet fenol enhed.

Lyden: var lidt tung og mørk, en ting den ikke kunne var at sige smask, det hele kom lidt efter.

I 1987 kom den så som 250Ti, også en konstruktion af Gregg Timbers, her havde man sat en anden diskant enhed i 035Ti, som var JBL`s nye stolthed, den blev kraftigt markedsført, som det verden havde ventet på. På denne var der kun skat en lille tilpasning af delefilteret, så diskanten passede.

Lyden: havde fået lidt mere kontant lyd, da der nu kunne komme mere energi fra diskanten.

I 1990 kom så 250TI LE, denne i piano lak, konfigurationen var basalt set den samme som 250TI..! dog havde man ændret den øverste mellemtone til model L104 som havde en membran af plast, der var lavet et helt nyt filter, så den lød ret anderledes! Den skulle være lidt nemmere at drive, på bekostning af dyb bassen, noget man ville gøre for at tilfredsstille det asiatiske marked ”de skulle drive dem med små eksotiske rør forstærkere” Man havde sat en ”guld” farvet diskant i…? når man har med titanium at gøre, dypper man den i et elektrolytisk bad, og tilføre lidt strøm, og her får man den farve man ønsker.

Lyden: var lidt mere tynd, men helheden virkede meget hurtigere, og den gumpetunge bas var væk.

I 1992 kom 250TI CC her havde man taget samme enheds konfiguration som 250TI LE, men havde redesignet delefiltret helt.

Lyden: Denne var ekstremt lyst klingende, og fik ”efter min mening” 035TI diskatend dårligdomme, lidt for meget frem. (måske også lidt fordi komponent valget i filteret ikke var det mest eksotiske)

I 1998 kom 250 TI JUBILEE, her havde man fundet en ny kabinet leverandør, da men ikke længere måtte lave lak kabinetter på JBL`s fabrik i LA, disse kabinetter var en lille smugle større! Man havde ind draget det lille kammer bag diskanten, kabinetterne var ikke længere med en stor bagplade der var skruet fast. Det betød faktisk at kabinetterne var lydmæssigt bedre ”meget stivere” og med en meget bedre finish. Man lavede et helt nyt filter, der blandt andet benyttede sig af for-polariseret kondensatorer, og man re tunede bas frekvensen, så den fik lidt mere af den gamle L-250 bulder.

Lyden: klart den bedste både hvad angår lyd og finish, man fik en højttaler der ikke kun var stor men også lød stor.

Omkring de for-polariseret kondensatorer..! skrev HI-FI klubbens avis at model 250TI CC havde det, dette passede ikke, man blandede White paper dokumentationen fra K-2 9500 sammen med dem fra 250. Det er kun model 250TI JUBILEE der har det.

Hvis du har mod på det..!? så tåler alle 250 modellerne en up gradering i filteret! Særligt de cement modstande der er brugt i diskanten, tåler en udskiftning.

En sidste ting..!? mange syntes 035TI diskanten, kan være lidt lyst klingende, og der er lavet mange forsøg med at tæmme den. Men ikke med stort held, diskanten er ikke skarp, men den har et grimt peak omkring de 27Khz, det er det der får den til at lyde som den gør, der er edenteligt ikke formeget diskant, men når den har sagt noget, føler man alligevel, at man blev ramt af noget ”glas agtigt” hvis man kommer noget på membranen, vil det blot resultere i at man mister energi længere nede, selv om man har dæmpet peakèt. Og hele ideen med at lave en ultra stiv og let membran, der spreder med meget energi, går ligesom lidt i fløjten. Så mit råd…!? Hvis du vil 250, så lev med diskanten.

Et ting der også er med 250..! hvis man måler på den, opdager man, den skal ikke for langt ud fra bag vægen, 8” kan blive for svag, så den faktisk næsten forsvinder i lydbilledet, ligeledes bliver bassen en del tyndere. Så ikke længere ud end 50-75 cm.  

Jeg har levet med og omkring 250 næsten siden den kom, både privat og professionelt, så jeg kan dem ud og ind. Håber du/i kan bruge informationen.

Peter

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i hvert til fælde godt bruge den information.. Mange tak for det..

Hilsen Anders

Mit Hi-Fi

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej Peter , det er saftige oplysninger . Takker mange gange . Jeg har pt en modstand på toppen  men skal senere prøve uden igen .

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Flot og dejlig informativ gennemgang .

Kan du ikke fortælle lidt om lyden i JBL L220 ?

Mvh.

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Er diskanten lidt dårlig i JBL Ti250?

Hilsen Anders

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Peter: Fedt fortælling... tak for det.

Jeg har haft L220A som var den nyeste af L220 og den kom hvis jeg husker rigtigt i 1978. Den havde, som Peter skriver det en 15 tommer passiv bas som var hvid. Det var iøvrigt sjovt at se for den passive enhed arbejdede modsat af den aktive (som de jo gør).

Det er over 10 år siden jeg solgte min 220A men den står stadig, for mig, som en rigtig "super speaker" Jeg har også haft 250 LE og skulle jeg vælge i dag blev det L220A og hvis jeg kunne finde mine gamle så købte jeg dem meget gerne tilbage.

Punchen i L220A bassen var bedre i mine øre, og den kunne sparke en god gang rock af sig. Det var omvendt ikke en detalje speaker hvor man lytter efter små microskopiske detaljer, men til pop/rock var den sku fed.

Håber at Peter måske kan give flere detaljer.

msby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Rigtig god information meeen jeg har et sæt 250TI LE og de har altså ikke "guld" diskanter. Jeg mener først de kom med i 250 TI JUBILEE.

Mvh.

Til top Vis msby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msby

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

msby skrev:

Rigtig god information meeen jeg har et sæt 250TI LE og de har altså ikke "guld" diskanter. Jeg mener først de kom med i 250 TI JUBILEE.

Mvh.

Den er også i min CC´er ?

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Så har jeg efter et par opfordringer gjort min originale manual tilgængelig her . Den fylder 35mb som zip fil. her ligger den .

www.aaquist.net/jbl250ti.zip

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Mange tak.. Den vil jeg glæde mig til at læse!

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes